Trygg Hansa lämnar dig i sticket

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hade trygg hansa på min ZX9 som jag råkade crasha XD.

Ringde upp dem, de sa ta den till en verkstad för bedömning och så fick jag skadenummer att ge verkstaden.
Tog hojen på släp till verkstaden, killen där sa direkt att den kommer inte repareras.
En vecka senare hade jag pengar på kontot från TH, ungefär lika mycket som jag köpt hojen för så jag va nöjd, inget snack inget strul funka klockrent :tummenupp

Är nog lite lotto hos alla bolag vilken person man hamnar hos när växeln slumpar dig vidare när man ringer ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om du visste att motorcykeln var oförsäkrad vid stöld borde du ha förvarat den på ett säkrare sätt.

Kan inte se att Trygg Hansa har någon skuld i det som inträffat. Du kände till förutsättningarna som gällde vid stöldtillfället. Om du inte var nöjd med det besked de gav borde du kontaktat fler bolag.

I vilket fall som helst beklagar jag din situation. Hoppas att man hittar motorcykeln i gott skick.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
?!?!?!?!, när har ett försäkringsbolag med o göra om fordonet är besiktigat?
har aldrig vart med om det? varför skicka nån för halvförsäkring?
när man byter upp till hel fattar jag..
men tyvärr så har ts nog inget o hämta... :krama
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Vafan, kontakta Sverker på Plus. De tar upp så mycke skitsaker där så de här borde klassas som prio ett! :tummenupp
 

kal_erixon

Guest
Svar till alla efterkloka besserwissrar.

Jag beskyller dem för att inte kunna ge ett informativt och korrekt besked. Svaret jag fick när jag fråga om anledning till deras egen besiktning var att de var standard på fordon som varit avställda så länge. Inte samma anledning som dom uppgett i efterhand alltså (då var de underkänd besiktning som var problemet). Dom har dessutom uppgett att jag skulle få samma svar av andra bolag, vilket i efterhand känns osannolikt.

Hur kan detta agerande inte ses som felaktigt? Det är ju vilseledande svammel! Visst i efterhand kan jag också tycka att jag skulle gått till något annat bolag men de innebär ju inte att jag tycker att dom har gjort mindre fel för det!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Svar till alla efterkloka besserwissrar.

Jag beskyller dem för att inte kunna ge ett informativt och korrekt besked. Svaret jag fick när jag fråga om anledning till deras egen besiktning var att de var standard på fordon som varit avställda så länge. Inte samma anledning som dom uppgett i efterhand alltså (då var de underkänd besiktning som var problemet). Dom har dessutom uppgett att jag skulle få samma svar av andra bolag, vilket i efterhand känns osannolikt.

Hur kan detta agerande inte ses som felaktigt? Det är ju vilseledande svammel! Visst i efterhand kan jag också tycka att jag skulle gått till något annat bolag men de innebär ju inte att jag tycker att dom har gjort mindre fel för det!

Note to TS, du skall aldrig ALDRIG tro på vad en person på företag A uttalar sig om angående företag B. De är och förblir konkurrenter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En oförsäkrad motorcykel på gatan? I Hägersten?

Skylla på försäkringsbolaget?

Du skulle hyrt ett förråd, typ Shurguard.

..."till alla efterkloka besserwissrar"

Eller bara kloka kanske?




Skärp dig för fan:mad:
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är väl bara att tacka hojkollektivet. Det finns så klart en anledning: Fbolagen har förlorat en massa pengar på folk som inte tecknat helförsäkring förräns efter de smällt och hämtat ut pengarna då.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är väl bara att tacka hojkollektivet. Det finns så klart en anledning: Fbolagen har förlorat en massa pengar på folk som inte tecknat helförsäkring förräns efter de smällt och hämtat ut pengarna då.

Borde det inte ringa en varningsklocka hos dem ifall någon ringer in och önskar teckna en helförsäkring för att några dagar eller veckor senare anmäla en olycka? Särskilt mot bakgrund att de kanske ägt motorcykeln ett tag innan och nöjt sig med en trafik/halv försäkring.

Jag tror vi får ursäkta trådskaparen lite. Han är nog inte vid sina sinnens fulla bruk just nu. Vem hade varit det om man fått sin motorcykel med det 10 tusentals kronor nerspolade i toaletten på grund av "missförstånd" med försäkringsbolaget.

Faktum kvarstår. Du (trådskaparen) visste att motorcykeln var oförsäkrad vid stöldtillfället och borde således ha ordnat en säkrare förvaring. Att beskylla försäkringsbolaget i efterhand är rätt löjligt faktiskt även om du hade en uttalad önskan att få teckna en halvförsäkring. Felaktigt eller ej ville försäkringsbolaget inspektera din motorcykel innan du fick teckna försäkring hos dem. Jag har personligen aldrig fått någon sådan förfrågan av något försäkringsbolag, men om man bett mig visa upp min motorcykel först hade jag givetvis ställt upp på det.
 

kal_erixon

Guest
En oförsäkrad motorcykel på gatan? I Hägersten?

Skylla på försäkringsbolaget?

Du skulle hyrt ett förråd, typ Shurguard.

