TRX-joCCe skrev:Har du hittat din svampdistans än?![]()
Jajemän. Lite botaniserande i däckkillens maskin, och där låg den. Skall du till a-torp den 21e?
TRX-joCCe skrev:Har du hittat din svampdistans än?![]()
Bor ju i anderstorpt-rex skrev:Jajemän. Lite botaniserande i däckkillens maskin, och där låg den. Skall du till a-torp den 21e?
Skumt. Har inte hört ngt liknande. Kanske var den strypt?Speed Triple A skrev:Hade en TRX för några år sen,,där var kolfiberblås på den ,,men den hade väldigt svårt för att varva på dem högsta växlarna,,lätt som en moppe som taktade,,![]()
![]()
Tröttnade på en förövrigt en underbar hoj,,supergott ljud,,![]()
TRX-joCCe skrev:Skumt. Har inte hört ngt liknande. Kanske var den strypt?
Är ganska säker på att de "inhemska" japanhojjarna var strypta.Speed Triple A skrev:Naj! Var importerad från Japan! Ganska unik faktiskt,,
Köpte mig en ducce998:a efter den,,chockade kroppen i 3 år efter det,,men nugick jag över till något skojsamt,,men saknar min TRX lite,,om den bara varvat på dem högre växlarna,,gick som fan i den nedre,,
De japanska hojarna är som joCCe säger strypta, inte i varvtalet men i hastighetsmätaren. De går inte fortare än ca 190 km/h sen slår tändningen av. Det var därför din betedde sig som den gjorde. Våra gör inte såSpeed Triple A skrev:Hade en TRX för några år sen,,där var kolfiberblås på den ,,men den hade väldigt svårt för att varva på dem högsta växlarna,,lätt som en moppe som taktade,,![]()
![]()
Tröttnade på en förövrigt en underbar hoj,,supergott ljud,,![]()
Jåke skrev:Det snackades en del om hundben och fjädringsinställning för ett tag sedan. Kommer inte ihåg om det blev nån klarhet i vilka som hade original eller inte och hur långa originalbitarna är.... i alla fall:
Jag fick mina dogbone's idag från Kedo som ska ge en höjning på 20 mm, där fick jag med en lista på olika hojar och originallängder. På TRX är "benen" 182 mm mellan bulthålen C-C i original, de jag beställt är 176 mm. Det finns en sats som höjer 40 mm också, dessa är 170 mm C-C.
En snabb huvudräkning ger vid handen att 6 mm förändring på hundbenen ger 20 mm förändring i s.k. ridehight på TRX.
Ut i garaget och mät![]()
Stå över Dyno-kitet och köp bara slipons! TRX går inte så bra ihop med Dynojet-kit, det är bättre (och billigare) att bestycka om med originaldelar och bara ett K&N-filter.Phr33k skrev:Fråga 2.
Dynojet munstycken och K&N luftfilter, ger det nått ?
Har fått vittring på ett par slipons i närheten, och han säljer ovanstående saker också, är det värt att tjacka alltihop ? Eller klarar man sej med bara slipons ?
![]()
Jåke skrev:Stå över Dyno-kitet och köp bara slipons! TRX går inte så bra ihop med Dynojet-kit, det är bättre (och billigare) att bestycka om med originaldelar och bara ett K&N-filter.
Tillsammans med öppnare burkar bak och ombestyckning av förgasarna, definitivt. Men då menar jag inte separata filter utan ett du stoppar i luftburkenPhr33k skrev:OK, tack för svaret. Men K&N filtret tycker du kan vara idé ?
Jåke skrev:Tillsammans med öppnare burkar bak och ombestyckning av förgasarna, definitivt. Men då menar jag inte separata filter utan ett du stoppar i luftburken![]()
Är man lite händig och tycker om att pyssla är det inte så svårt att göra själv, men då har man ju ingen aning hur man ligger prestandamässigt, om det är nåt man bryr sig om. Det blir knappast optimalt men man kan få det skapligt och slipper att hojen går för magert. En tumregel är att gå upp 10% i huvudmunstycke vid byte av slipon och kanske ett steg till med K&N. Eventuellt höjer man nålen ett hack istället om det går. Lite "bonn-trim"Phr33k skrev:Ombestyckning är det == bänkning och justering på verkstad ?
Jåke skrev:Är man lite händig och tycker om att pyssla är det inte så svårt att göra själv, men då har man ju ingen aning hur man ligger prestandamässigt, om det är nåt man bryr sig om. Det blir knappast optimalt men man kan få det skapligt och slipper att hojen går för magert. En tumregel är att gå upp 10% i huvudmunstycke vid byte av slipon och kanske ett steg till med K&N. Eventuellt höjer man nålen ett hack istället om det går. Lite "bonn-trim"![]()
Tar du hojen till en bänkning tar de mellan 2000-3500 kr och då justerar de in förgasarna så bra det går att göra. Det blir billigare ju mindre jobb, så har man siktat in skapligt med större munstycken före ligger man lite på plus...
Edit: Å andra sidan, om man bara monterar nya burkar för ljudets skull, utan andra åtgärder, så klarar sig TRX:en rätt bra utan att man går in å river i förgasarna. Den går lite fett i originalbestyckningen nämligen... men har man massor av avgasknallar med de nya burkarna eller dåligt svar på sista delen av gasen kan man göra nåt.
Jåke skrev:De japanska hojarna är som joCCe säger strypta, inte i varvtalet men i hastighetsmätaren. De går inte fortare än ca 190 km/h sen slår tändningen av. Det var därför din betedde sig som den gjorde. Våra gör inte så![]()
TRX-joCCe skrev:Är ganska säker på att de "inhemska" japanhojjarna var strypta.
Var det en -95'a? Helröd, vit ram, vita fälgar och svart motor samt brembo-ok fram?
Har aldrig hänt mig...Speed Triple A skrev:Tror du träffade rätt på spiket där,,fick aldrig upp den...
Speed Triple A skrev:Jajamen,,röd med vit ram,,brembo-killers fram,,tror det var öhlinare bak med,,,vit varvis också,,
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |