tuffa husdjur?

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Man brukar rekommendera Leopardgeckosar som första reptil. Relativt lättskötta. Ökenklimat. Insektsätare. Lätthanterliga (kan bli "tama" så att säga).

Har en kompis som hade en liten gecko som gärna följde med henne runt i lägenheten då sittandes (liggandes för att vara ordagran) på hennes axel :)

Storlek.... typ som din hand på längden, (2 dm kanske?) blir väl några centimetrar bred.
Fina är de också :)

Är inte så bra på leopardgeckos men om du vill kan jag ta reda på mer åt dig?
Känner som sagt en som födde upp sådana ett tag. Hon kan mycket om dem.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
vill gärna ha något större! något som som man inte slarvar bort :) nä, skoja bara...men nåonting större..behöver absolut inte vara en leguan på 2 meter heller:)
inga fler förslag?
är pärlödlan lika svårskött som leguan?

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:

jag tycker om att göra saker och har redan nu, innan jag äns bestämt mig om jag skall ha en ödla modell större eller inte, börjat fundera och skissa på en "vattenvägg" med en bassäng i botten och vatten cirkulation och så...

Jadu... finns en som heter Grön Vattenagam. Påminner om grön leguan fast mindre. Läste nu att de kräver det mesta som leguanen kräver. Bara att den lilla som sagt, kräver meeeeeer vatten. Blir 60-80 cm lång.

Leopard geckos heter på latin Eublepharis macularius, om du vill veta. Blir upp til 25 cm långa. Blir upp til 20 år. (nog få som blir det). Bör hållas i par/flock.

Vill du ha en större modell ökenödla rekommenderas Skäggagamen. Trevlig, cool etc.

Ökenlevande reptiler är lättare att hålla då de inte kräver samma luftfuktighet. Men kräver speciellt ljus visst antal timmar om dygnet etc.

Blåtungad skink (Tiliqua scincoides) är annars en favorit hos mig. Trevlig ödla, blir kanske 3-4 dm? (kommer ej ihåg, lagom storlek tycker jag iaf). Både växt- och insektsätare. Vill ha "ökenklimat" har jag för mig. Den tycker om att ligga i sanden/jorden och sova :)

Kameleonter är i stort sett lika svåra att hålla som gröna leguaner.
Pärlödla vet jag ingenting om. Men letar just nu :)

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:
vill gärna ha något större! något som som man inte slarvar bort :) nä, skoja bara...men nåonting större..behöver absolut inte vara en leguan på 2 meter heller:)
inga fler förslag?
är pärlödlan lika svårskött som leguan?

http://home.no.net/obeligz/obeligz/norsk/lacerta.htm
lite info om pärlödlan
(så kan vi hoppas infot stämmer också)

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
den där Blåtungad skink var lite äklig tycker jag...ser slemmig ut..
då var skäggisen lite bättre..men den ser så "hård" ut! sen tycker jag att grön leguanen har en väldigt fin färg! vet du om det finns några fina ödlor som leguanen? kamelonter ser farliga ut...lite läskiga..:)
ska spana in vattenagamen..

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Men frågan är egentligen hur du vill ha det.
Därefter är det lättare att hitta en reptil som passar.

Vill du ha en växtätare, insektsätare, allätare eller köttätare?
Tänk på insektsätare vill ha mat flera gånger i veckan, varierat mellan syrsor, mjölmaskar, zophobas (felstavat?!) etc. Kan du tänka dig att ha sådana hemma?

Vill du ha regnskog eller stäpp/öken?

Hur mycket tid, utrymme, pengar har du lust att lägga ner på djuret?

Ungefärlig storlek på djuret?
Verkar som att du e ute efter en mellan 05 - 1,5 meter.

Vill du ha en eller flera? Tänk på vilka som helst lever i flock med individer av samma art.

:)

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:
den där Blåtungad skink var lite äklig tycker jag...ser slemmig ut..
då var skäggisen lite bättre..men den ser så "hård" ut! sen tycker jag att grön leguanen har en väldigt fin färg! vet du om det finns några fina ödlor som leguanen? kamelonter ser farliga ut...lite läskiga..:)
ska spana in vattenagamen..

Daggeckos har en fin vacker grön färg, ofta med lite röda prickar på sidorna. De kan dessutom klättra upp och ner, hur som helst p.g.a. speciella saker på fötterna (glömt vad de heter) så de sitter gärna på glasväggen. Ser kul ut :)
Men de är ju små och raska som fan.
Madagaskar daggeckon är den vanligaste. Blir upp til 30 cm långa. Foder - insekter och nektar.
Regnskog.

Ormar ser slemmiga ut men inte är det de!
Skinken ser blank och fin ut men känns, helt annorlunda. Går inte att beskriva. Kall är den iaf. Lite torr.

Hmm.. svårt med gröna djur. De är ju som sagt regnskogsbundna. Men det går säkert att hitta någon.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
ahhhhh!!!!! :skrämd en pärlödla ska ja inte ha...verkar vara en farlig rackare...mata med musungar o fågelungar..nädu...

jag vill ha: en ödla, vegetarisk, regnskog men inte så pass att man måste ha luftfuktare, pengar är alltid ett problem..men utrymmer går det alltid att skaffa, storleken är inte så viktig..inte för stor inte för liten..så 0.5-1.5 är bra..en ödla som gillar vatten så att jag får användning av min "vägg" som jag vill bygga!

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:
ahhhhh!!!!! :skrämd en pärlödla ska ja inte ha...verkar vara en farlig rackare...mata med musungar o fågelungar..nädu...

jag vill ha: en ödla, vegetarisk, regnskog men inte så pass att man måste ha luftfuktare, pengar är alltid ett problem..men utrymmer går det alltid att skaffa, storleken är inte så viktig..inte för stor inte för liten..så 0.5-1.5 är bra..en ödla som gillar vatten så att jag får användning av min "vägg" som jag vill bygga!

Hjälp......... kommer inte på någon.
Vattenagamen är inte vegetarian.
Du får nog skaffa en leksaksödla och stoppa i terrariet. Nog enklast så..... :D

men ja.. hmm.. *tänka tänka*

Men de ödlor som kräver regnskog vill ha hög luftfuktighet eftersom det är hög luftfuktighet i regnskogen ;)
Men om terrariet är rätt brukar det kunna ordna sig ändå.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Annars är det ju fint som det är, med ett terrarie med vatten och växter - utan djur i.

Så du kan ju bygga din "vägg" utan att ha ett djur där, som jag sa, fint som det är och kräver inte det (mega) höga luftfuktigheten.

Annars är stäppvaranen en favorit hos mig. Ökenlevande. Mus- och insektsätare dock.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Mr B skrev:
Köp ett akvarium på +500 liter och ha en liten gädda eller abborrar där i. Ska funka kanon om dom inte är för stora ... mata med småfisk ... 100% mer drag än nån minihaj !
fan vad coolt! :cool: :tummenupp Kan man ju köra runt med en radiostyrd båt ytan också :)

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
är inte varaner sånna där STORA STORA ödlor! jätte STORA!!!?
okej men det är inte ett måste att han/hon är vegeterian..jag får anpassa mig själv lite:) bara han inte käkar möss och andra stora djur...larver o sånt smått är väl okej..men när jag ska börja släppa in råttor och möss i akvariet så får det vara nog...

om jag skaffar leksaks ödlor kan jag ju byta ut dom då och då också...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Köp en kajman(stavning) rätt liten krokodil kan bli upp till två meter, men är bara ca 20cm när du köper den.. en efter en 3år när den börjar bli för stor så får du väl donera den till ett terrarium

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dee_cati skrev:
Köp en katt, gärna en med dålig stamtavla (arga föräldrar) och sen lär du den att vara så otrevlig som möjligt mot annant folk som kommer hem till dig. ...

Så en otrevlig katt är faktiskt rätt tuff, tycker jag iaf. Och de kan vara gulliga också om du vill impa på nån tjej efter krogen....

Låter precis som en "frasse" (åländskt uttryck för stor hankatt). Jag har sett ett par riktiga bjässar till bonnkatter - bara muskler och attityd :) En av dem var dessutom som liten vanvårdad av de förra ägarna och har inte greppat det där med socialt beteende, utan kan bitas och riva lite när det faller honom in bara på skoj - lite småjobbigt när katten är så pass stor och kraftig :eek:

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
intrepid skrev:
är inte varaner sånna där STORA STORA ödlor! jätte STORA!!!?
okej men det är inte ett måste att han/hon är vegeterian..jag får anpassa mig själv lite:) bara han inte käkar möss och andra stora djur...larver o sånt smått är väl okej..men när jag ska börja släppa in råttor och möss i akvariet så får det vara nog...

om jag skaffar leksaks ödlor kan jag ju byta ut dom då och då också...

Se där, du hittade info om den lilla draken (vattenagamen). Roslagstull är för övrigt en bra informationssida om diverse djur.

Jo, varaner kan bliiii stora beroende på art ;)
Stäppvaranen blir upp till 1,3 meter, ofta 0,7-1,1 meter.
Trevlig ödla om den behandlas rätt.

Men möss/råttor kan du köpa fryst så det e bara att tina upp när det är dags och ge till ödlan. Föredrar när folk lär sina ödlor att kunna äta döda byten. Musjakt av en ödla uppskattas inte av mig. Men stäppvaranen ska inte ha det ofta, huvudfödan är insekter men ska ha lite mus etc. vid sidan om ibland.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jag tycker att vattenagamen verkar vara det bästa altenativet för mig..i alla fall som jag kommit på nu...det stod oxå att den hade lugnare tempramnent än leguanen..och så blir den inte lika stor heller...

jag har en icke reptil fråga också...illrar, luktar dom mycket? har hört att dom luktar väldigt mycket..tycker för övrigt att dom är mycket söta djur...

edit: nu har jag fått svar på min iller fråga...

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...