TRX-tråden

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
tomasni skrev:
2226768
Jag vill inte ha någon ZX-10 man bara highsidar, jag är alldeles för van att kunna vrida på fullt.
Nu till frågan: Om man nu inte får tag på en "ny" TRX i mint condition ...
Vad skall man köpa ?
Det behöver ju inte vara något helt nytt typ Aprilia Tuono, det blir för dyrt.

En fråga till: Om motorn går magert, ökar oljeförbrukningen då ?

Vi syns på " Thunder Day " !
/Tomas Nilsson

Varför inte en Multistrada? (Jag vet att jag pratar i egen sak,men...)
Läs mer om dessa hojar - har allt du har idag;
- stegram
- twin (med lite mer effekt)
- bra frigång
- skapligt billig försäkring
- hängivna ägare

http://www.motorcyclistonline.com/roadtests/122_0312_ducati_multistrada/

Vill du ha ett billigare alternativ - som dock kräver en del pyssel innan den är helt ok - kan du kika på Cagiva Elefant.


Annars kanske KTM har nåt i sitt modellprogram som passar... (Om detta blir känt i duccceklubben kommer jag dock att förneka att jag sagt detta... :tungan )
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
tomasni skrev:
2226768 En fråga till er alla TRX-experter:
Jag har kört min TDM sedan den var ny '01. Supernöjd överallt men på bana skulle jag vilja ha mer marfrigång.

I Torsdags var jag för (5:e ?) gången på Gelleråsen och burkade som f-n men trots det förbrukade jag (som vanligt) "sprötet" på höger fotpinne.
Köpte just en ny "vagnsbult" på järnaffärn för tre spänn men nu
VILL jag ha mer markfrigång.
Jag förstår att det hade varit perfekt med en TRX men det finns ju så få och var inte sista årsmodellen '96 ?

Jag vill inte ha någon ZX-10 man bara highsidar, jag är alldeles för van att kunna vrida på fullt.
Nu till frågan: Om man nu inte får tag på en "ny" TRX i mint condition ...
Vad skall man köpa ?
Det behöver ju inte vara något helt nytt typ Aprilia Tuono, det blir för dyrt.

En fråga till: Om motorn går magert, ökar oljeförbrukningen då ?

Vi syns på " Thunder Day " !
/Tomas Nilsson
TRX:erna fanns från -95 t.om. -98. Är utbudet dåligt här, så kika på mobile.de.

Ett alternativ till TRX:en är annars SV650, fast den har ju inte samma drag i spisen... VTR och TL1000, kanske mer highsidebenägna? :hihi Nya Bumsen kan också vara ett alternativ, fast det är ju en del pengar. En vettig hoj som jag kikade på lite är Aprilia Falco, lite mångkonstnär. Fast TRXens "vad f-n är det där för en hoj" känsla är ju trots allt värt en hel del!
 

tomasni

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Vällingby
Hoj
TDM 900A '08
Ducati Multistrada

Såg intressant ut på "Motorcyclist" ända tills :
" Meanwhile, the Multistrada is right on the R6's taillight, having a ball without breaking a sweat. The Italian twin is short on top-end speed and cornering clearance--you'll drag toes, pegs, the exhaust guard on the right and ..."
Aprilia Tuono i Marsnumret av Bike ser läcker ut, särkilt "ground clearance" på en av de sista bilderna ...
Sugen ...
/Tomas
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
tomasni skrev:
2227493 Såg intressant ut på "Motorcyclist" ända tills :
" Meanwhile, the Multistrada is right on the R6's taillight, having a ball without breaking a sweat. The Italian twin is short on top-end speed and cornering clearance--you'll drag toes, pegs, the exhaust guard on the right and ..."
Aprilia Tuono i Marsnumret av Bike ser läcker ut, särkilt "ground clearance" på en av de sista bilderna ...
Sugen ...
/Tomas


Nu vet jag inte om det här är rätt forum att diskutera andra modeller, men:
- en av fixarna på mulitn är att ta bort "bölden" på avgasröret (dvs fördämparen/cat.) systemet dras istället på vänster sida under motorn. Detta bidrar till bättre andning, vilket ger väldigt bra resultat på dessa motorer. Dessutom slipper man oroa sig för att släpa i avgassystemet vid forcerad åkning.
- multin är ju en väldigt bra allroundhoj. Körställning i originalutförande funkar också för långa touringsvängar. Tycker man det är för bekvämt får man väl flytta fotpinnarna uppåt-bakåt så det blir mer sportkänsla. Hur stora fötter man har och hur man håller dem är en annan sak :tungan (Jag har en Aprilia Caponord också - det går att få ner fotpinnarna och tossingarna i backen på den med)
- tuonon är en mycket kapabel bushoj, med gener direkt från en av de bästa hojar som byggts (RSV Mille) - förmodligen slår den Multin på fingrarna när det gäller det mesta, utom att vara mest allround och den (i mitt tycke) perfekta kompromissen för bus, sport och touring eller varför inte pendlarhoj till jobbet.

