ÄlsklingShowtime skrev:Snackade me snubbarna från vägverket på mc mässan, o dom sa att de bara va skitsnack att de skulle höja åldern till 24 för tung mc! Den skulle va kvar på 21 år, så de låter ju bra!
jens_rock skrev:Som vanligt anser jag att det har med trafikerfarenhet och ålder att göra (förutom att hantera fordonet rent tekniskt).
Dom flesta som är 24-25 (och äldre) tror INTE att dom är odödliga. Som man gör när man är typ 18-24.
Det krävs väl dessutom lite ålder/mognad innan komplexen går ur. Typ:
- Vad fort dom andra kör, nu måste jag öka...
Sen tar det x antal mil att fatta att saker helt plötsligt händer:
- Fan, den där bilen kör ju ut nu....
- Skit, den där lastbilen kommer att byta fil nu...
- Va, fanns det fler ungar bakom den parkerade bilen...
- Ghaaa, denna kurvan var skarpare än jag trodde
ETC ETC ETC ETC
Och ja, detta har med effekten på MC'n att göra.
Ju fortare der går:
- desto mer erfarenhet måste man ha för att reda ut problem, dvs, se problemet INNAN det uppstår
- desto bättre blir man på att välja sina tillfällen när man gasar
Sen kan olyckan alltid vara framme, men den kommer oftare ju yngre föraren är, och ju snabbare hojen är
Demon of Dirt skrev:Att ha åldersgräns på saker och ting är en dum idé. ist ska man ha en individuel bedömning av varje person som ska åka hoj, fasst det blir nog svårt att ordna . trafikvett och mognad ploppar ju inte upp i huvet när man fyllt 24 bara sådär. :kocko
Det fungerar ju inte, finns ju mängder med trådar här om hur man plockar bort strypningar, verkar ju inte som om många kör med begränsad effekt även om körkortet bara tillåter det. Vilken mognad har de visat?jens_rock skrev:Nej, trafikerfarenhet får man ju bara genom att framföra "aktuellt" fordon i trafiken och därav är det väl bra med att stegvis "öka" tillåten effekt allt eftersom.
Funker Vogt skrev:Behöver jag som 31-åring förnya mitt tunga mc-kort då eller?
Att höja instegsåldern ser jag dock några positiva effekter av när man slipper 21-åringar på rettor och andra maskiner med mer hästar än kg.
TukTuk skrev:Utmärkt förslag!
. Vi fick ju vänta på spriten...
.
-O & O
Muppi skrev:Om dom skulle ändra till 24 pga så som många här säger, erfarenhet.. så borde dom även passa på att rycka bort det för alla som fick det gratis. Dom som då använder det och anser sig ha erfarenheten kommer ju då galant klara ett nytt teoriprov och en ny uppkörning, samma prov som resten av oss med hojkort gått igenom. Det låter väl inte mer än rimligt?
Samtidigt som man ändå pratar om ålder och erfarenhet, hur rätt är det att sätta 18åringar bakom tunga lastbilar med släp? En väldigt långsiktig jämförelse men någon ovanför nämnde barn bakom bilar..
vad säger att en 18 åring med tung lastbil skulle hinna reda ut situationen bättre än en 20åring på tung hoj?
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |