TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2203060 Är det värt besväret? T-rex kör ju som ett skållat troll med originalprylar ändå :död Kanske bättre för mig att lägga stålar på bankörning och kurser :hihi

Vill ni kan jag skicka en CD med bilder och film, filmen blev inte sådär lysande, men ni kan få originalet och klippa ihop nåt själva.

Anmäl mig på samma bankörningskurs då..........

Jag körde Trex hoj på Falken förra året, och det var pure skräck...

Kan du inte ladda upp filmen på Pirate Bay eller nåt ?

//Peter
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Grymt bra bilder hittils! Jag tar gärna en CD;

Michael Grundell
Älghagsgatan 4a
413 17 Göteborg

Vad gäller framgaffel så körde vi som sagt ett byte förra hösten på falken, och det är väsentlig skillnad, iallfall mot mina prylar. Inbromsningarna blir mycket stabilare, och det går lätt att ändra spår i ingång till kurvor. Orginal (och med en, som i mitt fall, slut bakdämpare), är en lite mer intressant upplevelse.


+blingbling-faktorn. Inte oviktigt...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
2205726 Grymt bra bilder hittils! Jag tar gärna en CD;

Michael Grundell
Älghagsgatan 4a
413 17 Göteborg

Vad gäller framgaffel så körde vi som sagt ett byte förra hösten på falken, och det är väsentlig skillnad, iallfall mot mina prylar. Inbromsningarna blir mycket stabilare, och det går lätt att ändra spår i ingång till kurvor. Orginal (och med en, som i mitt fall, slut bakdämpare), är en lite mer intressant upplevelse.


+blingbling-faktorn. Inte oviktigt...
OK, slänger ihop en CD med bilder i originalstorlek, plus filmsnuttar. Tänk på att när ni filmar, så tas ljudet av den filmande upp väldigt tydligt ;)

Froven:
"Nu fick han till det!"

2 sekunders paus

"Eller?"

WTF :va


Froven:
"Kör han om någon?"

:hihi
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2205746 OK, slänger ihop en CD med bilder i originalstorlek, plus filmsnuttar. Tänk på att när ni filmar, så tas ljudet av den filmande upp väldigt tydligt ;)

Froven:
"Nu fick han till det!"

2 sekunders paus

"Eller?"

WTF :va


Froven:
"Kör han om någon?"

:hihi

Vi pratade om att fälla spydiga kommentarer hela filmen, men trevliga som vi är avstod vi från det...

Tror att cititen ovan kommer från när du gasar om in i första hårnålen.
//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2205767 Vi pratade om att fälla spydiga kommentarer hela filmen, men trevliga som vi är avstod vi från det...

Tror att cititen ovan kommer från när du gasar om in i första hårnålen.
//Peter
Hade sedan tidigare åsikten att jag är betydligt bättre på att meka än att köra fort på bana, så kommentarer avseende min åkstil tar jag lätt på. Det är värre med referenser till oljepluggar...

:hihi

S-tan vad fel man kan ha, tror att man lutar som 17, och att det går hyfsat fort... Nyttigt med filmer och bilder. Blir nog att göra som instruktören sa, "Åk fortare!"
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ripnilpor skrev:
2205818 Men som du sa, framhjul, framskärm, övre styrkrona adderar på priset. :(

tål ändå att tänkas på...

jag funderar :rolleyes:
Du behåller org framhjul med ngr smärre moddar
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
För den intresserade:

Så här ser nycklar ut som agerat fripassagerare i 525-kedjan tillhörandes en anonym trx-ägare...

Har från säkra källor hört att ägaren känner sig rätt tacksam att han slapp en bakhjulslåsning...
 

Bifogat

  • kiiiis.jpg
    kiiiis.jpg
    40.2 KB · Visningar: 69

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Anehall skrev:
2206289 Så här ser nycklar ut som agerat fripassagerare i 525-kedjan tillhörandes en anonym trx-ägare...

Har från säkra källor hört att ägaren känner sig rätt tacksam att han slapp en bakhjulslåsning...

Hur f*n hamnade nycklarna i kedjan ???

Sporthojskollektivet är enat, nitad kedja är det som gäller, då slipper man sådana incidenter. :)

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
2206640 Hur f*n hamnade nycklarna i kedjan ???

Sporthojskollektivet är enat, nitad kedja är det som gäller, då slipper man sådana incidenter. :)

//Peter
Hehe, ngn kanske glömde att nyckeln till kutslåset satt i med tillhörade nyckelknippa och trendriktigt fleshgear-nyckelband.... Kommer inte ihåg om det var du eller t-rex som vilt gestikulerande påvisade detta fenomen när vi var på väg ut ur depån senast i a-torp.

