Tullar från helvetet

Status
Ej öppen för fler svar.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Santo skrev:
..

Snart flyttar jag upp dit så jag äntligen kan få vara anonym :banana

Lider du av kändiskap i en stad av Linköpings storlek?? Då borde du flytta till en LITEN stad. Sanningen är nog snarare den att ingen vet vem du är annat än dina vänner och bekanta. Flytta till en ny stad (måste inte va stor)och testa hur det känns när ingen känner en.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Chrille skrev:
Mmmm, bo i egen villa på landet för 5k per månad, 20 minuter till jobbet i centrum, 5 minuter att gå till havet om man vill bada.... ALDRIG bilköer förrän nollåttorna kommer hit och förstör på sommaren :)

Hur lång tid tog det nu igen för en stockholmare att åka till jobbet ca? 40-45 minuter i snitt?
Du är en GRYM människa :gråta

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Chrille skrev:
Lider du av kändiskap i en stad av Linköpings storlek?? Då borde du flytta till en LITEN stad. Sanningen är nog snarare den att ingen vet vem du är annat än dina vänner och bekanta. Flytta till en ny stad (måste inte va stor)och testa hur det känns när ingen känner en.

Haha, nejdu! Saken e den att jag e så jävla trött på allt jävla alla "känner" alla skit. Jag vill att folk lämnar mig i fred o sköter sina egna problem! :7peta

Hatar inavel!! :hihi

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Zigge skrev:
Ja, dra bara!
Du får händelsevis inte en lägenhet över i Lkpg som jag kan få ta över? :hihi

Jodå två stycken, en på Drottninggatan och en på Vasagatan.... om du har en lägenhet att ge mig uppe i sthlm dvs :)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Santo skrev:
Haha, nejdu! Saken e den att jag e så jävla trött på allt jävla alla "känner" alla skit. Jag vill att folk lämnar mig i fred o sköter sina egna problem! :7peta

Hatar inavel!! :hihi

Det är en jävla skillnad. Det du säger är att du inte vill ha några kompisar som du träffar på utan förvarning.

I en liten stad är "alla känner alla" en helt annan sak. Att gå ut på stadens enda pub och veta vad alla jämnåriga heter och dessutom ha satt pecken i de som är värda besväret..DÅ är man i en liten stad där alla känner alla. :3freak

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Chrille skrev:
Det är en jävla skillnad. Det du säger är att du inte vill ha några kompisar som du träffar på utan förvarning.

Öh.. sa jag :va

NÄ nu jävlar får ni sluta :spammer era :arsele haha :hihi

Håll er till ämnet detta e way :felämne

(detta gäller även mig så nu ska jag knipa igen)

Logic

The god of hangovers
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
-
Trängselavgift... Det låter som ett annat ord för "vi behöver mer pengar att lägga på skit vi egentligen inte behöver lägga pengar på".

Knappast sannolikt att pengarna som kommer in från den avgiften slutligen går till att bygga ut vägarna eller göra någon förbättring på den fronten. Om trafiksituationen blir bättre så finns det ju ingen anledning att ha kvar någon trängselavgift och då försvinner en ganska stor inkomstkälla.

Det verkar fungera på det sättet i Sverige, får politikerna igenom ett förslag på någon onödig skatt eller avgift så finns det inte en snöbolls chans i helvetet att den försvinner när den inte behövs längre.

...och nu till anledningen att jag över huvud taget registerade mig som medlem istället för att bara sitta och läsa inläggen.

Markus skrev:
Jag har inget emot landsbygden men det finns ett utbrett stockholmshat som stör mig: "Haha, ni får biltullar - inte vi för vi är så smarta som bor i en ladugård"

Det inlägget, några till som du skrev med liknande innehåll och hur du uppför dig som person bidrar ganska ordentligt till just det "stockholmshat" som du stör dig på. Någon sa "Om du vill förändra något, börja med dig själv.", denne någon tycker jag är en mycket klipsk person.

Markus skrev:
En sak är säker, landsbygden behöver de "överbefolkade" delarna av landet bättre än vice versa.

Allvarligt talat... tror du på vad du själv säger?

Vad produceras i Stockholm som jag som bor på landsbygden eller en mindre stad behöver? Det var en retorisk fråga, så du behöver egentligen inte ens svara. Ifall du är osäker så är svaret "inget".

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Logic skrev:
Vad produceras i Stockholm som jag som bor på landsbygden eller en mindre stad behöver? Det var en retorisk fråga, så du behöver egentligen inte ens svara. Ifall du är osäker så är svaret "inget".

Snart ingenting överhuvudtaget - nästan alla företag flyttar ju utomlands (i mitt fall) eller lägger ner... :(

Men fram tills dess skapades en stor del av sveriges exportinkomster av företag i mobiltelefon- och medecinteknik-branchen. Dessa exportinkomster gjorde att vi fick råd att importera motorcyklar och bensinen att driva dessa med.
O så har vi ju fortfarande kvar Astra-zeneca vars mediciner du säkert har använt nån gång...
Men det är ju klart - bor man i piteå så tillverkas väl allt man behöver där :D

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Logic skrev:
Trängselavgift... Det låter som ett annat ord för "vi behöver mer pengar att lägga på skit vi egentligen inte behöver lägga pengar på".

Knappast sannolikt att pengarna som kommer in från den avgiften slutligen går till att bygga ut vägarna eller göra någon förbättring på den fronten. Om trafiksituationen blir bättre så finns det ju ingen anledning att ha kvar någon trängselavgift och då försvinner en ganska stor inkomstkälla.

Det verkar fungera på det sättet i Sverige, får politikerna igenom ett förslag på någon onödig skatt eller avgift så finns det inte en snöbolls chans i helvetet att den försvinner när den inte behövs längre.

...och nu till anledningen att jag över huvud taget registerade mig som medlem istället för att bara sitta och läsa inläggen.

Det inlägget, några till som du skrev med liknande innehåll och hur du uppför dig som person bidrar ganska ordentligt till just det "stockholmshat" som du stör dig på. Någon sa "Om du vill förändra något, börja med dig själv.", denne någon tycker jag är en mycket klipsk person.

Allvarligt talat... tror du på vad du själv säger?

:tummenupp kung!! det bästa jag hört på länge :bow

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Jävla idiotjävlar:4skrika, Jag jobbar ju i sthlm och är TVUNGEN att ha med bil/mc pg.a oregelbundna arb.tider in i stan... Inte nog med att soppan nu kostar "rimliga" över tian/L... :kocko

Skiez

XXX
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
4hjul.nu
UltraMarine skrev:
O så har vi ju fortfarande kvar Astra-zeneca vars mediciner du säkert har använt nån gång...

finns astra-zeneca bara i stockholm eller?(ironisk)
verkar juh inte bättre :va

EDIT: fast det e juh klart.. vi vet juh ingenting hära uppe heller för den delen :huvet

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Morot

Bingo skrev:
Aha, det var ordet förbud jag inte hajjade riktigt.

uppriktigt sagt tror jag inte att halverat pris på månadskortet hade hjälpt. jag har åkt kommunalt i STHLM flera år och hade itne valt det ens om det hade varit gratis. inte pga den påstådda "brottsligheten" där (även om den förekommer) utan för att det är ett så grisigt transportmedel. Tunnelbanan är direkt äcklig när det är mycket folk i vagnarna.

Vad jag menade med morot i det här fallet var tex:

1.Billigare eller gratis kommunaltrafik
2.Tätare och mer pålitliga avgångar
3.Utbyggnad av kommunaltrafiken. Exvis fler _snabba_ busslinjer + bussfiler
4.Upprustning och underhåll av tåg/bussar etc.

Kan man göra kommunaltrafiken till ett BRA alternativ till bilen tror jag _garanterat_ att fler skulle välja det färdmedlet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tillägg

Glömde en grej i mitt senaste inlägg ovan:

Hörde nånstans att tullarna (inkl all administration) skulle kosta Stochkolmarna i runda slängar 3 miljarder/år. Intäkterna är beräknade till ca 80% av kostnaderna (faktiskt !). Härav ser man att tullarna skulle KOSATA 600 MKr/år. Om man varje år satsade dessa 600 MKr (utöver det som redan satsas) på kommunaltrafiken varje år så skulle det inte ta lång tid innan vi hade en MYCKET bra kommunaltrafik. Säkert finns det någon hake jag inte tänkt på - det finns ju trots allt folk som arbetar med det här på heltid...

Ang. att stockholm är en "stor" stor stad så stämmer det inte. Iaf inte om man ser på vad som finns innanför tullarna. Jag har bott på samma ställe, centralt i Stockholm i 12 år, och det går knappt en dag utan att jag springer på nån jag känner, en gammal dejt eller en bekants bekant. Men då har jag ju som sagt en ganska stor umgängeskrets. Vi har garanterat INTE en Kebab centralt belägen på Plattan där alla samlas och slåss efter att krogen stängt. Antar att det är något som många inflyttade saknar.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
GibsonSG skrev:
Nu gick ni över gränsen...... när ni strör salt i såren på det här sättet känner jag mig tvingad att pungsparka tillbaka... alltså:

Jävla bonnläppar, om ni kunde slita er från älgjakten/fårsodomin/kusinpåsättandet ett par sekunder och försöka få in i era inavlade, självgoda landsbyggds-intellekt att Stockholm är och förblir den ekonomiska motorn i Sverige. Om det inte vore för oss Stockholmare hade Sverige haft en lägre BNP per kapita än Slovakien och Polen...
:fatta! :FU

Nu vill jag att samtliga som angripit Sthlm i denna tråd går ut med en offentlig dementi, skriver en kortare hyllning till rikets huvudstad (inte kortare än 100 ord) och dessutom lovar att från och med nu betala en frivillig Stockholms-skatt som uppmuntran till de "unsung Heroes" som håller landet under armarna genom sitt dagliga slitande i den internationella kulturmetropolen STOCKHOLM!

FÖRORTSMONGO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Så jävla typiskt svenska politiker att försöka lagstifta/avgiftsbelägga bort ett beteende. :finger
Även om t ex soppan skulle kosta 20 kr/litern skulle jag fortsätta köra bil/mc. Fast mest då för att jävlas med dessa äckliga politiker! :D :arsele

Logic

The god of hangovers
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
-
UltraMarine skrev:
Snart ingenting överhuvudtaget - nästan alla företag flyttar ju utomlands (i mitt fall) eller lägger ner... :(

Tråkigt men sant, att vara företagare kan man jämföra med att köra båge i 300 knyck, har man inte blicken nog långt fram så krashar man. Därför blir det ofta att dom förlägger sig där arbetskraft, material och hyra är billigast och ser ut att ligga på låg nivå under några år.

UltraMarine skrev:
Men det är ju klart - bor man i piteå så tillverkas väl allt man behöver där :D

Här tillverkas inte ett smack, poängen var inte att piteå skulle kunna vara självförsörjande. Vi har ett fult jävla pappersbruk som får stan att lukta gammal socka, men jag trivs ändå. Poängen var att stockholm inte är produktionsmässigt oumbärligt, alla livsnödvändigheter tillverkas i regel på annan plats (eftersom det mesta är svindyrt i stockholm, speciellt lokaler att förlägga sin verksamhet i.) AZ finns på plats även i mölndal, göteborg med en anläggning som i stort sett är likvärdig med de anläggningar som finns i stockholm. Jag tvivlar på att AZ skulle ha speciellt stora problem att förlägga den huvudsakliga forskningen och produktionen dit om de ville.

Fördelarna jag ser med en liten stad är att de flesta av problemen motsvarar storleken, det tycker jag om. Dessutom... Liten stad, liten poliskår. Fri fart, med andra ord. (Om farbror blå ser det här så är sista meningen ett skämt och absolut ingen uppmaning till brott på något sätt.).

Jag har absolut ingenting emot stockholm, det är en vacker stad och till råga på allt vår huvudstad! De flesta jag känner som kommer från stockholm är vettiga människor med båda fötterna på jorden. Det finns däremot rötägg i alla städer och därför dömer jag inte en människa beroende på var de är födda.

Det skulle vara riktigt korkat att göra den generaliseringen.

/edit. Onödigt långt svar, lite orelevant info och grymt off topic, sorry. :död

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras