TRX-tråden

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Ok
Hojen skall in på Inbyteskontroll på Bike i trollhättan, Jag har begärt ett protokoll från aktoriserad verkstad så att nästa ägare skall veta i viket skick den var i när jag tog över den, på grund av den tidigare markstyrningen och mätarbytet, och jag kan ju där begära att de kontrolerar extra noga på styrlagret, visserligen kollade jag lagret efter provkörningen och jag upptäckte inget glapp,hugg eler knaster i styrlagren, kanske märker man inte den felaktiga "lagningen" med annat än att man skruvar i sär det hela
och faktiskt ser hur det ser ut, men man kan ju kanske se på vad som fakturerats försäkringsbilaget om det är ett styrlager med i fakturering. det behöver ju iofs inte betyda att det faktiskt sitter ett nytt lager där...,
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Angående kassaskåpet...

En frisk TRX ska ha köregenskaper på landsväg ungefär som en YZF600 Thundercat. Nämner det bara som ett relativt jämförelseobjekt från samma tidsperiod.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Sticker gafflarna upp över styret ca 20mm eller ligger de i flush med styret ?

Orginalinställningen ser "fel" ut. Har sett en svart med orange(a?) fälgar här på jobbet och den har inget "uppstick" alls. Den borde vara lika svängovillig som ett kassaskåp.

Annars kan ett platt bakdäck ge otrevliga symptom.

//Peter
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hej och tack för alla svar

Jag har kollat olika bilder via google efter uppsticket som nämns här ovanför och det verkar vara olika, så jag vet inte vad som är orginal eller inte.
Men nu blev det så att Bike i trollhättan kommer att göra en inbytes igenomgång = ungefär som bilarnas MRF undersökning.
Detta görs på tisdag i nästa vecka, dom provkör även hojen om det inte är drivis och snöstorm ute, utlåtandet faxar Bike till mig
och därefter får vi se vad som händer, har Bike inte hittat några "konstigheter" så blir det nog köp, och då bokar jag sväng och bromskurser på bana till våren.

mvh NLX567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Hej och tack för alla svar

Jag har kollat olika bilder via google efter uppsticket som nämns här ovanför och det verkar vara olika, så jag vet inte vad som är orginal eller inte.
Men nu blev det så att Bike i trollhättan kommer att göra en inbytes igenomgång = ungefär som bilarnas MRF undersökning.
Detta görs på tisdag i nästa vecka, dom provkör även hojen om det inte är drivis och snöstorm ute, utlåtandet faxar Bike till mig
och därefter får vi se vad som händer, har Bike inte hittat några "konstigheter" så blir det nog köp, och då bokar jag sväng och bromskurser på bana till våren.

mvh NLX567
Uppsticket enl. verkstadshandbok enl. bifogad bild, men jag är skeptisk till att det ensamt skulle vara orsaken, möjligtvis en del av förklaringen. TRX:en är väl inte snabbsvängd med dagens mått, men den ska absolut kännas rappare än en CX500... Styrlager, som Jåke tipsadde om, eller knepiga däcksdimensioner/slitage kanske?

Lycka till med testningen, får du bara ett vettigt exemplar så blir du säkert nöjd! Hoppas Bike bara är kompetenta nog att avgöra om ditt ex. har blivit rätt ihopplockat efter renoveringen! Har du bilder, ev. kan vi med gemensamma ögon se om det är något som ser mysko ut.
 

Bifogat

  • fork.JPG
    fork.JPG
    9.9 KB · Visningar: 114
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Uppsticket enl. verkstadshandbok enl. bifogad bild, men jag är skeptisk till att det ensamt skulle vara orsaken, möjligtvis en del av förklaringen.

Nja, alltså de flesta TRXägarna sänker ju ner gaffelkronan 5-15mm mer än orginal, detta för att den skall bli mer lättsvängd. Om man då höjer den 18,5mm torde man väl få precis omvänd effekt, dvs ett kassaskåp att baxa runt i svängarna ??

Jag vet inte, men jag tyckte det var en ganska radikal skillnad mellan orginal och "hur mycket det nu var jag sänkte, förmodligen hade jag 30mm uppstick".

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Nja, alltså de flesta TRXägarna sänker ju ner gaffelkronan 5-15mm mer än orginal, detta för att den skall bli mer lättsvängd. Om man då höjer den 18,5mm torde man väl få precis omvänd effekt, dvs ett kassaskåp att baxa runt i svängarna ??

Jag vet inte, men jag tyckte det var en ganska radikal skillnad mellan orginal och "hur mycket det nu var jag sänkte, förmodligen hade jag 30mm uppstick".

//Peter
Jo, visst blir den mer trögstyrd! Tyckte iofs att rumphöjningen påverkade bra mycket mer än gaffelkronesänkningen på "hur mycket det nu var jag sänkte", men det var ju mindre än de 30 mm som baken fick (hur lät det där egentligen...) Men kassaskåpsbaxning :va Men visst, innan man har testat så ska man (jag) kanske inte uttala sig.

Om det nu är den hojen som han pratat om som blivit uppbyggd efter krasch, så finns det ju en klar möjlighet att de monterat gafflarna "flush" mot bättre vetande, som du tidigare skrev.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Vad är flush??

Jo det är samma båge som vi skrivit om hela tiden och det var även Bike i Trollhättan som plockade ihop den efter olyckan, så det blir ju igentligen att dom kollar sin egen reparation som de hgjorde för 5 år sedan, (risk för jäv i utlåtandet?) dom säger att de ALDRIG lämnar ut en hoj som spårar. Men å andra sidan "VET" man ju inte om något hänt under nuvarande ägare. Det ser precis ut så som på bilden från verkstadshandboken här ovanför mao orginal.
Däcken är orginalstolek, och har väl mönsterdjup för en sommar till
Lufttrycket mätte jag aldrig men det kändes inte "svampigt" när den väl svängde. och såg inte platta ut när den stod still.
Jaja vi får se fram emot tisdagens utlåtande.

NLX567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Vad är flush??
Fråga Froven, det var han som började :hihi



I betydelsen, "i nivå med", så vill jag ha det till i alla fall

Var det 5 år sen de byggde ihop den, så ska de väl inte vara "jäviga", om de inte känner nuvarande ägaren vill säga... Bästa hade ju varit om de haft en TRX inne, eller om du kunde provkört en någon annan stans, för att jämföra. De har ju en gammal TDM, men det är ju lite annat med den stora framfälgen...
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Jag tycker min TRX svänger riktigt bra!
körde polarens X11 för några veckor sen och den gick som ett jävla spjut. :rofl
Men den var riktigt klumpig om man jämför med TRXen och sadeln var som en parkbänk.Det roligaste var när jag fick tillbaka min hoj så kändes den som en 250.Redan efter en minut insåg jag att jag älskar min TRX.
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Jåke skrev:
Angående kassaskåpet...

En frisk TRX ska ha köregenskaper på landsväg ungefär som en YZF600 Thundercat. Nämner det bara som ett relativt jämförelseobjekt från samma tidsperiod.

Å fy satan! SÅ BRA köregenskaper asså... Man kanske borde testa en å se... :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx, jag bor i Kungälv. På lördag tänkte jag flytta min från ett garage till ett annat. Du kan få ta en sväng med den o känn hur den bör kännas.
Lite svårt att utvärdera kanske, med tanke på underlaget.

Då kan vi även ta en lektion i flush-kunskap. :tungan

/Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
raceman_peps skrev:
Å fy satan! SÅ BRA köregenskaper asså... Man kanske borde testa en å se... :)
Minst :rofl

Dessutom vet jag var det står två stycken som är bara att starta...:hihi
Senast jag såg en kisse var den visst i bitar :D
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Jag bor strax utanför sthlm och kungälv ligger bergis en 45 mil från mig
Men tack för erbjudandet, jag får lita på Bikes uttalande på tisdag.

Men kanske någon som känner någon som bor i mina krokar som även är ägare till en TRX som kan låna ut sin ögonsten för en sväng om i vinterkylan, låt säga på Söndag? (denna helg) Lördag skall jag försöka lura havsöringar äta plåtdrag..

mvh
nlx567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
Jag bor strax utanför sthlm och kungälv ligger bergis en 45 mil från mig
Men tack för erbjudandet, jag får lita på Bikes uttalande på tisdag.

Men kanske någon som känner någon som bor i mina krokar som även är ägare till en TRX som kan låna ut sin ögonsten för en sväng om i vinterkylan, låt säga på Söndag? (denna helg) Lördag skall jag försöka lura havsöringar äta plåtdrag..

mvh
nlx567
En vecka för sent tyvärr, min står sedan förra fredagen nedplockad i delar och lär inte vara körbar förrän om ett par veckor, men då lär väl Herr Bore ha kommit hit...

Var finns hojen du tänker köpa, inte i närheten av Stockholm då? Om du inte hittar någon som kan låna ut en TRX, så kan jag kanske ta en provtur av din tilltänkta?
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
I närheten av Uddevalla...den var finast av alla i sitt yttre skick av de som fanns till salu, vid tiden för mitt annonsletande.
Det är något helt kopiöst vad TRX-ägare sågar, skruvar och meckar med sina hojar, jag tror inte ens min tidigare 15-åriga son va värre.
Ibland blir det bra, Om man seriöst följt upp hela bygget och löpt hela linan ut, men många ggr ser det inte klokt ut, då man gett upp för tidigt, då varken tid eller ekonomi räckt till och så gör man klart det sista med "det duger", och så haltar hela bygget. Näe jag sökte en hoj i helt orginal, helt oskruvad eller så nära som möjligt då i alla fall, och så skulle ju denna hoj vara enligt utsago, sedan hittade jag detta med omkullkörningen, och så var det ju mätarbytet, så så orginal va den. men det sitter ju orginaldelar på hojen, så den är ju inte på något sätt ombyggd i alla fall.
Om Bike:s protokoll efter tisdagens igenomgång inte visar på några allt för konstiga konstigheter, så blir det nog ett köp och jag åker då ned troligtvis nästa lördag.

mvh
nlx 567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx567 skrev:
I
Det är något helt kopiöst vad TRX-ägare sågar, skruvar och meckar med sina hojar, jag tror inte ens min tidigare 15-åriga son va värre.
Ibland blir det bra, Om man seriöst följt upp hela bygget och löpt hela linan ut, men många ggr ser det inte klokt ut, då man gett upp för tidigt, då varken tid eller ekonomi räckt till och så gör man klart det sista med "det duger", och så haltar hela bygget.

Jag förstår vad du menar, men anser att du har tänkt lite fel.

Framgaffeln ÄR "svampig" orginal, går att komma rätt långt med oljebyten och andra fjädrar.

Frambromsen....... Det ät inte bara för att det är snyggt som det sitter R1-ok på de flesta TRXer. (Jag har en uppsättning MED pump till salu).

Drevning gör hojen mer "körvänlig" vid normalkörning.

Slipon för att faktiskt låta som den twin den är.

YZF-svingen är väl "främst" till för att få på 180däck bak, nu har jag själv kört med 180 på orginalfälg, funkar alldeles utmärkt.

Baklampan sticker ut så man undrar om designern i Japan somnade vid skrivbordet. Själv har jag inte priotiterat att åtgärda den missen.

Blinkersarna ser ut som kraschpuckar, funkar dessvärre inte som det....

Kraschpuckar ÄR bra, förhoppningsvis behöver man aldrig använda dem...


Jag har inte sett någon direkt "sönderskruvad" TRX, fast vi kanske har lite olika uppfattningar i det ämnet. :D
Men om du menar den svarta Kawawawahärket som fanns på blocket förstår jag vad du menar.


//Peter
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Oj det fanns en hel hög med ombyggda hojar ombyggda till allt möjligt konstigt

En halv chopper, en konstig variant av streetfighter, då inte bara monterat bort kåpan och moterat dit andra lysen och mätare, en caféracer som kanske iofs va lite snygg, osv osv.
Att man förbättar och monterar andra fjädringar, slipon, samt annan sving för att få plats med ett 180, och skruvar dit skarppuckar är väl ganska okey
Jag åsyftar när man börjar sätta vinkelkap och svetsen på hojen.

mvh
nlx567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Då förstår jag vad du menar. Har iofs inte sett så många såna själv, men i Das Vaterland finns en del "intressanta" byggen, företrädelsevis med de mest groteska bakpartier....

//Peter
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om jag hade en TRX som var helt orginal och bara fick göra en ombyggnad så skulel jag sätta i bättre gaffelfjädrar.
Varför man bara skulel få göra en ombyggnad vet jag inte men jag satt och funderade på vilken förändring som jag upplevde mest positivt på min TRX.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top