Kedjan är nitad som tur är. Ska granska den mer nogrant i helgen.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Behöver du originalbromsar?

Nu sitter R6 paketet på plats så jag kollar om någon behöver ett komplett bromskit fram...utan skivor då.
Är det värt 800? 2000 mil
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Frågor

På min hoj är det 16 fram och 39 (?) bak, varför skulle man vilja ha så?
(jag köpte den i november, så det är inte mitt påfund)

jag blir heller inte klok på ride high o Ride low läget på stötdämparen, på yamaha säger dom att det är till för om man skjussar, många andra (TRX-ägare) jag talat med säger att ride high är för bankörning då rumpan skjut upp och därmed blir den något kvickare i bökarna men oroligar vifd håra inbromsningar. vad är er åsikt i detta?

Hur högt låter nu era gaffelben sticka upp ur cliponfästet?
Det var 70 profil på mitt fram hjul då hade jag 22mm uppstick
när jag bytte däck till 60 profil så lät jag skjuta ned gaffel benen (på inrådan av annan TRX ägare), så nu har ag 10mm uppstick.

altså har jag ride low, 60profil och 10 mm uppstick, detta skall skap mig en hyfsta kvick styd, men ändå stabil hoj vid hårda inbromsningar.

Innan jag börjar skruva bort mig hur har ni era hojar inställda? meckar ni med olika inställningar efter vart ni kör? , rörken, gelleråsen, till o från jobbet osv?

nlx 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
2218972 Frågor

På min hoj är det 16 fram och 39 (?) bak, varför skulle man vilja ha så?
(jag köpte den i november, så det är inte mitt påfund)

jag blir heller inte klok på ride high o Ride low läget på stötdämparen, på yamaha säger dom att det är till för om man skjussar, många andra (TRX-ägare) jag talat med säger att ride high är för bankörning då rumpan skjut upp och därmed blir den något kvickare i bökarna men oroligar vifd håra inbromsningar. vad är er åsikt i detta?

Hur högt låter nu era gaffelben sticka upp ur cliponfästet?
Det var 70 profil på mitt fram hjul då hade jag 22mm uppstick
när jag bytte däck till 60 profil så lät jag skjuta ned gaffel benen (på inrådan av annan TRX ägare), så nu har ag 10mm uppstick.

altså har jag ride low, 60profil och 10 mm uppstick, detta skall skap mig en hyfsta kvick styd, men ändå stabil hoj vid hårda inbromsningar.

Innan jag börjar skruva bort mig hur har ni era hojar inställda? meckar ni med olika inställningar efter vart ni kör? , rörken, gelleråsen, till o från jobbet osv?

nlx 567
16/39 ger ju bättre ax, högre varv vid samma fart (vilket gör den bängliga stadskörningen avsevärt bättre, samt obetydligt minskad toppfart, så jag tycker det är enbart positivt.

Ride High? Jag har 5 eller 6 olika förspänningar på fjädern :va Kör med lägsta förspänningen efter att renoverat bakdämparen, detta för att få till rätt statiska häng. Visst, mer förspänning minskar hänget vilket gör att rumpan skjuts upp, men risken är att dämparen då bottnar ur i inbromsningar. Mitt tips, köp andra hundben om du vill höja baken (jag har YZF750ns), men se till att du har rätt häng mha förspänning. (Och visst ska du öka förspänningen när du kör med skjuts/tung packning)

Gaffeluppstick, jag har för mig att 14 är original (ligger någon bild i tråden), så med 60 profil kan du nog lugnt ha mer gaffeluppstick. Själv har jag som sagt andra hundben, 70-profil och tror jag, ca 25 mm uppstick. Kommer inte ihåg hur mycket högre 70 profil gör framändan, men det kan man ju mäta/räkna fram. Min hoj känns inte instabil tycker jag (har ju iofs 5,5 tums fälg 180/55 också).

Skruva för bandagar och olika banor, jovisst borde man väl det, men efter att sett T-Rex framfart på GR, (och no offense T-Rex, men jag tror inte du skruvar så mycket på fjädringsinställningen ;)), så inser jag att det är andra faktorer som styr farten :hihi Läste dessutom i senaste Performance Bikes om hur lite de egentligen skruvar på det i MotoGP... För oss vanliga dödliga räcker det nog med att ha hyfsat rätt häng, och nära standardinställningar. Renovera bakdämpare/gafflar alternativt sätta dit nytt är nog bra i vilket fall. I samma nr av PB räknade de med nästan 10% högre fart med rätt grejor och rätt inställningar, men då är det folk som kör på gränsen...

