Tullar från helvetet

Status
Ej öppen för fler svar.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Lime skrev:
Och det många "lantisar" glömmer är att även de ska betala när de ska in eller igenom Stockholm när de är på semester...

Det tycker jag är helt okej. Entre till stockholm!!

Själv har jag förmånen att kunna skaffa mig en utlandsregistrerad bil. Jäklar vad många nya åländska bilar det kommer att bli.

OCH vem f*n åker till STOCKHOLM!!!????!!!! på semestern?? den ska ju vara skön o avkopplande!!!

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
thundercat
Biltullarna/trängselavgiften kommer att kosta 5 miljoner om dagen enligt nån siffra jag hörde på dumburken. London som alla politiker refererar till att det är så lyckat och alla vill ha kvar tullarna stämmer inte riktigt. En undersökning gjord där visar att 68 % är emot tullarna. Där kostar tullarna 98 miljoner pund om året att driva och dom får in på avgiften 68 miljoner.
Tullarna i Stockholm ska vara et test som ska pågå i 15 månader därefter en omröstning om dom ska vara kvar. Hur många kommer att rösta ja? Jag tror att det kommer att bli ett nej till dom. Då har stockholmsstad slängt ut 1 miljard och lite till för något som ingen vill ha. Dom pengarna kunde användas till något vettigt tex skola och sjukvård.
Men det kommer väl att bli som vanligt när det gäller politiker dom bryter sina löften och tullstationer kommer att stå kvar ända tills någon politiker en massa år senare kommer på att det var nog inte så bra det här med tullarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Puttefnask skrev:
Biltullarna/trängselavgiften kommer att kosta 5 miljoner om dagen enligt nån siffra jag hörde på dumburken. London som alla politiker refererar till att det är så lyckat och alla vill ha kvar tullarna stämmer inte riktigt. En undersökning gjord där visar att 68 % är emot tullarna. Där kostar tullarna 98 miljoner pund om året att driva och dom får in på avgiften 68 miljoner.
Tullarna i Stockholm ska vara et test som ska pågå i 15 månader därefter en omröstning om dom ska vara kvar. Hur många kommer att rösta ja? Jag tror att det kommer att bli ett nej till dom. Då har stockholmsstad slängt ut 1 miljard och lite till för något som ingen vill ha. Dom pengarna kunde användas till något vettigt tex skola och sjukvård.
Men det kommer väl att bli som vanligt när det gäller politiker dom bryter sina löften och tullstationer kommer att stå kvar ända tills någon politiker en massa år senare kommer på att det var nog inte så bra det här med tullarna.

Nu är du lite väl pessimistisk. Om vi röstar bort den nuvarande majoriteten så slipper vi biltullar.

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
thundercat
Markus skrev:
Nu är du lite väl pessimistisk. Om vi röstar bort den nuvarande majoriteten så slipper vi biltullar.

Vi kommer inte att slippa dom helt eftersom testet kommer att genomföras innan omröstningen. Men jag kan ju säga att min röst inte går till Billström har inte gjort det förut heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Puttefnask skrev:
Vi kommer inte att slippa dom helt eftersom testet kommer att genomföras innan omröstningen. Men jag kan ju säga att min röst inte går till Billström har inte gjort det förut heller.

Visst är det så, men försök se lite positivt på detta. Efter Annikas vedervärdiga svek mot hennes väljare (rätt åt de sossarna förresten :hihi ) så är det inte otänkbart att vi får ett starkt borgerligt styre under många sköna år framöver. Nu går vi igenom detta stålbad för att sedan leva sossefritt i vår underbara huvudstad under all överskådlig framtid.

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
R6 08
Det är tockigt men danskere är ännu tockigare, de vil ha köpenhamn bilfri i hele köpenhamn centrum :kocko parkera ytan för byen ocg ocka med busen til centrum :huvet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Logic skrev:
Knappast sannolikt att pengarna som kommer in från den avgiften slutligen går till att bygga ut vägarna eller göra någon förbättring på den fronten. Om trafiksituationen blir bättre så finns det ju ingen anledning att ha kvar någon trängselavgift och då försvinner en ganska stor inkomstkälla.

(mp) har fått igenom att pengarna ska läggas på kollektivtrafik, så de kommer fortare fram själva när de okynnesåker taxi.

Logic skrev:
Vad produceras i Stockholm som jag som bor på landsbygden eller en mindre stad behöver? Det var en retorisk fråga, så du behöver egentligen inte ens svara. Ifall du är osäker så är svaret "inget".

Svaret, du visserligen inte vill ha, är: VÄLSTÅND
Om ni inte behöver oss kan ni ge f*n i våra pengar, då lovar jag att fortsätta köpa mina varor producerade av skog även i framtiden från utlandet. Vattenkraften kan vi sköta på distans.

sandstream

Guest
Till alla er med mindervärdeskomplex som bor utanför Stockholm: Har ni kollat på nyheterna de senaste åren? Då kanske ni vet att Stockholms invånare ger bort x antal miljarder till andra län/kommuner varje år.

