TRX-tråden

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Nu äntligen är allt klart

Det enda Bike i Trollhättan fann att anmärka på var att några länkar hade skurit, så kedjan bör bytas, Dreven var fortfarande ok, kedjan till trotts.

Ett visst rassel från troligtvis kamkedjesträckaren kunde noteras efter att man varvat upp motorn och sedan släppt rullen så den få varva ned av sig själv.

Någon som bytt kamkedjesträckare och till priset av xxxx:-? själv eller hos verkstad, är detta JÄTTEkristiskt eller tillhör det modellen?
Bike tyckte att det inte va någon fara alls, har ni andra erfarenheter?

Och den konstiga osvängbarheten berodde naturligtvis på för lite luft i framdäcket, 1kg för lite......

Ja så jag tror faktiskl jag blir med båge igen ......Nu är det till att boka bankurser, så att man får lära sig hantera maskinen och dess egenheter
Något bra tipps? jag sökte på SMC och där hänvisas man till lokalavdelningen
lokalavdelningen sthlm hade en inaktuell sida där inget alls stod om vårens planer. eller hänvisningar andra förslag.

mvh NLX567
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
Någon som bytt kamkedjesträckare och till priset av xxxx:-? själv eller hos verkstad, är detta JÄTTEkristiskt eller tillhör det modellen?
Bike tyckte att det inte va någon fara alls, har ni andra erfarenheter?

Och den konstiga osvängbarheten berodde naturligtvis på för lite luft i framdäcket, 1kg för lite......

Nu är det till att boka bankurser, så att man får lära sig hantera maskinen och dess egenheter
Något bra tipps? jag sökte på SMC och där hänvisas man till lokalavdelningen
lokalavdelningen sthlm hade en inaktuell sida där inget alls stod om vårens planer. eller hänvisningar andra förslag.

mvh NLX567
Har inte bytt sträckaren, däremot varit bort med den några gånger. Inget märkvärdigt, den sitter lätt åtkomlig på höger sida av motorn (innanför kopplingswiren).

Det där med lite luft verkar höra till begagnade TRX. Laila hade exakt samma bekymmer som du och var beredd att lämna hojen i diket påväg hem från köpet nu när jag drar mig till minnes... körde med mindre än 1 kg i framdäcket :3freak

Hmm, kurser. Sthlm har nog inte planerat klart sina ännu och det ska dyka upp ett antal s.k. "sporthojskurser" i år. Bara att hålla utkik. Ett alternativ jag rekommenderar annars kan vara mckursen.nu, men det kanske är lite overkill i början? Kostar ju en del men de levererar...

Det kommer att dyka upp mer info från SMC till våren med de kurser som arrangeras, du får ge dig till tåls ett par månader :)
Har du inga krav på mer ingående instruktioner funkar det ju med nästan vilken vanlig bandag som helst. Vi kanske ska sno ihop en TRX-åkning nästa år igen?

Välkommen till "TRX-träsket" förresten :hihi
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Tack ska du ha

Och tack alla för all hjälp inför detta köp, Nu har jag bara en sak kvar att lösa
,att köpa någon slags väska att ha på kutsen

Jag har sedan tidigare en bag med gummiband med krok men då kommer lacken att skadas då den lackade plasten är lite välvd
En annan sak skulle kunna vara någon bag med remmar som man spänner under kutsen, Någon som har förslag på något bra, jag behöver ha träningsgerjor med mig, det valnliga, tröja, bralla, schampo, handduk, skor osv. men även kontorskläder, lite jobbigt att jobba i skinstället...
Det ska vara lätt att ta med från hojparkeringen till träningshallen och sedan vidare från träningshallen till jobbet helst med möjlighet till axelrem
Jag har inte mera än ca 4 mil till jobbet så bra vore det om det höll tätt åtminstånde dessa 4 mil. Jag vill INTE ha något delat på var sida = Struligt att bära, tankväska och ryggsäck gillar jag inte alls. Jag har kollat Givi och Nonfango inget som är klart för just TRX men ni kanske vart vad som fungerar.

mvh NLX 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Tack ska du ha

Och tack alla för all hjälp inför detta köp, Nu har jag bara en sak kvar att lösa
,att köpa någon slags väska att ha på kutsen

Jag har sedan tidigare en bag med gummiband med krok men då kommer lacken att skadas då den lackade plasten är lite välvd
En annan sak skulle kunna vara någon bag med remmar som man spänner under kutsen, Någon som har förslag på något bra, jag behöver ha träningsgerjor med mig, det valnliga, tröja, bralla, schampo, handduk, skor osv. men även kontorskläder, lite jobbigt att jobba i skinstället...
Det ska vara lätt att ta med från hojparkeringen till träningshallen och sedan vidare från träningshallen till jobbet helst med möjlighet till axelrem
Jag har inte mera än ca 4 mil till jobbet så bra vore det om det höll tätt åtminstånde dessa 4 mil. Jag vill INTE ha något delat på var sida = Struligt att bära, tankväska och ryggsäck gillar jag inte alls. Jag har kollat Givi och Nonfango inget som är klart för just TRX men ni kanske vart vad som fungerar.

