Trygg Hansa lämnar dig i sticket

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Oavsett hur riktig deras anledning var att titta på hojen borde dom kanske gjort de inom rimlig tid. Eller gett mig korrekta besked från början. Hade dom gjort de hade de varit en helt annan sak.

Att dom sen har ändrat sig i efterhand ser jag som fel.

Sen tycker jag fan inte att de ska någon roll vart jag parkerar den. När jag ringde och bad om pris på försäkringen så undrade jag just om parkering på gata och dom sa att de gjorde ingen skillnad.

Nåja du får vara med och betala för mitt ärendes process.

Än en gång, en riktigt trist historia och jag tycker synd om dig som fått din hoj stulen.

Men låt mig vända lite på ditt inlägg jag quotat.

1) Oavsett anledning så har de sagt att de vill titta på hojen. Det faktumet ändrar sig inte.

2) Sen spelar det ingen roll var du parkerar den, innan punkt 1 är klar så har du bara trafikförsäkring och det vet du.

3) Parkering på gatan är sällan ett problem med halvförsäkring, men för det så krävs fortfarande punkt 1.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Du tog en risk och det gick dåligt. Jag beklagar :(

Men det är väl inte på något sätt Trygg-Hansas fel? Du har pratat i telefon med dom och du har tecknat en trafikförsäkring som inte gäller vid stöld. Är du arg för att Trygg-Hansa inte ersätter dig som någon form av goodwill-lösning? Som kund hos Trygg-Hansa är jag nöjd med att dom inte skänker bort mina pengar till t.ex. dig :såjaponken

När det gäller kunder som har försäkringar hos TH tror jag tvärtemot dig att ovanligt många är NÖJDA med hur deras skadefall hanteras. Trygg-Hansas profil jämfört med andra försäkringsbolag är väl ungefär att dom är dyra men dom lämnar dig INTE i sticket.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja de som jag alltid misstänkt, folk är idioter.

Inte riktigt säker på vart du vill komma med källarföfrådet men antar att det skulle föreställa nått skämtsamt hot. Mitt svar är att inte lägga ut bilder på dina motorcyklar med regnr på tex sporthoj. Vore ju synd om den försvann

.

Du är rolig. Utan att ha en aning om det.

För att slippa missförstånd, jag har noll intresse av ditt källarförråd, till skillnad från han som bor i bilen snett utanför din port, han med nyeldad kopparkabel i bagageluckan:) och lätt härjat utseende.

Nu låter jag dig vara, du saknar självinsikt, eller insikt om det mesta som avhandlats hittills i tråden. Du måste nog fråga någon likasinnad för att få ro.

Last edited:

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Jag hade bitit ihop och sett det som en investering i erfarenhetskontot:)
Beklagar hur som helst stölden...

kal_erixon

Guest
Nu låter jag dig vara, du saknar självinsikt, eller insikt om det mesta som avhandlats hittills i tråden. Du måste nog fråga någon likasinnad för att få ro.

Jag vet inte riktigt vad du umgås med för klientel men jag har sett väldigt lite slödder i hägersten.

Lustigt att du har åsikter om min självinsikt för att jag inte tycker som dig. Ang "de mesta som avhandlats" så är de ett argument jag hört om och om igen från "er" sida. Inte rikigt vad jag förknippar en diskussion med.

Ang erfarenhetskontot så är de kanske så de blir. Lite klokare, lite bittrare.

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Välkommen till Folksam broder! Funkar perfa:tummenupp

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ang "de mesta som avhandlats" så är de ett argument jag hört om och om igen från "er" sida. Inte rikigt vad jag förknippar en diskussion med.
Finns det så mycket att diskutera angående(utebliven)ersättning av trafikförsäkrad hoj som blivit stulen då?

Välkommen till Folksam broder! Funkar perfa:tummenupp
Gäller deras trafikförsäkring när cykeln blir stulen?:rolleyes:

Last edited:

kal_erixon

Guest
Finns det så mycket att diskutera angående(utebliven)ersättning av trafikförsäkrad hoj som blivit stulen då?

