Tullar från helvetet

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
gladh skrev:

Narkotika?


gladh skrev:
Det vore ju hemskt att få en nagelfarning av åsikter.

Inte ett dugg, men du borde inse typ nu att det vore orimligt att för mig skapa en lista över samtliga enligt mig berättigade skattefinasierade utgiftsposter.

gladh skrev:
My mistake, men jag hade inte tid då.

Yeah right... Är det något du verkar ha så är det tid.

gladh skrev:
Har dom inte biltullar i USA?

I vissa städer har de, i vissa har de inte. Exemplet var pga skattefinansierad verksamhet, inte biltullar. Du frågade mig vilka utgiftsposter jag tyckte var ok, jag svarade med mitt idealsamhälle för att förenkla för oss båda.

gladh skrev:
Har aldrig påstått något sådant.

Du resonerar på ett sådant sätt att jag misstänkte det.


gladh skrev:
Har inte heller påstått att det skulle vara ett självändamål, att ni skulle betala en trängselavgift. Däremot så är ju uppenbarligen inte trafiksituationen speciellt bra i Sthlm, eller?

Men om invånarna är nöjda så är det ju uppenbarligen inte ett så pass stort problem. Eller?

gladh skrev:
Kallas för samarbete och överenskommelser. Hade MP fått ett mandat mindre i riksdagsvalet hade ni sluppit. Att det blev ett beslut som gick emot Billströms
utfästelser i valet tror jag inte heller nån har argumenterat emot. Men det kanske är en del i opinionsbildningen att ta upp det i varje inlägg.

gladh

Trams. Om (mp) hade krävt att Göran skulle föra sverige ur EU för att stödja regeringen, hade det också varit "samarbete och överenskommelser"?

Hur som helst, biltullar kan komma att behövas i framtiden. No doubt. Men, när lokaltrafiken inte fungerar och vägarna på många håll är de samma som på 60-70 talet så anser jag att man borde börjat med något annat först. Men det är egentligen två olika saker, det ena är sveket vilket faktiskt på riktigt gör ont i min själ (lika ont som varje gång jag ser Gudrun eller Mona på tv) och det andra är trängselskatten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Min syster 5-årige pojk brukar skrika JAG VILL INTE LÄGGA MIG med samma inlevelse.

Och min granne har mer välansad frilla än dig. Han är 6-7 år, det är en collie för övrigt.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Att införa biltullar är faktiskt jäkligt bra. Staten får in mer cash och samtidigt får ner bilåkandet. Men som mc-freak kan man ju alltid sätta in reg-plåten innanför hjulet då kan dom inte fota och då e det bara att åka. Men det e klart det är ju olagligt.... :D
Tur att man inte bor där då!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
Och min granne har mer välansad frilla än dig. Han är 6-7 år, det är en collie för övrigt.

Frisyr som en collie eller argumentation som en femåring.Vad gör störst skillnad i en diskussion?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Rundningsmärke skrev:
Betalar inte herrn vägskatt?

/A
Jo, tyvärr. Fast det har hänt att polisen har motsatt sig det påståendet. :D

Skatten är hög nog som det är. Det är dags för andra lösningar än ett ständigt stigande skattetryck.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Ett konstruktiv förslag från dig om hur trafiksituationen borde lösas istället vore inte dumt. Att bara klaga är lite tunt, ett alternativ hade inte skadat. ....

1. Utbyggt och moderniserat vägnät
2. Fungerande och trygg kollektivtrafik

Om inte 1-2 räcker för att öka framkomligheten så skulle eventuellt trängselskatt kunna vara ett sätt att få ner bilismen i stockholm, naturligtvis är en förutsättning att folk vill betala för det. Annars får vi väl trängas bäst vi vill?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Frisyr som en collie eller argumentation som en femåring.Vad gör störst skillnad i en diskussion?

Otroligt vilka vokabulära femåringar du verkar ha i din släkt, är du adopterad? Det verkar ju inte vara genetiskt. :tungan
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
1. Utbyggt och moderniserat vägnät
2. Fungerande och trygg kollektivtrafik

Om inte 1-2 räcker för att öka framkomligheten så skulle eventuellt trängselskatt kunna vara ett sätt att få ner bilismen i stockholm, naturligtvis är en förutsättning att folk vill betala för det. Annars får vi väl trängas bäst vi vill?
Hur många skattekronor tror du att det skulle kosta?

