TRX-tråden

Speed Triple A

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Svalöv
Hoj
Speed Triple -05
Problem med varvande TRX

Hade en TRX för några år sen,,där var kolfiberblås på den ,,men den hade väldigt svårt för att varva på dem högsta växlarna,,lätt som en moppe som taktade,, :huvet :huvet

Tröttnade på en förövrigt en underbar hoj,,supergott ljud,, :tummenupp
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Speed Triple A skrev:
Hade en TRX för några år sen,,där var kolfiberblås på den ,,men den hade väldigt svårt för att varva på dem högsta växlarna,,lätt som en moppe som taktade,, :huvet :huvet

Tröttnade på en förövrigt en underbar hoj,,supergott ljud,, :tummenupp
Skumt. Har inte hört ngt liknande. Kanske var den strypt?
 

Speed Triple A

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Svalöv
Hoj
Speed Triple -05
Trx

Naj! Var importerad från Japan! Ganska unik faktiskt,,

Köpte mig en ducce998:a efter den,,chockade kroppen i 3 år efter det,,men nugick jag över till något skojsamt,,men saknar min TRX lite,,om den bara varvat på dem högre växlarna,,gick som fan i den nedre,,




TRX-joCCe skrev:
Skumt. Har inte hört ngt liknande. Kanske var den strypt?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Speed Triple A skrev:
Naj! Var importerad från Japan! Ganska unik faktiskt,,

Köpte mig en ducce998:a efter den,,chockade kroppen i 3 år efter det,,men nugick jag över till något skojsamt,,men saknar min TRX lite,,om den bara varvat på dem högre växlarna,,gick som fan i den nedre,,
Är ganska säker på att de "inhemska" japanhojjarna var strypta.
Var det en -95'a? Helröd, vit ram, vita fälgar och svart motor samt brembo-ok fram?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Speed Triple A skrev:
Hade en TRX för några år sen,,där var kolfiberblås på den ,,men den hade väldigt svårt för att varva på dem högsta växlarna,,lätt som en moppe som taktade,, :huvet :huvet

Tröttnade på en förövrigt en underbar hoj,,supergott ljud,, :tummenupp
De japanska hojarna är som joCCe säger strypta, inte i varvtalet men i hastighetsmätaren. De går inte fortare än ca 190 km/h sen slår tändningen av. Det var därför din betedde sig som den gjorde. Våra gör inte så :D
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Jåke skrev:
Det snackades en del om hundben och fjädringsinställning för ett tag sedan. Kommer inte ihåg om det blev nån klarhet i vilka som hade original eller inte och hur långa originalbitarna är.... i alla fall:

Jag fick mina dogbone's idag från Kedo som ska ge en höjning på 20 mm, där fick jag med en lista på olika hojar och originallängder. På TRX är "benen" 182 mm mellan bulthålen C-C i original, de jag beställt är 176 mm. Det finns en sats som höjer 40 mm också, dessa är 170 mm C-C.

En snabb huvudräkning ger vid handen att 6 mm förändring på hundbenen ger 20 mm förändring i s.k. ridehight på TRX.

Ut i garaget och mät :D

Köpte min tailraiser ifrån s-racing, höjde ca 30mm....blir bra när det svänger...om man har fart dvs....annars faller man lätt in i kurvan för mycket...
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Fråga 1.

"Pipercross filtersocks" vad är det ?

Fråga 2.

Dynojet munstycken och K&N luftfilter, ger det nått ?


Har fått vittring på ett par slipons i närheten, och han säljer ovanstående saker också, är det värt att tjacka alltihop ? Eller klarar man sej med bara slipons ?
:confused:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
Fråga 2.

Dynojet munstycken och K&N luftfilter, ger det nått ?


Har fått vittring på ett par slipons i närheten, och han säljer ovanstående saker också, är det värt att tjacka alltihop ? Eller klarar man sej med bara slipons ?
:confused:
Stå över Dyno-kitet och köp bara slipons! TRX går inte så bra ihop med Dynojet-kit, det är bättre (och billigare) att bestycka om med originaldelar och bara ett K&N-filter.
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jåke skrev:
Stå över Dyno-kitet och köp bara slipons! TRX går inte så bra ihop med Dynojet-kit, det är bättre (och billigare) att bestycka om med originaldelar och bara ett K&N-filter.