Gäller deras trafikförsäkring när cykeln blir stulen?:rolleyes:

fast jag de jag har reagerat mot är deras agerande, inte att enbart en trafikförsäkring skulle täcka stöld. När jag köpte försäkringen var kriteriet att besiktning skulle vara genomförd för att få halvförsäkring. Så blev de ju inte och därför var jag utan. Jag tycker inte att de är helt svårt att förstå varför jag är missnöjd med dom.

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Blir så trångt i hallen om den skulle stå där :va

Om min hoj är oförsäkrad så trycker jag in den i hallen fast det blir lite trångt, inte fan lämnar jag den ute på gatan. Det måste ha gått att uppbringa någon liten lokal,garage,källare etc tills försäkringsfrågan var löst?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag håller med angående erfarenhetskontot, tyvärr surt som fasen. Jag har fått två hojar stulna på Kungsholmen år 2002 och 2007 - ur garage. På gatan är det ingen match om man inte bultar fast och larmar, och det hjälper ibland ändå inte.

Hos Bilsport & MC bad man om bilder på hojen som bevis för att den inte var lagd osv. Fast jag tycker inte att det där med att den skulle besiktas har nåt med saken att göra. Den kunde ha blivit stulen när som helst så att ha den på gatan var en chansning. Jag bor i Södertälje tills vi hittar hus och jag hade min hoj i tjejens kollegas garage så man slipper såna tråkigheter. Nu på vintern är det Shurgard som gäller.

kal_erixon

Guest
Om min hoj är oförsäkrad så trycker jag in den i hallen fast det blir lite trångt, inte fan lämnar jag den ute på gatan. Det måste ha gått att uppbringa någon liten lokal,garage,källare etc tills försäkringsfrågan var löst?

Jag har trappor till min hall... btw vad säger försäkringsbolaget om att ha hojen i lägeneheten? jag har blivit nekad att ha crossar, bensindunkar och andra mindre motorredskap ens i lägenhetsförrådet.

Om jag hade vetat att de skulle ta sån tid hade jag förmodligen löst någon förvaring, Och om jag visste att man tydligen inte kan vända ryggen till innan grejerna får ben och drar. Vilket jag vet nu, fast visste jag de jag vet nu så hade de suttit ett larm på hojen och jag hade setat på älgpass och vaktat fanskapet hela nätterna.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har trappor till min hall... btw vad säger försäkringsbolaget om att ha hojen i lägeneheten? jag har blivit nekad att ha crossar, bensindunkar och andra mindre motorredskap ens i lägenhetsförrådet.

Om jag hade vetat att de skulle ta sån tid hade jag förmodligen löst någon förvaring, Och om jag visste att man tydligen inte kan vända ryggen till innan grejerna får ben och drar. Vilket jag vet nu, fast visste jag de jag vet nu så hade de suttit ett larm på hojen och jag hade setat på älgpass och vaktat fanskapet hela nätterna.

Det blir inbrott i lägenhetsförråd titt som tätt så det förstår jag att de nekar till då de flesta lägenhetsförråd är av hönsnät.
Sedan innebär det ofta en brandrisk för hela fastigheten också medans du har mer rättigheter till att förvara brandfarliga prylar i lägenheten.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja, och det är bra anser jag. Har man inget att dölja så har man heller inget att förlora på det förfarandet.

Nu blev det ju fel i det aktuella fallet, att det drog ut på tiden att få den verifierad. Kanske kunde ett M-testcenter eller Bilprovningen anlitats för att dokumentera skicket vid ett givet datum.