Edit:
Hittade bilden: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1765130&postcount=1866. Dvs 18,5 original med 60 profil...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Inget Svalbard..

...men det innebär att jag kanske har tid att åka på Monzta! Hallååå Jåke, kom hem från Isle of Man nu...

Lite rolig info, efter topptrimning och ombestyckning har soppaförbrukningen gått ned med 10 % (iofs drog den relativt mycket innan, och var för fett bestyckad, och är antagligen för tunt bestyckad nu, men vadå?) Olja verkar inte försvinna öht... Rena investeringen med andra ord :tomten
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Halloj

Det är nog läge för horning av cylindrarna, men alla jag ringt vill att jag kommer med lösa cylindrar. vad innebär detta i arbetstid för mig som aldrig gjort något liknande sedan moppetiden, och kan någon skriva en enkel är denna road mapp någiorlunda rätt?

batteri kopplas från
sadel bort
tanken bort
tändstift bort
förgasarna bort el.(?)
lossa kylaren
lyft topplocket
och sedan då ?
här kommer ni in i bilden

mvh nlx 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
2226125 Halloj

Det är nog läge för horning av cylindrarna, men alla jag ringt vill att jag kommer med lösa cylindrar. vad innebär detta i arbetstid för mig som aldrig gjort något liknande sedan moppetiden, och kan någon skriva en enkel är denna road mapp någiorlunda rätt?

batteri kopplas från
sadel bort
tanken bort
tändstift bort
förgasarna bort el.(?)
lossa kylaren
lyft topplocket
och sedan då ?
här kommer ni in i bilden

mvh nlx 567
Fuggarna oc rören måste bort, men det är inte så bökigt.
Avgaskrökarna (och även om inte muttrarna sitter fast, så brukar flänsen som trycker röret mot toppen kärva mot pinnbulten, kan vara överdjävligt, och i manualen står det "simply remove the bolts and take away the headers"...)
Tömma kylsystemet
Tömma olja
Montera bort kylare
Ta bort kylslangar till ventilkåpan
Bort med ventilkåpa
Lossa kamkedjespännaren
Lyfta av kamkedjan (ev ta bort ett drev också, säkra kedjan så den inte trillar ned i hålet...)
Nu kan du lyfta toppen
Med den borta så kan du dra av cylinderblocket.

Till detta kommer att innan du demonterar, så ska du ställa in en kolv i toppläge, samtidigt som svänghjulets markering på vänstersidan syns i inspektionsluckan. När du kommer så långt kan du få lite mer detaljer...
När du sätter ihop det hela så ska du se till att kammarna står rätt enl. markeringar, samtidigt som svänghjulet/vevn står i rätt läge.

Eftersom du har allt borta, så skulle jag passa på att mäta ventilspelet innan du river bort toppen. Enklare att byta shims när allt är borta.

Egentligen inte alltför svårt arbete, tror jag rev allt på några timmar. Ihopsättandet tog längre tid, hade ågren hela tiden... Risken med såna här arbeten är dock att man upptäcker något annat "lika bra att fixa nu" grejs, och att det därför tar längre tid än man beräknar. Drar den kopiöst med olja? Mindre än 1 liter per 100 mil räknas som hyfsat OK... Annars skulle jag nog vänta tills i vinter!

Har säkert glömt lite detaljer, har ölat med Tyskar (fotbollsVM...)

/Hasse
 

tomasni

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Vällingby
Hoj
TDM 900A '08
Markfrigång roligare än toppfart

En fråga till er alla TRX-experter:
Jag har kört min TDM sedan den var ny '01. Supernöjd överallt men på bana skulle jag vilja ha mer marfrigång.

I Torsdags var jag för (5:e ?) gången på Gelleråsen och burkade som f-n men trots det förbrukade jag (som vanligt) "sprötet" på höger fotpinne.
Köpte just en ny "vagnsbult" på järnaffärn för tre spänn men nu
VILL jag ha mer markfrigång.
Jag förstår att det hade varit perfekt med en TRX men det finns ju så få och var inte sista årsmodellen '96 ?

Jag vill inte ha någon ZX-10 man bara highsidar, jag är alldeles för van att kunna vrida på fullt.
Nu till frågan: Om man nu inte får tag på en "ny" TRX i mint condition ...
Vad skall man köpa ?
Det behöver ju inte vara något helt nytt typ Aprilia Tuono, det blir för dyrt.

En fråga till: Om motorn går magert, ökar oljeförbrukningen då ?

Vi syns på " Thunder Day " !
/Tomas Nilsson
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top