mvh NLX 567
Grattis,
skönt att det löste sig! Som sagt, välkommen till "träsket", vill du redan nu ha en lista på allt man måste ha om man kör TRX:hihi Banåkningar, det löser sig, hade inget planerat i April i år, men hann med 5 stycken ändå, och som nödlösning funkar ju Rörken i Uppsala, om inte annat för att få lite känsla för hojen. Vad gäller packning, jag har två tankväskor, en Bagster och en magnetvariant, funkar bra för mig. Kör annars med datorn i ryggsäck, så jag har inget emot lättare rygga heller. Har också köpt en packrulle som jag spänner under passagerar sitsen, funkar, men är inte så praktiskt. Hepco & Becker ska visst ha någon pakethållare som passar och som man kan köpa toppbox till. Har funderat själv på att köpa en extra passagerardyna, och modda om så att den kan funka som pakethållare.
/Hasse

Jåke skrev:
...
Vi kanske ska sno ihop en TRX-åkning nästa år igen?
...
Det skulle ju inte vara omöjligt att hyra någon bana en dag, blir vi tillräckligt många så går det ekonomiskt. Men då måste vi nog planera ihop något nu. Annars ska de visst köra något i England i sommar, även tyskarna ska fixa ihop något möte.

Vassare kammar, kan det vara av intresse? En tysk som känner nån som, osv. De funderar på att ta fram en liten serie VeeTwo liknande kammar. Pris, billigare än Laaks kammar, och de ligger på ca 750 Euro...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Det skulle ju inte vara omöjligt att hyra någon bana en dag, blir vi tillräckligt många så går det ekonomiskt....
Jag återkommer i ämnet ;)

HansJ skrev:
Vassare kammar, kan det vara av intresse? En tysk som känner nån som, osv. De funderar på att ta fram en liten serie VeeTwo liknande kammar. Pris, billigare än Laaks kammar, och de ligger på ca 750 Euro...
Nya kammar då eller utbytes? Vet ju att bl.a. Kedo gör utbytes för ca 450 Euro...

Inte för att jag alls har nåra såna pengar i dagsläget :gnissla
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Jag återkommer i ämnet ;)


Nya kammar då eller utbytes? Vet ju att bl.a. Kedo gör utbytes för ca 450 Euro...

Inte för att jag alls har nåra såna pengar i dagsläget :gnissla
Nya kammar, enl. egen utsago "bättre" än Veetwo. Nä, lite för stor peng, det får bli nästa vinters projekt i såna fall. (Fast det där med Kedo, vad har du för info om utbyteskammar? Jag har letat lite...) Har f.ö. kollat JE kolvar, 200 Euro per styck, bra pris jmf med andra, men det blir lite steep det oxå. Vet någon om kompförhållande med JE kolvarna, har de dome eller är det bara annan diameter?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
(Fast det där med Kedo, vad har du för info om utbyteskammar? Jag har letat lite...)
När jag tänker efter lite var det kanske inte Kedo, utan gw-racing. Om du går in under "tuning kits" så hittar du mycket godis till TRX. Kammarna kostade visst 429 "bara" :D

Vad sägs om Carillo-stakar för 381 euro/st :banana
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
När jag tänker efter lite var det kanske inte Kedo, utan gw-racing. Om du går in under "tuning kits" så hittar du mycket godis till TRX. Kammarna kostade visst 429 "bara" :D

Vad sägs om Carillo-stakar för 381 euro/st :banana
Såg att Kedo också hade kammar, något dyrare dock. Sen har MegaCycle kammar också, pris vet jag inte, men de krävde visst modifieringar av kolvarna, låter kul... Och så ska visst Kent göra kammar med.

Var är :tomten när han behövs som bäst???
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Vet någon om kompförhållande med JE kolvarna, har de dome eller är det bara annan diameter?[/QUOTE]
Jupp, JE kolvarna har dome. Komp. i krokarna kring 11,5.
Ska bli spännande å se hur hojen går nästa sommar :banana

Mvh. Tobbe
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
hej

CALLAHAN skrev:
Jag tycker min TRX svänger riktigt bra!
körde polarens X11 för några veckor sen och den gick som ett jävla spjut. :rofl
Men den var riktigt klumpig om man jämför med TRXen och sadeln var som en parkbänk.Det roligaste var när jag fick tillbaka min hoj så kändes den som en 250.Redan efter en minut insåg jag att jag älskar min TRX.
bra skrivet trx e riktigt schysst hoj..lite stötig bara annars väldigt bra..konstigt egentligen dom sluta tillverka den..jag läste om den nya bmw,n den påminner lite om trx...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tobbe. P skrev:
Jupp, JE kolvarna har dome. Komp. i krokarna kring 11,5.
Ska bli spännande å se hur hojen går nästa sommar :banana

Mvh. Tobbe
Fick du inte ihop den i år? Nåja, det kommer ju en ljusare tid, även om det ser mörkt ut nu ;) Hade du JE kolvarna innan raset? Är det värt att lägga 400 Euro plus borrning?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
27:e november

Tänkte bara meddela att det var kallt, blött och lite snöigt att köra TRX idag...















:rofl
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Aja, sorry Hasse.
Jag glömde bilden på JE kolven vs (kulpenad) orginal :hihi

Nä ja han aldrig få ihop "Brummel man" denna säsong. :gnissla
Jag fastnade i biltrimmar träsket bla. Å så tog stålarna slut... Ett inte allt för ovanlig dilemma vad gällande Bil å Mc hobbyn. Tyvärr :huvet

Men snart, snart, sna........ Dec, jan, feb, mar.... Näää va :fatta! Så får man ju inte tänka.

Mvh //Tobbe
 

Bifogat

  • DSCN1356.jpg
    DSCN1356.jpg
    94.2 KB · Visningar: 85
Last edited:

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
HansJ skrev:
Är det värt att lägga 400 Euro plus borrning?

Hm.. Ja alltså, jag skulle ju endå fått köpa ny kolv å fodra om cyl.
Så ja tyckte de va lika bra å slå till på JE, medans byxorna redan va nerdragna
så att säga :rofl

Om de e värt pengarna vad de gäller effekt så ja.... De återstår att se :va

//Tobbe
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nej, antar att Yamaha original inte var billigare heller, så det var nog helt rätt. Mina cylindrar såg OK ut, så jag skippar nog denna säsongen i alla fall. Bättre att ha lite överdimension att ta till om det skulle knipa ordentligt. De jag prata med gissar runt 3 hk och 1,5 Nm för kubikökningen, låter ju inte så mycket. Sen tillkommer den högre kompressionen som borde ge ytterligare tryck.
Sen är det ju en sak med siffror och en annan sak hur det upplevs i verkligheten också, om man får 3-5 pållar över hela registret så lär det ju märkas! Kanske 6 papp, jmf med ett par slip-on... Hmm, nu blev jag osäker igen :rofl

Huga, det var ingen snygg kolv du hade...
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ Skrev 24/11:
Grattis,
skönt att det löste sig! Som sagt, välkommen till "träsket", vill du redan nu ha en lista på allt man måste ha om man kör TRX.

Hej Hans och ni andra
Nu står Hojen i garaget, efter 96 mils körning med bil och släp i går, Pust, så ja tack, listan emottages tacksamt, för jag skall väl precis som ni, ha något att göra under vintern, vilket man inte har sedan tidigare...., har en känsla av att prioritetsordningen på "måste" saker kommer att ändras sedan "hojen" (inte döpt den ännu, vad kallar ni Era?) nu blivit familjemedlem.

mvh
NLX567
 
Last edited:

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
nlx567 skrev:
HansJ Skrev 24/11:
Hej Hans och ni andra
Nu står Hojen i garaget, efter 96 mils körning med bil och släp i går, Pust, så ja tack, listan emottages tacksamt, för jag skall väl precis som ni, ha något att göra under vintern, vilket man inte har sedan tidigare...., har en känsla av att prioritetsordningen på "måste" saker kommer att ändras sedan "hojen" (inte döpt den ännu, vad kallar ni Era?) nu blivit familjemedlem.

mvh
NLX567

Min heter Dino i olika varianter:
När allt är i bästa trim då heter han Dino-Fino
Skitig och småsurig, Vino-Tinto

Dino av två skäl:
1. TRX låter som någon typ av dinosarie
2. Den är röd, röd=Ferrari, Ferraris son hette Dino

Välkommen!

// Laila
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Hej Hans och ni andra
Nu står Hojen i garaget, efter 96 mils körning med bil och släp i går, Pust, så ja tack, listan emottages tacksamt, för jag skall väl precis som ni, ha något att göra under vintern, vilket man inte har sedan tidigare...., har en känsla av att prioritetsordningen på "måste" saker kommer att ändras sedan "hojen" (inte döpt den ännu, vad kallar ni Era?) nu blivit familjemedlem.

mvh
NLX567[/QUOTE]

Välkommen till TRX träsket NLX567 :tummenupp

Min heter Brummel man.

1: För att den låter som en brummande nalle. :hihi

2: För att jag tycker de e ett macho namn. :rofl :lol

Mvh // Tobbe
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Hej Hans och ni andra
Nu står Hojen i garaget, efter 96 mils körning med bil och släp i går, Pust, så ja tack, listan emottages tacksamt, för jag skall väl precis som ni, ha något att göra under vintern, vilket man inte har sedan tidigare...., har en känsla av att prioritetsordningen på "måste" saker kommer att ändras sedan "hojen" (inte döpt den ännu, vad kallar ni Era?) nu blivit familjemedlem.

mvh
NLX567
Ojojoj, det är nog en björntjänst att ge dig en lista :hihi Det är väl det som kallas "träsket", relativt billig hoj som med relativt sett små investeringar blir bättre och bättre.

Det enda som är ett "måste" är väl att lätta på ljuddämpningen något, så man hör att det är en stor twin...

/Hasse

PS Namn? Nej, vår relation är inte så långt gången ännu, men "hojjävel" har den lystrat till nån gång...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top