..."till alla efterkloka besserwissrar"

Eller bara kloka kanske?

Skärp dig för fan:mad:

Gott om argument i ditt inlägg. har du inget vettigt att skriva kanske du ska låta bli?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Borde det inte ringa en varningsklocka hos dem ifall någon ringer in och önskar teckna en helförsäkring för att några dagar eller veckor senare anmäla en olycka? Särskilt mot bakgrund att de kanske ägt motorcykeln ett tag innan och nöjt sig med en trafik/halv försäkring.
Självklar varningsklocka, men det blir fbolagets sak att bevisa att skada/stöld skedde innan tecknandet av försäkringen. Svårt, och kostsamt. Därav reglerna nu.
 

kal_erixon

Guest

Såklart jag kommer göra annorlunda nästa gång, Men de förändrar inte att jag tycker försäkringsbolaget har gjort fel. Dom har ändrat sina besked under tecknandet och framförallt motiv i efterhand. Förstår verkligen inte hur ni ignorera detta.

Edit- Och jag har också ställt upp på att visa upp motorcykeln när dom krävt det. faktum är att jag ringde och undra om dom skulle dyka upp någon gång. Hade jag haft möjlighet att åka till dom hade jag gjort det på direkten. När jag sen blir av med hojen så får jag skylla mig själv, ni är fan inte kloka
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Nu är det väl dig de lämnat i sticket?
Tänkte ang trådens namn.

Jag har haft lite bekymmer med dem jag med efter en smäll.
De strulade som fan skickade in alla papper de ville ha 4ggr då de böt handläggare åt mig hela tiden.
Har folksam numera.
Har ju inte hänt något så jag kan ej uttala mig ang dem men.
De betalade ut på min personliga försäkring vid samma smäll utan strul.
 

Tommy.exe

Guest
Har inte orkat läsa tråden men man SKA akta sig för TH. Har haft 2 ärenden där och är minst sagt missnöjd. Ett var med hoj. Jag var ej vållande, mycket strul med det. Ett annat var att min bil blev påkörd när jag stod parkerad. Det här var ett halvår sen och jag har fortf inte fått tag på någon på TH som kan tala om vad som händer med det ärendet.
Om jag inte hade lagat bilen själv hade jag haft en bil som stått obrukbar sedan olyckan då TH inte bryr sig ett skit. Sen har dom mage att ringa och fråga om man vill teckna ytterligare försäkringar. Fy fan för dom.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gott om argument i ditt inlägg. har du inget vettigt att skriva kanske du ska låta bli?


Jag har läst allt du skrivit, och egentligen är det bara svammel mellan att du ville ha en försäkring till att du ställde den oförsäkrat på gatan i brottsmeckat Hägersten.

Du förstår säkert när du lugnar ner dig.

OAVSETT FB´s slappa inställning och försening är det du som sett till att hojen försvann egentligen. När du gick och lade dig med en oförsäkrad hoj på gatan utanför.

Jag tycker DU är ovettig, och ska sluta smutskasta ett FB som inget ( i dubbel bemärkning ) gjort..
 

kal_erixon

Guest
OAVSETT FB´s slappa inställning och försening är det du som sett till att hojen försvann egentligen. När du gick och lade dig med en oförsäkrad hoj på gatan utanför.

Ja i efterhand känns det som om jag skulle ha sovit i körställning på hojen, fast å andra sidan hade jag säkert hunnit krokna under de dagar hojen stod orörd lagom fram tills den blev stulen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Självklar varningsklocka, men det blir fbolagets sak att bevisa att skada/stöld skedde innan tecknandet av försäkringen. Svårt, och kostsamt. Därav reglerna nu.

Man kräver alltså att man ska visa upp motorcykeln först idag vid tecknande av mc-försäkring om man vill ha halv eller hel?

Jag kan förstå trådskaparen på en punkt och det är dröjsmålet för inspektion för att få godkänt. Det borde gå att lösa smidigare. T ex genom att man kör förbi ett lokalkontor för i det här fallet Trygg Hansa och låter någon kasta ett snabbt öga på motorcykeln.
 

Kneedrag

Guest
Tycker det hela låter konstigt. Varför tekna du inte en garageförsäkring med hojen avställd? Varför skulle du ha en halvförsäkring med vad jag förstår en obesiktad hoj ej godkänd samt du ställer den på gatan framför. Varför inte hos päron eller vänners garage?

Min gsxr 1000 01 är avställd skulle gjort en besiktning på den i sommras men det blev inte så. Hade ett tag ingen försäkring på den men ringde folksam och fixa en garageföräkring var inga problem alls trots att det är körförbud på den.

Låter som du krånglat till det för dig , Ta det som dyra läropengar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låt se nu,du har alltså valt ett bolag som inte vill teckna den försäkring du vill ha utan vissa grundkrav som du blivit meddelad om och accepterat.

Sedan blir du ledsen i ögat för att inte bolaget ger dig en ny hoj innan du uppfyllt de grundkrav du både känt till och gått med på.

Har jag fattat det rätt?

Tack för att du varnar mig för att TH inte ersätter stöld på en trafikförsäkring,ska aldrig välja dom på mina hojar....

Henrik
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top