TRX-tråden

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Hade en hornet 600 innan som jag också drevade om bytte till 4 kugg större i bak.Den blev skit rolig då den gick upp på bakhjulet om man drog fullt på ettan även om man hängde på styret! :tummenupp

Men när jag bytte på TRXen så blev det inte riktigt samma resultat tyvärr.
Den sticker betydligt bättre än förut faktiskt stor skillnad men några ofrivilliga bakhjuls åka blev det inte.
Ska korta kedjan lite i vinter sen får vi se!
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag skall pröva med att minska med en kugg fram och öka en bak och känna mig fram.
då borde den sticka iväg lite lättare ur kurvorna speciellt schikanen i Falkenberg.
apropåinget Duells sida är ju mycket märkligt byggd, förstochfrämst så BÖR man lägga, (om man har många avdelningar) det i bokstavsordning och sen skjuta upp sökningen så att man ser, mår faktiskt lite illa efter det då man förväntar sig detta:) :spy
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Vad är orginalstorlek på dreven?

Nitar man kedjan eller använder man kedjelås?

levereras det lås med i RK paketet?

jag kan säkert hitta informationen på Duells sida men jag mår fortfarande illa...
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
CALLAHAN skrev:
Jag bytte till en kugg mindre i fram efter ha köpt ett större TDM 900 bakdrev som inte passade!
Jag körde med bakdrev (och framdrev) till TDM900, passade alldeles utmärkt, artikelnummer på bakdrevet var 17-1426-42
(42 kugg då alltså)

Ripnilpor skrev:
Vad är orginalstorlek på dreven?

Nitar man kedjan eller använder man kedjelås?

levereras det lås med i RK paketet?

jag kan säkert hitta informationen på Duells sida men jag mår fortfarande illa...
orginal är 17/39
Mitt RK paket var med kedjelås, har ingen aning om andra tillverkare kör med nitning (och Japps, lås följde med)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
Vad är orginalstorlek på dreven?

Nitar man kedjan eller använder man kedjelås?

levereras det lås med i RK paketet?

jag kan säkert hitta informationen på Duells sida men jag mår fortfarande illa...
17-39

Valfritt. Jag använder kedjelås då jag saknar ett nitverktyg (minst 1500,-)

Vilket lås som levereras med är lite olika beroende på kedja/märke, vid tvekan beställ med ett extra clipslås. Det kostar oftast bara 45,-

Kör själv med 17-42 nu, vilket är lika som TDM:n jag hade. Troligen passar den utväxlingen kanonbra på bana, men jag tycker den blir i surrigaste laget om man ska försöka hänga på Laila på längre turer. Att ligga på 5-5500 rpm är lagom roligt i längden :hihi

Kommer troligen gå ner till 41 bak, kör TRX originaldrev fram och TDM900 bakdrev.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ripnilpor skrev:
Jag skall pröva med att minska med en kugg fram och öka en bak och känna mig fram.
då borde den sticka iväg lite lättare ur kurvorna speciellt schikanen i Falkenberg.

16/39 funkar fint för mig på Falken. 3:an i alla kurvor utom högern på baksidan(3:an eller 4:an) och sista knixen ut på rakan(4-5:an). 2:an har en förmåga att få bakhjulet att anpassa sig till tangentens riktning ur nya chikanen...

Skulle tro att man får dreva rätt mycket hårdare än 16/42 om man skall få såna ofrivilliga uiiiliiisar att man slår över med en TRX. Min cykel har ju "felkod 40" så den går bara på bakan 1:an ut, och jag är inte nära balanspunkten...

TRXen blir mkt trevligare på gata om man drevar ner den, precis som alla andra sagt.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
I den bifogade filen kan man lattja lite med utväxlingar, det är en excel-fil, men jag måste döpa om den till ratois.txt för att kunna bifoga den. Ladda ned den och döp om den till ratios.xls i stället
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Froven skrev:
Skulle tro att man får dreva rätt mycket hårdare än 16/42 om man skall få såna ofrivilliga uiiiliiisar att man slår över med en TRX
Vet inte om det var med tanke på mitt tidigare inlägg om min ofrivilliga bakhjulsåkning som du skrev det........
Men för att förtydliga lite så med 16/42 på min så gick det bra att åka bakhjul (om jag nu hade kunnat åka bakhjul :tomten ) på 1 & 2:an genom att gasa upp den, 3:an resulterade i raciga framhjuls lyft bara. Men så körde jag ju med crossstyre, dvs satt rakt upp med annan tyngdpunkt än ni :)

Och för att ytterliggare förtydliga så slog jag inte över (men det hade varit fullt möjligt), jag ahde bara en jävla massa otur när jag la ner framhjulet igen
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ben Pool skrev:
Vet inte om det var med tanke på mitt tidigare inlägg om min ofrivilliga bakhjulsåkning som du skrev det........
Men för att förtydliga lite så med 16/42 på min så gick det bra att åka bakhjul (om jag nu hade kunnat åka bakhjul :tomten ) på 1 & 2:an genom att gasa upp den, 3:an resulterade i raciga framhjuls lyft bara. Men så körde jag ju med crossstyre, dvs satt rakt upp med annan tyngdpunkt än ni :)

Och för att ytterliggare förtydliga så slog jag inte över (men det hade varit fullt möjligt), jag ahde bara en jävla massa otur när jag la ner framhjulet igen

Tja, det var väl mest din formulering jag spann vidare på. Visst kan man slå över om man moppppeuuuiiiilllaaaarr (stillastående, full gas på ettan, dumpa kopplingen).

Min går då fan inte upp på 2:an på bara gas, inte mha kopplingen heller (antagligen felkod 40 det med). Kanske att ett crosstyre hjälper till en hel del, men jag kände inte så stor skillnad mellan orginalstyret och R1styret. Skiljer nog "nästan" lika mycket i höjd som mellan orginal och crosstyret. Kanske att crossditot är längre bak, på det sättet kanske man kan få felkod 35 istället ?

//Peter
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Froven skrev:
Tja, det var väl mest din formulering jag spann vidare på. Visst kan man slå över om man moppppeuuuiiiilllaaaarr (stillastående, full gas på ettan, dumpa kopplingen).

Hmm... :va Det verkar som om även TRXer är olika individer :confused:

Min gick upp på slangen utan tvekan på 1:an bara på gas, helt standard (nä oki, micron burkar å dyno jet) drevning 17, 39.

Ska bli sköjsigt å se va som händer nu me JE kolvar, flattisar å 16, 39 drevning :banana
 

Jogi

trött
Gick med
2 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
TRX 850
Tackar.....

Tackar för tipsen.
får se hur budgeten ser ut om det blir ngra nya pipor.
Jag skulle ju bara greja lite.... o nu är snart hela hojen demontad.
Ang bakhjulsåkardebatten så är det lite som gör de, köpte ju hojen i höstas o den va helt original och ville inte låta sig gasas upp på ettan.
men de sista jag gjorde innan jag började stora höstslakten på bågen var att stoppa
i ett K/N filter och :D helt plötsligt ville fronten resa sig .
Åkte i tennisskor o jeans så jag ville inte xprimenta för mycke,men skillnaden var påtaglig.
De blir väl till o dreva om lite med så ska de nog bli Wheelisar till våren
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top