Smaken är olika - ut och provkör! Det är det som är det bästa med motorcyklar; man behöver inga rationella skäl till val av MC. Det är bara hjärta och känsla som räknas.


här finns mer info, bilder och annat:
http://www.multistrada.net/

Mycket nöje! :tummenupp
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ifall ni undrar hur Beemer800:an är...

Jag passade på att ta en provtur idag, testade både 800:an och 1200S (sportboxern). 800:an var helt OK, bromsar och ffa fjädring kändes mycket bättre. Flåset var dock inget att hänga i julgran. Fronten kändes på gränsen till fladdrig, även om den var mycket komfortablare än min hoj. Kändes dock skönt att komma tillbaka till TRX:en, även om allt kändes mer "primitivt". Köp en TRX, lägg 10 papp på väghållning och 10 till på motorn, så har inte Beemern en suck... 90 loppor i originalutförande...

1200:an var, ehrm, annorlunda. Nedväxling och dumpa kopplingen, och hela hojen lutade åt höger... Kan man säkert vänja sig vid, men jag blev ingen övertygad boxerfanatiker på testrundan i alla fall. Pinnarna var skrapade på den jag testade, men jag var aldrig i närheten. Man kan säkert åka undan med den om man är lite snabbare än jag är, men jag blev inte imponerad. 120 kusar kändes inte såå upphetsande heller.

OK, testturerna var korta, och jag hade inte tillgång till några riktigt bra kurvpartier, men som tur är kändes det inte som att jag måste byta hoj. (Alltid farligt att testa nytt material, ha-begäret slår lätt till)

Bang for the bucks är inte slaget, TRX äger BMW ;)
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
HansJ skrev:
2228158 Ifall ni undrar hur Beemer800:an är...

Jag passade på att ta en provtur idag, testade både 800:an och 1200S (sportboxern). 800:an var helt OK, bromsar och ffa fjädring kändes mycket bättre. Flåset var dock inget att hänga i julgran. Fronten kändes på gränsen till fladdrig, även om den var mycket komfortablare än min hoj. Kändes dock skönt att komma tillbaka till TRX:en, även om allt kändes mer "primitivt". Köp en TRX, lägg 10 papp på väghållning och 10 till på motorn, så har inte Beemern en suck... 90 loppor i originalutförande...

1200:an var, ehrm, annorlunda. Nedväxling och dumpa kopplingen, och hela hojen lutade åt höger... Kan man säkert vänja sig vid, men jag blev ingen övertygad boxerfanatiker på testrundan i alla fall. Pinnarna var skrapade på den jag testade, men jag var aldrig i närheten. Man kan säkert åka undan med den om man är lite snabbare än jag är, men jag blev inte imponerad. 120 kusar kändes inte såå upphetsande heller.

OK, testturerna var korta, och jag hade inte tillgång till några riktigt bra kurvpartier, men som tur är kändes det inte som att jag måste byta hoj. (Alltid farligt att testa nytt material, ha-begäret slår lätt till)

Bang for the bucks är inte slaget, TRX äger BMW ;)


håller med jag har provkört rätt många modeller... senast nu en sv 1000 ok rätt bra drag men absolut inte samma charm som trxen...ne det känns alltid skönast när man sätter sig på trxen igen...ne det e absolut inte värt pengarna o byta till nåt annat tycker jag nu iaf..
tänkte passa på o fråga kör på 160 däck nu kan man sätta på 180 däck på orginalfälgen...det går inte va....
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
robban b skrev:
2232537 tänkte passa på o fråga kör på 160 däck nu kan man sätta på 180 däck på orginalfälgen...det går inte va....

Jo !!
Det går utmärkt med "racedäck" iaf.

Folket som inte är kända för att slarva har godkänt 180-däck på orginalfälg, se bild.

//Peter
 

Bifogat

  • TUV_180.jpg
    TUV_180.jpg
    54.4 KB · Visningar: 80
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Bra länk till kopplingsbyte!?

Någon som har en bra länk till kopplingsbyte, eller en Haynes och scanner!? :D
Köpt ett Barnett-kit.....17 plattor! :gnissla

Tänkte få gjort detta innan Factory kittet skall in så man får ut så mycket som möjligt på bakdäcket.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Killerwhale skrev:
2233002 Någon som har en bra länk till kopplingsbyte, eller en Haynes och scanner!? :D
Köpt ett Barnett-kit.....17 plattor! :gnissla

Tänkte få gjort detta innan Factory kittet skall in så man får ut så mycket som möjligt på bakdäcket.

:va Bekymmer att få ner den enorma effekten på bakhjulet brukar inte diskuteras speciellt högljutt i TRX-kretsar :va

Men jag har en TDM-manual i PDF-format liggandes, den kan även laddas ner från http://www.carpe-tdm.net/tdmforum/index.php

//Peter
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Som det är nu slirar det vid fullt pådrag och det känns inte rätt att bänka och stycka om i det läget.... Tackar för länken!!

