tuffa husdjur?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Köp en katt, gärna en med dålig stamtavla (arga föräldrar) och sen lär du den att vara så otrevlig som möjligt mot annant folk som kommer hem till dig. Det går faktiskt att lära en katt en massa tricks, även om det tar längre tid än att lära en hund. (för att de är smartare, vetenskapligt bevisat. Katterna alltså)
Min katt är otrvlig som fan, jamar ut alla okända människor om han är på dåligt humör, biter mig i fötter och ben om han inte har fått tillräckligt med mat eller om han är missnöjd med värmen vid hans sovplats. Åker alltid i knät på mig när jag har med honom i bilen, tycker det är kul att stå med tassarna på ratten tydligen.
Sen är han ibland så seg så man kan sopa golvet med honom i flera minuter utan att han bits. :D
Så en otrevlig katt är faktiskt rätt tuff, tycker jag iaf. Och de kan vara gulliga också om du vill impa på nån tjej efter krogen....

Bifogat

• mille.jpg
    mille.jpg
    89.2 KB · Visningar: 159

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Dee_cati skrev:
Köp en katt, gärna en med dålig stamtavla (arga föräldrar) och sen lär du den att vara så otrevlig som möjligt mot annant folk som kommer hem till dig. Det går faktiskt att lära en katt en massa tricks, även om det tar längre tid än att lära en hund. (för att de är smartare, vetenskapligt bevisat. Katterna alltså)
Min katt är otrvlig som fan, jamar ut alla okända människor om han är på dåligt humör, biter mig i fötter och ben om han inte har fått tillräckligt med mat eller om han är missnöjd med värmen vid hans sovplats. Åker alltid i knät på mig när jag har med honom i bilen, tycker det är kul att stå med tassarna på ratten tydligen.
Sen är han ibland så seg så man kan sopa golvet med honom i flera minuter utan att han bits. :D
Så en otrevlig katt är faktiskt rätt tuff, tycker jag iaf. Och de kan vara gulliga också om du vill impa på nån tjej efter krogen....

:skrämd Den där äter säkert pappisar till frukost!.. :skrämd

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Anneli.a skrev:
:skrämd Den där äter säkert pappisar till frukost!.. :skrämd

HA! Tom vår stora hund Lord är rädd för katten. Lord brukar nämligen ligga över tröskeln in till köket och när Emilio går förbi så brukar han sniffa lite på Lords fötter och nos och då blir hundstackarn så rädd så han inte vet vart han ska ta vägen. För övrigt så väger katten 3,5kilo mer än din hårboll :) fast de är söta pappisarna, grannkärringen har en sån.

Lord:

Bifogat

• lord.jpg
    lord.jpg
    119.8 KB · Visningar: 159

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Som någon annan sade; ska du skaffa en reptil så plugga på ordentligt innan! Det är ganska lätt att vansköta en sådan och det krävs en hel del kunskap för att kunna ta hand om en. För att inte tala om utrymme, leguaner, agamer, pärlödlor och liknande större reptiler behöver mer eller mindre ett eget rum, hög luftfuktighet, värmestenar, något att klättra i........................................

Och det där med en kajman, glöm det. Dom är mest bara elaka och är inte det minsta sociala, enbart för folk med specialintresse alltså och deffnitivt inte något som man ska ha bara för att det är tufft!
Finns gott om exempel på folk som har skaffat en krokodil/kajman bara för att det är fräckt och efter ett par månader när dom växt till sig så tar dom över halva hemmet och så får man slå något tungt i huvet på den stackars reptilen.

Hoppas att ingen inte tar illa upp om jag kanske har en lite giftig ton men jag har sett för många gånger när människor har skaffat en reptil bara för att imponera på polarna och sedan har djuret vanvårdats pga dåliga kunskaper.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jo, jag har förstått att det krävs mycket ansvar och kunskap för att ha en reptil, men det är jag villig att lägga ned/ lära mig...och utrymme är väl inte det största problemet..går alltid att fixa!
en krokodil vill jag inte ha egentligen..mest en tuff tanke! viste inte ens att man kunde ha en krokodil som "husdjur"...skulle man inte kunna ha en katt och en reptil? älskar katter...vad finns det för andra större ödlor då? förutom varan? kanske nån som blir lite mindre..

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
har alla leguaner en såndär "haklapp"? eller jag kanske kollar på fel art?"Iguana iguana"? ser ut som en sån där i jurasic park...sån som spottar och fäller ut öronlappar...fast utan öronlappar men med haklapp..och inget spott...

är det kanske nån flash grej? som dom har för att flasha med/impa..

Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
intrepid skrev:
har alla leguaner en såndär "haklapp"? eller jag kanske kollar på fel art?"Iguana iguana"? ser ut som en sån där i jurasic park...sån som spottar och fäller ut öronlappar...fast utan öronlappar men med haklapp..och inget spott...

är det kanske nån flash grej? som dom har för att flasha med/impa..

Är nog kanske en agam du tänker på.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
intrepid skrev:
vad finns det för andra större ödlor då? förutom varan? kanske nån som blir lite mindre..

Ta en titt på pärlödla, trevlig och väldigt vacker.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Har en liten dvärgpudel hane...han kan va otroligt snäll och söt
men skenet kan bedra...han är även min vakthund! :D

Tänkte först skaffa en schäfer för att man skulle känna sig trygg
att gå ute på kvällarna men Simba går minst lika bra. :tummenupp

Har ett jäkla humör när folk kommer nära hans saker (som inkluderar mig :rolleyes: )
Så killarna har det ibland svårt :D
Men för det mesta så går det bra och han é helt underbar.
Söt och mjuk att gosa med men med en egen vilja! :)

Så små hundar kan vara minst lika jävliga om inte värre än stora!

Bifogat

• simba_king.jpg
    simba_king.jpg
    82.3 KB · Visningar: 143

P-JA

Sugen på hoj nu
Gick med
11 May 2003
Hoj
såld
En Rottis måste ju va det tuffaste, även om det kräver en del skötsel........

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Intrepid:

Lilla gubben, förlåt men jag börjar bli smågalen härborta.

1. Leguan är det mest svårhållna djuret du kan skaffa dig. Den kräver så otroligt mycket mer än vad den får i majoritetern av alla hem den finns i.

2. Leguan har blivit en ödla som missbrukas i form av husdjur. Den är inte avlad till sällskap så som våra pälsklädda husdjur är. Leguaner (är lite osäker på just detta) lever för det mesta ensam ute i regnskogen för så vitt jag minns är de inga direkta flockdjur.

Visst de kan bli oerhört trevliga djur, alla djur kan. Finns få undantag. Du kan få en tiger "tam", likaväl som du kan få en leguan "tam". Men en hund/katt etc. kan du få TAM eftersom de är avlade efter det ändamålet.

3. En leguan (så som så många andra djur) hör inte hemma hos oss i Sverige. En leguan är SKAPT, har utvecklats till att LEVA I EN REGNSKOG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! = 90-100 % luftfuktighet! Hur ska du kunna hålla den luftfuktigheten hemma?
På Skansen är i stort sett ett av få ställen som klarar den luftfuktigheten, och vad har de? Speciella vatten/luftfuktare som går i gång flera gånger per dag. Kommer du ha en sådan hemma?

För att ens kunna drömma om hög luftfuktighet som leguanen kräver (skinnet behöver det, luftvägarna behöver det) måste du ha ett terrarium, STORT, för leguanen kräver utrymme. Den kräver motion. (Fortfarande i SIN regnskog). Den vill ha växter, den vill ha jord etc. att gräva bland. Den kräver ett bad, en liten damm i dess revir. Den ska ha tillgång till att kunna lägga ner hela kroppen samtidigt i vattnet. Så ingen fjuttbassäng.

4. Hur länge vill du ha detta djur? Normalt lever de upp till 5 år p.g.a. usel skötsel + foder. Varför skaffa ett djur som man medvetet kommer missköta?
De kan leva i 20 år....

5. Kosten - dess foder. Att göra en balanserad kost är en stor utmaning. Det är få leguaner som får allt som de behöver. Tänk på kalket ska balansera upp fosforet etc...... För mycket av det ena slår ut det andra. Den ska ha lagom mkt grönsaker, inte för mycket frukt. Absolut INGET kött. Ska jag fortsätta?

Egen erfarenhet - fick en leguan när jag var 11 år. Mina föräldrar kunde ingenting och inte lärde vi oss mycket. Den fick bo i en nätbur. Med nollluftfuktighet. Dålig mat (vi visste ju inte) etc. Oerhört pinsamt. Den levde i 3,5 år. Jag säger inte att den du ev. skaffar kommer få det så men alltför många har det så.
Det är en vanlig syn - en 1,5 meters lång leguan, ligger på en trägren, i en hög nätbur i vardagsrummet, rumsluftfuktighet, har någon plastväxt och ligger under en lampa.

Att ha den leguanen är bland det största misstaget jag gjort i mitt liv. Och efter gymnasiet, då jag läste djurvård och mycket leguaner etc., har jag definitivt bestämt mig - aldrig någonsin LEGUAN!

Och jag avråder dig, för ditt bästa och speciellt för den kommande gröna leguanens (Iguana iguana) skull. Skaffa dig inte en sådan!

P.S. Läste att någon tipsade värmesten - värmestenar gör oftast mer skada än nytta (beroende på djur). En leguan ska inte ha en sådan då de inte känner värmen på magen speciellt bra = sönderbrända undersidor (vanlig syn på djurkliniker). D.S.

Last edited:

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Hinkas:

hur kan du uppmuntra honom? Om du är ett stort fan av reptiler borde du veta att leguan är det mest SÄMSTA tänkbara nybörjarreptilen. Så varför fortsätta uppmuntra grabben?
Tänk på djuret.....
Även den är en individ, med instinkter, med humör, med allt.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
så vad har du för tips på ödlor då? hur är det med pärlödlan? är den lika svårskött? ge mig några tips? eftersom du tycks veta en hel del om djur så kan du väl ge mig några välbehövda tips! efter lumpen nu i januari kommer jag antagligen att flytta hemmifrån och då vill man ju gärna ha lite sällskap!
jag tycker om att göra saker och har redan nu, innan jag äns bestämt mig om jag skall ha en ödla modell större eller inte, börjat fundera och skissa på en "vattenvägg" med en bassäng i botten och vatten cirkulation och så...

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Jepp, Gröna leguaner ska ha en "haklapp", annars tittar du på ett annat djur ;)
Grymt vackra djur!!! :)
I sin rätta miljö..

Nu börjar jag igen men glömde även säga att:
hygien. Bland de vanligaste sjukdomarna/problem reptiler får i fångeskap beror på dålig hygien. Man ska ju helst göra rent i buren varenda dag (hur många gör det) för att på det viset minska bakterierisken.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...