Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Intressant att väga in hur lättmekad en vråltrimmad 4-taktare är jämfört med en dito 2-taktare. När t.o.m jag (och Gustav...) kan riva och sätta ihop en 2t-motor en gång per år för att byta vev utan några som helst problem så är det billig racing. Hur många av er som kör 4-takt har gjort mer avancerade jobb i motorn är att byta kopplingslameller och kanske ett tändstift då och då? Tro inget annat än att en hårt trimmad 250-4t kommer att ha serviceintervall som som är minst lika korta som dagens 125 cc 2T. Ventilsallad anyone? Hur kan argumentet vara billigare racing, det undrar jag! Jag skyller allt, precis allt på Honda i vanlig ordning! :arsele

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
De som kört båda klasserna hävdar motsatsen, dvs vilken klass du lär dig mest i inför MotoGP.
Då vet de inte bättre än jag, som aldrig kört GP. :D

Men jag kan ju tänka mig att en 2-taktsmotor med dess karraktär har mindre liknelser med en MotoGP-hoj än en Moto2. Jag tänker då bara på kurvan för effektleverans, inte vilken som drar mest i styret så att säga. Även resterande av hojen, så är en Moto2 mer lik en MotoGP hoj för teampersonalen och troligen även föraren (att ställa in).

Men detta är ju jag som obildad och ej meriterad 2-taktsförare.

Du får gärna förklara mer tekniskt vad som vore mer närmre MotoGP på en 2-takt än en 4-takt, och ett 250cc chassi än ett 600cc chassi.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
De som kört båda klasserna hävdar motsatsen, dvs vilken klass du lär dig mest i inför MotoGP.
Det KAN också vara relaterat till att Moto2 är helt nytt och flera "nya" aktörer ska göra GP-chassin osv. 250GP kan väl nästan anses som färdigutvecklad, och det fanns Aprilia, Aprilia, Aprilia eller möjligen Honda att välja på. Tror det har större inverkan just nu än själva konstruktionen som sådan.

Du får gärna förklara mer tekniskt vad som vore mer närmre MotoGP på en 2-takt än en 4-takt, och ett 250cc chassi än ett 600cc chassi.
Oavsett vad Elias&Co sagt så tror jag inte de menade att 2t/4t var en del av resonemanget ifrån deras sida - av just de skälen som du själv skrivit om.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag vet inte svaren, och orkar inte googla heller, men det jag vill minnas var att de menade att Moto2 hojarna är inte lika förfinade som 250 hojarna var. För att köra dem snabbt så måste de köras mer "brutalt" och brytas runt på ett sätt som inte liknar hur man måste köra en MotoGP-hoj snabbt, där finns ju vissa likheter med WSBK vilket ju tex. Ben Spies poängterat.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag vet inte svaren, och orkar inte googla heller, men det jag vill minnas var att de menade att Moto2 hojarna är inte lika förfinade som 250 hojarna var. För att köra dem snabbt så måste de köras mer "brutalt" och brytas runt på ett sätt som inte liknar hur man måste köra en MotoGP-hoj snabbt, där finns ju vissa likheter med WSBK vilket ju tex. Ben Spies poängterat.
Kanske beror det då på att de är nya och utvecklade kring en CBR600. Över tiden borde konstruktionen utvecklas, snabbast vinner - det är ändå racing. Om det nu skillnaden inte enbart beror på den större svängmassan som är inskriven i reglementet för tillfället iom. enhetsmotorerna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag skyller allt, precis allt på Honda i vanlig ordning! :arsele

Jag håller med, Honda har inte gjort mycket annat än att fördärva roadracingen de senaste åren. Var iofs länge sedan jag såg ett race i alla fall, men detta är ju liksom spiken i kistan för roadracing som något intressant och underhållande. Vem trodde för tio år sedan att Superbike skulle vara den häftigaste klassen?

