UltraMarine skrev:
Snart ingenting överhuvudtaget - nästan alla företag flyttar ju utomlands (i mitt fall) eller lägger ner...
Tråkigt men sant, att vara företagare kan man jämföra med att köra båge i 300 knyck, har man inte blicken nog långt fram så krashar man. Därför blir det ofta att dom förlägger sig där arbetskraft, material och hyra är billigast och ser ut att ligga på låg nivå under några år.
UltraMarine skrev:
O så har vi ju fortfarande kvar Astra-zeneca vars mediciner du säkert har använt nån gång...
Men det är ju klart - bor man i piteå så tillverkas väl allt man behöver där
Här tillverkas inte ett smack, poängen var inte att piteå skulle kunna vara självförsörjande. Vi har ett fult jävla pappersbruk som får stan att lukta gammal socka, men jag trivs ändå. Poängen var att stockholm inte är produktionsmässigt oumbärligt, alla livsnödvändigheter tillverkas i regel på annan plats (eftersom det mesta är svindyrt i stockholm, speciellt lokaler att förlägga sin verksamhet i.) AZ finns på plats även i mölndal, göteborg med en anläggning som i stort sett är likvärdig med de anläggningar som finns i stockholm. Jag tvivlar på att AZ skulle ha speciellt stora problem att förlägga den huvudsakliga forskningen och produktionen dit om de ville.
Fördelarna jag ser med en liten stad är att de flesta av problemen motsvarar storleken, det tycker jag om. Dessutom... Liten stad, liten poliskår. Fri fart, med andra ord. (Om farbror blå ser det här så är sista meningen ett skämt och absolut ingen uppmaning till brott på något sätt.).
Jag har absolut ingenting emot stockholm, det är en vacker stad och till råga på allt vår huvudstad! De flesta jag känner som kommer från stockholm är vettiga människor med båda fötterna på jorden. Det finns däremot rötägg i alla städer och därför dömer jag inte en människa beroende på var de är födda.
Det skulle vara riktigt korkat att göra den generaliseringen.
/edit. Onödigt långt svar, lite orelevant info och grymt off topic, sorry.