Ni som säger att man ska åka kollektivt istället för bil, vilken värld lever ni i? Betala 600, för att sen sitta i en vagn, där det flyger knivar och folk roar sig med att försöka fylla den med tårgas? (Ja, det händer.) Åka själv > Åka kollektivt.
asdffdsa skrev:Ni som säger att man ska åka kollektivt istället för bil, vilken värld lever ni i? Betala 600, för att sen sitta i en vagn, där det flyger knivar och folk roar sig med att försöka fylla den med tårgas? (Ja, det händer.) Åka själv > Åka kollektivt.
Jaha, är det "irrelevanta exempel"-leken igen. Du gillar den vaChrille skrev:Jag vet inte hur länge jag ska hålla på. Kan du inte ge mig ETT ENDA EXEMPEL på när moroten funkar på svensken som ett kollektiv.
Bingo skrev:Jaha, är det "irrelevanta exempel"-leken igen. Du gillar den va
Vart vill du komma? Menar du att det är bättre att förbjuda biltrafiken än att ge folk betalt för att åka kommunalt? Fattar inte vad piskor och morötter har med vägtullar att göra öht. Ska man förbjuda något alla med udda slutsiffra i regnumret att köra nån-ons-fre? Vad är det du vill skall förstås med ditt inlägg?
Nu fattar jag ännu mindre. Piska KAN vara förbud, men kan lika gärna vara t ex vägtullar (det som diskuteras). Var kom förbudet in och vad är det som skall förbjudas i sammanhanget?Chrille skrev:Jag svarade på att:
"Man skall uppmuntra folk att åka kommunalt, inte förbjuda/försvåra för bilismen ...... Hellre morot än piska."
Då sade jag:
"Morötter på svenskar funkar inte(fan vet om det gör det på någon), det är förbud som gäller."
Varvid du påpekade:
"Du är fan sanslös"
Denna ordväxling ledde till att jag kände mig nödgad att förklara varför jag tror att svensken måste ha piska för att göra något vettigt. Jag tycker inte att exemplen är irrelevanta utan gav dessa i förhoppning om att du skulle bestrida min något krassa människosyn genom att påpeka saker som:
"Se hur svensken köper bensinsnåla bilar för att det är ekonomiskt och miljövänligt"
"Se hur svensken följer parköper krav-odlat för att främja en sund livsmedelsproduktion"
....
Bingo skrev:Nu fattar jag ännu mindre. Piska KAN vara förbud, men kan lika gärna vara t ex vägtullar (det som diskuteras). Var kom förbudet in och vad är det som skall förbjudas i sammanhanget?
...D
Nicke skrev:Jag tror manga bara gissar hur det ar att ta sig till jobbet i Sthlm. Min kollega har ca 2 timmar till jobbet med bil->pendeltag->buss - om allt gar som det ska. Med bil tar det honom 45 minuter om han kor i "icke-rusningstid". .... .
Aha, det var ordet förbud jag inte hajjade riktigt.Chrille skrev:Vägtullar är väl en typ av förbud iom att det är förbjudet att åka utan att betala. En piska i vilket fall som helst
Morot i det här fallet hade väl varit halverat pris på månadskortet. Tror du det hade hjälpt mycket.
Chrille skrev:Jag svarade på att:
"Man skall uppmuntra folk att åka kommunalt, inte förbjuda/försvåra för bilismen ...... Hellre morot än piska."
Då sade jag:
"Morötter på svenskar funkar inte(fan vet om det gör det på någon), det är förbud som gäller."
Varvid du påpekade:
"Du är fan sanslös"
Denna ordväxling ledde till att jag kände mig nödgad att förklara varför jag tror att svensken måste ha piska för att göra något vettigt. Jag tycker inte att exemplen är irrelevanta utan gav dessa i förhoppning om att du skulle bestrida min något krassa människosyn genom att påpeka saker som:
"Se hur svensken köper bensinsnåla bilar för att det är ekonomiskt och miljövänligt"
"Se hur svensken köper krav-odlat för att främja en sund livsmedelsproduktion"
....
Jag vet exakt hur det är. Jag har själv suttit i köerna. Jag har också budgeterat 2 000 kr/mån för P-böter (räckte vanligen inte). Så hade jag fått välja mellan som det är och att betala 50 kr om dagen för att slippa eländet hade jag tveklöst pröjsat. Trafiken var fö ett av de tyngsta skälen till att jag lämnade STHLM. 2 tim om dagen i bilkö/kollektivtrafik är mer än jag var beredd att stå ut med.Nicke skrev:Jag tror manga bara gissar hur det ar att ta sig till jobbet i Sthlm.
Chrille skrev::
"Morötter på svenskar funkar inte(fan vet om det gör det på någon), det är förbud som gäller."
Starstriker skrev:Tycker det är bra att ni har de där pruttstinkande pappersbruken ute i skogen.
Gruvorna också. Nej fy fan, inte sån skit inne i Stockholm ! Här värnar vi om vår miljö serru.
gladh skrev:Oblekt toapapper och blekmedelsfria tvättmedel har ju faktiskt uppstått som ett konsumentkrav. Så hoppet är inte ute ännu.
gladh
Chrille skrev:Det här är ju alltid en nyansfråga och för vissa kommer kollektivt alltid vara ett uruselt alternativ.
Men i rusningstid då? Det är väl då han ska jobba?
Ja, men håll med om att det är bättre än smörpapperChrille skrev:Bara iden att ha fint papper att torka röva med är ju egentligen befängd
Det är de kortare restiderna (och bättre tillgång till parkeringsplatser) man betalar för. Oavsett om de motiveras med miljö eller något annat.Nicke skrev:Vi har styrt om sa han kor 7-15 istallet for 09:00-17:30 pga av trafiksituationen. Inte bra men battre att han ar kvar pa foretaget. Det ar manga som bor "pa fel sida av stan" som har sa langa restider. Samma nar jag jobbade i Kista forut. Vissa jobbade istallet till 19 da det lattat lite for att fa rimlig restid.
:kocko stockholm kostar fan bara pengar, ska ju byggas vägar å skit för alla lättlurade stackare som ska bo där,det är ju norrland som drar in pengarna på export av tex skog å ser till att stockholmarna får papper som dom kan vända på sitt lilla kontor på hötorget å el som dom kan driva sina små laptops med medans dom spekulerar bort pengar som vi har tjänat genom hederligt svenskt kroppsarbete,kroppsarbete som har byggt upp detta land!den enda skillnade man skulle märka om det inte fans stockholmare vore ju att denna tråden inte fanns!GibsonSG skrev:Nu gick ni över gränsen...... när ni strör salt i såren på det här sättet känner jag mig tvingad att pungsparka tillbaka... alltså:
Jävla bonnläppar, om ni kunde slita er från älgjakten/fårsodomin/kusinpåsättandet ett par sekunder och försöka få in i era inavlade, självgoda landsbyggds-intellekt att Stockholm är och förblir den ekonomiska motorn i Sverige. Om det inte vore för oss Stockholmare hade Sverige haft en lägre BNP per kapita än Slovakien och Polen...
Nu vill jag att samtliga som angripit Sthlm i denna tråd går ut med en offentlig dementi, skriver en kortare hyllning till rikets huvudstad (inte kortare än 100 ord) och dessutom lovar att från och med nu betala en frivillig Stockholms-skatt som uppmuntran till de "unsung Heroes" som håller landet under armarna genom sitt dagliga slitande i den internationella kulturmetropolen STOCKHOLM!
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |