TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
2285567 Kraschrapport falken.


Samma höger som Rickard, 3e (tror jag) varvet, så nära på fullfart. Framdäcket var inte i dödsform efter 2 heldagar på Montza, snarare tvärtom. Jag lade ner som vanligt, låg ganska långt in på högerkanten när jag känner att framhjulet börjar vandra. Ingen fara, det har hänt förut och brukar gå bra. Nu är däcket dessvärre kronslut, så det kommer bara längre och längre ut, med mer och mer nedlägg. Ett räddningsförsök med att trycka till med knät går om intet, sedan försvinner framhjulet helt. Långsamt och mycket retsamt.

Efter en snabb arselåkning tvärs över banan kommer curbsen som en brutal påminnelse att här kan man inte ligga och slöa, och en del snurrande och jordfräsande kommer igång.

Det som stör mig lite grann är att jag kände av symptomen redan på söndagen på Montza, och än tydligare på första passet igår. Jag begrep ju dock inte vad det var, men nu har jag ju lärt mig det. Känslan var inte som när det släpper fram och man glider till lite grann, utan mer som om att lutningen på hojjen droppade ett par grader till när man redan hade nedlägg, halkade ner, lixom. Det var även väldigt svårt att hålla spår i kurvan, och det ville gå lite rakt fram. En nyttig, om än onödig, lärdom.

Skaderapport;

Frontkåpa, höger sidokåpa, bakramen har antagligen fått en smäll, höger ljuddämpare, fotpinne, bakbromsbehållare/slang, bromshandtag. Kängruskinnstället skrapat på skinkan/ryggen, men inget att skriva hem om egentligen, kängrur verkar vara rätt sega djur.

All in all, en bra, om än onödig, lektion om hur det känns när däcken sedan länge passerat bästföredatum.
Tror snarare att du skulle gett f-n i att justera fjädringen ;) Likaledes skönt att höra att du verkade klara dig bra!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2285527Bromsbeläggsfråga, när jag testade Peters hoj i Älvdalen, konstaterade vi att mina bromsar var, ehrm, lite annorlunda, än hans. Jag fick testa ett par beggade belägg, och skillnaden var som natt och dag. Mina Lucas sintrade någonting ska läggas på någon hylla nu.
Jag har visserligen fortfarande originalok men kör med C-L SBK3 och tycker nog att livet är rätt OK. Som Peter säger, man får offra nån egenskap mot originalbeläggen (som är bra men dyra) och i det här fallet verkar det vara livslängden.

Med originalslangar och dito ok har jag inte samma fingertoppskänsla som ni andra i systemet, men bromsverkan och feedback i SBK3 tycker inte jag det är nåt fel på. Inte förrän jag jämför med att köra R1 passet innan iaf :gnissla

TRX i gott skick börjar f:ö bli rätt sällsynta verkar det. Kanske man kan sälja "den gröne" dyrt å få lite fler cylindrar :rofl

Skönt att ni är hela killar, men borde ni inte bytt däck innan Falken?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
2285773
Skönt att ni är hela killar, men borde ni inte bytt däck innan Falken?

Vissa fick påpekanden om detta redan innan det var för sent... :rolleyes:

@Hasse: Tro mig, det var inte fjädringsinställningen som gjorde att den blåa TRXen välte. Väntar med spänning på att Trex slänger upp bilder på sitt framdäck.

Jag har en fråga: Min hoj är lite nervös i framänden men trots det är den lite seg att få att ändra riktning. Extra tydligt i esset på Falken. Jag hinner nästan inte med att svänga där. Är det bara att jag inte vågar bryta tillräckligt eller har jag lyckats skruva bort mig nånstans ?

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2285793Jag har en fråga: Min hoj är lite nervös i framänden men trots det är den lite seg att få att ändra riktning... Är det bara att jag inte vågar bryta tillräckligt eller har jag lyckats skruva bort mig nånstans ?

//P
Kanske båda delar :tungan

Nä, kolla så att du inte har förmycket av nånting. Det kan vara så att framänden "går på tå" kanske?

För mycket förspänning gör att den blir högre fram = långsammare.
För mycket kompressionsdämpning gör att den inte är tillräckligt följsam = studsar över alla ojämnheter.

Slut på däck?

Eller nåt :gnissla
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Froven skrev:
2285793 Jag har en fråga: Min hoj är lite nervös i framänden men trots det är den lite seg att få att ändra riktning. Extra tydligt i esset på Falken. Jag hinner nästan inte med att svänga där. Är det bara att jag inte vågar bryta tillräckligt eller har jag lyckats skruva bort mig nånstans ?

Sänk kronan några millimeter, och höj den bak om det går. Då svänger den bättre.
Sätt inte på för breda däck heller, blir inte bra.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Har funderat på att sänka den lite i kronan fram, men eftersom att R1gaffeln sänker ~3cm fram vet jag inte hur smart det är. Bak är den höjd genom kortade "dogbones" ett par cm.

Framdäcket var "nytt" inför Monzta, och eftersom jag på nära håll bevittnat hur ett slut framdäck ser ut :) tror jag inte att det är det.

Det KÄNNS som att gaffeln är för hårt dragen i styrlagret, men ställer jag hojen på depåstödet fram går det inte trögt eller ojämt.

Som jag skrev tidigare är den lite nervös fram, inte många som har styrdämpare på en TRX men det saknar jag ibland. I synnerhet på start"rakan" på Monzta. Verkar iofs som det fladdrade bra för de flesta över krönet där. En styrdämpare lär ju iofs förvärra mitt upplevda problem :va

Jaja, jag provar att sänka fram. Nästa krasch vet vi vad den beror på.....

Ripnilpors kompis på duccen skruvade lite på både gaffel och bakdämpare men det vill jag inte påstå försämrade något, utan gungningarna vid nerlägg blev bättre/mindre.

KAN det vara som så att det finns mentala spår av incidenten på A-torp som gör att jag inte vågar bryta tillräckligt hårt ? Rent maskinellt verkar det inte finnas några generalfel. Förvisso var både den blåa TRXen och Richard snabbare, men de var ju uppenbarligen för snabba :hihi

Minnesbilden av en ordentligt droppad orginalgaffel är att den svängde betydligt snabbare men "vinglade" mer. Får prova helt enkelt. Hör ni ínte av mig igen var det trevligt att träffas :fyllisar

//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2286027 Har funderat på att sänka den lite i kronan fram, men eftersom att R1gaffeln sänker ~3cm fram vet jag inte hur smart det är. Bak är den höjd genom kortade "dogbones" ett par cm.

Framdäcket var "nytt" inför Monzta, och eftersom jag på nära håll bevittnat hur ett slut framdäck ser ut :) tror jag inte att det är det.

Det KÄNNS som att gaffeln är för hårt dragen i styrlagret, men ställer jag hojen på depåstödet fram går det inte trögt eller ojämt.

Som jag skrev tidigare är den lite nervös fram, inte många som har styrdämpare på en TRX men det saknar jag ibland. I synnerhet på start"rakan" på Monzta. Verkar iofs som det fladdrade bra för de flesta över krönet där. En styrdämpare lär ju iofs förvärra mitt upplevda problem :va

Jaja, jag provar att sänka fram. Nästa krasch vet vi vad den beror på.....

Ripnilpors kompis på duccen skruvade lite på både gaffel och bakdämpare men det vill jag inte påstå försämrade något, utan gungningarna vid nerlägg blev bättre/mindre.

KAN det vara som så att det finns mentala spår av incidenten på A-torp som gör att jag inte vågar bryta tillräckligt hårt ? Rent maskinellt verkar det inte finnas några generalfel. Förvisso var både den blåa TRXen och Richard snabbare, men de var ju uppenbarligen för snabba :hihi

Minnesbilden av en ordentligt droppad orginalgaffel är att den svängde betydligt snabbare men "vinglade" mer. Får prova helt enkelt. Hör ni ínte av mig igen var det trevligt att träffas :fyllisar

//P
Jag vet (hoppas i alla fall) att du inte pressade min, men hur kändes den egentligen i jämförelse? Den är sänkt fram till ca 30 mm uppstick, om minnet stämmer, och höjd ca 40 mm bak. Har 70 profil fram.

Att lagret skulle vara slut eller för hårt draget låter inte som rätta förklaringen heller. Gyrokrafterna (nu vet jag inte hur fort det går i esset du pratar om) står nog för mer motstånd i så fall. Spekulation: om du sätter dig på hojen i "kurvtagarmode" med depåstöd, känns det som styrningen går trögt då med? Bytte du till annat bakdäck? 180 ska ju vara lite mer trögstyrt, och det däcket du har nu kanske har en annan profil än de du kört på tidigare? Keith Code hävdar f.ö. att man kan motstyra hur hårt som helst. Vet inte om det stämmer just i ess-kurvor, där man redan ligger med nedlägg och på gränsen grepp... Kommer du ihåg vad som ändrades på hojen?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Det är inte så enkelt att du löder på rätt bra på baksidan av falken och därmed ökar gyrot? Även en nervös hoj blir ju trög i "höga" farter.
Froven skrev:
2286027 Har funderat på att sänka den lite i kronan fram, men eftersom att R1gaffeln sänker ~3cm fram vet jag inte hur smart det är. Bak är den höjd genom kortade "dogbones" ett par cm.

Framdäcket var "nytt" inför Monzta, och eftersom jag på nära håll bevittnat hur ett slut framdäck ser ut :) tror jag inte att det är det.

Det KÄNNS som att gaffeln är för hårt dragen i styrlagret, men ställer jag hojen på depåstödet fram går det inte trögt eller ojämt.

Som jag skrev tidigare är den lite nervös fram, inte många som har styrdämpare på en TRX men det saknar jag ibland. I synnerhet på start"rakan" på Monzta. Verkar iofs som det fladdrade bra för de flesta över krönet där. En styrdämpare lär ju iofs förvärra mitt upplevda problem :va

Jaja, jag provar att sänka fram. Nästa krasch vet vi vad den beror på.....

Ripnilpors kompis på duccen skruvade lite på både gaffel och bakdämpare men det vill jag inte påstå försämrade något, utan gungningarna vid nerlägg blev bättre/mindre.

KAN det vara som så att det finns mentala spår av incidenten på A-torp som gör att jag inte vågar bryta tillräckligt hårt ? Rent maskinellt verkar det inte finnas några generalfel. Förvisso var både den blåa TRXen och Richard snabbare, men de var ju uppenbarligen för snabba :hihi

Minnesbilden av en ordentligt droppad orginalgaffel är att den svängde betydligt snabbare men "vinglade" mer. Får prova helt enkelt. Hör ni ínte av mig igen var det trevligt att träffas :fyllisar

//P
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Så konsensus (stavning) är alltså felkod 40 ??

De felen är billiga att laga men det tar tid.

//P
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Svårt att säga om man inte testat men varenda däckhandlare och såkallade experter har sagt att "sätt INTE på ett bredare däck än cykeln är anpassad för" jag har 160 nu men tänkte någon gång testa med 180, man tycker ju att 10 mm pa varje sid inte skulle göra sååå mycket men sedan har ju profilen på 180 däcket förändrats till en annan profil det inte var avsett för, men vad vet ju jag! jag har ju kanat med framhjulet, eller hur?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Peder Rosberg skrev:
2279683 Jag tror jag håller på att bli galen på mina elslangar :mad:
Någon som har en aning var denna skall sitta? Det är en trestiftsontakt med tre svarta kablar som sitter jämte en bygling, näst längst bak innan blinkers/bakljuskontakterna på kabelstamen. Jag har läst elschemat i Haynsboken så många ggr nu att jag blivit kabelblind :mad:
Jag blir djupt rörd av tacksamhet om någon kan knäcka denna nöt.

Vet inte hur mycket detta hjälper men jag fotade min "härva" idag....
Allt går ner genom stammen.....3 kontakter är ihopsatta...den med röda "pluppar" på och den i mitten....högra är tom!
Det satt någon tejp med "SV"...något på ena....kanske för sverigesålda?!!?

Nåja, här är bilden....säg till om jag skall kolla annat!!
 
Last edited:

ponny

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Sollefteå
Hoj
Aprilia Mille
Stackars TRX

Göteborgare äe segt virke men rädda för svier om jag minns rätt ? ?
Tur att det jick bra för dig. Hojen lät som behöver på skjukan.
Känner ijen din finsnickrade beskrivning då jag legat o upplevt samma sak på Gelleråsen i gamla hårnålen. Ont i axel o höft blev mitt facit ! Sköt om dej.
Ska ut o rejsa TRX en stund men på landsväg.

Glömde nämna att den som vill vara värst kan köpa 111 hästarn är till salu på mobile.de såg den i går. Brutalt var förnamnet !!!!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ripnilpor skrev:
2286183 Svårt att säga om man inte testat men varenda däckhandlare och såkallade experter har sagt att "sätt INTE på ett bredare däck än cykeln är anpassad för" jag har 160 nu men tänkte någon gång testa med 180, man tycker ju att 10 mm pa varje sid inte skulle göra sååå mycket men sedan har ju profilen på 180 däcket förändrats till en annan profil det inte var avsett för, men vad vet ju jag! jag har ju kanat med framhjulet, eller hur?

Jag kan inte säga att jag känner någon jätteskillnad 160-180. Inget som stör mig iallfall.



Sletna framdäck däremot...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
ponny skrev:
2286354
Glömde nämna att den som vill vara värst kan köpa 111 hästarn är till salu på mobile.de såg den i går. Brutalt var förnamnet !!!!

Lägligt att sälja efter den precis varit i "motorrad"...
Skulle det RÅKA trilla in 50 lax på halmstad i helgen så köper jag den! :D
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HansJ skrev:
2282499 Jovisst, får nog bli kammar och bigbore i vinter ;)

Kikade på min kabelstam, men jag såg tyvärr ingenting som påminde om det du har på bilden. Jag plockade inte bort sidokåporna, men jag är rätt säker att jag inte har varken byglingar eller ett kontaktdon med tre svarta kablar, inte som kan ses under sadel eller passagerarsitsen i alla fall. Tyvärr... Min är en 96:a, tyskimport, om det nu skulle göra någon skillnad.

Hmm! Min är en tyskinport -97a man tycker att det skulle vara samma på alla?

Killerwhale skrev:
2286236 Vet inte hur mycket detta hjälper men jag fotade min "härva" idag....
Allt går ner genom stammen.....3 kontakter är ihopsatta...den med röda "pluppar" på och den i mitten....högra är tom!
Det satt någon tejp med "SV"...något på ena....kanske för sverigesålda?!!?

Nåja, här är bilden....säg till om jag skall kolla annat!!

Som jag misstänkte så går den nog inte till något alls.
Mitt ser likadant ut till skilnad att jag bara har en bygling och en tom :va

Ja ja! Jag får tacka så mycket för att ni har bemödat er med mitt problem.
Rullar bort hojen till R-G nästa vecka så får vi se om grejerna fungerar :)
Några 111 kusar blir det nog inte men jag skall posta resultatet när den är
bänkad :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Inför factory pro och bänk.....

....nästa torsdag.

Öppnade luften ordentligt idag, sågade av precis där man skruvar fast K&N filtret...."friserade" snorkeln en del och installerade den bakvänt med ett hemmagjort luftintag framåt som pressar ner fartvinden.
JA JÄKLAR vilken skillnad!! :) ...helt plötsligt kunde man vrida på från 1500-2000 varv på tvåan....very nice! Uppe i 140 på ett kick! Marchar på ett helt annat sätt nu!

Skall bli intressant nästa fredag med factory och deras em.rör!

Någon annan som testat denna något ....dumma....idé??
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Anehall skrev:
2285327 Ok. Skriver väl in rapport 2 då :brinnerup

Hade bromsat mig förbi en rak-snabb men kurv-slö R1'a i chikanen. Fick ett piss-spår ut och då tog asfalten slut. Vad jåke än säger, funkar inte trx'en bra i sandfollor :)

Kåpglas i småbitar, stukad växelförare, spräckt snedskjuten kåpa och hjälm + ställ fullt med sand.

Så här blev resulatet med bilder (jag hoppas att du inte misstycker) men hade det funnits bilder på min vurpa så hade jag levererat.
 

Bifogat

  • trx_MG_5241-01.jpg
    trx_MG_5241-01.jpg
    138.5 KB · Visningar: 93
  • trx_MG_5242-01.jpg
    trx_MG_5242-01.jpg
    138.8 KB · Visningar: 85
  • trx_MG_5243-01.jpg
    trx_MG_5243-01.jpg
    140.7 KB · Visningar: 86
  • trx_MG_5244-01.jpg
    trx_MG_5244-01.jpg
    139.9 KB · Visningar: 69
  • trx_MG_5245-01.jpg
    trx_MG_5245-01.jpg
    139.7 KB · Visningar: 77
  • trx_MG_5246-01.jpg
    trx_MG_5246-01.jpg
    139.8 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top