TRX-tråden

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Vad menar du med lätta på?

Jag antar att du pratar om att ta ut insattser osv. men är det något man gör ostraffat? Utan att förstöra det som är orginal?
Jag menar att jag inte vill börja såga och skära och borra i orginaldämparna bara för att få ut ett annat ljud, Då är det nog bättre och köpa ett annat par ljuddämpare som inte är ljuddämpare utan mera ljudförstärkare...om man nu vill delge sin omgivning det lystra ljudet av en twin..och så har man orginalen kvar i orginalskick, de kuppskattar nog näste ägare, Kan även vara bra att ha till besiktningen åxå....

Men hade du någon lista eller finner man allt här i trx tråden?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Vad menar du med lätta på?

Jag antar att du pratar om att ta ut insattser osv. men är det något man gör ostraffat? Utan att förstöra det som är orginal?
Jag menar att jag inte vill börja såga och skära och borra i orginaldämparna bara för att få ut ett annat ljud, Då är det nog bättre och köpa ett annat par ljuddämpare som inte är ljuddämpare utan mera ljudförstärkare...om man nu vill delge sin omgivning det lystra ljudet av en twin..och så har man orginalen kvar i orginalskick, de kuppskattar nog näste ägare, Kan även vara bra att ha till besiktningen åxå....

Men hade du någon lista eller finner man allt här i trx tråden?
Nja, bildligt lätta/minska ljuddämpningen. Går att modda original också, fördelen om man kör bana är att man klarar sig troligen från att byta ;) Finns fortfarande ganska mycket beggat/nytt, både helsystem och slip-on.

OK skyll dig själv, here we go... Iofs finns allt säkert i tråden, men det är ju en del att läsa.

-Framgaffeln är mjuk => hårdare fjädrar, ev. annan olja/luftkammare eller gaffel från R1/Thundercat/YZF750
-Bromsar, eg inget större problemområde, men kan förbättras => stålomspunnet, "blue-spots" ok passar rakt av, pump från R1/R6
-Högt utväxlad, särskilt ettan => Dreva om till 16/39 eller 17/41 eller 17/42
-Snålandad => Ta bort skum/snorkel på luftburk, ev ta upp ytterligare hål
-Bakdämpare => byt till Wilbers/Öhlinare
-DynoJet och K&N, skit i DynoJet, nålarna slits snabbt, FactoryPro eller "Anti-Ruckel kit från www.kedo.de funkar bättre
-"trögstyrd" inte som du upplevde dock :hihi, skjut upp gaffelbenen och/eller höj rumpan
-70 profils framdäck
-trim, nya kammar, flatslide fuggar, 878 kubikskolvar
-hugger, bugspoiler, rensa upp röven, flytta in bakljus, miniblinkers
-5,5 " fälg, ev YZF750 sving
-vurpollon

Räcker det för vintern? :hihi Ingen prioriterad ordning på ovanstående, men ska man prioritera något så : buller, framfjädring, stålspunnet, OK, drevning, men det är mina åsikter.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
OK skyll dig själv, here we go... Iofs finns allt säkert i tråden, men det är ju en del att läsa.
Började fundera lite när jag läste din lista. Undrar hur många original-TRX det finns kvar "där ute" egentligen... :gnissla


:tomten
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hej igen

Tack för för åtgädslistan, Jag antar att mera specifik information kring varje åtgärd har stötts och blötts i denna tråd tidigare, så nu blir det lättare för mig att söka och skaffa fram info och detaljer kring varje åtgärd.

Jag kommer nog inte att börja med åtgärderna förens jag kört ett par hundra mil, annars får man ju inte uppleva den possitiva förändringen
som följer varje åtgärd man gör.

Hojjävel låter grovt, det låter som om du fått blodiga knogar och klämnda fingrar...

Lite bakgrund.
Jag blev kär i denna modell redan -96, körde då en CX, varje MC mässa därefter så satt jag och dregglade på denna hoj, jag sitter som gjuten i den, det är som att ta på sig en måttbeställd kostym.

Att jag då skulle förstå att jag en dag skulle ha en i mitt eget garage fann jag som en utopi (för mycket pengar), och den utopin blev ännu större då min fru år 2000 ådrog sig en kronisk sjukdom som heter MS, jag beslutade då själv att sluta köra MC, någon behöver ju dra in inkomsten och barnen va då under 18 (försörjningsplikten). Nu år på slutet av år2005 efter att jag sålt allt jag hade kring mitt MC-liv 2003 (jo jag hade väldigt svårt att avsluta mitt mc-liv.) skulle börja köra igen, är igentligen helt obegripligt. Men min fru sa redan i maj i år att hon ville jag skulle börja köra igen för jag var inte mig själv sedan jag avslutat denna del av mitt liv, hon ville ha tillbaka sin vanliga man igen. Efter stor vånda och beslutsångset så blev detta nu av och nu står MIN TRX i garaget och väntar på blåsippor och tussilago, jäklar vad jag längtar

Och på grund av alla omständigheter så döper jag nu härmed min hoj till UTOPIA, min dröm har blivit verklighet. Hoppas bara verkligheten blir som drömmen.....öppna landskap, böljande åkrar, dofter av ladugårdar och rappsfält, vägar som anpassats efter landskapet, en korv o en fika och fullständig frid i sinnet, ja tusan det är så man blir tårögd..
För att inte tala om den tidiga hösten, det dofta jord och mylla, och så blir det så där lite extra ruggit nar man kör igenom svackor där det kan vara fuktigare och kallare, ja som bilist missar man mycket...

Väl mött där ute på vägarna

mvh NLX567
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Hej igen
...
Väl mött där ute på vägarna

mvh NLX567
Tjena,
ja, dubbelt välkommen till hojåkande OCH TRX-ägandet då! Lite lustigt det där med humöret, jag blir också utsparkad hemifrån om jag är för grinig... Hoppas Utopia slipper träffa på för många tussilago och blåsippor bara. Listan är som sagt diskuterad tidigare, men det går ju bra att fråga igen. Inget är något måste, allt beror på vad man vill ha ut av hojägandet. TRX:en duger bra i original, men jag är en sån som vill pyssla och förbättra, inte för att jag blir snabbare på bana, utan bara för att. Helt rätt att provåka innan också, du kanske inte alls tycker gaffeln är för mjuk t.ex.

Men du, det finns dagar då det regnar och är 12 grader också :hihi
/Hasse
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
nlx567 skrev:
.....öppna landskap, böljande åkrar, dofter av ladugårdar och rappsfält, vägar som anpassats efter landskapet, en korv o en fika och fullständig frid i sinnet, ja tusan det är så man blir tårögd..
Inte utan att man ångrar att man såldeTrixie :(
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Hur går det med TRX JoCCes turbo projekt??? Man e bra nyfiken..... :squid

Om man byter kammar, nya hög komp kolvar, portar toppen....förutom att det kostar 10000+...vad får man ut i effekt??.....Fan man börjar snart ångra att man inte köpte en R1 från början......I feel the need, the need 4 speed!

Vidare har man lyckats byta styrlager och hjullager samt bromsbelägg på XR:n
Nu stundar bygga blinkers och tändningslås.....Därefter det förhatliga bullerprovet i Malmö.....

Bytte olja i frambromsen och nu får jag inte upp något tryck, provat att lufta vid pumpen, och på oket.....TIPS???

Näslund
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Hur går det med TRX JoCCes turbo projekt??? Man e bra nyfiken..... :squid

Om man byter kammar, nya hög komp kolvar, portar toppen....förutom att det kostar 10000+...vad får man ut i effekt??.....Fan man börjar snart ångra att man inte köpte en R1 från början......I feel the need, the need 4 speed!

Vidare har man lyckats byta styrlager och hjullager samt bromsbelägg på XR:n
Nu stundar bygga blinkers och tändningslås.....Därefter det förhatliga bullerprovet i Malmö.....

Bytte olja i frambromsen och nu får jag inte upp något tryck, provat att lufta vid pumpen, och på oket.....TIPS???

Näslund
90-100 pållar på bakan, gissar jag på.

Luftning kan vara ett helvete. Testa om du kan trycka på oljan nerifrån i stället, dvs slang på nippeln, oljekanna eller plastflaska med pip, och fyll upp. Då bör luften tryckas bakvägen upp. Se bara upp så inte oljebehållaren rinner över. Kan funka och öppna nipplarna vid oken och låta det rinna genom lite långsamt också, så att luften flyttar på sig, och sen lufta igen. Försök att luta styre/hoj så att högsta punkten är slanganslutningen, jag inbillar mig att luften stannar i pumpen någon stans. Tålamod är en dygd...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
one4fun skrev:
Om man byter kammar, nya hög komp kolvar, portar toppen....förutom att det kostar 10000+...vad får man ut i effekt??
I engelska TRX-forumet är det några som talar om 92-95 hkr på bakan. Då har man bytt förgasare och avgassystem åxå. Over fick ju bevisligen ut 115 hkr ur en tidig TDM-motor så visst finns det potential :yoparty

Då är man med och leker... :banana

Men det räcker inte med 10000+ kr, då får du bara förgasare och nya luftfilter :död
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För bromsluftning kan jag rekommendera att köpa följande artikel från Kedo.
Artikelnummer 30090.
En handpump för luftning av bromsar. Funkar jättebra!
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Bromselände...

Har köpt en bromsluftare på biltema....får väl se om det funkar...köpte slang oxå för att fylla "bakifrån"..... Tackar för svaren, gör ett nytt försök imorgon...

