tuffa husdjur?

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
hur får man medelhavsblå färg på vattnet i sitt akvarium? kan det vara så som jag tror: att man helt enkelt tonar sitt akvarium med svag blåtonad film? eller heller man ner någon kemikalie i vattnet? i så fall låter ju mitt första förslag lite mer nyttigt för fiskarna...
någon som har ett korekt svar på denna fråga?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Sandgecko är väl den perfekta nybörjarödlan, kan hållas i ett akvarium på 100-200 liter(utan vatten förstås).
En gång varannan vecka köper du ett gän syrsor som du släpper ner så den har att göra. Kan varvas med mjölmask, sen en vid, grund skål med vatten och antingen värmeslingor eller nån annan form av värme.
Fina djur men inte så gosiga kanske, intressantare med akvarium som det går fisk i.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
intrepid skrev:
hur får man medelhavsblå färg på vattnet i sitt akvarium? kan det vara så som jag tror: att man helt enkelt tonar sitt akvarium med svag blåtonad film? eller heller man ner någon kemikalie i vattnet? i så fall låter ju mitt första förslag lite mer nyttigt för fiskarna...
Du har en blåfärgad pappskiva bakom akvariet och sen finns det för ökad effekt, blåa lysrör för det ändamålet, jäklar i min låda vad fina neontetrorna blir med sånt lysrör.

Kaxen

Ska bara fixa lite...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Skaffa Bengal-katt! Hur "coola" som helst & älskar dessutom vatten!

Hög imp-faktor hos brudarna... :crash

Bifogat

• Nikita030924d.jpg
    Nikita030924d.jpg
    12.4 KB · Visningar: 140

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
intrepid skrev:

krossa en sådan blå kaka med vattenfärg och strö i vattnet?! :3freak

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jag hade tänkt att bygga in i väggen..så att man kan titta igenom akvariumet...t.ex. väggen mellan sovrummet och tvrummet..eller köket och tvrummet...vore riktigt snyggt tycker jag..men då funkar ju kanske blått ljus..man tonar aldrig eller? jag menar det e väl klart att man kan om man vill men brukar man göra så??
den där katten..är det en sån som ser så smal ut..huvudformen först och främst..?

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Krokodil kan du glömma, detär djurplågeri så fort de inte är bäbisar längre. Köp en kungsboa, de är gosiga, snälla, personliga, blir inte så stora och långa som tex tigerpyton, betydligt trevligare än snokar......osv. Underbara djur. Men se till att du har plats för den när den blir 2.5 m.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jag har ju försökt tala om att jag inte vill ha en krokodil..vore bara tufft..men jag vill inte ha en!
och ormar klarar jag inte av...dom e inte det minsta söta enligt mig...
nä, jag har bestämt mig..när jag flyttar ska jag skaffa en katt, en iller och ett akvarium...sen beroende på storleken på lägenheten och beroende på intresse så skaffar jag kanske en vattenagam..inga ormar eller krokodiler..

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
intrepid skrev:
jag har ju försökt tala om att jag inte vill ha en krokodil..vore bara tufft..men jag vill inte ha en!
och ormar klarar jag inte av...dom e inte det minsta söta enligt mig...
nä, jag har bestämt mig..när jag flyttar ska jag skaffa en katt, en iller och ett akvarium...sen beroende på storleken på lägenheten och beroende på intresse så skaffar jag kanske en vattenagam..inga ormar eller krokodiler..

Hejsan! Nu är jag i farten igen! :D

Den blåa färgen... = sötvatten
jag är inte alls säker men antar att det har med sand, belysning och vattnets pH som avgör färgen.
Med tanke på att du har sötvattenfiskar i sådana akvarium + fejk koraller (annars blir jag och många andra galna, om de är från naturen), + stark belysning etc. så blir nog vattnet så.

Vild chansning! Lite logiskt tänkande bara ;)
Hoppas någon kommer med det korrekta svaret!!!

En iller..... en iller är som en hund. Är du medveten om det?
Minns jag inte fel är de flockdjur = sociala djur. Inte ska du lämna en sån hemma hela dagen inte. Den vill ha massor av sysselsättning!

Du sa att du fått info om lukten.
Men vad du än gör - skaffar du en hona MÅSTE hon steriliseras om du inte ska avla på henne!
Annars e risken att hon dör.... Sker efter löpet om hon inte blivit parad.
Hon kan då utveckla en benmärgsdepression = dödlig blodbrist.