Visst behövs ni också i Sverige men snacket om att Stockholm inte ger något till övriga landet är så lågt att ni idiotförklarar er själva :kocko

Själv tycker jag att vi skulle kunna dela upp Sverige ekonomiskt per län och låta varje län få alla inkomster från de som jobbar där och sedan stå för alla utgifter. Gissar att de flesta av er skulle flytta till något av storstädslänen ganska fort :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Demonstration

Markus skrev:
Visst är det så, men försök se lite positivt på detta. Efter Annikas vedervärdiga svek mot hennes väljare (rätt åt de sossarna förresten :hihi ) så är det inte otänkbart att vi får ett starkt borgerligt styre under många sköna år framöver. Nu går vi igenom detta stålbad för att sedan leva sossefritt i vår underbara huvudstad under all överskådlig framtid.

Tycker vi ordnar med en BLÅ demonstration på första maj i år. VI kan ju utgå från Östermanlmstorg eller Karlaplan. Nån som är med ?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kongo skrev:
Jävla idiotjävlar:4skrika, Jag jobbar ju i sthlm och är TVUNGEN att ha med bil/mc pg.a oregelbundna arb.tider in i stan... Inte nog med att soppan nu kostar "rimliga" över tian/L... :kocko

I det här läget MÅSTE faktiskt fok börja tanka på de billigaste stationerna för att lära bolagen att priset är viktig. Jag tankar för under 9 spänn litern.

Sajmon skrev:
Så jävla typiskt svenska politiker att försöka lagstifta/avgiftsbelägga bort ett beteende. :finger
Även om t ex soppan skulle kosta 20 kr/litern skulle jag fortsätta köra bil/mc. Fast mest då för att jävlas med dessa äckliga politiker! :D :arsele

Naturligtvis lagstiftar dom. Det är ett oönskat beteende och då gör dom ju något mot det?
Vad tycker du att dom ska göra?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Starstriker skrev:
Tycker vi ordnar med en BLÅ demonstration på första maj i år. VI kan ju utgå från Östermanlmstorg eller Karlaplan. Nån som är med ?

Demonstration är för de mindre bemedlade, låt oss verka mer civiliserat. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
sandstream71 skrev:
Själv tycker jag att vi skulle kunna dela upp Sverige ekonomiskt per län och låta varje län få alla inkomster från de som jobbar där och sedan stå för alla utgifter. Gissar att de flesta av er skulle flytta till något av storstädslänen ganska fort :D

Stockholm skulle kollapsa på en dag, max två. Stockholmarna sitter ju bara med sina laptops och tjänar sådan där, vad heter det nu igen..., lön! Lön var ordet jag sökte. Själv får jag kuponger till lanthandeln, de kommer med ponnyexpressen en gång i veckan.

Allvarligt:
Bra förslag, kör det ett kvartal så kan vi få lite tacksamhet sedan för att vi knegar för hela landet.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Sicken sanslös tråd.

En seriös fråga:
Det verkar ju finnas en hel del undersökningar och exempel (se ovan) på att det kostar mer att bygga och administerara tullsystemet än vad tullarna inbringar. Ganska mycket mer dessutom. Om så blir fallet är det ju bara skitsnack att tullpengarna skall gå till att bygga ut kollektivtrafiken. Hur skall då en utbyggd kollektivtrafik finansieras? Bättre kollektivtrafik i Stockholm synes ju vara en absolut förutsättning för att folk skall ställa bilen. Blir det inga pengar till bättre kollektivtrafik kan man ju misstänka att tullarna bara är ytterligare ett sätt att dra hårt prövade medborgare på än mer av deras surt förvärvade slantar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ankan skrev:
Blir det inga pengar till bättre kollektivtrafik kan man ju misstänka att tullarna bara är ytterligare ett sätt att dra hårt prövade medborgare på än mer av deras surt förvärvade slantar.

Men, då faller ju det resonemanget också. I längden så är det "lönsamt" med projektet dock, det tragiska är att det blir inget "längden" i detta fall så hela projektet är ett professionellt slöseri.

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
sandstream71 skrev:
Till alla er med mindervärdeskomplex som bor utanför Stockholm: Har ni kollat på nyheterna de senaste åren? Då kanske ni vet att Stockholms invånare ger bort x antal miljarder till andra län/kommuner varje år.

Visst behövs ni också i Sverige men snacket om att Stockholm inte ger något till övriga landet är så lågt att ni idiotförklarar er själva :kocko

Undra vem som hade klarat sej bäst...Stockholm utan Sverige eller Sverige utan Stockholm :va :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
kamikaze skrev:
Undra vem som hade klarat sej bäst...Stockholm utan Sverige eller Sverige utan Stockholm :va :D

Är HELT övertygad om att Stockholm skulle klara sig bra utan resten av Sverige. Vi kan köpa både el, mat och andra råvaror från utlandet - till lägre priser än de vi betalar för motsvarande inhemska produkt.

All tillverkning skulle vi förlägga i fd. öststater eller i Asien istället för att betala överpris för saker som tillverkas/monteras ute i landet.

Vad exakt tror det du är vi inte skulle klara oss utan ? Dig ?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Skit i diskussionen om vem som klarar sig utan vad, den är både fruktlös och infantil.
Börja i stället disskutera relevansen i det förslag som ligger.
Jag har scannat av Stockholms kommuns hemsida med info material om trängselavgifter och inte hittat några ekonomiska beräkningar. Eftersom de har dryftats tidigare i tråden vor jag tacksam om någon kunde länka till dessa.

Sen är det avgiftsfritt med motorcykel och med miljöbilar, som ett litet förtydligande.

gladh

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...