OK, tack för svaret. Men K&N filtret tycker du kan vara idé ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
OK, tack för svaret. Men K&N filtret tycker du kan vara idé ?
Tillsammans med öppnare burkar bak och ombestyckning av förgasarna, definitivt. Men då menar jag inte separata filter utan ett du stoppar i luftburken :tummenupp
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jåke skrev:
Tillsammans med öppnare burkar bak och ombestyckning av förgasarna, definitivt. Men då menar jag inte separata filter utan ett du stoppar i luftburken :tummenupp

Jo de är ett sånt filter som man stoppar i luftburken. Vi får väl se vad han ska ha för grejjerna.

Ombestyckning är det == bänkning och justering på verkstad ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
Ombestyckning är det == bänkning och justering på verkstad ?
Är man lite händig och tycker om att pyssla är det inte så svårt att göra själv, men då har man ju ingen aning hur man ligger prestandamässigt, om det är nåt man bryr sig om. Det blir knappast optimalt men man kan få det skapligt och slipper att hojen går för magert. En tumregel är att gå upp 10% i huvudmunstycke vid byte av slipon och kanske ett steg till med K&N. Eventuellt höjer man nålen ett hack istället om det går. Lite "bonn-trim" :)

Tar du hojen till en bänkning tar de mellan 2000-3500 kr och då justerar de in förgasarna så bra det går att göra. Det blir billigare ju mindre jobb, så har man siktat in skapligt med större munstycken före ligger man lite på plus...

Edit: Å andra sidan, om man bara monterar nya burkar för ljudets skull, utan andra åtgärder, så klarar sig TRX:en rätt bra utan att man går in å river i förgasarna. Den går lite fett i originalbestyckningen nämligen... men har man massor av avgasknallar med de nya burkarna eller dåligt svar på sista delen av gasen kan man göra nåt.
 
Last edited:

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jåke skrev:
Är man lite händig och tycker om att pyssla är det inte så svårt att göra själv, men då har man ju ingen aning hur man ligger prestandamässigt, om det är nåt man bryr sig om. Det blir knappast optimalt men man kan få det skapligt och slipper att hojen går för magert. En tumregel är att gå upp 10% i huvudmunstycke vid byte av slipon och kanske ett steg till med K&N. Eventuellt höjer man nålen ett hack istället om det går. Lite "bonn-trim" :)

Tar du hojen till en bänkning tar de mellan 2000-3500 kr och då justerar de in förgasarna så bra det går att göra. Det blir billigare ju mindre jobb, så har man siktat in skapligt med större munstycken före ligger man lite på plus...

Edit: Å andra sidan, om man bara monterar nya burkar för ljudets skull, utan andra åtgärder, så klarar sig TRX:en rätt bra utan att man går in å river i förgasarna. Den går lite fett i originalbestyckningen nämligen... men har man massor av avgasknallar med de nya burkarna eller dåligt svar på sista delen av gasen kan man göra nåt.

OK, tack så mycket!

Jag gör det mest för ljudet

:yoparty
 

Speed Triple A

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Svalöv
Hoj
Speed Triple -05
Tror du träffade rätt på spiket där,,fick aldrig upp den (!!!!) över 185 sen börja den hacka som ett ex,,,måste vara en strypt fan,,,synd man inte visste det då när man hade den,, :huvet


Jåke skrev:
De japanska hojarna är som joCCe säger strypta, inte i varvtalet men i hastighetsmätaren. De går inte fortare än ca 190 km/h sen slår tändningen av. Det var därför din betedde sig som den gjorde. Våra gör inte så :D
 

Speed Triple A

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Svalöv
Hoj
Speed Triple -05
Jajamen,,röd med vit ram,,brembo-killers fram,,tror det var öhlinare bak med,,,vit varvis också,,


TRX-joCCe skrev:
Är ganska säker på att de "inhemska" japanhojjarna var strypta.
Var det en -95'a? Helröd, vit ram, vita fälgar och svart motor samt brembo-ok fram?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Speed Triple A skrev:
Tror du träffade rätt på spiket där,,fick aldrig upp den...
Har aldrig hänt mig... :rofl

Nä, allvarligt. Japs-importerade hojar är ganska vanligt i England och Australien, så det förekommer en hel del diskussioner om fenomenet på engelsk-språkiga TRX-forum.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Speed Triple A skrev:
Jajamen,,röd med vit ram,,brembo-killers fram,,tror det var öhlinare bak med,,,vit varvis också,,

Kul! Då är det en sån som jag har :tummenupp

Tror det bara finns 3-4 st i svea av den årsmodellen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top