.......verkar som att det är någe sk*t med deras download sida....
Har du möjlighet, maila gärna: snuffy_snuffer@hotmail.com

:tummenupp

Froven skrev:
2233084 :va Bekymmer att få ner den enorma effekten på bakhjulet brukar inte diskuteras speciellt högljutt i TRX-kretsar :va

Men jag har en TDM-manual i PDF-format liggandes, den kan även laddas ner från http://www.carpe-tdm.net/tdmforum/index.php

//Peter
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
2226266 Drar den kopiöst med olja? Mindre än 1 liter per 100 mil räknas som hyfsat OK... Annars skulle jag nog vänta tills i vinter!

Nej så mycket drar den inte uppskattat en 1L/250mil, jag håller på att mäta upp detta ordentligt så att man kan se hur det igentligen förhåller sig.

sedan undrar jag hur styrändarna sitter fast är det med expander eller med någon svettsad mutter inne i styret och så har styrändan en bult som går in i muttern? elller kan det vara så enkelt att dessa är limmade?

Jag har köpt 190g jag tänkte se om det blir bättre, just nu känns det i händerna som om man använt en gammeldags kobra efter bara några mils körning

nlx 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
@tomasini:
Det här kanske kan vara något, om du orkar importera. Det står fel i annonsen, ska vara EZ 1996. Oskruvad originalhoj med få mil och en ägare. Det borde finnas möjlighet att se alla papper och pss få milen bekräftade. Hittade den på den tyska TRX siten.

"TRX, blau, 16500Km, 1.Hand TOP"
13-Jun-06, 20:21 Uhr (MEZ)
Hallo,
bevor diese TRAUM TRX an einen Unwissenden geht, biete ich Sie hier mal an.
Die TRX ist EZ 1993, aus 1. Hand und Scheckheftgepflegt beim Yamaha Vertragshändler.
Die Reifen sind neuwertig und HU+AU gibt es auf wunsch Neu dabei.
Sie ist komplett im Originalzustand, Fahrerrasten in blau, Carbonabdeckung Tacho und Gabelbrücke.

Preis 3350 Euro

Ich kann leider erst nächste Woche Bilder schicken.

Ruft mich an unter 0160-acht559127
oder mailt an weschke ät web.de


Gruß Michael

@nlx:
1 liter på 250 mil låter inte så farligt. Jag skulle vänta tills i vinter... Styrändarna har jag inte plockat bort, så kan tyvärr inte svara på den frågan.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Original dämpare

Tänkte som vanligt kolla här inne först....

Någon som behöver originalljuddämpare, PM:a!!
Gott skick, ett litet skrapmärke på vänster annars topp!
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
nlx567 skrev:
2233699 Nej så mycket drar den inte uppskattat en 1L/250mil, jag håller på att mäta upp detta ordentligt så att man kan se hur det igentligen förhåller sig.

sedan undrar jag hur styrändarna sitter fast är det med expander eller med någon svettsad mutter inne i styret och så har styrändan en bult som går in i muttern? elller kan det vara så enkelt att dessa är limmade?

Jag har köpt 190g jag tänkte se om det blir bättre, just nu känns det i händerna som om man använt en gammeldags kobra efter bara några mils körning

nlx 567
Styrändarna är bara inpressade.Bytte mina för en månadsen,är som längstgående splines.Var lite småbökigt att få bort dom men med en stor rörtång och milt våld så släppte dom tillslut. Tog sedan en gummiklubba och våldade in dom nya.Fulmek på hög nivå :3freak
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx567 skrev:
2233699 Jag har köpt 190g jag tänkte se om det blir bättre, just nu känns det i händerna som om man använt en gammeldags kobra efter bara några mils körning

nlx 567

Antingen behöver du balansera om däck/fälg eller så får du hålla lösare i handtaget.
Styrvikter är överskattat. En hjälte på Gotland Ring hade champagnekorkar på sin R6. Den hojen var lättad ~20kg mha kolfibertank och kåpor (dyyyrt).

//Peter
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vad har man styrvikter till? Skall de förhindra vobbel? Finns ju inte en möjlightet. Jag tror på ovanstående talare.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
De ska visst (enligt utsago) äta upp de små vibrationer som motron skapar
jag har mjuka handtag och nej jag krampar inte i handtagen, håller jag lösare tappar jag gasen, sant, då jag testat ut det på Rörken, rekomenderas till alla som kan, så otroligt roligt.
och om man trodde att man kunde köra MC innan man kom dit, så får man raskt lära om, det är sååå stor skillnad på att transportera sig på en mc och aktivt faktiskt köra och hantera mc på banan, jag är stensåld på detta.

Däcksbyte med balansering fram o bak är alldeles nyligen gjort.

mvh nlx 567
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top