Per
 

Jogi

trött
Gick med
2 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
TRX 850
Fungerar ju kanon

Hej igen
köpte mig en TRX hösten -05 och hittade denna fina tråd för ett par veckor sen. Har nu plöjt igenom 96 sidor och tyckte det var dags att ge sig till känna.
Min MC-historik är lång och krokig började -84 på en CB125 sedan uppehåll till -90 då blev det XT 350 sedan följde en hop med endurohojar och tävlande på motionsnivå ,skrotade en axel(fotboll) -96 och sålde rubbet.
-00 blev jag sugen igen och köpte en RD 350 (underbar hoj upp till 130 km/h
sen direkt livsfarlig) .efter idogt skruvande och trimmande hade jag våren -05 lyckats få upp bränsleförbrukningen till 1,5 l/mil? +svindyr 2taktsolja och insåg att det var dags för 4-Takt.
Eftersom Trx är en snygg hoj skön att köra o framför allt 3500:- helförsäkrat/helår så blev det en sån.
Nu hade jag ju inte tänkt att ni bara skulle slöläsa detta utan har givetvis lite frågor. :va
1. Ngn som vet beteckningen på bakhjulslagren
2.tips på bra fett till sving o länkage
3.ngn som sitter på ett par slip-on till bra pris(har bara original :( )
Det var allt för denna gång
Tack o hej
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jogi skrev:
Hej igen
köpte mig en TRX hösten -05 och hittade denna fina tråd för ett par veckor sen. Har nu plöjt igenom 96 sidor och tyckte det var dags att ge sig till känna.
Min MC-historik är lång och krokig började -84 på en CB125 sedan uppehåll till -90 då blev det XT 350 sedan följde en hop med endurohojar och tävlande på motionsnivå ,skrotade en axel(fotboll) -96 och sålde rubbet.
-00 blev jag sugen igen och köpte en RD 350 (underbar hoj upp till 130 km/h
sen direkt livsfarlig) .efter idogt skruvande och trimmande hade jag våren -05 lyckats få upp bränsleförbrukningen till 1,5 l/mil? +svindyr 2taktsolja och insåg att det var dags för 4-Takt.
Eftersom Trx är en snygg hoj skön att köra o framför allt 3500:- helförsäkrat/helår så blev det en sån.
Nu hade jag ju inte tänkt att ni bara skulle slöläsa detta utan har givetvis lite frågor. :va
1. Ngn som vet beteckningen på bakhjulslagren
2.tips på bra fett till sving o länkage
3.ngn som sitter på ett par slip-on till bra pris(har bara original :( )
Det var allt för denna gång
Tack o hej
Hej och välkommen!
Bakhjulslagren är dessa (SKF's nr.): bak höger & vänster = 6204-RS1 och drevklumpen ska ha 6206-RS1
Slip-ons. kolla dessa http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27915
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=22815
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jogi skrev:
Hej igen
...
Det var allt för denna gång
Tack o hej
Tjena, och välkommen. Wow, vilket tålamod, plöja 96 sidor... Jocce har ju redan svarat på det mesta. Jag brukar iofs kika på en tysk TRX-site, och kan ju hojta om jag ser någon som säljer Slip-on, om du vill. Fett, ärligt talat tar jag vad som finns, nu senast var det nån tub med molybdenfett, om det var bra eller inte vet jag inte :va
/Hasse
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag skall byta drivpaket och har sett att Duells har ett för ca:1650:-
är det någon som vet om detta är bra eller har något annat alternativ.
det skall tydligen vara x-rings tätningar på den.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Ska du byta driv paket så skulle jag ändra utväxlingen också om du inte gjort det.
Jag bytte till en kugg mindre i fram efter ha köpt ett större TDM 900 bakdrev som inte passade!
Det gjorde en enorn skillnad! :rofl
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
CALLAHAN skrev:
Ska du byta driv paket så skulle jag ändra utväxlingen också om du inte gjort det.
Jag bytte till en kugg mindre i fram efter ha köpt ett större TDM 900 bakdrev som inte passade!
Det gjorde en enorn skillnad! :rofl
Jo, jag har för mig att jag läst att du trixade lite med det där,
men blir den inte mer högvarvig då, eller vad är fördelen med detta.
jag vill inte upp på slangen...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
Jo, jag har för mig att jag läst att du trixade lite med det där,
men blir den inte mer högvarvig då, eller vad är fördelen med detta.
jag vill inte upp på slangen...
Jag tjackade ett RK paket, men jag var lite missnöjd med livslängden. Jag tror inte jag misskötte kedjan speciellt, men fick ut mindre än 1500 mil (ner mot 1000 men jag kommer inte ihåg exakt) Jag har å andra sidan hört andra som varit helnöjda med RK, så jag kanske fick något måndagsexemplar.

Kugga ned en pinne fram eller upp 2 eller 3 bak gör att exempelvis stadskörning blir bekvämare, jag tycker utväxlingen stämmer bättre med hastigheterna öht. Att du sen accar lite bättre gör ju unget direkt, och jag lovar, ofrivilligt slangande kommer inte att ske :hihi Lite surrigare blir det, men det är inte så mycket att det stör, märks knappt.

/Hasse
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top