Tullar från helvetet

Status
Ej öppen för fler svar.

asdffdsa

ABOOBOO!
Gick med
31 Jul 2003
Hoj
Spark
Ni som säger att man ska åka kollektivt istället för bil, vilken värld lever ni i? Betala 600, för att sen sitta i en vagn, där det flyger knivar och folk roar sig med att försöka fylla den med tårgas? (Ja, det händer.) Åka själv > Åka kollektivt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
asdffdsa skrev:
Ni som säger att man ska åka kollektivt istället för bil, vilken värld lever ni i? Betala 600, för att sen sitta i en vagn, där det flyger knivar och folk roar sig med att försöka fylla den med tårgas? (Ja, det händer.) Åka själv > Åka kollektivt.

Betala tvåtusen i månaden för att sitta i en bil och bli påkörd eller kanske komma tre timmar för sent till jobbet bara pga en olycka? Det händer.

Om fler använder koll-trafiken ommer trycket på en högre standard öka. Är helt övertygad om att det blir bättre...men det är en teori...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Jag vet inte hur länge jag ska hålla på. Kan du inte ge mig ETT ENDA EXEMPEL på när moroten funkar på svensken som ett kollektiv.
Jaha, är det "irrelevanta exempel"-leken igen. Du gillar den va :D

Vart vill du komma? Menar du att det är bättre att förbjuda biltrafiken än att ge folk betalt för att åka kommunalt? Fattar inte vad piskor och morötter har med vägtullar att göra öht. Ska man förbjuda något alla med udda slutsiffra i regnumret att köra nån-ons-fre? Vad är det du vill skall förstås med ditt inlägg?

:confused:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så här är det! Kringleder är bra och när södra länken öppnar i höst blir det kannon! det skulle finnas någon typ av östra länk med.
Problemet är att beslut om tullar tagits innan vi sett vad kringlederna gjort för traffiken. Lite bortkastade pengar tycker Jag.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Jaha, är det "irrelevanta exempel"-leken igen. Du gillar den va :D

Vart vill du komma? Menar du att det är bättre att förbjuda biltrafiken än att ge folk betalt för att åka kommunalt? Fattar inte vad piskor och morötter har med vägtullar att göra öht. Ska man förbjuda något alla med udda slutsiffra i regnumret att köra nån-ons-fre? Vad är det du vill skall förstås med ditt inlägg?

:confused:

Jag svarade på att:
"Man skall uppmuntra folk att åka kommunalt, inte förbjuda/försvåra för bilismen ...... Hellre morot än piska."

Då sade jag:
"Morötter på svenskar funkar inte(fan vet om det gör det på någon), det är förbud som gäller."

Varvid du påpekade:
"Du är fan sanslös"

Denna ordväxling ledde till att jag kände mig nödgad att förklara varför jag tror att svensken måste ha piska för att göra något vettigt. Jag tycker inte att exemplen är irrelevanta utan gav dessa i förhoppning om att du skulle bestrida min något krassa människosyn genom att påpeka saker som:
"Se hur svensken köper bensinsnåla bilar för att det är ekonomiskt och miljövänligt"
"Se hur svensken köper krav-odlat för att främja en sund livsmedelsproduktion"

.... :rofl

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Jag svarade på att:
"Man skall uppmuntra folk att åka kommunalt, inte förbjuda/försvåra för bilismen ...... Hellre morot än piska."

Då sade jag:
"Morötter på svenskar funkar inte(fan vet om det gör det på någon), det är förbud som gäller."

Varvid du påpekade:
"Du är fan sanslös"

Denna ordväxling ledde till att jag kände mig nödgad att förklara varför jag tror att svensken måste ha piska för att göra något vettigt. Jag tycker inte att exemplen är irrelevanta utan gav dessa i förhoppning om att du skulle bestrida min något krassa människosyn genom att påpeka saker som:
"Se hur svensken köper bensinsnåla bilar för att det är ekonomiskt och miljövänligt"
"Se hur svensken följer parköper krav-odlat för att främja en sund livsmedelsproduktion"

Nu fattar jag ännu mindre. Piska KAN vara förbud, men kan lika gärna vara t ex vägtullar (det som diskuteras). Var kom förbudet in och vad är det som skall förbjudas i sammanhanget?

Jag köper mycket kravodlat. Moroten fungerar varje gång det är REA. Fan, har du aldrig varit inne i en butik för damkläder när de rear ut vårkollektionen :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Nu fattar jag ännu mindre. Piska KAN vara förbud, men kan lika gärna vara t ex vägtullar (det som diskuteras). Var kom förbudet in och vad är det som skall förbjudas i sammanhanget?
...D

Vägtullar är väl en typ av förbud iom att det är förbjudet att åka utan att betala. En piska i vilket fall som helst

Morot i det här fallet hade väl varit halverat pris på månadskortet. Tror du det hade hjälpt mycket.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tror manga bara gissar hur det ar att ta sig till jobbet i Sthlm. Min kollega har ca 2 timmar till jobbet med bil->pendeltag->buss - om allt gar som det ska. Med bil tar det honom 45 minuter om han kor i "icke-rusningstid". Det ar inte bara folk som ar sloa och vill forpesta naturen har om ni har fatt den uppfattningen. Skulle vara kul att satta upp tullar runt Orebro och komma med nan bra ursakt om varfor det maste goras. OCH - jag haller inte med de har extremt hogervridna inlaggen i traden aven om jag ar hoger sjalv.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nicke skrev:
Jag tror manga bara gissar hur det ar att ta sig till jobbet i Sthlm. Min kollega har ca 2 timmar till jobbet med bil->pendeltag->buss - om allt gar som det ska. Med bil tar det honom 45 minuter om han kor i "icke-rusningstid". .... .

Det här är ju alltid en nyansfråga och för vissa kommer kollektivt alltid vara ett uruselt alternativ.

Men i rusningstid då? Det är väl då han ska jobba?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Vägtullar är väl en typ av förbud iom att det är förbjudet att åka utan att betala. En piska i vilket fall som helst

Morot i det här fallet hade väl varit halverat pris på månadskortet. Tror du det hade hjälpt mycket.
Aha, det var ordet förbud jag inte hajjade riktigt.

uppriktigt sagt tror jag inte att halverat pris på månadskortet hade hjälpt. jag har åkt kommunalt i STHLM flera år och hade itne valt det ens om det hade varit gratis. inte pga den påstådda "brottsligheten" där (även om den förekommer) utan för att det är ett så grisigt transportmedel. Tunnelbanan är direkt äcklig när det är mycket folk i vagnarna.

Notera förresten att jag inte har något emot biltullar i sig. Den invändning man kan ha är att man betalar både via skattesedeln och via avgifter och att man kan tycka att skatteuttaget är så högt att det bör inkludera vägnätet.

Diversion

Guest
Chrille skrev:
Jag svarade på att:

Då sade jag:

Varvid du påpekade:
"Du är fan sanslös"

"Se hur svensken köper krav-odlat för att främja en sund livsmedelsproduktion"

Nja exemplet med med krav-odlat stämmer väl inte riktigt. Vad jag förstår så har det åtminstone hittills varit det dyrare alternativet så av det kan man ju inte dra slutsatsen att morot inte funkar på svensken då det helt enkelt inte förekommit någon sådan i detta fall eller :va

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nicke skrev:
Jag tror manga bara gissar hur det ar att ta sig till jobbet i Sthlm.
Jag vet exakt hur det är. Jag har själv suttit i köerna. Jag har också budgeterat 2 000 kr/mån för P-böter (räckte vanligen inte). Så hade jag fått välja mellan som det är och att betala 50 kr om dagen för att slippa eländet hade jag tveklöst pröjsat. Trafiken var fö ett av de tyngsta skälen till att jag lämnade STHLM. 2 tim om dagen i bilkö/kollektivtrafik är mer än jag var beredd att stå ut med.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
:

Oblekt toapapper och blekmedelsfria tvättmedel har ju faktiskt uppstått som ett konsumentkrav. Så hoppet är inte ute ännu.

gladh

Skiez

XXX
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
4hjul.nu
Starstriker skrev:
Tycker det är bra att ni har de där pruttstinkande pappersbruken ute i skogen.
Gruvorna också. Nej fy fan, inte sån skit inne i Stockholm ! Här värnar vi om vår miljö serru.

Sluta åka bil då! (om ni nu VERKLIGEN "värnar" om miljön) LOL :fatta!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Oblekt toapapper och blekmedelsfria tvättmedel har ju faktiskt uppstått som ett konsumentkrav. Så hoppet är inte ute ännu.

gladh

Jo men jävlar vilken skräckpropaganda(sann eller inte) som skulle till för att få den bollen i rullning. Naturligtvis ett stort framsteg.

Bara iden att ha fint papper att torka röva med är ju egentligen befängd

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vi har styrt om sa han kor 7-15 istallet for 09:00-17:30 pga av trafiksituationen. Inte bra men battre att han ar kvar pa foretaget. Det ar manga som bor "pa fel sida av stan" som har sa langa restider. Samma nar jag jobbade i Kista forut. Vissa jobbade istallet till 19 da det lattat lite for att fa rimlig restid. For dem var kollektivt inte heller nat alternativ. Kanslan man far ar att alla tror att alla "stockholmare" aker till Stureplan nar de ska till jobbet. For oss som nyss flyttat kontoret utanfor stadskarnan blir det dessutom dubbla tullar for manga.

Chrille skrev:
Det här är ju alltid en nyansfråga och för vissa kommer kollektivt alltid vara ett uruselt alternativ.

Men i rusningstid då? Det är väl då han ska jobba?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Bara iden att ha fint papper att torka röva med är ju egentligen befängd
Ja, men håll med om att det är bättre än smörpapper :D

Du är en mästare på att glida från ämnet.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nicke skrev:
Vi har styrt om sa han kor 7-15 istallet for 09:00-17:30 pga av trafiksituationen. Inte bra men battre att han ar kvar pa foretaget. Det ar manga som bor "pa fel sida av stan" som har sa langa restider. Samma nar jag jobbade i Kista forut. Vissa jobbade istallet till 19 da det lattat lite for att fa rimlig restid.
Det är de kortare restiderna (och bättre tillgång till parkeringsplatser) man betalar för. Oavsett om de motiveras med miljö eller något annat.

Det är värt en del pengar att spara 40 min om dagen. Det är rätt mycket mer fritid.

Om jag är korrekt informerad har biltullarna blivit en succe i London. Alltså även bland bilisterna. De pröjsar men de kommer fram, vilket de inte gjorde tidigare.

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
GibsonSG skrev:
Nu gick ni över gränsen...... när ni strör salt i såren på det här sättet känner jag mig tvingad att pungsparka tillbaka... alltså:

Jävla bonnläppar, om ni kunde slita er från älgjakten/fårsodomin/kusinpåsättandet ett par sekunder och försöka få in i era inavlade, självgoda landsbyggds-intellekt att Stockholm är och förblir den ekonomiska motorn i Sverige. Om det inte vore för oss Stockholmare hade Sverige haft en lägre BNP per kapita än Slovakien och Polen...
:fatta! :FU

Nu vill jag att samtliga som angripit Sthlm i denna tråd går ut med en offentlig dementi, skriver en kortare hyllning till rikets huvudstad (inte kortare än 100 ord) och dessutom lovar att från och med nu betala en frivillig Stockholms-skatt som uppmuntran till de "unsung Heroes" som håller landet under armarna genom sitt dagliga slitande i den internationella kulturmetropolen STOCKHOLM!
:arsele :dummer :kocko :finger stockholm kostar fan bara pengar, ska ju byggas vägar å skit för alla lättlurade stackare som ska bo där,det är ju norrland som drar in pengarna på export av tex skog å ser till att stockholmarna får papper som dom kan vända på sitt lilla kontor på hötorget å el som dom kan driva sina små laptops med medans dom spekulerar bort pengar som vi har tjänat genom hederligt svenskt kroppsarbete,kroppsarbete som har byggt upp detta land!den enda skillnade man skulle märka om det inte fans stockholmare vore ju att denna tråden inte fanns!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Många som är emot Stockholm här... jag känner igen det syndromet från min lilla jävla skithåla till "stad":

Linköping-är-bra-här-vet-man-vad-man-har-Stockholm-är-stort-och-farligt-där-kan-man-få-AIDS-om-man-andas-på-gatan-syndromet. Någon mer än jag som kommer från en inavelsstad som känner till det?

Snart flyttar jag upp dit så jag äntligen kan få vara anonym :banana

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...