TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
ja du sådan plast har jag aldrig jobbat med, låter jävligt ska vi bara inte skapa en forma av den i 2 halvor då och göra en ny tank i kolfiber?? måste ju vara enklare en att försöka plasta på någonting på den som sitter på nu?'
blir nog 4 formar nu när jag tänker efter så man kan täcka insidan mot ramen av tanken, men det ska ju gå, bara vaxa tanken och lägga på prepreg glasfiber så man får en bra fomt och sedan bygger jag med prepreg kolfiber eller kol fiber och epoxy så man får 4 olika delar som man sedan sätter samman med ett lager kolfiber, enda jobbiga blir tank loket som vi får hitta på en bra ide till :)

Joo jag har gått i sådana tankar själv. Det går att gjuta av den i två delar, en övre och en undre, med tanke på hur alla släppvinklar ser ut.
Gällande tanklocket så hade jag tänkt mig ett infällt sporthojslock om jag gör en egen tank. Tank i kolfiber vet jag inte om jag är så pigg på med tanke på att kolfiber leder ström lite väl bra. Får man överslag från tändkabeln eller liknande kan det bli ganska intressanta effekter av det hela:yoparty

Men om man gjuter en i glasf. och sedan lägger ett ytterlager kol så blir ju i alla fall utséendet det samma. Du får väl skicka ett PM om vad du tror att du vill ha för att göra en plugg och en tank...
Jag har inga vidare möjligheter till att plasta pga lukten. Sen har jag ingen rutin heller.

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
pris vet jag inte enu, måste se va jag kan hitta för skoj på jobbet först och så ska jag se hur jag ska bygga upp pluggen :)
kan ju bli en ganska häftig grej om man lyckas bygga en tank, då kan jag ta beställning på flera :p
men det kommer nog vara ett jävla jobb att fixa till den skulle jag tro :p måste ju veta med hur mycket du vill ha bort taget och så kan vi special bygga tanken så den blir unik med ju :p
fälla in texten "TT600hammeR" i den med ett lager epoxy ovan på och lite klarlack :)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
pris vet jag inte enu, måste se va jag kan hitta för skoj på jobbet först och så ska jag se hur jag ska bygga upp pluggen :)
kan ju bli en ganska häftig grej om man lyckas bygga en tank, då kan jag ta beställning på flera :p
men det kommer nog vara ett jävla jobb att fixa till den skulle jag tro :p måste ju veta med hur mycket du vill ha bort taget och så kan vi special bygga tanken så den blir unik med ju :p
fälla in texten "TT600hammeR" i den med ett lager epoxy ovan på och lite klarlack :)

Jag tror ju inte riktigt på att det kommer bli en nygjuten tank i slutändan, men givetvis måste det forskas i ämnet för att se om det kan vara en rimlig verklighet!

Gälland etankformen så kan jag ju modda min gamla tank. Slipa rent den till plasten, modda och täta det som skall vara tätt samt flytta soppakransfästet och sedan klarlacka den så den släpper ur pluggen efter gjutning.
Hm. Bra idé där med texten ingjuten i relief....:va :tummenupp :)

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
massor med jobb är det i allfal, men det kanske kan gå att värma din tank du har nu och forma den med fingrarna om du har bra handskar, vet inte hur formbar den dära plasten i tanken är, men annars kanshe det går bra :p

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
massor med jobb är det i allfal, men det kanske kan gå att värma din tank du har nu och forma den med fingrarna om du har bra handskar, vet inte hur formbar den dära plasten i tanken är, men annars kanshe det går bra :p

Hahaha, joodu det är jag fullt medveten om att det är!
Swecomposite kunde tänka sig att gjuta en tank...prislapp? 25-30 000kr!

Jag har testat lite på den nya tanken men ska jag värma/forma så mycket som jag behöver så är lacken rökt och det är även högrisk att man trycker hål.

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
om lackering är nog bra mycket billigare en va jag kan bygga den för :p hehe
men om du trycker hål i den så funkar kashe plastic pading :p hehe

Dr.Bike

Guest
Säger som pappa Teutul i Orange County Choppers:

"Get the god damn bike done!"

:D

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Säger som pappa Teutul i Orange County Choppers:

"Get the god damn bike done!"

:D

Jaa pappa, jag måste bara porta och plasta klart soppatanken först:näsblod
Det vart en jättestort hål och ett ganska litet hål i den gamla tanken.
Nu passar den och allt verkar kunna gå fritt. Nu måste jag bara lösa problemet med att bensinen läcker ut så jäkla fort.
Polarn föreslog soppatank i ryggsäck med JiffyTite snabbkopplingar till soppaslangen:D

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Efter en hel del efterforskning så kan jag nu meddela att jag tagit det tråkiga beslutet att inte åka med TM34orna. Det blir helt enkelt för osäkert om modifieringen av tanken kommer hålla eller inte, och jag vill INTE ha 10 liter soppa plaskandes ner för motorn om det skulle gå fel.
Det känns inte bra eller seriöst helt enkelt.

Mikunisarna är väck redan.
Får jag bara några smådelar som jag anser är lika bra att byta nu så kommer även originalgasarna vara renoverade klara att hänga på plats sedan.
Dem var i ganska bra skick bakom allt gegg.

Den enda lilla tröst i det hela är att ingen annan har trimmat som jag och kört med TM34or, -så jag slipper ju veta hur mycket jag förlorar på att inte använda dem:tummenupp

Bilder på en strax färdig hoj kommer inom kort:)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Den enda lilla tröst i det hela är att ingen annan har trimmat som jag och kört med TM34or, -så jag slipper ju veta hur mycket jag förlorar på att inte använda dem:tummenupp

Bilder på en strax färdig hoj kommer inom kort:)

Aha så då behåller du motardfälgarna! :D

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
NAAAAJS nu händer det grejjor:tummenupp , synd bara att det inte vart fetting gasarna :gnissla

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Aha så då behåller du motardfälgarna! :D

Det är inte mejslat i sten då jag är riktigt sugen på grusbus. Dem kommer åtminstone sitta där tills det blir varmare tider igen.
-Om jag nu inte tar av dem och stoppar tillbaka dem andra med lite dubb iför sjö-åka....

NAAAAJS nu händer det grejjor:tummenupp , synd bara att det inte vart fetting gasarna :gnissla

Mm. så värst mycket vet jag väl inte om det händer men om någon helg eller så joppas jag på att ha den klar. Det kommer dock Skrämselvaruhuset kunna avgöra då jag behöver lite förgasar-krafs som kan bli försenat...

Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Nyligen hemkommer från El Garageo så tänkte jag att det vore dags med en liten uppdatering.

Jag har ju rivit lite i min Kawa på sistone som går att läsa om i caféräser forumet, men nu är det mest TTR jag fokuserar på för att få den klar. Den må se färdig ut men det är nu allt småpill som inte syns som tar en massa tid börjar!

Jahapp, hänt sedan sist då:
*Monterat originalförgasarna igen.
*Vart tvungen att stoppa dit nya gummibälgar för att överhuvud taget få dit luftburken.
*Bakram och el monterad och säkrad samt Öhlinsdämpar-skyddet.
*Fått dit nya gasvajrarna och oljat/fettat in allt inklusive gasrullen.
*Rivit väck Kedo kröken som inte kommer funka
*Kapat bort fästet på det nya mellanröret och lamellat rent
*Monterat nya mellanröret och "ljuddämparen"
*Dragit slangar för överspill från förgasarna(tråååångt)
*Monterat Öhlins kanistern
*Monterat Sadeln
*Monterat tanken

Hm. Det var nog det enda jag gjort idag egentligen. Jo just ja, jag fixade stödet till Kawan också men det räknas inte här:)

Jag rullade ut den i solskenet och tog lite bilder. Notera att hojen är extremt
överöst med garagedamm och dessutom långt ifrån färdig även om det ser ut som den är det:gnissla
Vad säger Ni, -gjorde jag rätt med det nya färgtemat?
Är den snygg som f-n eller bara en polerad påse skit?
CIMG2784.jpg

CIMG2783.jpg

CIMG2786.jpg

CIMG2803.jpg

Nu har jag bara kvar att:
*Fylla bromsvätska och lufta bakbromsen
*Göra en spacer till okfästet fram och montera den
*Dra fast framstänkan så den blir rak(svårare än det låter:rolleyes: )
*Bygga in varvräknare, som måste anförskaffas, i gamla hastighetsmätarhuset
*Montera Gaffelbensskyddet och modda skruvar till det
*Sätta dit en soppaslang
*Korta ner skruven till filterlockets luftning
*Göra något åt det hopplöst missanpassade och för högt sittande lyset och lysmasken
*Göra nya EC3 spec klisterlapparna som skall sitta vid styrkronans lagerstolpe
*Säkra fast främre bromsslangen mot gaffelbenet på något vis
*Bygga en egen 2-1 krör i 2X36 ihop till 1X52mm rör med inpassning till det nya mellanröret.
*Detaljtvätta hela hojen ner till minsta bult och till sist sparka igång den och vrida snoret ur den:tummenupp

Framöver skall det också funderas vidare och testas fram om det finns en bra lösning på att plasta om ena tanken och isåfall byta till TM34or så jag får ut det maskinen och byggd för.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Blev riktigt snyggt. :fakta

Sen kommer väl utmaningen att bestycka in originalförgasarna för nya trimmet också. :brynad

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Blev riktigt snyggt. :fakta

Sen kommer väl utmaningen att bestycka in originalförgasarna för nya trimmet också. :brynad

Joo det lär nog krävas en del pill. När jag gick igenom dem så såg jag att dem var ganska ordentligt ombestyckade redan, så har jag tur fungerar det som dem är. :)D )

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ååååååååååååååå den är så vacker, när kan jag får prova den i närmaste gyttjehål? :D

Den där vill jag fota när du bränner på gummi någonstans.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Allt ser kanonbra ut:tummenupp

Men varför funkar inte kendo kröken? Den ser åtminstonde stenrätt ut i dim och bra dragning ur effektsynpunkt åtminstonde.DVS långa mjuka böjar.

Går väl bygga om lite vad nu felet är??

hakno

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
1998 ttr 600
Som sagt, snygg hoj. Nästan synd att skita ned den?

Tar med mig input från tråden till min egen TTR trimning. Tack för en bra tråd och bra bilder!

PS: Snygga fälgar... :Bugar

/Hakke

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM