TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx567 skrev:
2235971
Däcksbyte med balansering fram o bak är alldeles nyligen gjort.

Hade du liknande problem innan ?
Att ett däcksbyte med tillhörande balansering är korrekt utfört är svårt att garantera.
Jag har ett framdäck liggandes (Metzler Rennsport "20min") som gjorde hojen okörbar i hastigheter över 150km/h. Den började vobbla så mkt att det inte gick att hålla kvar i styret.

Om du inte hittat en ovanligt kompetent gummikrängare så balanserar "alla" mcdäck statiskt. Din fälg kan ju vara skev i sidled trots att du har en aldrig så perfekt (statiskt) balanserad fälg.

Iofs är det ju bra om du kan bota problemet med styrvikter då dessa är lite billigare än att rikta fälgar osv.

Behöver du bluespots nu när du börjat köra på banan ? PM:a isf.

För övrigt kan jag rekommendera Peans (PFC) bromsbelägg för bankörning. Kan inte uttala mig om livslängd än men den skall vara mkt bra. Bettet är hisnande iaf, men de är inte optimala för gatkörning.

//Peter
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Lite förvirrande...

I Engelska manualen står det att tankens ventilationsslang skall bara vara öppen i Tyskland.....i den Svenska står det att den skall vara öppen....och min är pluggad!
Vad fanken är det som gäller egentligen??

ThanXXX
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Jepp de fanns där före däcksbytet.
och dessa vibrationer finns där även när hjulet ej rullar, vibrationerna förändras i frekvens med motorns varvtal.
Jag har kört mellan 190 -210 blås (på mätaren) i 15-20 minuter, inga vobblings tendenser alls uppträde, det var lätt att byta fil, inga problem med inbromsningar, lite jobbigt med vinden bara, kåpan är liiite för låg.

Bluespots, ursäkta en okunnig, men vad är det?

mvh nlx567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx567 skrev:
2236216 Jepp de fanns där före däcksbytet.
och dessa vibrationer finns där även när hjulet ej rullar, vibrationerna förändras i frekvens med motorns varvtal.
Jag har kört mellan 190 -210 blås (på mätaren) i 15-20 minuter, inga vobblings tendenser alls uppträde, det var lätt att byta fil, inga problem med inbromsningar, lite jobbigt med vinden bara, kåpan är liiite för låg.

Bluespots, ursäkta en okunnig, men vad är det?

mvh nlx567

Bluespots är R1/R6/Th-Ace bromsok. Betydligt bättre än orginal TRX.

Så det alltså motorns vibrationer du har ont av? Hoppas att styrvikterna hjälper.

//Peter

Killerwhale skrev:
2236215 I Engelska manualen står det att tankens ventilationsslang skall bara vara öppen i Tyskland.....i den Svenska står det att den skall vara öppen....och min är pluggad!
Vad fanken är det som gäller egentligen??

ThanXXX

Är det de 2 slangarna på undersidan av tanken du menar ? Ta bort pluggen och testa. Skulle tro att alla andra här kör med öppna slangar.
//Peter
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Är det de 2 slangarna på undersidan av tanken du menar ? Ta bort pluggen och testa. Skulle tro att alla andra här kör med öppna slangar.
//Peter[/QUOTE]

Det är slangen som mynnar precis framför högerfoten, sitter i ett clips...

edit:
Har kört ca: 4 mil precis UTAN plugg och det blev inte sämre iaf, trixxie hade en "bra" kväll och gick fin fint....man kan nästan tro att hon är i klimakteriet ibland! :D

Dock...kan ni kolla hur ni kör....med plugg eller utan?
Lite skumt att det står olika i olika manualer....
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Jag är inget motorfreak, och jag kan inte svara. men ni vet säkert.

Altså vi har en paralelltwin motor med 270 graders förskjutning.
vad är det som är förskjutet?
Om vevaxelns toppunkt för vevstaken är förskjutna i förhållande till varandra då är det ju ingen paralelltwin, eftersom kolvarna enlingt min uppfattning inte då kommer att gå paralellt alternativt kan det vara ventilernas öppningar/stängningar som avses men hur ser då tändföljden ut?
Kan någon bringa llite ljus i frågan så man slipper kännas sig så himmla dum när folk frågar och man inte kan svara. och vad skulle det vara för bra med att ha denna 270graders förskjutning? Eller är det liksom ett måste för att få det att fungera som en paralelltwin?

mvh nlx567
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det är ju cylindrarnas placering som gör den parallell eller V-twin....
270 grader är tändsekvensen, "skott" på 0 grader....sedan 270 grader.
En V-twin har jag för mig kör 180 grader....ena uppe...andra nere.