Du är sosse :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
1. Utbyggt och moderniserat vägnät
2. Fungerande och trygg kollektivtrafik
....

Tvåan är självklar. Vad man än förspråkar i sammanhanget så är väl kollektivtrafiken ett måste.

Ettan kan du gärna få vidareutveckla. Vad tycker du att man ska göra med effekterna av förbränningsmotorer och övrig negativ miljöinverkan?

För mig som tror mig vara relativt miljömedveten framstår alla alternativ som främjar ökad bilism som rent idiotiska innan vi får helt rena motoralternativ. Den dagen bilarna går på väte eller el producerad av förnyelsebar energi så minskar pressen i det här avseendet men försvinner inte helt. I Oslo har man tex kunnat påvisa(i samband med ett försök med dubbdäcksförbud) att ca 400 dödsfall per år beror på sjukdommar framkallade av vägdamm. Det försvinner inte för att våra bilars bränsle brinner rent.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Hur många skattekronor tror du att det skulle kosta?

Du är sosse :D

Inte en enda.

1. Effektivisera
2. Prioritera

Jag är för övrigt den enda högerextremisten på forumet med kunskaper om Israel/Palestina konflikten. Inte Sosse. :FU
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
....
Jag är för övrigt den enda högerextremisten på forumet med kunskaper om Israel/Palestina konflikten. Inte Sosse. :FU

Det där vet du att du är den enda som är överens om va?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Ettan kan du gärna få vidareutveckla. Vad tycker du att man ska göra med effekterna av förbränningsmotorer och övrig negativ miljöinverkan?

För mig som tror mig vara relativt miljömedveten framstår alla alternativ som främjar ökad bilism som rent idiotiska innan vi får helt rena motoralternativ. Den dagen bilarna går på väte eller el producerad avförnyelsebar energi så minskar pressen i det här avseendet men försvinner inte helt. I Oslo har man tec kunnat påvisa(i samband med ett försök med dubbdäcksförbud) att ca 400 dödsfall per år beror på sjukdommar framkallade av vägdamm. Det försvinner inte för att våra bilars bränsle brinner rent.

För det första skall man bygga bort trafiken, dvs få bort bilarna från tullarna (stadsgränserna) dit de tvingas nu. Det är ju därför man ska ha denna tull, för att få bort bilarna ´från stockholm city. Det är ingen som vill avgiftsbelägga e18 i lahäll där det är stillastående varenda dag osv. Som det är nu så finns det inget alternativ än att ta sig igenom stan, man borde kunna ta sig förbi stan. Läs: Ringled

Lidingöborna, de är c:a 60.000pers (Gladh kan dubbelkolla och anmärka) som måste ta sig igenom centrala stockholm för att lämna sin ö, är det rimligt att avgiftsbelägga dem?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Det där vet du att du är den enda som är överens om va?
Inte alls, jag trodde vi var överens om t.ex. att vi behöver "Fungerande och trygg kollektivtrafik ". Det lät så nyss... :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Inte en enda.

1. Effektivisera
2. Prioritera

Jag är för övrigt den enda högerextremisten på forumet med kunskaper om Israel/Palestina konflikten. Inte Sosse. :FU
Jodå, visst är du sosse. Det är många borgare som vare sig förstår sin "ideologi" eller är beredda att bära konsekvenserna av den. Ni är för många.

Även om du effektiviserar och prioriterar (standardfraser från den socialdemokratiska högern) så finns kostnaden kvar. Den försvinner knappast för att du effektiviserar och rationaliserar på annat håll. Kostnader måste bäras på ett eller annat sätt. En del gillar skattesvängen mendan jag föredrar att man pröjsar ur egen pånbok. Mina pengar - mitt val!

Sen att realismen i dina "förslag" är begränsad är en anna sak.

Har man bra lösningar på detta i Israel/Palestina, eller vad meanar du?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Jodå, visst är du sosse. Det är många borgare som vare sig förstår sin "ideologi" eller är beredda att bära konsekvenserna av den. Ni är för många.

Även om du effektiviserar och prioriterar (standardfraser från den socialdemokratiska högern) så finns kostnaden kvar. Den försvinner knappast för att du effektiviserar och rationaliserar på annat håll. Kostnader måste bäras på ett eller annat sätt. En del gillar skattesvängen mendan jag föredrar att man pröjsar ur egen pånbok. Mina pengar - mitt val!