Jag ser inte heller något fel i det förfarandet, men det måste gå att lösa inspektion inom kort varsel helst samma dag som inköpet under normala öppentider. Om det sker genom försäkringsbolagets försörjning, m-testcenter, bilprovning eller en opartisk mc-verkstad spelar mindre roll. Köper jag en dyr motorcykel för ca 100 tkr vill jag ha det försäkringsskydd jag avsett direkt. Om det innebär tillfällig garageförsäkring som täcker stöld är det helt ok. Någon form av stöldförsäkring skulle jag i alla fall kräva utan inspektion. Om olyckan skulle vara framme får man väl backa upp motorcykeln skick med bilder och/eller vittnesuppgifter från någon person i ens närhet. T ex en granne eller något.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag ser inte heller något fel i det förfarandet, men det måste gå att lösa inspektion inom kort varsel helst samma dag som inköpet under normala öppentider. Om det sker genom försäkringsbolagets försörjning, m-testcenter, bilprovning eller en opartisk mc-verkstad spelar mindre roll. Köper jag en dyr motorcykel för ca 100 tkr vill jag ha det försäkringsskydd jag avsett direkt. Om det innebär tillfällig garageförsäkring som täcker stöld är det helt ok. Någon form av stöldförsäkring skulle jag i alla fall kräva utan inspektion. Om olyckan skulle vara framme får man väl backa upp motorcykeln skick med bilder och/eller vittnesuppgifter från någon person i ens närhet. T ex en granne eller något.
Lycka till med det - det är sällan kunden som dikterar villkoren för försäkringsbolagen.

Eller så köper du hos autoriserad handlare, kostar mer men de är garanter m.a.p. på skick gentemot försäkringsbolaget. Kostar lite mer, men det är säkert inte en gratis försäkring att få dem att försäkra något utan besiktning heller.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lycka till med det - det är sällan kunden som dikterar villkoren för försäkringsbolagen.

Eller så köper du hos autoriserad handlare, kostar mer men de är garanter m.a.p. på skick gentemot försäkringsbolaget. Kostar lite mer, men det är säkert inte en gratis försäkring att få dem att försäkra något utan besiktning heller.

Det är sant att det sällan är kunden som dikterar villkoren- särskilt om alla försäkringsbolag i har enats om samma policy. Nu vet jag inte om så är fallet. Just stöld kan man bara till viss del skydda sig mot. Eftersom jag förutsätter att du arbetar inom försäkringsbranchen kanske du kan svara på om man kan teckna en garageförsäkring utan att visa upp motorcykeln i fråga?

Om det nu är så att försäkringsbolagen generellt sätt infört den här policyn och jag vet om det kommer jag att boka upp en inspektion samma dag som köpet genomförs. Det här kommer att ställa högre krav på försäkringsbolagen. Om folk inte kan få sina inspektioner utföra i tid och råkar ut för stölder likt den tråden handlar om kommer det att bli ramaskri.

Då tror jag inte längre att det är försäkringsbolagen som dikterar villkoren. Jag har märkt att försäkringsbolag backar när de inser att de har förtroendekapital att förlora.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Att Trygg Hansa lämnar dig i sticket kunde jag talat om för länge sedan...

Dom är fortfarande skyldig mig en 75,000:- sedan år 2000
Kommer inte få några pengar av dem någonsin men kräver 75,000:- varje gång en TH representant försöker sno mig på försäkringspremiestålar som inget ger!

Även amerikaner har diskuterat TH och har åsikter...

Bifogat

• 3655551095_183175f43b.jpg
    3655551095_183175f43b.jpg
    49.9 KB · Visningar: 43
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det är sant att det sällan är kunden som dikterar villkoren- särskilt om alla försäkringsbolag i har enats om samma policy. Nu vet jag inte om så är fallet. Just stöld kan man bara till viss del skydda sig mot. Eftersom jag förutsätter att du arbetar inom försäkringsbranchen kanske du kan svara på om man kan teckna en garageförsäkring utan att visa upp motorcykeln i fråga?

Om det nu är så att försäkringsbolagen generellt sätt infört den här policyn och jag vet om det kommer jag att boka upp en inspektion samma dag som köpet genomförs. Det här kommer att ställa högre krav på försäkringsbolagen. Om folk inte kan få sina inspektioner utföra i tid och råkar ut för stölder likt den tråden handlar om kommer det att bli ramaskri.

Då tror jag inte längre att det är försäkringsbolagen som dikterar villkoren. Jag har märkt att försäkringsbolag backar när de inser att de har förtroendekapital att förlora.
Försäkringsbolagen står i kö för sporthojskunder, självklart livrädda för ramaskri ifrån sporthojsfolket och helt lyhörda för våra åsikter/förslag/önskemål. De backar direkt så fort de märker att sporthojskollektivet har synpunkter :rolleyes:

Just Trygg-Hansa var tidigare iom köpet av Holmia en av de bästa försäkringsbolagen för oss hojägare. Sedan tillsatte de en körkortslös stekare till att "omforma affärsmodellen" vilket resulterade i helt värdelösa villkor/premier för oss hojåkare. De har väl gått ifrån att ha 90% av marknaden till 9% och är mer än nöjda med det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Försäkringsbolagen står i kö för sporthojskunder, självklart livrädda för ramaskri ifrån sporthojsfolket och helt lyhörda för våra åsikter/förslag/önskemål. De backar direkt så fort de märker att sporthojskollektivet har synpunkter :rolleyes:

Just Trygg-Hansa var tidigare iom köpet av Holmia en av de bästa försäkringsbolagen för oss hojägare. Sedan tillsatte de en körkortslös stekare till att "omforma affärsmodellen" vilket resulterade i helt värdelösa villkor/premier för oss hojåkare. De har väl gått ifrån att ha 90% av marknaden till 9% och är mer än nöjda med det.

Du menar att det är endast sporthojar som behöver visas upp. Inte övriga typer av motorcyklar? Det här blir allt mer intressant.

Personligen har jag som sagt inte något emot att visa upp motorcykel, bil, hem - you name it. Men inspektionen får inte dröja. Det ska ske fortast möjligt.

Jag har hört gott om Trygg Hansa när det gällde mc-försäkringar tidigare år, men är ärligt talat inte så insatt. Vissa har bra och mindre bra erfarenheter. Brukar inte sätta så mycket värde i rykten om de inte pekar åt ett håll.

När det gäller bankörningar och bil var Salus Ansvar ett bolag som varit populärt bland sportbilsägare. Nu skyr man dem som pesten. De har nämligen chock höjt premierna och försämrat villkoren. Lika snabbt som de skaffar sig ett gott rykte med tillströmning av nya kunder. Lika fort försvinner de en efter en nu när de får sina nya premier i brevlådan tillsammans med de försämrade villkoren. Antagligen var det inte så lönsamt att ha kunder med exklusiva bilar som gillar att ta ut sin bil på bana mellan varven.

Själv har jag hållit fast vid mitt bolag. De har haft en konsekvent ärlig linje vilket jag uppskattat. I långa loppet tror jag de vinner på det. Givetvis har jag haft både bra och mindre bra erfarenheter genom åren. I det stora hela är de helt ok.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Personligen har jag bara gott att säga om Trygg hansa, pratade precis med dem angående ärrersättning efter olycka. Läser igenom mina försäkringsvillkor innan jag tecknar och har stenkoll på det och blir därför sällan besviken, skulle så vara fallet kan man alltid överklaga (har fått rätt efter en överklagan då handläggaren hade kollat på fel försäkringsvillkor så det kan det vara värt).

:pannkyss tråkigt TS

:kulspruta tjuvar o banditer.:mad:

Kan bara instämma efter en liten incident med bilen för någon månad sedan. Ett kort samtal med tekniker/handläggare så var vi båda överens och jag gissar båda nöjda.

Även vid tidigare problem flera år sedan har trygg i slutänden skött sig, även om man kanske fått diskutera ett tag.

Tråkigt att få saker stulna, men att gnälla på ett försäkringsbolag när hojen inte är försäkrad för stöld än blir dumt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring