När nöden är som störst, tack gode Gud för najtrad
(inga aa paa tyska tangentbord)
Thunder Day, lutar allt mer aat att jag kan närvara, dvs om det finns plats fortfarande?
@NLX:
Nästan riktigt. TDM:ens tidiga motor var en parallell-twin, dvs med en 360-vev, där kolvarna gick upp och ned samtidigt. I och med 270-veven vill inte jag kalla den parallell-twin längre. Det är en twin, eller en rak 2:a. Sen Parallell har i det här sammanhanget inte med cylindrarna att göra, utan hur kolvarna/veven ser ut. I de andra fallen (V, boxer osv saa har det det). Sen vattnas begrepp ut med tiden, och kallar alla även 270 motorn för parallell-twin, saa blir det saa... Fett hade en annan betydelse förr...
När du funderar och kikar paa diagrammet över tändimpulser, betänk ocksaa att en encylindrig 4-taktare tänder en gaang paa 2 varv, dvs en parallelltwin tänder 1 gang per varv med 360 graders mellanrum. Kika paa bilden och se att topparna ligger ojämnt fördelade för 270 veven. Teoretiskt ska däcken hinna hitta fäste lättare under den längre vilopausen...
(inga aa paa tyska tangentbord)
Thunder Day, lutar allt mer aat att jag kan närvara, dvs om det finns plats fortfarande?
@NLX:
Nästan riktigt. TDM:ens tidiga motor var en parallell-twin, dvs med en 360-vev, där kolvarna gick upp och ned samtidigt. I och med 270-veven vill inte jag kalla den parallell-twin längre. Det är en twin, eller en rak 2:a. Sen Parallell har i det här sammanhanget inte med cylindrarna att göra, utan hur kolvarna/veven ser ut. I de andra fallen (V, boxer osv saa har det det). Sen vattnas begrepp ut med tiden, och kallar alla även 270 motorn för parallell-twin, saa blir det saa... Fett hade en annan betydelse förr...
När du funderar och kikar paa diagrammet över tändimpulser, betänk ocksaa att en encylindrig 4-taktare tänder en gaang paa 2 varv, dvs en parallelltwin tänder 1 gang per varv med 360 graders mellanrum. Kika paa bilden och se att topparna ligger ojämnt fördelade för 270 veven. Teoretiskt ska däcken hinna hitta fäste lättare under den längre vilopausen...