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Jag håller med, Honda har inte gjort mycket annat än att fördärva roadracingen de senaste åren. Var iofs länge sedan jag såg ett race i alla fall, men detta är ju liksom spiken i kistan för roadracing som något intressant och underhållande. Vem trodde för tio år sedan att Superbike skulle vara den häftigaste klassen?
Helgens Moto2 race var inte tråkigt.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Intressant att väga in hur lättmekad en vråltrimmad 4-taktare är jämfört med en dito 2-taktare. När t.o.m jag (och Gustav...) kan riva och sätta ihop en 2t-motor en gång per år för att byta vev utan några som helst problem så är det billig racing. Hur många av er som kör 4-takt har gjort mer avancerade jobb i motorn är att byta kopplingslameller och kanske ett tändstift då och då?
Så märkvärdigt är det inte att skruva 4t.Skulle framtida satsningar i Moto3 riskera att gå i stöpet för att det inte finns fyrtaktskunniga mekaniker att tillgå menar du?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Så märkvärdigt är det inte att skruva 4t.Skulle framtida satsningar i Moto3 riskera att gå i stöpet för att det inte finns fyrtaktskunniga mekaniker att tillgå menar du?
Jag menar att om 125cc 2T ska fasas ut till förmån för 250 cc 4T så blir det inte mindre skruva utan lika mycket och svårare. Mer rörliga delar, mer toleranser att ha koll på osv. Alla kanske inte fixar det utan skaffar 1-2 extramotorer istället och lämnar in rasade rovor till proffs. Jag tänker inte så mycket på just Moto3 utan på alla andra som ska köra 250 4T i lägre serier vilket måste ses som ett naturligt steg, ett av argumenten var att det skulle bli billigare, ett annat att det skulle bli enklare. Jag tror det blir dyrare och svårare! :)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Läste ett intressant resonemang om Casey Stoner och hans problem i år. Det gick ut på att eftersom han är skolad via 125 och 250 till MotoGP jobbar han utifrån att det är hojen som ska förändras om något inte fungerar som det ska. Det är inte han som förare som ska förändra sig.

Ben Spies togs som ett exempel på en förare som fått brottas med tunga Superbikes och där igenom lärt sig att det är han som förare som måste förändra sig för att det ska gå riktigt fort för hojen har inte samma inställningsmöjligheter som en prototypracer.

Ovanstående kan ju förklara varför Stoner bara lyckades vinna titeln en gång. Han satt på den bästa hojen med de bästa däcken. När den inte längre var överlägsen fick han problem.

Mat Mladin hade en liknande teori där han nämnde Rossi som en av få GP-förare som lärt sig att anpassa sin körning till hojen och inte tvärtom.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men då borde väl fler toppförare genom tiderna i GP komma från SBK?
Ja, det kan man ju tycka men det har ju funnits en naturlig väg historiskt sett via 125 och 250 vilket gjort det svårare för Superbike-förarna att komma in. Det påverkade så klart även valen för unga talanger som Rossi, Pedrosa, Stoner mfl.

Jag vet inte riktig hur karriärerna för killar som Schwantz, Rainey, Lawson mfl såg ut på 80- och 90-talet men jag har fått för mig att många av dem kom från andra klasser än 125 och 250 raka vägen in i 500-klassen. Mattias eller någon annan kan säkert berätta.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hojarna som Rainey, Schwantz etc körde var ju helt annorlunda än de man har nu men de kom ju direkt från amerikanska superbikemästerskapen. Dock tror jag det är farligt att dra slutsatser baserat på tre av de kanske bästa förarna i världshistorien.

Resultaten för de SBK förare som gått till GP är ju förvånansvärt usla.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hojarna som Rainey, Schwantz etc körde var ju helt annorlunda än de man har nu men de kom ju direkt från amerikanska superbikemästerskapen. Dock tror jag det är farligt att dra slutsatser baserat på tre av de kanske bästa förarna i världshistorien.

Resultaten för de SBK förare som gått till GP är ju förvånansvärt usla.
Jag avsåg inte att dra någon slutsats, jag försökte redogöra för ett intressant resonemang jag läst.

Men det du indirekt skriver är ju att de som var bäst på att köra de riktigt elaka 500:eek:rna, när hjälpmedel inte fanns, kom från Superbike :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det var inte ens indirekt utan det var så. Dock hade nog Schwantz, Rainey och Lawson kört 500:eek:r bäst även om de kommit från en Lambretta cup. ;)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vem trodde för tio år sedan att Superbike skulle vara den häftigaste klassen?

Jag har iofs aldrig varit så teknik/takt bunden utan tillgodosett mitt raceintresse oavsett 500cc 2t sedan mitten av 80 talet & definitivt alltid värderat superbike racen väldigt högt & lika "häftiga" som 500cc VM & dagens MGP

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Det var inte ens indirekt utan det var så. Dock hade nog Schwantz, Rainey och Lawson kört 500:eek:r bäst även om de kommit från en Lambretta cup. ;)
Just detta känns som pudelns kärna. Det är talangen som avgör vilka som lyckas och inte vilken klass de kommer ifrån. Må vara att det finns klasser som lockar mer talanger än andra dock...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lite intressant är det ju ändå att såpass många av dom bra förarna i 500 hade annan bakgrund än 125 och 250.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning