Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Läste ett intressant resonemang om Casey Stoner och hans problem i år. Det gick ut på att eftersom han är skolad via 125 och 250 till MotoGP jobbar han utifrån att det är hojen som ska förändras om något inte fungerar som det ska. Det är inte han som förare som ska förändra sig.



Ovanstående kan ju förklara varför Stoner bara lyckades vinna titeln en gång. Han satt på den bästa hojen med de bästa däcken. När den inte längre var överlägsen fick han problem.

Näe.. I sånna fall förklarar det vaför Stoner vann för han satt på en hoj som passade hans körstil som handen i handsken.

Edit: dvs Bästa hojen för en viss förare, inte för alla som syntes för resterande Ducati förare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lite intressant är det ju ändå att såpass många av dom bra förarna i 500 hade annan bakgrund än 125 och 250.

Jag tror att prototypursprung är viktigare än taktantal. Detta då erfarenhet av att bygga och utveckla chassie är mer grundmurat där.

Lite förenklat är standardracing= handla motorkit från trimmare och handla fjädringsprylar från Öhlins. Funkar inte cykeln försök shimsa om fjädringen annars tough luck försök köra runt problemen.
När de sen kommer till MGP finns där helt plötsligt 5 ramar, 10 svingar och lika många fjädringslänkage, 20 gaffelkronor osv att välja på och föraren måste bestämma sig för vad han gillar och är komfortabel med. Är man då uppväxt med att veta hur det känns att flytta pivotpunkter i svingen, byta fjädringslänkage, ändra försprång osv istället för att bara kränga på nya däck och ut igen så har man ett försprång....

Sen finns där givetvis alltid talanger, Rossi hade vunnit även om någon fiskade upp honom direkt ur RD350cup...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bifogat

  • amoto3.jpg
    amoto3.jpg
    232.9 KB · Visningar: 211

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag minns det som om det var igår............alla trådarna om RR-sportens undergång när 250cc skulle ersättas av MOTO2..........

Låter precis lika nu.....enda skillnaden 125cc ersätts av MOTO3.........

Visst var 250cc racen "täta" och spännande, men inte har jag blivit besviken på MOTO2 i det avseendet...tvärt om!

Tror det blir på samma sättt med MOTO3 när vi summerar första säsongen,
......DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR!

/KentW
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
50% eller 100%, vad tycker ni själva? 100% måste ju vara bättre, det är liksom ALLT. 50% är trots allt bara hälften, hur kan hälften vara bättre än allt?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag minns det som om det var igår............alla trådarna om RR-sportens undergång när 250cc skulle ersättas av MOTO2..........

Låter precis lika nu.....enda skillnaden 125cc ersätts av MOTO3.........

Visst var 250cc racen "täta" och spännande, men inte har jag blivit besviken på MOTO2 i det avseendet...tvärt om!

Tror det blir på samma sättt med MOTO3 när vi summerar första säsongen,
......DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR!

/KentW
Visst har det varit roligt med Moto2 också men ofta gör man det enkelt för sig.
"Det blev fler som kör i Moto2 än i 250 för man bytte till fyrtakt." etc.

Det är ju inte bytet av motortyp som har gjort att fler är med än tidigare. Dorna hade kunnat genomföra exakt samma förändringar i klassens struktur men haft kvar tvåtaktarna och du hade sett samma typ av förändring med fler team etc, som blir färre till nästa år för övrigt.

Är 2-taktare bättre för miljön?
Nej. Men miljöargumentet för Moto2/Moto3 är ju en papperstiger. Det är knappast därför som man byter motortyp....
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
internationella roadracingens miljöarbete liknas med en papperstiger :tummenupp
Vad skulle du likna det vid då?
Man byter motorer på 30-40 hojar men fortsätter köra ett 50-70 tal trailers till varje race i Europa, flyger tonvis med utrustning över hela värdlen etc. Hojarnas utsläpp är ju en piss i havet. SKulle man verkligen vilja vara progressiv och arbeta med miljöprofilen finns det massor annat att göra som har en reell verkan...
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top