TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Fi fan vad bra det blir,, och inte dåligt med lite megafon som det ser ut att vara... Jo en viktig sak,,,, ha dämparen så långt bak som du kan stå ut med. .Har nämligen nyligen testat både långt fram och långt bak med liknade trimgrad och cc som du har ,och slutligen kommit fram till att dom går klart bäst med dämpare ungefär där den sitter nu på bilden,,Man förlorar mer botten och mellanreg än jag någonsin trott när man flyttar fram dämparen med just denna cc och kam.. Do Not flytta fram:ajjabajja

Det är megafon från 2" till 2 1/8" och det passar mig helt perfekt.
Jag kommer bara flytta fram dämpen ett par tre centimeter för att den skall gå fritt för innerstänkan nedanför luftburken så det bör påverka minimalt.
Det lutar också åt att jag bygger mitt 2X1,5" system ihop till en 2" kollektor och sedan ut i det nyköpta röret. Eventuellt kanske jag bygger kollektorn i 2 1/8" och går ner direkt efter den till 2" men det känns bara som onödigt jobb just nu.

du skulle ha byggt en ljuddämpare själv i kolfiber tycker jag lite mesigt att köpa färdigt byggt ju ZD haha

Jag lägger inte ned 40timmar på att få till en egen kolfiberdämpare i perfektion när det finns flödesexperter som tillverkar sådana för rimliga pengar. Det är bortkastad tid i mina ögon. Då lägger jag hellre de 40timmarna på att hitta något riktigt välbyggt och bra konstruerat till någon annan hoj som kanske kan gå att få dit, -precis som jag gjort alltså.
En annan orsak är att jag inte vill ha en i kolfiber.

Såg ju riktigt trevligt ut, he he har du inte sålt motardfälgarna ännu?

Nope, dem sitter där fortfarande:D

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kyligt :tummenupp

Kan ju iofs behövas lite avgasbandage här och där på de platser där röret passerar värmekänsliga prylar. (Bakbromscylinder/slang, stötdämpare osv)
Ser jäkla bra ut!

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Kyligt :tummenupp

Kan ju iofs behövas lite avgasbandage här och där på de platser där röret passerar värmekänsliga prylar. (Bakbromscylinder/slang, stötdämpare osv)
Ser jäkla bra ut!

Tackar!
Hade väl tänkt att keramcoata rören så värmeproblem lär jag inte få några.
Anledningen är precis som du säger, stötdämp och bromseriet, men minst lika mycket för att få bort värmekällor kring cylindern/toppen för att förbättra kylningen.

Får se hur det slutar. Headersbandage har jag ju liggande sedan tidigare....

Tackar för vägtipset förresten! Jag körde nog inte helt rätt, men trevliga vägar var det. Synd bara att man får trippa på tå där det är blött som om den var skodd med balettskor i mocka. Du prickade helt rätt när du spontant sa "åh kolla, riktiga gamla backelitpuckar":D
Vet inte hur många bak/framhjulssläpp jag har bockat för i listan idag:gnissla
Nästa sesong får du nog kasta på nya gummin åt mig:tummenupp

Dr.Bike

Guest
Tackar!
Hade väl tänkt att keramcoata rören så värmeproblem lär jag inte få några.
Anledningen är precis som du säger, stötdämp och bromseriet, men minst lika mycket för att få bort värmekällor kring cylindern/toppen för att förbättra kylningen.

Får se hur det slutar. Headersbandage har jag ju liggande sedan tidigare....

Tackar för vägtipset förresten! Jag körde nog inte helt rätt, men trevliga vägar var det. Synd bara att man får trippa på tå där det är blött som om den var skodd med balettskor i mocka. Du prickade helt rätt när du spontant sa "åh kolla, riktiga gamla backelitpuckar":D
Vet inte hur många bak/framhjulssläpp jag har bockat för i listan idag:gnissla
Nästa sesong får du nog kasta på nya gummin åt mig:tummenupp

Kul att du kikade förbi! Och kul at vägarna uppfattades som mc-vänliga.
Ja du behöver helt klart nya ringar. De där gick ju att ha som järnvägshjul :näsblod

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Kul att du kikade förbi! Och kul at vägarna uppfattades som mc-vänliga.
Ja du behöver helt klart nya ringar. De där gick ju att ha som järnvägshjul :näsblod

Jag borde ha gjort slag i saken tidigare så man skulle ha hunnit lite mer skitsnack. -Nu tog ju hojsuget över allt för snabbt... "Tyvärr" var jag i garaget och mekade bromsok på TTR'n innan.

Joodå, jag kommer åka där fler gånger men kanske med lite mindre hårda bakdämpare och lite fastare gaffel. Hojen understyr hel fantastiskt mycket som det är nu vilket jag tycker är obehagligt vid blöta:gnissla

Jaa det enda dem duger till egentligen är väl en rejäl sesongsavslutning
om någon månad innan man byter däck/kedja.

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Update please!!!! :hoppa vad händer i garaget??? har du pillat dit nått nytt på cykeln?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Update please!!!! :hoppa vad händer i garaget??? har du pillat dit nått nytt på cykeln?

Ok då. Bygget är för närvarande stillastående pga. lååååång pisspaus.
Jag har tappat sugen/orken men den återkommer väl så småningom....:va

I garaget händer det inte så mycket. Mest hamstring av trimbitar till saker med åtta cylindrar. Måste börja sälja av mer eller mindre allt jag har nu då suget på något annat än gaffatejpad 33år gammal volvo börjar göra sig påmint. Cadillac? Pontiac? Maico 700? Who knows...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Ok då. Bygget är för närvarande stillastående pga. lååååång pisspaus.
Jag har tappat sugen/orken men den återkommer väl så småningom....:va

I garaget händer det inte så mycket. Mest hamstring av trimbitar till saker med åtta cylindrar. Måste börja sälja av mer eller mindre allt jag har nu då suget på något annat än gaffatejpad 33år gammal volvo börjar göra sig påmint. Cadillac? Pontiac? Maico 700? Who knows...
:fakta :nicka

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Ojdå! Det var ett tag sedan det hände något här!

Det kanske är dags att börja bygga på den där headerpipen så jag kan ta hem hojen sedan.
I morgon kommer tanken visas upp för en plastexpert och diskutera modifieringar av den ligger på schemat.

Projektet är inte dött även om jag snart får meka i lägenheten:gnissla

Dr.Bike

Guest
Ojdå! Det var ett tag sedan det hände något här!

Det kanske är dags att börja bygga på den där headerpipen så jag kan ta hem hojen sedan.
I morgon kommer tanken visas upp för en plastexpert och diskutera modifieringar av den ligger på schemat.

Projektet är inte dött även om jag snart får meka i lägenheten:gnissla

Hur kommer detta sig nudå?
Ni som hade ett så fint garage, under så lång tid.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Hur kommer detta sig nudå?
Ni som hade ett så fint garage, under så lång tid.

Kommunen har kommit på att dem vill ha mer yta att sprida ut sitt osorterade gamla junk på. Jaadu, man kan inte ha det mycket bättre än jag haft det...men om inget oförutsett och konstigt inträffar så verkar det vara
finito med det hela. Malibun är såld, alulocken och övriga nya trimbitar till cheva v8 är också på G bort.
Kan dock fortfarande plocka ihop en komplett 400hästars cheva småblockare om någon är intresserad.....
-Kan ju vara nåt att sätta i Blackbirden...

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
TT600 frambroms

Halloj!

Ursäkta att jag kappar tråden lite men jag har en TT600 och frambromspump tar inte så bra som jag ville jag har luftat system och kolla att allt är som det ska men tycker ändå att jag inte får den broms verkan som jag ville.
Förmodligen behöver den renoveras så jag tänkte att jag skulle istället få tag i ett begagnade frambromspump som är lite bättre från början än min original.
Någon som har monterade ng ny pump som funkar bra som kan rekomendera?:tummenupp
Sen en anna sak hoj understyr ganska kraftig fram så till att det är läskigt att köra på blött asfallt. Någon annan som har upplevt det och som har ett bra tips på lösning?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Halloj!

