TRX-tråden

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Lord Melchet skrev:
Kolla på denna då, snygg va!
Här har man, om jag fattar rätt, använt Pferrers solocuts för R7 moddad for att passa på på en TRX.
Snygg hoj, tycker jag.

Klart rått utseende... :yoparty

har snackat med han på S-racing.
Finns tyvärr inga bakdelar att få tag i utan få se om det finns någon annan bakdel, han rekommenderade en från Ducati 916. Kanske skulle funka med en massa modifieringar...*ler* har ju hela vintern på mig...*ler*

Ska även kolla med Pferrers..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TRX-Lynn skrev:
Klart rått utseende... :yoparty

har snackat med han på S-racing.
Finns tyvärr inga bakdelar att få tag i utan få se om det finns någon annan bakdel, han rekommenderade en från Ducati 916. Kanske skulle funka med en massa modifieringar...*ler* har ju hela vintern på mig...*ler*

Ska även kolla med Pferrers..
916 bakdelen är inte så himla lyckad, om man intebygge rom en hel del. Se bifogad bild.

Köp hellre Pferrers R7 bakdel som i bilden Lord Melchet lade in. Mycket snyggare tycker jag.
 

Bifogat

  • Orange.jpg
    Orange.jpg
    80.2 KB · Visningar: 137

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
TRX-Lynn skrev:
Har du något förslag på vart man kan vända sig om man vill byta ut bakdelen... funderar på att bygga om den så skjutsmöjligheter försvinner. Tycker att lampan inte heller är jätte snygg.

Finns ett par länkar i tråden till en sida där en kille bygger om till R6 bakdel. Blir riktigt skitsnyggt......men det blir till att kapa lite av de bakre rören i ramen, men det tror jag nästan att det blir till att göra vilken bakdel man än väljer (om man inte vill att dom ska synas förstås)

Sen finns ju alltid den berömda Tombraider hojen, riktigt snygg också :tummenupp
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Wow... :banana

Tackar grabbar.... :)
Nu har jag ju minst hela vintern på mig att fixa fram grejor...*skrattar*

Lovar att ta en bild på hojjen då den är klar... ska ju lackas om också... :yoparty
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Det snackades en del om hundben och fjädringsinställning för ett tag sedan. Kommer inte ihåg om det blev nån klarhet i vilka som hade original eller inte och hur långa originalbitarna är.... i alla fall:

Jag fick mina dogbone's idag från Kedo som ska ge en höjning på 20 mm, där fick jag med en lista på olika hojar och originallängder. På TRX är "benen" 182 mm mellan bulthålen C-C i original, de jag beställt är 176 mm. Det finns en sats som höjer 40 mm också, dessa är 170 mm C-C.

En snabb huvudräkning ger vid handen att 6 mm förändring på hundbenen ger 20 mm förändring i s.k. ridehight på TRX.

Ut i garaget och mät :D
Ooops har missat detta helt, antagligen semester tider (då man svor över hur svett man blev med skinnställ på, kommer nästan ihåg det...), har precis hämtat mina, köpta som original YZF750 delar, (kostade bara 189:). De är 172 C-C, så då borde det bli en höjning på lite styvt 3 cm... Vet inte om YZF svingen i sig har annan geometri som innebär att den varit lägre än original från början. Ska bli spännande att testa, får se om jag hinner med det innan det blir vitt ute. Märkte du stor skillnad på 20 mm höjning? Jag antar att man lyfter hojen så att fjädringen fjädrar ur helt, innan man lossar "det hele", sitter allt i spänn trots detta?

CALLAHAN skrev:
http://hem.bredband.net/peell/call.3gp

Här kommer ett litet smakprov på TRX med micron dämpare!
Gottmos!!!

Froven skrev:
Då har jag och T-rex anmält oss till körningen på Gotland Ring till våren.
Jisses vad fort platserna gick åt... :va

//Peter
Satan, det gick fort! Står på väntelista, så ni slipper mig förhoppningsvis inte! Snabb grupp? Jag som morskade upp mig och valde mellan...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag höjde min 20 mm och det var alldeles för mycket tyckte jag då, den blev för snabbstyrd och ville "falla" in kurvorna med dålig känsla från framändan.
När jag sedan monterade på 120/70 profil fram så blev totala höjningen ca 8 mm och en snabbare styrning och bättre känsla från däcket så den kombinationen rekommenderar jag starkt. :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Gustav O skrev:
Jag höjde min 20 mm och det var alldeles för mycket tyckte jag då, den blev för snabbstyrd och ville "falla" in kurvorna med dålig känsla från framändan.
När jag sedan monterade på 120/70 profil fram så blev totala höjningen ca 8 mm och en snabbare styrning och bättre känsla från däcket så den kombinationen rekommenderar jag starkt. :tummenupp
Ojdå, det låter ju inte så muntert... Jag har iofs redan 70 profil, men har skjutit upp gafflarna rätt mycket. Kan ju alltid skjuta tillbaka dem om det blir för nervöst...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HansJ skrev:
Ojdå, det låter ju inte så muntert... Jag har iofs redan 70 profil, men har skjutit upp gafflarna rätt mycket. Kan ju alltid skjuta tillbaka dem om det blir för nervöst...
Prova - du kanske gillar det, jag gjorde det inte förrän det blev 70-profil fram. Då blev det kanon å andra sidan.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Jag antar att man lyfter hojen så att fjädringen fjädrar ur helt, innan man lossar "det hele", sitter allt i spänn trots detta?



Satan, det gick fort! Står på väntelista, så ni slipper mig förhoppningsvis inte! Snabb grupp? Jag som morskade upp mig och valde mellan...

Hissade upp min bak, sedan är det inga spänningar att slåss med. Förmodligen kommer du att motionera vokabulären ändå, men det hör ju till.

Jag gillar verkligen höjningen bak, hojen "faller" mer in i kurvorna och man behöver inte brottas lika mycket med den i kurvorna.

Syns på Gotland :fyllisar
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Gotlandringen

Hej där,

För er som gärna vill ta en repa på ringen på Gotland finns det en möjlighet till...
Åk med på Lelleträffen nästa år. Ingår en körning samt att det finns möjlighet att köra en dag till. Onsdag och lördag under vecka 24 nästa år.

Ett litet tips bara... samt att det är grymt bra party hela veckan... :fyllisar :yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Märkte du stor skillnad på 20 mm höjning? Jag antar att man lyfter hojen så att fjädringen fjädrar ur helt, innan man lossar "det hele", sitter allt i spänn trots detta?
Har inte lyckats få dem monterade än, det blev ganska mycket banåka på andra halvan av säsongen... :rodnar

Om det är som G.O. säger att den blir okänslig så har jag ju åxå redan 70-profil fram, sen får man väl trycka tillbaka gaffelbenen bara. Med dem uppskjutna i kronan 20 mm extra blir det kanske lite väl mycket "stå på huvet".

Troligen hamnar jag då i samma läge som nu, fast med bättre markfrigång. Vilket egentligen är målet för min del, den behöver inte "falla in" så extremt mycket mer än den gör...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Har inte lyckats få dem monterade än, det blev ganska mycket banåka på andra halvan av säsongen... :rodnar

Om det är som G.O. säger att den blir okänslig så har jag ju åxå redan 70-profil fram, sen får man väl trycka tillbaka gaffelbenen bara. Med dem uppskjutna i kronan 20 mm extra blir det kanske lite väl mycket "stå på huvet".

Troligen hamnar jag då i samma läge som nu, fast med bättre markfrigång.
Hoppas det blir något liknande för mig, kommer inte ihåg hur mycket jag skjutit upp gafflarna. Jag har ju dessutom 5,5" fälgen att brottas med, så det blir nog bra till sist, om inte så går det ju alltid att byta tillbaka.

Apropå bakändor, här är en med en Kawa (ZXR9?) bakdel. Ser ju ut som man kan skjutsa med den oxå...
 

Bifogat

  • trx kawa ZX9R rear.jpg
    trx kawa ZX9R rear.jpg
    92.7 KB · Visningar: 105

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
HansJ skrev:
Apropå bakändor, här är en med en Kawa (ZXR9?) bakdel. Ser ju ut som man kan skjutsa med den oxå...


Ohh det finns ju massor av bakändor som kanske passar.... :3freak :arsele :hihi
Nu kommer halva vintern gå åt för att hitta den jag vill ha... men tack för hjälpen allesammans... :)
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
HansJ skrev:
Hoppas det blir något liknande för mig, kommer inte ihåg hur mycket jag skjutit upp gafflarna. Jag har ju dessutom 5,5" fälgen att brottas med, så det blir nog bra till sist, om inte så går det ju alltid att byta tillbaka.

Apropå bakändor, här är en med en Kawa (ZXR9?) bakdel. Ser ju ut som man kan skjutsa med den oxå...
Ja, där var den igen.
Har sett den i många annonser, har för mig att det stod att det var en -00 (importerad -00 isf) och så hade den ett ganska högt pris.



är det någon som har sett den sen?
ganska snygg faktiskt...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det blev ju bra...

Bytte hundben igår, och tog en kort tur i mörker och med blöta vägbanor, men det kändes helt rätt. Stor skillnad, men inte för nervöst, och skulle det kännas så i vår, så kan jag ju alltid justera gaffeln i stället. Det var buslätt att byta, hängde upp hojen i ramen baktill, och det var inga som helst spänningar pga fjäder. Som kuriosa, höjden obelastat efter bytet, från backen till mitten på främre skruven till passagerarfotpinnen är numer ca 627 mm. Kunde vara intressant att höra vad ni har för höjd. Det beror ju iofs på en mängd saker, gaffelgenomstick, fjäderförspänning, fjäderkonstant, däck, lufttryck etc, men ändå...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Som kuriosa, höjden obelastat efter bytet, från backen till mitten på främre skruven till passagerarfotpinnen är numer ca 627 mm. Kunde vara intressant att höra vad ni har för höjd.
Ungefär 620 mm, lyckades få tummen ur och bytte igår jag med.
Skillnaden mellan hojarna i garaget är synbar, min ser ärligt talat lite sjuk ut men det är nog för att man inte vant sig. Ska köra en sväng idag å känna lite på sakernas tillstånd. :)

Mätte även Laila's hoj, den låg på 600 mm eller strax därunder. Det var ingen veteskaplig mätning direkt :rolleyes:
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Kassaskåp
Provkörde en TRXav 1997 års modell i går det var som att försöka flytta ett kassaskåp i sidled, jag har kör MC i 13år och dessa erfarenheter är från Honda CB400N, samt Honda CX 500, dessa "tråk" hojar upplever jag var hysteriskt mycket mera "kurvvänligare" sedan att även ramen var mjuk på dessa hojar och hjälpte till i svängen nästan som slalom skidor fungerar är ju en annan sak, men TRX:en herregud jag trodde det var en MC man skulle kunna kalla "Kurvare" som Bike skrev i en recension nyligen, tror det var ER6:an man beskrev då, eller möjligtvis Stradan.
Hursomhellst Framfjädringen var i orginalläge även orginalutförande bak var även i orginalutförande men i hårdast draget läge (i skjusläge), Orginalstorlek på däcken, min fråga är nu är detta symtom något man fixar med fjädringinställningarna eller är det så är att man måste leka OS-mästare i brottning för att få liv i hojen? Har någon av er upplevt sammasak i sitt hojbyte men sedan kommit över det och "lärt" sig hojen.
Jag upplevde det absolut svårast att lägga ned den om man gick in med motorbroms och sedan gasade sig ut, det blev lite lättare om man anpassat hastigheten klart innan man gick in i kurvan och sedan "Körde" hjoen med motorn igenom hela kurvan, jag upplevde det även väldigt svårt att byta spår.

mvh NLX
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
Har aldrig upplevt den som svårsvängd, speciellt inte i jämförelse med de andra hojarna du nämner. Visst, det är ingen liten 250 men CX500 var ju verkligen en heffaklump :hihi

Med tanke på att du talat om att den varit vurpad och reparerad, är du säker på att man inte "fusklagat" styrlagret genom att bara dra åt det hårdare? Vanligt att verkstäder gör så har jag märkt (minst 3 hojar på tjejkursen senast som varit servade på verkstad hade utslitna styrlager man "lagat" så...).

Det skulle i stort sett göra hojen osvängbar :död

En annan orsak kan vara att den är lite ramsned eller att hjulen inte spårar. Hojen är när den är juste en av de smidigare i sin årskull, annars är nånting fel på den.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top