Sen att realismen i dina "förslag" är begränsad är en anna sak.

Har man bra lösningar på detta i Israel/Palestina, eller vad meanar du?

Naturligtvis kan man rationalisera eller effektivisera bort en kostnad. Man kan också prioritera vad man skall lägga pengar på. Ditt resonemang om att man skall betala själv är intressant, men du missar att i det här fallet blir det inte en motsvarande skattesänkning.

Israelfrågan var en hint, sist jag besvarade ett av dina inlägg var jag nämligen hyfsdat irriterad på dig. Milt sagt. Hur som helst så fick jag en idé nu, man kan ju bygga en barriär á la Israelisk modell runt stan så att inte alla smutsiga 80-tals bilar körda av södertäljebor (sossar) kan passera.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
Inte alls, jag trodde vi var överens om t.ex. att vi behöver "Fungerande och trygg kollektivtrafik ". Det lät så nyss... :D

Läs mer exakt vad jag skrev och vad jag quota. :tungan

Ibland är vi överens men oftast är du överens. Lite skillnad va? :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Läs mer exakt vad jag skrev och vad jag quota. :tungan

Ibland är vi överens men oftast är du överens. Lite skillnad va? :hihi

Jag tolkade det som att du tyckte kollektivtrafik var viktig: "Vad man än förspråkar i sammanhanget så är väl kollektivtrafiken ett måste"
Jag kan ju så klart ha fel. :va

Men men, det är som du säger - det viktiga är att jag är överens med mig själv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Naturligtvis kan man rationalisera eller effektivisera bort en kostnad. Man kan också prioritera vad man skall lägga pengar på. Ditt resonemang om att man skall betala själv är intressant, men du missar att i det här fallet blir det inte en motsvarande skattesänkning.

Israelfrågan var en hint, sist jag besvarade ett av dina inlägg var jag nämligen hyfsdat irriterad på dig. Milt sagt. Hur som helst så fick jag en idé nu, man kan ju bygga en barriär á la Israelisk modell runt stan så att inte alla smutsiga 80-tals bilar körda av södertäljebor (sossar) kan passera.
Klart man kan. Och att man skall. Men att rationalisera och effektivisera för att få medel till något annat är knappast vägen till lägre skatter. Allt annat lika innebär ett utbyggt vägnät ökade kostnader (högre skatter). Allt annat lika innebär effektiviseringar och rationaliseringar lägre kostnader, alltså lägre skatter. Spara in där det går och inför vägtullar så kan man sänka skatten några korvören. Det kan du inte i motsvarande mån om du bygger ut vägnätet. Därmed inte sagt att man inte skall göra det. För det behövs.

Problemet är dock inte enkelt löst. Stockholm grundlades långt före massbilismens tid och är helt enkelt inte lämpad för den. Det är för trångt inne i stan för att man med enkla medel skall kunna bygga bort trafikeländet. I USA går det bra eftersom deras städer är så nya att de kunnat planeras med avseende på bilarna. Så kan man inte göra i Florens, Venedig, London eller Stockholm.

Annorlunda kan man säga att tillgången på "vägar" i Stockholm understiger efterfrågan. Det finns dessvärre gränser för hur mycket utbudet kan ökas, av ovan nämnda skäl. Och det finsn ingen mekanism som är så bra på att balansera utbud och efterfrågan mot varandra som prismekanismen. Idag är priset för att köra i Stockholm noll (man kan hävda att det är 50 spänn per mil också men det är irrelevant i sammanhanget). Höj priset så kommer efterfrågan att minska. Dvs du får mindre trafik i stan och bättre framkomlighet.

Efterfrågan på allt som har ett värde överstiger utbudet om priset är noll eller nära noll. Det gäller sjukvård, barnomsorg och bilism i Stockholm i samma mån. Prismekanismen löser sådana obalanser på ett individuellt plan - till skillnad från kollektiva skattelösningar.

Biltullar är inget dåligt. Ur ett sant borgeligt perspektiv alltså.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
Jag tolkade det som att du tyckte kollektivtrafik var viktig: "Vad man än förspråkar i sammanhanget så är väl kollektivtrafiken ett måste"
Jag kan ju så klart ha fel. :va
.....

Avsedd betydelse var att det bara är du som är överens om din insikt i Mellanösternkonflikten. Det var det citatet gällde.

Om kollektivtrafik kan vi nog säga att vi är delvis överens.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top