1. Och hur många kan inte tjäna på det?
2. Ja, det är ju "rätt populärt" med eko-klima-produkter
3. Tillverkningsindustrin
4. Flygindustrin; Glöm inte alla klimatkonferencer dit alla flyger från jordens alla hörn
5. Elproducenterna; Grön el säljer, till ett högre pris.
Finns alltid två sidor av ett mynt..
Nu må¨ste du skämta med mig aprillo...
1. En bråkdel jämfört med alla som förlorar på det och betydligt färre än som tjänar på att fortsätta med olja.
2. Att det är populärt att köpa EKO-mjölk när man bor på södermalm är inte detsamma som att det kommer bli särskillt populärt när ALL livsmedelstillverkning fördyras och således ALL mat blir dyrare för ALLA konsumenter, även utanför tullarna i Stockholm, Sverige...
3. Ja, Klimatneutrala Jeans kan säkert bli en fluga på Biblioteksgatan men när ALL tillverkning och ALL frakt av ALLA produkter blir dyrare så har jag återigen svårt att se att det blir någon uppsving för tillverkningsindustrin...
4. Just ja, hur kunde jag glömma dem. Klimatkonferenser står ju för huvuddelen av allt resande. Folk blir nog överlyckliga när möjligheten att resa till fjärran länder straffskattas så att det blir en exklusiv förmån för en välbärgad överklass och för näringslivet blir det en succe när man inte längre kan skicka anställda med flyg till en rimlig penning. (Just ja, några videokonferens-företag lär tälja guld med kniv, glöm inte dem, stark lobbygrupp de där videokonferensföretagen)
5. Ja, finfint, men när kol& olje-kraft straffskattas stiger priset på all el
för alla. Jättebra för industrin och mindre bemedlade privatkonsumenter, även om några elkonsumenter på Södermalm, Stockholm, Sverige säger:
- "Jag betalar gärna några extra kronor för att veta att all min hushållsel till min fjärrvärmeuppvärmda 1.5-rummare kommer från klimatsmarta alternativ!"
Edit:
Men visst, några nya aktörer kommer tjäna pengar men långt många mer kommer förlora på det. Hur många vinnare går det per förlorare på klimathysterin? 1 vinnare per 100 förlorare?