Vet ej om du visste detta? Talade bara om det iaf :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
The_FacultyGirl skrev:
Den blåa färgen... = sötvatten
jag är inte alls säker men antar att det har med sand, belysning och vattnets pH som avgör färgen.
Med tanke på att du har sötvattenfiskar i sådana akvarium + fejk koraller (annars blir jag och många andra galna, om de är från naturen), + stark belysning etc. så blir nog vattnet så.

Vild chansning! Lite logiskt tänkande bara ;)
Hoppas någon kommer med det korrekta svaret!!!

Jag brukar förstås fixa blått vatten med lite hederlig gammal radioaktiv strålning. Ni vet sådär som det ser ut i kärnkraftverkbassängerna. Kallas Cherenkov-effekten och kommer sig av att ljus färdas 25% långsammare i vatten än i vakuum och partiklar lösgjorda av strålningen rör sig snabbare än ljuset och skapar en shockvåg som resulterar i ljus av blå våglängd. Allt som krävs en liten bit Uran 235 på botten. Man kan dessutom få fiskarna att producera väldigt skojiga muterade avkommor...

:crash

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
The_FacultyGirl, är den enda som överhuvudtaget närmat sig sanningen i den här tråden, men blev sen alldeles för glad i att prata om sina små favoriter :)

Sanningen är den att ingen som vill ha ett husdjur för att det är tufft ska ha ett husdjur! Husdjur ska man inte ha för at det är tufft.har man penisångest så hjälper ingen Rottweiler och vill man impa på brudar så skiter de i slutänden i om man har en kobra hemma i terrariet!

Husdjur ska man skaffa pga av ett uppriktigt intresse och skaffar man sociala djur är man skyldig att slösa tillgivenhet på dom också! Fattar man inte det ska man inte ha husdjur!

En av de tuffaste hundar jag har träffat var en japansk vit spets på 4 kg som inte ens boxrarna hemma vågade utmana. Hon var TUFF! Likadant är min ara Fred stenhård när han klättrar ur buren, hänger sig upp o ner på sin pinne och spänner ögona i morsan stora boxerhanne och skriker HALLÅ! så att den stackars boxern blir så skärrad att han glömmer bort hur fort han skulle kunna nacka den tykna hönan. Det är tuffa djur! Men det var inte riktigt så du menade va?

Ska du ha ett tufft djur så skaffa dig en sån dä japansk robothund.Dyra leksaker impar ju på killkompisarna iaf.

Finns inget värre än folk som skaffar husdjur för att det är tufft.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jag har sutit och läst mycket på internet om illern och jag vet att den trivs tillsammans med andra illrar, hundar eller katter. därför tyckte jag att det verkade bra just för att jag vill ha en katt.. har haft katt sen jag föddes i stort sätt..så katt måste jag bara ha! kastrera hade jag tänkt att göra oavsett om jag köper hona eller hane. visste dock inte om det där med honorna! vet oxå att det nästan är det mest lekfulla djuret! leker hela livet. men det är kul, då har jag lite att göra på dagarna plus att man får sällskap! Jag gillar sällskap och kärlek och då tror jag att jag och illern passar bra i hop:)

chrille: Jag skaffar inte ett djur för att det är tufft. Jag skaffar ett djur för att jag tycker om djur och ser över alternativen av djur, så att jag kan hitta ett djur som JAG tycker är tufft och som jag vill ha! Ett djur som jag kan tänka mig att lägga ner all den tid på som ett djur kräver. Om jag skulle vilja ha ett djur för att impa på andra så vet jag inte ens vad ja skulle köpa! Jag vill mer impa på mig själv :) jag vill ha ett djur som jag kan känna att jag älskar, inte nått djur som jaag är rädd för men som däremot är tufft! därför skaffar jag inga ormar eller spindlar, just för att jag tycker dom är läskiga.
så du behöver inte oroa dig för att djuren som kommer till mig kommer att misskötas! Jag tar mig inte vatten över huvudet. T.ex. har jag ju lagt ner leguan-tankarna nu när jag fått mer fakta om dom..

så, dont worry be happy (med lite svenskengelsk dialekt)

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Chrille skrev:
The_FacultyGirl, är den enda som överhuvudtaget närmat sig sanningen i den här tråden, men blev sen alldeles för glad i att prata om sina små favoriter :)

hallå hallå... vad menar du med det?
Tycker du jag skrivit mycket skit eller? =)

ja det e kul att någon vill prata om djur :) Det e ju typ det "enda" jag kan.. + ett stort intresse.

Och håller med dig fullständigt. Man ska inte skaffa djur för att de är tuffa. Bland det värsta jag också vet. Eller att man skaffar ett djur för sakens skull.
Men har en människa bestämt sig kan man ju bara försöka vägleda till ett djur som kan passa istället för det värsta.

Man ska hitta ett djur som man passar ihop med.

Själv har jag råttor, passar mig utmärkt :)
Sociala, aktiva, trevliga och allt... som små hundar men som klarar sig utan en massa timmar om de har varandra (fast de älskar sällskap från en) men de överlever lugnt som sagt.
Underbara djur! :tummenupp

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:
jag har sutit och läst mycket på internet om illern och jag vet att den trivs tillsammans med andra illrar, hundar eller katter. därför tyckte jag att det verkade bra just för att jag vill ha en katt.. har haft katt sen jag föddes i stort sätt..så katt måste jag bara ha! kastrera hade jag tänkt att göra oavsett om jag köper hona eller hane. visste dock inte om det där med honorna! vet oxå att det nästan är det mest lekfulla djuret! leker hela livet. men det är kul, då har jag lite att göra på dagarna plus att man får sällskap! Jag gillar sällskap och kärlek och då tror jag att jag och illern passar bra i hop:)

Illrar e undebara!
Typ som råttor ;)

Så ja, du vet ju själv vad du vill nu så satsa på iller då! och katt :)

men du måååste berätta fortsättningen sen :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Iller och katt?!? Den fortsättningen vill jag också höra. Ta bara reda på hur du ska sköta inskolningen på dom för att få dem att komma överens. Har hört för många storys om illrar som dödad huskatter.

Annars ska ju illrar vara trevliga djur.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
gick inge bra för mig att lägga upp en bild...

Jo, Illrar är ju rovdjur. Starka.
Själv har jag varken hört det ena eller det andra.

Men om man kan få en råtta och katt att trivas ihop utan farliga lekar etc. så kan man säkerligen få en katt och en iller att samsas.
Men då gäller det att hitta just DE två individerna och det lär ju vara lite knepigt..

men som sagt, iller uppfödare vet säkerligen så, bara att prata med dem!

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har funderat på att skaffa myror själv. Alltså, tänk er vad coolt att ha olika glasbehållare med barr i olika delar av rummet med gångar emellan. Så kan man följa hur de bygger upp samhället och hur de organiserar sig.

Myror rockar :rock

Edit: Men de blir synd om stackars flygmyrorna som vill ut och para sig. De kan ju inte direkt flyga iväg nånstans...

Last edited:

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jadå, jag ska kolla upp all information om hur man skall få katt och iller att bo ihop..just nu vet jag bara att dom trivs ihop..funderar även på att kolla om jag inte kan åka någonstans där dom har illrar och hälsa på lite..titta lite hur dom beter sig..

men jag tror att det skulle passa mig att ha en iller..
har oxå haft råttor, 2st tamråttor! dom är roliga!

Sitt inte framför sporthoj nu och vänta på min uppföljning, det är ett tag kvar innan jag skaffar något djur pga. lumpen. Därför håller jag på och samlar fakta så att ja ska vara "redo" när jag kommit hem från 7½ månaders tjänsgöring i stockholmskärgård.. men när jag väl skaffat mig en liten kompis så kommer jag att tala om det, kan fixa lite bilder och så då. men nu är jag ute efter fakta, andras kunskaper och tankar kring djur samt tips kring dessa!

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:
Sitt inte framför sporthoj nu och vänta på min uppföljning, det är ett tag kvar innan jag skaffar något djur pga. lumpen. Därför håller jag på och samlar fakta så att ja ska vara "redo" när jag kommit hem från 7½ månaders tjänsgöring i stockholmskärgård.. men när jag väl skaffat mig en liten kompis så kommer jag att tala om det, kan fixa lite bilder och så då. men nu är jag ute efter fakta, andras kunskaper och tankar kring djur samt tips kring dessa!

låter kanoners! :)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...