TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Bytte paket i somras, så tack men nej tack. Inte funderat på 16/39 alternativt 17/42 i stället? Mycket roligare, bättre i stadstrafik och toppfart påverkas inte nämnvärt (och är inget jag saknar ö.h.t.)

Jo, jag hade tänkt 17/42, tog orginalkugg som prisex, men de hade bara 40'
så jag kommer nog att köra på orginal för att skona kedjan.

Eller är det någon som kör på 16/39 som märkt större kedjeslitage? (trx'en är ju rätt kedjehungrig från början..) Och 16 fram borde ju förvärra det hela.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
TRX-joCCe skrev:
Jo, jag hade tänkt 17/42, tog orginalkugg som prisex, men de hade bara 40'
så jag kommer nog att köra på orginal för att skona kedjan.

Eller är det någon som kör på 16/39 som märkt större kedjeslitage? (trx'en är ju rätt kedjehungrig från början..) Och 16 fram borde ju förvärra det hela.

Jag har inte spännt min kedja någon gång på de 600 mil jag kört iår och kedjan är i gott skick. Har en scottoiler på min hoj som visserligen för stunden är tom men har beställt mer olja. Sista 400 milen har nog gått med egna smörjningar men ska bli skönt igen så fort jag får scottoilern påfylld igen

Har sett iaf att kedjan mår bra av det och teoretiskt sett skulle det kunna va originalkedjan som är på, det eller så har någon nitat riktigt snyggt. 3200 mil iaf

Vet inte vad jag har för drevning ska tilläggas men ska undersöka saken

/oXydex
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Jo, jag hade tänkt 17/42, tog orginalkugg som prisex, men de hade bara 40'
så jag kommer nog att köra på orginal för att skona kedjan.

Eller är det någon som kör på 16/39 som märkt större kedjeslitage? (trx'en är ju rätt kedjehungrig från början..) Och 16 fram borde ju förvärra det hela.
Jag har 16/39, men jag bytte för inte så länge sen, och kan inte säga något om slitaget direkt (har inte heller så mycket att jämföra med). Det finns andra hojar med mindre drev än 16 kuggars, så farligt kan det inte vara? På tyska siten diskuteras det ev. ökade slitaget, men på den Australienska så avfärdar man det helt... Får väl återkomma när jag vet livslängden på mitt paket.
/Hasse
 

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Säffle
Hoj
Sp1
Hojen är en 96:a med bak från r6.. Dämparna är kortade orginal.. har sparat en vägg, ljudet blir otroligt..spöar allt vad kolfiber heter i sound vill jag lova
 

Bifogat

  • överfront3.jpg
    överfront3.jpg
    59.3 KB · Visningar: 189
  • 65765_vll_s.jpg
    65765_vll_s.jpg
    28.6 KB · Visningar: 300

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jerry_ skrev:
Hojen är en 96:a med bak från r6.. Dämparna är kortade orginal.. har sparat en vägg, ljudet blir otroligt..spöar allt vad kolfiber heter i sound vill jag lova
Den är snygg :tummenupp

Ledsen att jag glömde ringa sist... var tvungen att dra vidare för att hinna med Göteborg (tänkte slå en pling från en tillfällig "akuttelefon" som jag hade i ryggan, men batteriet var slut). Nästa gång jag är förbi Säffle så får vi ta en tur - bränna Ekenäs tur-retur och hänga vid centralgrillen :D

Rock'n'roll.
 
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jerry_ skrev:
Hojen är en 96:a med bak från r6.. Dämparna är kortade orginal.. har sparat en vägg, ljudet blir otroligt..spöar allt vad kolfiber heter i sound vill jag lova

Hm.. det där med att korta orginaldämperna låter inte så dumt med tanke på vad slip on's kostar, ser helt ok ut.
Vet du vad du har för dB vid 5000 varv?
Har du bestyckat om?
 
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Bra tråd detta. Härligt med mycket information samlad på ett å samma ställe till hojen.

Jag behövde bara scrolla tillbaka till sidan 1 för att få reda på vilket lager jag skulle ha till framhjulet och vips så kunde jag byta nu direkt (De ligger i frysen en stund till bara)

:tummenupp för TRX-tråden

/oXydex
 

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Säffle
Hoj
Sp1
Nope det har jag inte gjort, men den går gött ändå.. Jag kan lova dig att det är en jävla massa db vid 5000 ;) Skulle nog komma i finkan vid ett db test.. meeeeen åker man twin så ska det ju faktiskt höras mycket
 

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Säffle
Hoj
Sp1
oXydex skrev:
Bra tråd detta. Härligt med mycket information samlad på ett å samma ställe till hojen.

Jag behövde bara scrolla tillbaka till sidan 1 för att få reda på vilket lager jag skulle ha till framhjulet och vips så kunde jag byta nu direkt (De ligger i frysen en stund till bara)

:tummenupp för TRX-tråden

/oXydex

Japp håller absolut med.. synd att det är höst.. annars så hade man ju kunnat fixa en TRX träff..skulle va sköj, men det kommer ju faktiskt en vår
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jerry_ skrev:
Japp håller absolut med.. synd att det är höst.. annars så hade man ju kunnat fixa en TRX träff..skulle va sköj, men det kommer ju faktiskt en vår
Rå hoj! :tummenupp Lite streetfighter med caféracerkänsla...
TRXträff skulle vara kul, men det börjar bli mörkt och kallt nu, vi kan kanske planera något under de mörka månaderna?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
På tal om mörka månader...

Är det inte fler som tänkt ändra och trixa med sina hojar under vintern?
I så fall vad?
Kan va kul att veta, så man kan byta erfarenheter med varandra.
Såg en yzf750r -95 till salu för 5.000 sek på annonssidan med en massa kul prylar att plocka från om ngn. är intresserad (klotad och stöldskadad).
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Är det inte fler som tänkt ändra och trixa med sina hojar under vintern?
I så fall vad?
Kan va kul att veta, så man kan byta erfarenheter med varandra.
Såg en yzf750r -95 till salu för 5.000 sek på annonssidan med en massa kul prylar att plocka från om ngn. är intresserad (klotad och stöldskadad).

Den vart ju såld :mad: :mad: när man fick tag på killen.
Någon här som köpt den ??

//Peter
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Froven skrev:
Den vart ju såld :mad: :mad: när man fick tag på killen.
Någon här som köpt den ??

Nä, jag hann inte heller :( . Man var ju lite sugen med det priset. Man får väl modda det man har tillsvidare, ska försöka att fixa till bakdelen med hembyggt diodbakljus bla.

Mattias :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Den vart ju såld :mad: :mad: när man fick tag på killen.
//Peter

Med extra fälgar + div prylar måste han varit mäkta trött på den för att dumpa den för det priset...
Trist att ni inte hann.
 

Kvicken

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Rimforsa
Hoj
TRX 850, TZR 250
TRX-joCCe skrev:
Är det inte fler som tänkt ändra och trixa med sina hojar under vintern?
I så fall vad?
QUOTE]

Jag hade tänkt fixa min framgaffel nu under höst/vinter, jag har fått tag på grejor som har fått bra betyg på andra ställen det är "Gold Valve Cartridge Emulators" från en firma som heter Race Tech. Är det nån här på SH som har testat dessa? Skulle vara kul att höra lite omdömen!

//Pelle
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ventilspel...

Jag har en 96:a som tydligen tillhör de som har mjuka ventilsäten. Efter att ha haft lite strul med 1 cylinder som ibland inte gått, mätte jag spelet idag. Jag hade hojen inne i våras för ventiljustering, och har sen dess bara kört ca 400 mil. Undrar nu vad ni har för erfarenheter av sättningar av ventilerna, hur ofta har ni justerat och hur mycket hade det ändrats "per mil"? Jag funderar på om verkstaden lade ned själ och hjärta på justeringen, och om man ska klaga...

Innan 1:a just. Efter 1:a just Idag
Vä avgas 0,26 0,26 0,30
0,26 0,26 0,25
Vä insug 0,15 0,16 <0,10
0,09 0,16 <0,15
0,15 0,16 0,15
Hö avgas 0,26 0,26 0,20
0,25 0,26 0,20
Hö insug 0,16 0,16 <0,15
0,09 0,16 0,15
0,14 0,16 0,15

/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Jag har en 96:a som tydligen tillhör de som har mjuka ventilsäten. Efter att ha haft lite strul med 1 cylinder som ibland inte gått, mätte jag spelet idag. Jag hade hojen inne i våras för ventiljustering, och har sen dess bara kört ca 400 mil. Undrar nu vad ni har för erfarenheter av sättningar av ventilerna, hur ofta har ni justerat och hur mycket hade det ändrats "per mil"? Jag funderar på om verkstaden lade ned själ och hjärta på justeringen, och om man ska klaga...

Innan 1:a just. Efter 1:a just Idag
Vä avgas 0,26 0,26 0,30
0,26 0,26 0,25
Vä insug 0,15 0,16 <0,10
0,09 0,16 <0,15
0,15 0,16 0,15
Hö avgas 0,26 0,26 0,20
0,25 0,26 0,20
Hö insug 0,16 0,16 <0,15
0,09 0,16 0,15
0,14 0,16 0,15

/Hasse

Hade min inne i våras för horning och byte av oljeringar. bad dem kolla och de sa att det såg fint ut. -95'a som gått 5400 mil.
Hur märker man att de är dåliga? Blir tendensen som på din? (går taskigt när den blir varm)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
TRX-joCCe skrev:
Hade min inne i våras för horning och byte av oljeringar. bad dem kolla och de sa att det såg fint ut. -95'a som gått 5400 mil.
Hur märker man att de är dåliga? Blir tendensen som på din? (går taskigt när den blir varm)

Vad kostade det? Vad gjorde du själv?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Hade min inne i våras för horning och byte av oljeringar. bad dem kolla och de sa att det såg fint ut. -95'a som gått 5400 mil.
Hur märker man att de är dåliga? Blir tendensen som på din? (går taskigt när den blir varm)
Tror inte det har någon inverkan på "mitt" problem, jag hade fler ventiler med sämre spel innan första justeringen och märkte inget då. Jag frågade nu mest pga att jag tyckte det förändrats så mycket på så kort tid.
Normalt märker man väl antingen att det börjar ticka mer och mer från toppen pga stort spel, och teoretiskt borde väl prestanda påverkas eftersom ventilerna inte öppnar lika mycket som tänkt, men jag undrar om man märker det i praktiken. Om spelet blir för litet så händer inget förrän man är nere i noll-spel, då får man inte kompression, sämre effekt och till sist bränner man ventiler och ventilsäten, vilket dels förvärrar symptomen, och det blir dyrt att fixa.
Jag tycker det var "jobbigt" att se att spelet ändrats så mycket, vanligtvis ska man väl kolla var 2400 mil enl. manual, men lite oftare är visst rekommenderat på tidigare modeller än 96:eek:r.

Kan passa på att varna lite för hemskheter jag läst om på den tyska siten. När det mekats med kamaxlar ska man vara noga med att smörja kamaxellager etc med molybdenfett. Tydligen är oljeförsörjningen lite dålig, och det finns risk att man inte får smörjning på ett bra tag där uppe, och då får man lagerskador. Har läst om ett antal TRX:er som kam lagren skurit på, kammen stannar, allt kan hända då, kamdrevet på veven rensas på kugg, ventiler stannar i öppet läge och slår sönder kolvar osv... Huga!! Så, smörj ordentligt, eller gör verkstaden uppmärksam på det. Kostar inget att vara lite försiktig i alla fall, även om de kanske på tyskt vis överdriver lite.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top