TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-ägarens garage

Svåra abstinensbesvär gör att jag plågar min omgivning med diverse knepiga uppdrag och påhitt. Som t.ex. att jag skickar Laila till garaget för att knäppa lite kort...

Hur ser det ut i den genomsnittlige TRX-ägarens garage vintertid? Här är några bilder som kanske kastar lite ljus över denna existensiella fråga... :rolleyes:

1. Min hoj. Populärt kallad "den där"... :zpy
Hur många av era andra har hojen i detta skick? Är detta normen för en övervintrande TRX?
2. Alternativet är Dino. Filter och olja bytt, körklar! Är inte det lite fusk... :va
3. Allt en TRX-ägare egentligen behöver, 20 liter olja. Borde vara standardutrustning i varje garage som huserar en Yamaha 850 :rofl
 

Bifogat

  • grone.jpg
    grone.jpg
    58.3 KB · Visningar: 109
  • dino.jpg
    dino.jpg
    69.3 KB · Visningar: 95
  • dunk.jpg
    dunk.jpg
    54.2 KB · Visningar: 159

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Garage å Garage...?

Min har ja i LÄGENHETEN :skrämd :)

Å javisst ser väll alla TRXer ut så här på vintern :rofl

Mvh //Tobbe. P
 

Bifogat

  • TRX 002.jpg
    TRX 002.jpg
    79.5 KB · Visningar: 114
  • DSCN1362_reg_skyllt_copy.jpg
    DSCN1362_reg_skyllt_copy.jpg
    105.1 KB · Visningar: 109

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Har inte orkat ta tag i ngt som har med hojjen att göra än...

Verkar bli som förra sässongen = panik mek när det fina vädret kommer :kocko
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Gott nytt år på er alla!

Hoppas jul och nyårsfirandet har varit bra och att ni nu inte har massa extra kilon som kommer gör varvtiderna sämre! :hihi
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
God fortsättning

Jag fick till en mörk och trist bild på det ljusa i ens liv :)

Nu står den och får batteriet laddat (köpte en C-Tec laddare) Nya däck skall på, nytt drivpaket, nya stålomspunna slangar och nya belägg.
Komp. testas (hoppas att jag inte behöver byta ringarna)

sen är det bara tuta och köra :banana

Drivpaketet kom från posten precis NU...
 

Bifogat

  • DSC00422A.JPG
    DSC00422A.JPG
    96.1 KB · Visningar: 77
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Får bidra med en bild jag oxå... Nytt batteri (medsmugglat från das Vaterland, eftersom batteriet inte var fyllt med syra så var det OK, tur att de inte frågade var batterisyran fanns, eftersom jag var tvungen att lämna ifrån mig en sprayburk med MC-konserveringsmedel...), nya kolvringar på plats sen idag, väntar bara på toppen så skall det bli hopmeckande någon helg framöver.
 

Bifogat

  • DSCN6078.JPG
    DSCN6078.JPG
    128.4 KB · Visningar: 97

Mylleman

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Tullinge
Hoj
TDM850
Hej alla TRX,are! Hoppas man får vara med på ett hörn?
Är stolt ägare till en "TDM 850" som uppenbarligen inte hör hemma i något SH läger, varför jag söker närmaste släkting vilket borde vara TRX. Jåke tipsade förresten.

Nu står pärlan varmt och laddar för våren och kanske har ni några fyndiga tips på hur jag krämar ut lite mer på bakhjulet utan att belåna huset...? Nu har man ju all tid i världen att pula.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Mylleman skrev:
Nu står pärlan varmt och laddar för våren och kanske har ni några fyndiga tips på hur jag krämar ut lite mer på bakhjulet utan att belåna huset...? Nu har man ju all tid i världen att pula.
Det ska vara ett litet hörn då :tungan

Nä allvarligt, hej på dej du! :)
Jag halkade själv runt i början av den här tråden medan jag hade TDM:en. När det gäller modifiering ger ett K&N-filter, några extra hål i luftburken och en intrimning av förgasarna stor skillnad. Riktigt kul blir det om man monterar ett sånt här: http://www.akrapovic-exhaust.com/main/catalog/OLD/YAMAHA/Ya-850TDM/S-YA850.html

...men då var vi uppe i 10 tusen pengar direkt...

Hade det på min (sitter nu på TRX:en) tillsammans med lite ombestyckade förgasare och ovan nämnda insugsmodifiering, det blev ett helt annat register i hojen och det märktes att den andades mycket bättre. Annars tror jag det blir bättre flås i den bara man monterar slip-on och får bort jätteburken under motorn :gnissla

Skumma igenom tråden från början eller sök i tråden efter TDM :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mylleman skrev:
Hej alla TRX,are! Hoppas man får vara med på ett hörn?
Är stolt ägare till en "TDM 850" som uppenbarligen inte hör hemma i något SH läger, varför jag söker närmaste släkting vilket borde vara TRX. Jåke tipsade förresten.

Nu står pärlan varmt och laddar för våren och kanske har ni några fyndiga tips på hur jag krämar ut lite mer på bakhjulet utan att belåna huset...? Nu har man ju all tid i världen att pula.
Hur stort hus har du? :hihi
Klart TDM:are är välkomna, bara ni inte pratar grusvägar! Jåke tyckte jag var feg som gnällde på Ducatis "Utmärkta vägar" som ledde mig ut på grusvägar i småland, men t.o.m. han har nog insett att TRX:en inte byggdes för såna nöjen... Pulver letar vi väl alla efter, Jåke har nog tagit upp det mesta, en bänkning med justering kan vara väl värt sin kostnad, även om man inte modifierat, det brukar gå att hitta ett par hästar där med, och rekommenderas starkt om du gjort ändringar på insug/avgas-sidan. Hur många kusar får man av att montera ett slip-on á 5-8 tusen? (Även om det låter kuligare...) Bänkning är väl spenderade pengar!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
...
Hur ser det ut i den genomsnittlige TRX-ägarens garage vintertid? Här är några bilder som kanske kastar lite ljus över denna existensiella fråga... :rolleyes:
...
Jag noterar att gaffeln är borta, vad är planen?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Hur stort hus har du? :hihi
Klart TDM:are är välkomna, bara ni inte pratar grusvägar! Jåke tyckte jag var feg som gnällde på Ducatis "Utmärkta vägar" som ledde mig ut på grusvägar i småland, men t.o.m. han har nog insett att TRX:en inte byggdes för såna nöjen...

App, app, app! Kan intyga att trx'en är kul att sprätta grus med (hade dock hjärtat i halsgropen ngr ggr när jag och brossan var ute och sladdade runt) :hihi
Kommer inte trx'ens gener från paris-dakar (super teneré)? :arsele
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Jag noterar att gaffeln är borta, vad är planen?
Ingenting seriöst som gaffelbyte. Bara vanlig "renovering" och modifiering a'la TRXuk. Jag har ju inte ens ett hus vettu... :rolleyes: :tungan

Har däremot upptäckt att jag måste byta munstycken i fuggarna. Den har gått magert med originalfiltret & Akra trots 148 i huvudmunstycke. Nu går jag upp till 160 så får vi se. Har för mig jag läste att du lade ut en konfiguration med 180, så jag har ändå en bit kvar :3freak
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
App, app, app! Kan intyga att trx'en är kul att sprätta grus med (hade dock hjärtat i halsgropen ngr ggr när jag och brossan var ute och sladdade runt) :hihi
Kommer inte trx'ens gener från paris-dakar (super teneré)? :arsele
Jovisst, diskuteras ju nu på www.trx8550.myfreebb.com, XTZ850TRX, inofficiell eller t.o.m. officiell beteckning på Dakarvinnaren, dvs SuperTeneré med TRX motor. Har faktiskt själv rattat både en vanlig Teneré och en SuperTeneré på plats i Sahara...

Jåke skrev:
Ingenting seriöst som gaffelbyte. Bara vanlig "renovering" och modifiering a'la TRXuk. Jag har ju inte ens ett hus vettu... :rolleyes: :tungan

Har däremot upptäckt att jag måste byta munstycken i fuggarna. Den har gått magert med originalfiltret & Akra trots 148 i huvudmunstycke. Nu går jag upp till 160 så får vi se. Har för mig jag läste att du lade ut en konfiguration med 180, så jag har ändå en bit kvar :3freak
Om du menar huset som tillhör garaget på min bild, så tillhör det dessvärre mina föräldrar som bor 100 km härifrån, suger appung att ha så långt...

Ang huvudmunstycken, min har 144 f.n. och innan trattar och pod-filter så gick den för fett, men enl Mikuni rekommendationerna så ska den med trattar köras med 180 munstycken. Sen har ju jag acc-pump och annat som trasslar till konfigurationen lite.
 

Mylleman

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Tullinge
Hoj
TDM850
HansJ skrev:
Hur stort hus har du? :hihi
Klart TDM:are är välkomna, bara ni inte pratar grusvägar! Jåke tyckte jag var feg som gnällde på Ducatis "Utmärkta vägar" som ledde mig ut på grusvägar i småland, men t.o.m. han har nog insett att TRX:en inte byggdes för såna nöjen... Pulver letar vi väl alla efter, Jåke har nog tagit upp det mesta, en bänkning med justering kan vara väl värt sin kostnad, även om man inte modifierat, det brukar gå att hitta ett par hästar där med, och rekommenderas starkt om du gjort ändringar på insug/avgas-sidan. Hur många kusar får man av att montera ett slip-on á 5-8 tusen? (Även om det låter kuligare...) Bänkning är väl spenderade pengar!

Tillräckligt hoppas jag. Men när det gäller hojar är libran alltid för liten verkar det.
Tack för tipsen, kommer investera i nya filter och slip on inför våren +bänk. Ljudet är inte helt oviktigt om jag säger så och GPR verkar mest prisvärda just nu, men ger de valuta för pengarna tro?
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag har letat efter en magkåpa till min och har frågat här förut men jag har inte hittat någon av dem som ser bra ut, så jag frågar inte igen.

Men är det någon som vet om det finns någon helkåpa (krashkåpa) till TRX som inte kräver för många nya fästen.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ripnilpor skrev:
Jag har letat efter en magkåpa till min och har frågat här förut men jag har inte hittat någon av dem som ser bra ut, så jag frågar inte igen.

Men är det någon som vet om det finns någon helkåpa (krashkåpa) till TRX som inte kräver för många nya fästen.
Satt tidigare i kväll och spånade hur man skull kunna göra en egen magkåpa och kom fram till att det borde vara ganska enkelt.
Är väldigt kass på att förklara saker, men gör ett försök.

Gör en ram runt motorn (så högt upp du vill att kåpan ska gå) med trälist. Använd ngn fästpunkt ovanför kåpan till att fixera träramen.
Sedan sågar du ut en bottendel i masonit eller ngt annat matrial som du placerar under motorn och fixerar i träramen.
Sen spänner du fleecetyg runt. Med hjälp av nål och tråd kan du bukta ut eller dra in tyget där du vill och på så sätt forma kåpan som du vill att den ska se ut.
När du är nöjd smetar du på rikligt med polyester, så tyget suger in det helt.
Låt det stelna, sen smetar du på mer polyester och glasfiberväv. Det borde räcka med 2 lager väv. Sen är det bara att spackla, slipa och måla.
Högst 250 spänn.
Kolla på bilstereobyggen. De bygger sina lådor på detta sättet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
Jag har letat efter en magkåpa till min och har frågat här förut men jag har inte hittat någon av dem som ser bra ut, så jag frågar inte igen.

Men är det någon som vet om det finns någon helkåpa (krashkåpa) till TRX som inte kräver för många nya fästen.
Visst finns det helkåpa, ett franskt företag som heter Poly26 gör en. Tror att svenska Mc Evolution säljer dem.

Annars passar toppen från tidigare R6 nästan rakt av, i stort sett det enda som måste justeras är översta fästena vid backspeglarna på kåp-ramen.

Det snackas en del om olika magkåpor på engelska forumet, om jag inte minns fel finns det en längre variant som Pferrer gör. Kanske...

Poly26:
http://www.poly26.com/modele.php?mq=5&md=135

MC Evolution:
www.mcevolution.se

TRX med R6 kraschkåpa:
http://trx850.myfreebb.com/viewtopic.php?t=286&postdays=0&postorder=asc&start=15
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Kanon, jag skall kolla upp detta.
Vad menar du med "toppen från tidigare R6" ? passar inte Hela R6 kåpan då?

Edit: Åååå, sidan "etthundra"........ :tomten
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top