Citat från diverse författare:
"Kan väldigt lite om förg o turbo. Såvitt jag förstår måste man trycksätta flottörhuset m laddtrycket. Annars kan den inte suga i sig nån soppa. Och ska man få in nån soppa i flottörhuset så måste bränsletrycket var större an laddtrycket. Och när den inte laddar så blir det rätt stor tryckskillnad över flottörventilen; klarar den det ? Eller måste man reglera bränsletrycket efter aktuellt laddtryck ?"
Japp. Exakt så. En tryckregulator som anpassar bränsletrycket så att det alltid är något (ex vis 0,3 bar) högre än trycket i plenumkammaren ("luftburken").
Det fungerar mycket bra men förutsätter en annan soppapump, ex vis en helt vanlig Bosch-pump från en insprutad bil, de räcker utan vidare till minst några hundra hästar. Kostar sisådär 500:- på skroten.
"finns faktiskt förgasar r1r som man laddat ca 1.25 bar med, förvisso med lågkomp kolvar+ dito toppl.packn"
Japp. man får nästan alltid räkna med att sänka komp. antingen genom mellanlägg under cylinderfot eller lågkompkolvar (bättre men dyrare).
"MEN som alla som bygger sina turbosystem själv så verkar det som att fuggarna flödar över vid första starten"
????? fLÖDAR ÖVER? fuc*ing caps lock!!
Jag har inte varit med om det. Slitna flottörventiler? Jag brukar (om de är av metall/metall) slipa in dem i sätet med lite grovrubbing. Fungerar nästan alltid.
"Men det enda man gör med förgasarna är och tätar dom vid alla bränsle anslutningar, så tryckburken är ju den riktiga hemligheten med olika väggar inuti."
Det här var intressant. Mellanväggar?
Min burk är helt öppen inuti. Mer info tack! Bilder? Ritningar? Skisser?? Man blir ju liksom nyfiken.
"Sen har ju dom olika förgasarna, 34, 36 ,38 och 40 mm lite olika uppbyggnader på flottörer som lämpar sig olika bra...Jag kör med 40 mm, flödar över lite lättare än 34or...
Men se till att förgasrna är HELT friska o hela och rätt justerade enligt orginal specarna."
Jag har kört med de urgamla till 1100E, rätt små men de är sålda, har skaffat 38mm från sista luftkylda 1100R men skulle kunna tänka mig att satsa på 40 mm från 1100RW.
Ang original spec:
Justering japp. Men inte bestyckning. Min erfarenhet är att mtoorn behöver massor extrasoppa under laddtryck (låter ju rimligt). Har använt stora huvudmunstycken (ända upp till 180, fick borra egna) men det räckte ändå inte längre än till 10 000 rpm, tror man behöver ha andra nålprofiler. Dvs svarva/slipa om nålarna så att de tunnar ut mer längs ner. Frågan är bara hur mycket och hur långt ner omprofileringen ska börja? Nån som har mått o bilder? Gärna tillsammans med lite motordata?
Ang flottörer:
Vissa förgasare (möjligen bara äldre, och kanske inte alls på hojar) har lödd mässingsflottör. Verkar gediget men inte så lyckat i ett trycksatt flottörhus. De trycks ihop och sjunker. Kan intyga att motorn definitivt får tillräckligt med soppa då!
Kan också nämna som kuriosa att jag laddade 1,2 kg övertryck på en Cheva SB med gjutna standardkolvar, 9,2:1 komp, 4 grader _mer_ förtändning än sugmotorn har samt _ingen_ laddluftkylare. Men MASSOR av vatteninsprutning för att undvika spikningarna. Det går att få fyr i bitarna redan med rätt simpla medel om man är beredd att laborera lite.
Till den som startade tråden:
Sorry om jag har kommit lite off topic men ämnet är intressant.
Slutligen:
Japp, mesta toppfart förutsätter toppeffekten (dvs varvtal multiplicerat med vridmoment) vid just den hastigheten. Sen kommer givetvis maxvridet att hamna vid en något lägre hastighet eftersom max vrid _alltid_ finns på ett lägre varvtal än max effekt. Det är ren och skär matematik + naturlagar som ingen kommer ifrån.