nlx567 skrev:
2218972 Frågor
På min hoj är det 16 fram och 39 (?) bak, varför skulle man vilja ha så?
(jag köpte den i november, så det är inte mitt påfund)
jag blir heller inte klok på ride high o Ride low läget på stötdämparen, på yamaha säger dom att det är till för om man skjussar, många andra (TRX-ägare) jag talat med säger att ride high är för bankörning då rumpan skjut upp och därmed blir den något kvickare i bökarna men oroligar vifd håra inbromsningar. vad är er åsikt i detta?
Hur högt låter nu era gaffelben sticka upp ur cliponfästet?
Det var 70 profil på mitt fram hjul då hade jag 22mm uppstick
när jag bytte däck till 60 profil så lät jag skjuta ned gaffel benen (på inrådan av annan TRX ägare), så nu har ag 10mm uppstick.
altså har jag ride low, 60profil och 10 mm uppstick, detta skall skap mig en hyfsta kvick styd, men ändå stabil hoj vid hårda inbromsningar.
Innan jag börjar skruva bort mig hur har ni era hojar inställda? meckar ni med olika inställningar efter vart ni kör? , rörken, gelleråsen, till o från jobbet osv?
nlx 567
16/39 ger ju bättre ax, högre varv vid samma fart (vilket gör den bängliga stadskörningen avsevärt bättre, samt obetydligt minskad toppfart, så jag tycker det är enbart positivt.
Ride High? Jag har 5 eller 6 olika förspänningar på fjädern
Kör med lägsta förspänningen efter att renoverat bakdämparen, detta för att få till rätt statiska häng. Visst, mer förspänning minskar hänget vilket gör att rumpan skjuts upp, men risken är att dämparen då bottnar ur i inbromsningar. Mitt tips, köp andra hundben om du vill höja baken (jag har YZF750ns), men se till att du har rätt häng mha förspänning. (Och visst ska du öka förspänningen när du kör med skjuts/tung packning)
Gaffeluppstick, jag har för mig att 14 är original (ligger någon bild i tråden), så med 60 profil kan du nog lugnt ha mer gaffeluppstick. Själv har jag som sagt andra hundben, 70-profil och tror jag, ca 25 mm uppstick. Kommer inte ihåg hur mycket högre 70 profil gör framändan, men det kan man ju mäta/räkna fram. Min hoj känns inte instabil tycker jag (har ju iofs 5,5 tums fälg 180/55 också).
Skruva för bandagar och olika banor, jovisst borde man väl det, men efter att sett T-Rex framfart på GR, (och no offense T-Rex, men jag tror inte du skruvar så mycket på fjädringsinställningen
), så inser jag att det är andra faktorer som styr farten
Läste dessutom i senaste Performance Bikes om hur lite de egentligen skruvar på det i MotoGP... För oss vanliga dödliga räcker det nog med att ha hyfsat rätt häng, och nära standardinställningar. Renovera bakdämpare/gafflar alternativt sätta dit nytt är nog bra i vilket fall. I samma nr av PB räknade de med nästan 10% högre fart med rätt grejor och rätt inställningar, men då är det folk som kör på gränsen...
Edit:
Hittade bilden:
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1765130&postcount=1866. Dvs 18,5 original med 60 profil...