Nu får så klart alla rätta mig om jag har fel....nybörjare jag med!

Skickar med en bild som förklarar....hoppas jag!!



nlx567 skrev:
2238878 Jag är inget motorfreak, och jag kan inte svara. men ni vet säkert.

Altså vi har en paralelltwin motor med 270 graders förskjutning.
vad är det som är förskjutet?
Om vevaxelns toppunkt för vevstaken är förskjutna i förhållande till varandra då är det ju ingen paralelltwin, eftersom kolvarna enlingt min uppfattning inte då kommer att gå paralellt alternativt kan det vara ventilernas öppningar/stängningar som avses men hur ser då tändföljden ut?
Kan någon bringa llite ljus i frågan så man slipper kännas sig så himmla dum när folk frågar och man inte kan svara. och vad skulle det vara för bra med att ha denna 270graders förskjutning? Eller är det liksom ett måste för att få det att fungera som en paralelltwin?

mvh nlx567
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ska man vara riktigt petig har vi en rak 2:a. En parallell twin är en rak 2:a, där kolvarna går parallellt med varandra, dvs en tändning per varv. Ducatis v-twin (eller L-twin som de föredrar att säga), har cylindrarna förskjutna med 90 (eller 270, beroende på hur man räknar). Deras vev är gjord så att båda kolvarna är i topp samtidigt, och därför är tändföljden också förskjuten. Yamaha ingenjörerna har efterapat detta på våra hojar genom att göra en vev, när ena kolven är i topp så är den andra halvägs upp, dvs som en L-twin. Fördelen är att man får en "big bang" liknande effekt. I praktiken innebär det att drivlinan får 270 grader att återhämta greppet i st f 180. Dessutom ska det enl. den tidigare bifogade bilden premiera effekt/vridmoment pga interna viktfördelningen och kraftimpulser. 2 parallella cylindrar kan tända olika beronde på hur veven ser ut och ska man vara besserwisser, så är TRX:en inte en parallell twin... Man kan ju faktiskt få en V-twin att tända som en parallell twin, med en 270-vev. Jmf med "big bang" 4:eek:rna där man eftersträvar så många tändimpuser på kortast möjliga tid, allt för att låta däcken/drivlinan vila så länge som möjligt, allt för fästets skull.
Skrivet av en glad och halvpackad fotbollsfan i Tyskland :)
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2239759 Ska man vara riktigt petig har vi en rak 2:a. En parallell twin är en rak 2:a, där kolvarna går parallellt med varandra, dvs en tändning per varv. Ducatis v-twin (eller L-twin som de föredrar att säga), har cylindrarna förskjutna med 90 (eller 270, beroende på hur man räknar). Deras vev är gjord så att båda kolvarna är i topp samtidigt, och därför är tändföljden också förskjuten. Yamaha ingenjörerna har efterapat detta på våra hojar genom att göra en vev, när ena kolven är i topp så är den andra halvägs upp, dvs som en L-twin. Fördelen är att man får en "big bang" liknande effekt. I praktiken innebär det att drivlinan får 270 grader att återhämta greppet i st f 180. Dessutom ska det enl. den tidigare bifogade bilden premiera effekt/vridmoment pga interna viktfördelningen och kraftimpulser. 2 parallella cylindrar kan tända olika beronde på hur veven ser ut och ska man vara besserwisser, så är TRX:en inte en parallell twin... Man kan ju faktiskt få en V-twin att tända som en parallell twin, med en 270-vev. Jmf med "big bang" 4:eek:rna där man eftersträvar så många tändimpuser på kortast möjliga tid, allt för att låta däcken/drivlinan vila så länge som möjligt, allt för fästets skull.
Skrivet av en glad och halvpackad fotbollsfan i Tyskland :)

Där ser man att man inte skall tro allt man läser! :)
...måste vara grymt där nere! Ha det gött!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2241252 Där ser man att man inte skall tro allt man läser! :)
...måste vara grymt där nere! Ha det gött!
Det är förvirrande att Twin har tilläggen boxer, V, L och då avses cylinderplacering, medan tillägget parallell avser kolvarnas rörelse... Sen hgr jag hört många säga parallelltwin och mena cylinderplacering. "Min" förklaring är troligen historiskt riktig, men om det bara är jag och några stofiler i MCHK som tycker så, och resten av världen tycker att parallell har med cylllnderplacering att göra, så får man böja sig ...

Nåja, det intressanta med vår motor är i alla fall att man valt att inte ha en 0 eller 180 vevj som ur balanseringshänseende är mest naturligt, utan valt att lu en 270 vev, och löst balanseringen med balansaxlarna, allt för att härma en 90 grkders V twins tändföljd.

Om 90000 svenskar regerade i Berlin, så var det bara 1 i Koblenz... De bjöds dock på nationalsång här också ;) Åker troligen till Köln på tisdag, blir nog inte lika ensamt där!
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Ok tack, nu är ju allt solklart,

Få se nu om jag fattat det rätt om någon frågar så svarar jag att:
Det är en Paralelltwin, med 270 grader förskjutning, vitsen med det är att när det är tändning på den kolv som är överst så är den andra hlavvägsupp i cylindern och när den tänder så måste vevaxeln snurra hela 270 grader innan den första tänder igen detta innebär altså att det går trekvartsvarv som längs mellan tändningarna vilket får till följd att drivlinan blir obelastad och det i sin tur får till följd att det är lättare att få ned kraften i marken, man minskar även risken för High Side och okotrolerade sladdar.
Orden Twin står för 2cylindrar och Paralell att cylindrarna sår bredvid varandra och inte isär som tex en V-motor, att vi har en vevaxel som jobbar som Ducatis L-twin är kanske en mera riktig förklaring och om man då vill vara pet noga så har vi en L-twin men då avser man altså inte cylindrarnas placering utan sättet vevaxeln jobbar på.
Right?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hej på er igen :hej

Tillbaka efter 3 veckors datorlös semester... TRX:erna har fått vad de tål, packningen vi hade med oss hem kändes ofantlig och kameran innehåll drygt 300 bilder :D

Tidig semester i år resulterade i en TT-vecka på Isle of Man med boende hos en herre med egen hoj i Junior TT, guidad tur genom Scotland Borders och pubkväll med bevie! från trx850.myfreebb.com, suverän guidning och whiskyprovning i Campbeltown (med boende hos bofast norrman, tro't eller ej). Vi avslutade det hela med gruskurs ute vid Kungsängen nu i helgen.
Några höjda ögonbryn när den gröna TRX:en höll hyfsad grussprättarfart och gjorde glädjeskutt ut i dypölarna...:rofl Laila som hatat grus verkar haft lite roligt i smyg även hon. :)

Vi körde naturligtvis ett antal varv på TT-banan, tidiga morgnar och runt 20 på kvällen är det rätt lugnt! Det finns ett gäng roliga svängar och full gas på vissa delar av berget är inget problem efter ett par varv. Skrämmande i början med enbart skymda vänsterkurvor däremot... :3freak Hur de klarar att snitta 129 mph begriper jag inte riktigt :va

Ett par bilder... resten finns här -> Länk till bilder!
 

Bifogat

  • P6030052.jpg
    P6030052.jpg
    74.8 KB · Visningar: 60
  • P6100306.jpg
    P6100306.jpg
    58 KB · Visningar: 59
  • P6050163.jpg
    P6050163.jpg
    100.5 KB · Visningar: 50
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
"Hundbenen"

Förklara gärna lite om hundbenen, eller mer specifikt placeringen.
Det finns ju två olika fästpunkter i botten....
Är det så att det är ljusterbar höjd eller är hålen till ngt annat?
Isf...vilken position är vilken och vad/hur kör ni??
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2245663 Förklara gärna lite om hundbenen
Finns en liten diskussion på trx850-forumet om jag inte minns fel. Slutsatsen var visst att de är till för nånting annat. Tror att samtliga kör med originalinfästningen, däremot har vi nog lite olika längd på dem vad det verkar. Jag har en kortare variant från Kedo och Hasse har väl ännu kortare från YZF750 tror jag.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare i tråden om vad olika längd på hundbenen gör för effekt på "ride-height". Använd trådverktyget och leta på hundben i tråden :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
2250529 TRX är kanske inte det bästa att ha i leran men den verkar fånga upp den fint :)

Edit: Tok där...
Jo tack. Sitter fast gör det åxå. :huvet

Är lite stolt över att jag lyckats bli både fotad och omnämnd på SOE's forum i år igen. Laila kom ju med åxå i år... :lol

Lyckades ju faktiskt tappa bultarna till ljuddämparen under en inspirerad eftermiddag...

http://soe.se/phpBB2/files/smc_gruskurs_009_35_149.jpg
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top