tuffa husdjur?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
intrepid skrev:
har hört att apor har en egenskap att riva ner allt dom ser i huset..klättra på allt...men det måste väl finnas regler kring den sortens djur? var köper man en apa?

Vi hittade min första apa på en annons i söndagstidningen. Stackaren satt i en papegojbur :eek: (Det fanns väl inga riktiga regler då, förutom importförbud.)
Men jag bodde då på landet, så vi byggde om stallet åt henne. En inne o en utebur. Fast mest sprang hon lös. Jättekul när hon rymde o jag fick köra omkring o fråga folk om de sett en apa. De trodde att jag var kocko!!! :kocko

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
intrepid skrev:
men om man skaffar sig en ung leguan och är snäll mot den och ger den all den kärlek som den behöver, och all uppmärksamhet oxå för den delen. är det då ovanligt att dom blir aggresiva? jag vill ju gärna ha en som man kan klappa och lyfta upp...
eller bör man köpa en lite äldre 1½-2 år gammal som är tam så att säga? eller hur blir det då vid ägarbyte? bryr dom sig inte om vem som lyter eller är dom som vissa andra djur, lite försiktiga vid nya människor?

Visst kan leguaner vara lite rädda i närhet av nytt folk. Bäst tror jag är om du köper en som är ca 30cm. Inte alls gamall alltså. Tänk också på isådana fall att du inte ska ha ett jätte stort terrarium till en sådan liten krabat. Han kan lätt bli lite förskräckt över att han har så stort "revir" eller vad man ska säga. Och kommer springa omkring som en galning för att kolla så att allt står rätt till.
Men ger du den kärlek och sköter om den kommer den troligtvis inte bli agressiv. Möjligtvis mot tjejer med mens när dne har blivit könsmogen. Eftersom den utav någon anledning känner det på sig och vill ha små leguaner med dom eller hur dom tänker =).
Och en leguan tycker att det är mysigt att naffsa sin tjej i ansiktet. Men det kanske inte dina tjejkompisar är speciellt roligt =).
Min leguan brukar försöka imponera på min flickvän och blåsa upp sig så stor han bara kan och stå och nicka med huvudet. Hon tycker däremot inte att det är lika kul som jag =).

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jo en apa behöver väl en jädrans massa utrymme kan jag föreställa mig...då är det ju perfa att ha ett stall över...som man kan bygga om....

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
kan tänka mig att man kan bli lite skrämd om det kommer fram en stor ödla och blåser upp sig...hehe...men funkar det om man har ett stort terrarium om man skärmar av...så att man har två st men bara använder ena halvan...borde ju funka..sen när den blir större så är det ju bara att ta bort avspärrningen så att den får dubbla storleken...dvs den egentliga storleken...
men än så länge är det ett tag kvar innan ja kan köpa något krävande djur..ska in i lumpen i januari så då kommer ja inte ha tid...så det får bli efter 7½ månader i skogen...

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag ska nog bygga om vorat gäst rum till leguan rum istället =). Så får han klättra omkring som han vill där. Med lite hyllor på väggen och rep att klättra i och sådant. Det tycker han nog om =).

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ja, att skärma av går jätte bra. Huvudsaken är att han inte ser resten av terrariumet. Så en filt eller nått sådan kan spännas upp och skärmas av med. Fungerar alldeles utmärkt.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
oj..ett helt rum....jo, det måste han ju tycka om...
hur skall man bemöta en "främmande" leguan?
jag ska till newyork på onsdag..och han som jag ska bo hos har tydligen en leguan som går fritt i hans lägenhet...vet dock inte om han har kvar den...men den var i alla fall anledningen till att hans flickvän inte ville bo där:)
men jag hoppas den finns kvar...

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ta det lugnt bara. Man behöver ju inte lyfta upp den och sådär. Utan sätt dig i soffan och den komma till dig och kolla vad du är för prick. Kanske slicka lite på händerna dina (dom luktar ju med tungan). Då bör det inte vara några som helst problem.
Ha gärna fräscha strumpor på dig, för min leguan har naffsat i stor tån på mig när jag inte bytt strumpor på ett tag... Det luktar väl som gammal banan eller nått kanske =).

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Den bör MINST kunna ligga raklång på backen utan att behöva böja på svans eller något sådant... En leguan blir ca 2m lång.

Så, 2*1*2.20m eller liknande bör man väl ha.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kamikaze kid skrev:
Jag har skaffat en hustru...

Ganska tuff faktiskt!

Ja, det är ganska häftigt! Men jag har hört att det krävs en del del pyssel med såna ? Kräver mycket kelande och omsorg för att må bra och så där. Äter hustrun mycket ? Kan man ge henne öl och pizza eller krävs det specialföda ?

/nyfiken

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
intrepid skrev:
vad finns det för alternativ till "tuffa" husdjur? har kollat lite på "minihajar" (paroonhaj), någon typ av stor ödla typ leguan eller liknande, iller vore tufft dom är söta...men vad finns det för fler tuffa djur? skulle vilja ha en liten krokodil..det vore soft...

Du kan få mina flatlöss, jävligt balla husdjur!. :D

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Klart du kan. Om du har högt i tak och breda dörrar. Sedan om den är lycklig är väl en annan femma.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...