TRX-tråden

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
hmm, jag måste ta min med koppling på 1:an annars e d omöjligt....missar man sedan växlingen så.... :3freak börja om!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Här händer det inte så mycket nu... jag vet att Hasse har lite kul saker på gång med toppen, men alla väntar väl på :tomten ?

Visst drömmer man om enkelsitsar, kraschkåpor, flatslides och 5,5-tums fälgar, men jag fick en kul räkning med posten häromdan istället. Resan till Isle of Man ska vara betald i slutet av januari så nåt annat än vanligt service är bara att lägga ner :gnissla

Första gången som jag mekar med den, har inte rört en skruv på den förutom däcksbyte sen jag köpte den för ca 900 mil sedan...
Som vanligt varje år när det är dags att skruva drar jag mig in i det längsta, men när man väl kommer till garaget går det fort. På 3 timmar har jag i princip plockat ner hojen så mycket jag behöver, nu ska det "bara" servas, bytas och sättas ihop igen.

Jag förstår nu varför insugsljudet blivit så tydligt när man gett på, luftburken var lite modifierad :hihi
Till min förvåning satt det dock ett vanligt luftfilter i den, så jag beställde genast ett öppnare från Kedo. Trillade ner med posten idag. Originalfiltret är troligen anledningen till att hojen gått så snällt utan större ombestyckningar, nu kommer jag att höja nålarna ett hack och öka på munstyckena lite till våren :D

Insugsljud är coolt och har man inte "riktiga" förgasare får man göra vad man kan :rofl
 

Bifogat

  • luftburk.jpg
    luftburk.jpg
    20.3 KB · Visningar: 324

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Påverkbar och ombytlig som man är har jag nu beställt ett drivpaket med 16-42.
KN filter har jag redan satt i burken. Nu är det bara stålomspunna slangar och nya belägg till R1 oken som skall monteras och de nya Michelin Pilot Race däcken som skall på så är den som ny:)
Detta skall vara som en julklapp till hojen, så säg inget, schhhh.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jo, jag håller på att göra div. handlare och mekar tokiga här. Lite jobb på toppen (ventilbyten, tätningar och lite putsande), honing, nya kolvringar. Var sugen på borrning och nya kolvar, men det får nog vänta till nästa vinters uppehåll.

Isle of Man låter ju inte helt fel, åka hoj hela vägen? (F.ö. imponerande, 900 mil sen du köpte hojen, var det inte i slutet på Juli någon gång?) Tom nämnde ju något om modifierad luftburk, ser ut att funka att fånga gråsparvar med den burken :hihi

16/42, det blir ju en del, ska du stunta eller :hihi. Ska bli kul och höra hur det blir!
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
HansJ skrev:
(F.ö. imponerande, 900 mil sen du köpte hojen, var det inte i slutet på Juli någon gång?)

Pft, 900 mil på 4 månader drygt
Mellan 24 April (inköp) och 8 Juli (krasch) lyckades jag skrapa ihop 700 mil :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ben Pool skrev:
Pft, 900 mil på 4 månader drygt
Mellan 24 April (inköp) och 8 Juli (krasch) lyckades jag skrapa ihop 700 mil :gnissla
700 mil på 6 veckor är bra gjort, själv har jag nog inte mer än totalt 1700 mil på hela säsongen :hihi

Hasse: Hade haft hojen i ganska precis två veckor när vi var på Åsen, och visst blir det hoj till IoM :yoparty
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jåke skrev:
Jag förstår nu varför insugsljudet blivit så tydligt när man gett på, luftburken var lite modifierad :hihi
Till min förvåning satt det dock ett vanligt luftfilter i den, så jag beställde genast ett öppnare från Kedo. Trillade ner med posten idag. Originalfiltret är troligen anledningen till att hojen gått så snällt utan större ombestyckningar, nu kommer jag att höja nålarna ett hack och öka på munstyckena lite till våren :D

Insugsljud är coolt och har man inte "riktiga" förgasare får man göra vad man kan :rofl

Det finns en anledning till originalfiltret - jag körde mycket grusväg under en period och dammet är inte så snällt mot öppna luftfilter av typen K&N m.fl., så jag ville "slita ut" det gamla filtret först. Men visst fanns det tankar på K&N och flatslides, samt en justering i bänk. Öppningen är gjord så att man ska kunna stoppa dit snorkeln igen och därmed reversera ingreppet (snorkeln hittade jag för övrigt nyligen hemma i verkstan :) ). Men ändå med en nog stor öppning för att motorn ska få andas och inte för stor så att man tappar övertryckseffekten från fartvinden (i den mån den gör något utan riktiga insugstrattar). Viktigt att bara ha ett stort hål och inte flera mindre, för att få en jämn luftström. Ombestyckning gjordes på känn - om det var ett steg upp i huvudmunstycke eller om nålen höjdes ett hack - jag minns inte.

Om du ändå har grejerna urplockade. Kolla på vacuum-sliden i fuggarna om lufthålen är uppborrade eller ej (jag tror dock inte jag kom så långt i mekandet). Det är ett litet trick jag lärde mig från Dynojet-kit till vässade HD. Man får snabbare respons på gaspådrag. Lite som en fattigmans flatslide :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Är det ngn av er som har koll på vilka modellers bromsskivor som passar på våra trx'er?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
TRX-joCCe skrev:
Är det ngn av er som har koll på vilka modellers bromsskivor som passar på våra trx'er?

Svarar mig själv delvis...
Yamaha :
XV535 89-94
FZS600 98-01
FZR600 94-95 (troligen även 89-93)
TDM850 92-99
FJ1200 88-95

Baserar detta på art.nr. från lelles katalog.

Men finns det andra som passar med större diameter?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
:tomten på er.

En liten (h)julklapp till oljetörstande TRX:er kanske kan vara vetskapen om att det finns relativt billig helsyntetolja att hitta. Om ni kan tänka er att köpa 20 liter åt gången kan ni nämligen köpa OKQ8 SBK Racing för 88,-/lit

Beställde själv en dunk idag...

Glad påsk! :fyllisar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
Jag och en kompis köpte det i höstas men vi pyntade 64:-/litern
(lösa enlitersflaskor) 15-50W
Hur f-n gick det till, de kostar 142,- på macken :va

Men ni kanske inte var till macken :rolleyes:
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag själv har blivit övertygad av DrBike, och har köpt Biltemas racingolja, har dock inte hunnit testa den ännu, det blir till våren... Ska experimentera lite, köra med mineralolja under inslitningen av kolvringar, och först därefter "bra" olja. (I enlighet med www.mototuneusa.com)

Jocke, sorry, har ingen aning vilka skivor som kan passar, men visst borde det finnas 320 mm skivor?

Och i övrigt, en riktigt God Jul och Gott nytt!!!

/Hasse
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Jag själv har blivit övertygad av DrBike, och har köpt Biltemas racingolja, har dock inte hunnit testa den ännu, det blir till våren...
Skulle gjort det själv. Om jag haft Biltema i närheten....
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-joCCe skrev:
Instämmer då. GO HJUL

Åker på mässan i januari. Ngn av er som ska dit?? Tar fredagen, så man slipper slå sig fram...
Laila jobbar i SMC's monter tors-sönd å jag hänger runt på mässan som "sällskapsdam" :fyllisar

Så om nåra TRX:are vill träffas å ljuga är det bara att höra av sig :tummenupp
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Laila jobbar i SMC's monter tors-sönd å jag hänger runt på mässan som "sällskapsdam" :fyllisar

Så om nåra TRX:are vill träffas å ljuga är det bara att höra av sig :tummenupp

Då ses vi nog där :tummenupp

Hoppas det är fler tillbehörsfirmor där i år.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
En riktigt God HJul och Gott nytt år TRX vänner!!

Ska också till mässan på fredagen!

Ska bli kul att kolla närmare på BMW´s TRX kopia!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top