Froven skrev:
Någon som vet vilka delar som passar rakt av på TRXen från andra Yamaha ?
Bromsarna verkar man ju kunna byta hursomhelst, ett tips är att få med sig huvudbromscylindern från donatorhojen.
Gaffel & sving från 750 verkar passa någorlunda, men då det inte kryllar av delar till dessa undrar jag hur det är med passform R1/R6 kontra TRX ?
Det känns ju inte lika posermässigt korrekt att byta till en R6gaffel som en R1dito, men den påstås vara minst lika bra....
R1/R6 svingar är lätta att få tag på (och snygga). Hur mycket jobb/pengar är det att få på en sådan ?
//Peter
Jag fick min R1 gaffel för 5.500 inkl. ok, clipons, hjulaxel och styrkronor.
Det blir en del jobb att få dit den. Du får tillverka en ny styrstam bl.a.
Sen beror det på om du vill behålla orginalfälg el. köra med R1 fälg. Med den senare går du miste om den analoga hastighetsmätaren och med orginalfälg får du problemet med olika hjulaxeldiametrar 17mm vs 22mm. En del engelsmän kör med thundercat fälg fram för att behålla den analoga mätaren, men då blir det ju dyrare...
Hur det är med passformen på övriga chassidetaljer från R1/R6 vet jag inte, men jag är skeptisk till att det ska vara lönt att försöka. Det är ju dämparinfästningar, hjulbas, svinginfästning å annat som ska lira ihop.
Men är du en jävul på att mecka alu, så kanske det går
Där i mot passar yzf750r svingen -95 el senare rätt av.
Så om du bara vill ha bättre väghållning så rekomenderar jag R1 ok (ca 1.500)
och ett telefonsamtal med Johan Wedrup på Wemi (0702-18 14 62) för att beställa Wilbers fjädrar och olja till gaffeln. Tror de kostar 1.200. Passa på att beställa en Wilbersdämpare om du har lite pengar kvar
.
Jag kommer att försöka få dit alla grejjor under höst/vinter och ska försöka göra en "bruksanvisning" med lite bilder
Mvh. Joakim