Ursäkta att jag kappar tråden lite men jag har en TT600 och frambromspump tar inte så bra som jag ville jag har luftat system och kolla att allt är som det ska men tycker ändå att jag inte får den broms verkan som jag ville.
Förmodligen behöver den renoveras så jag tänkte att jag skulle istället få tag i ett begagnade frambromspump som är lite bättre från början än min original.
Någon som har monterade ng ny pump som funkar bra som kan rekomendera?:tummenupp
Sen en anna sak hoj understyr ganska kraftig fram så till att det är läskigt att köra på blött asfallt. Någon annan som har upplevt det och som har ett bra tips på lösning?
Vadå, är bromsen svampig eller är det bara det att den tar dåligt? Pumpen är en aningen stor för det oket så den ska va ganska stum men att man däremot måste ta i mer. En 10-11 mm bromspump från valfri cross borde göra susen. :tummenupp

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Nåååå? hur går det för herrn? har det hänt nått med hojjen eller? :va

Kanske inte är det smartaste att jobba på med hojen när man återhämtar sig efter operation?!
Ge mig några veckor till så får vi se vad som händer. Skall ge mig på de sista försöken till att få tag i information om hur man svetsar/limmar polyamid 6, men det verkar ganska hopplöst....
Worst case blir det original förknasarna då jag inte har något alternativ.

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
Kanske inte är det smartaste att jobba på med hojen när man återhämtar sig efter operation?!
Ge mig några veckor till så får vi se vad som händer. Skall ge mig på de sista försöken till att få tag i information om hur man svetsar/limmar polyamid 6, men det verkar ganska hopplöst....

jag kan plasta tanken åt den med kolfiber om du vill det, ska ju inte vara så svårt att göra det :)
måste bara fundera ut bästa expoxyn till det och om man ska använda glas eller kolfiber :)
skulle vara bättre du bodde nära så skulle det vara enklare :)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
jag kan plasta tanken åt den med kolfiber om du vill det, ska ju inte vara så svårt att göra det :)
måste bara fundera ut bästa expoxyn till det och om man ska använda glas eller kolfiber :)
skulle vara bättre du bodde nära så skulle det vara enklare :)

Jaadu det där låter skitbra. Problemet är bara att de branschexperter jag har pratat med hittills inte säger sig veta av någon epoxy som biter sig fast som den skall på Polyamid 6 (nylon). Swecomposite hade testat på någon KTM tank men det höll inte då det inte bet sig fast ordentligt. Tätt blev det men när den började användas så höll inte fogen för vibrationerna.
Jag har också varit i kontakt med Finska Terhi som tillverkar båtar i fetplast och inte glasfiber, men deras tekniker kunde inte heller se vad som skulle fungera i min applikation.
Jag tänkte att jag skulle kontakta en doktorand i polymérteknik på LTU och se om han kan ge mig råd.

Du är ju också i plast branschen så att säga, och har du erfarenhet av att foga samman slunggjuten Polyamid 6 och isåfall hur och med vad????

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Går det inte att värma och forma plasten så att förknasarna får plats :confused:

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
ja du sådan plast har jag aldrig jobbat med, låter jävligt ska vi bara inte skapa en forma av den i 2 halvor då och göra en ny tank i kolfiber?? måste ju vara enklare en att försöka plasta på någonting på den som sitter på nu?'
blir nog 4 formar nu när jag tänker efter så man kan täcka insidan mot ramen av tanken, men det ska ju gå, bara vaxa tanken och lägga på prepreg glasfiber så man får en bra fomt och sedan bygger jag med prepreg kolfiber eller kol fiber och epoxy så man får 4 olika delar som man sedan sätter samman med ett lager kolfiber, enda jobbiga blir tank loket som vi får hitta på en bra ide till :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln