Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Maximum weight är det som Jide tänker på.
Aha! Du menar att det borde stå "Minimum weight"?
Verkar logiskt, nån maxvikt lär man inte behöva ha i ett reglemente. :tummenupp

Klippte och klistrade från motogp.com så det där har jag missat.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag gillar! Pris? Går köpa? Hade lätt kunnat ha en sådan som plojhoj.

Googlar lite på Harc Pro HP250RF o fann deras sida. Lär ju vara gp pris på den.

Visst vet du kommer säga varför inte köra 125 2takt... Men nä :)

Moriwaki har en liknande hoj som heter MD250H som är billigare. BilligARE, men förmodligen inte skitbillig.

Jag vet precis varför du inte vill köra 125-räser.

Edit: Moriwakin kostar knappa 13000 dollar.
 

MC Doktorn

Guest
Helt rätt väg att gå om man nu tror att fler vill köra GP klasser i framtiden.
Lite granna som mini supermono
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Namnet tvåtakt kontra fyrtakt är missvisande, fyrtaktare borde heta 50%-motorer och tvåtaktare 100%-motorer. En oinvigd kan ju få för sig att en fyrtaktare är kraftfullare än en tvåtaktare annars bara för att 4 > 2... ;)
Tacka vet jag en en kompakt lätt motor med en kolv som gör allt istället för kamkedjor, ventiler, drösvis med olja och rörliga delar in absurdum.

Nästa steg blir förhoppningsvis DI 2T men det kan lika gärna bli biogas, diesel och framförallt eldrift. Inte för att det har så mycket med racingmotorer (än) att göra men ska det ske någon utveckling på alternativa motortekniker så krävs det att man tävlar med dem, så e re bara.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dagens fyrtaktare med bensindrift kommer också att försvinna men jag har svårt att se att lika många kommer att se det som en personlig tragedi när den dagen kommer. Att vara så fäst vid en viss motortyp måste vara jobbigt.

Utvecklingen av motorer med alternativa drivmedel sker i första hand inom bilsporten och det kommer att smitta av sig till motorcyklarna så småningom.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det stora problemet är att en RR-tävling bara "mäter" vissa egenskaper hos en motor t.ex motoreffekt ur en viss slagvolym. Många nya krav som dagens motorkonstruktörer ställs inför diskuteras här ofta som ett problem t.ex bränsleekonomi, låga avgasemisioner, buller, god körbarhet i variernde trafikmiljöer och långtids livslängd (långa serviceintervaller) är problem som är tämligen ointressanta i racing. Den svåra balansgånggen som dagens konstruktörer ställs inför är att få ut tillräckligt mycket effekt och samtidigt uppfylla alla krav samt ha ett rimligt pris.

2 takt motorn började o fasas ut redan på 60 talet ur bilar och 70 talet ur standard mc. Hade den enkla motortypen haft möjlighet att uppfylla ALLA ovanstående krav, då hade vi sett den i flertalet fordon idag. Men eftersom många kraven som också är lagkrav, visade sig vara svåra att uppfylla med 2 taktsmotorn, så valde man o satsa på 4 taktsmotorn som hade större möjligheter att klara kraven kombinerade med varandra.
Den dag vi kör ett race där alla ovanstående krav vägs ihop och bedöms, då har vi en jätteutmaning för utvecklingsavdelningarna. Det kommer att kosta men samtidigt är det avändbart i massproduktionen.

Föutom motorn har vi flera system som nästan är bannlysta i raceing t.ex ABS bromsar med kombibromsar, tractions control. Detta är system som blir lagkrav inom några år på nya fordon. Att ha med dessa i racing blir en nödvändighet om man skall ligga främsta ledet på utvecklingen.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Att vara så fäst vid en viss motortyp måste vara jobbigt.

QUOTE]

maste vara jobbigt att vara en dryg insnoad javel ocksa.

alla jag kanner som kor 2 takt gor det for att de ar de enda race maskiner man kan fa tag i till overkomlig pris. det finns fortfarande inget alternativ om man vill ha en smidig, effektiv ock lattmekad race motor.

nar battre alternativ kommer, sa byter vi till det.

back to topic sa later det har faktiskt inte sa dumt, men da maste det ju bli sa billigt som dom sager, samt att det maste ju tillhanda hallas hojar fran tillverkarna sa att folk runt om i varlden kan kopa dessa och kora i nationella serier.

det hade ju varit synd om dom dodar en racing klass till (ala 250), annars kommer det ju inte finnas nagra alternativ till 600/1000 for oss glada amatorer.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
På presskonferensen igår efter racet frågade en journalist om Moto2/Moto3 kommer vara en lika bra, eller möjligen bättre, väg in i MotoGP fortsättningsvis.

Casey Stoner sa att han personligen föredrar 250/125 före Moto2/Moto3. Hojarna behöver vara så mycket prototyp som möjligt. I Moto2 har han sett hur stora problem förarna har med exempelvis chatter i år. Stora tillverkare som Honda och Aprilia behövs för att bygga riktigt bra chassin. Och förarna behöver ett riktigt bra chassi för att förstå och lära sig hur en hoj skall ställas in. Att gå från 2-takt till 4-takt i sig är inte svårt.

Dani Pedrosa föredrog även han rena prototypcyklar som är den högsta formen av racing. Moto2/Moto3 kan vara bra om man vill ha stora startfält på söndagen men det man riskerar att tappa är just kunskapen kring motorcykeln. Hur man t.ex. bygger sin växellåda eller justerar förgasaren. 125 var en bra skola för honom med bra racing, han hoppas att Moto3 också blir det. Jorge Lorenzo höll med.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En KTM 250 SX-F lämnar 38 hk på dynon i test men hela maskinen kostar ca 85 000 kr inkl moms. Så några hästar till och ändå komma under €10,000-gränsen borde nog gå. Hur mycket lämnar en 125 2-takts räser idag?

En 250F som rullar i cross VM med all kittning som finns och därtill hörande tveksam hållbarhet lämnar runt 45hk. Med tanke på att de inte tillåter mer än 81mm borr i Moto3 så lär effekten landa på under 50hk. Det är nog tur att 125 2-t inte tillåts köra parallellt, 10kg lättare motor, mindre gyroeffekt och 10hk till...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
En 250F som rullar i cross VM med all kittning som finns och därtill hörande tveksam hållbarhet lämnar runt 45hk. Med tanke på att de inte tillåter mer än 81mm borr i Moto3 så lär effekten landa på under 50hk. Det är nog tur att 125 2-t inte tillåts köra parallellt, 10kg lättare motor, mindre gyroeffekt och 10hk till...
Ok, inte sååå hett då. Men en standard HRC RS 125 R lämnar 44 hästar vid 12500 rpm och de går att köra bra racing med.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Casey Stoner sa att han personligen föredrar 250/125 före Moto2/Moto3....Dani Pedrosa föredrog även han rena prototypcyklar som är den högsta formen av racing...
Hade någon förväntat sig att de skulle säga något annat? De lär ju knappast såga skolan som tog dem dit de är idag.

Sen vet jag inte om det är din översättning som är felaktig, om du lagt in en egen tolkning eller om Pedrosa har missuppfattat vad Moto2 och 3 är/ska bli? Är det bara ren prototypracing som räknas? Slutar det att vara prototypracing när en del på hojen inte längre är specialgjord? Vart går gränsen?

Tycker det är ett jävla gnällande på folk i allmänhet om att det ska vara prototyp till varje pris. Titta på MotoGP, inte ens i närheten av lika underhållande som Moto2 och i slutänden är det de som avgör en sports framgång.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tycker det är ett jävla gnällande på folk i allmänhet om att det ska vara prototyp till varje pris.

Jag förstår inte riktigt heller heller varför "prototyp" gör det hela så mycket roligare. Och har det någonsin varit ren "prototyp"-racing? Om man tittar tillbaka i 125 och 250 (och för den delen 500) så har vi oftast ett eller två fabrikat som kan göra sig gällande i täten. Dessa fabrikat har då dessutom "fabrikare" som är ytterligare lite bättre än de som kan köpas. Det är då oftast dessa "fabrikare" som vinner.
Vilka av dessa hojar är då "prototyper"? Ja, fabrikshojarna är väl det, de är ju lite mer speciella än köpehojarna. Men de som kan köpas då? Kan en "prototyp" köpas för pengar? Har den inte upphört att vara en "prototyp" då? För några år sedan var ju Hondas 125:eek:r, 250 och 500 V2 till och med med i Bike -katalogen! Var de "prototyper"? Vem som helst kunde ju köpa dem!

För att hitta ren "prototyp"-racing får man väl gå till dragracing. Där gör/tillverkar varje förare SIN hoj. Annars bygger väl all racing på att man köper en motor/hoj och kör med den i mer eller mindre förfinat utförande. Men det är ju köpegrejor man använder.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Hade någon förväntat sig att de skulle säga något annat? De lär ju knappast såga skolan som tog dem dit de är idag.
Ben Spies är väl undantaget som bekräftar regeln. Eller ser du fler klart lysande stjärnor i kungaklassen som kommit från standardracingen?

Sen vet jag inte om det är din översättning som är felaktig, om du lagt in en egen tolkning eller om Pedrosa har missuppfattat vad Moto2 och 3 är/ska bli? Är det bara ren prototypracing som räknas? Slutar det att vara prototypracing när en del på hojen inte längre är specialgjord? Vart går gränsen?
13:50 @ http://www.motogp.com/en/videos/2010/Czech+Republic+Grand+Prix+Postrace+Press+Conference

Tycker det är ett jävla gnällande på folk i allmänhet om att det ska vara prototyp till varje pris. Titta på MotoGP, inte ens i närheten av lika underhållande som Moto2 och i slutänden är det de som avgör en sports framgång.
Frågan var som sagt om Moto2/Moto3 skulle fungera lika bra eller bättre som skola för framtida MotoGP-förare. Vad tror du själv? Kommer framtidens förare utvecklas bättre med hjälp av enklare/långsammare motorcyklar? Försökte bara bidra med lite information i tråden då jag misstänker att det finns de som saknar konto på MotoGP.com.

Elias (som kritiserat Moto2-klassen en hel del) körde racets snabbaste varv, 2'04.315. Lorenzo körde 2'02.299 för 3 år sedan på en 250. I fjol körde 12 förare i 250 snabbare än vad Elias gjorde under Moto2-racet i söndags.


Frågan var som sagt inte hur underhållande Moto2 är.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Grejen med prototypracing är ju att det är nära en ultimat utmaning. Reglerna är lösa. I princip begränsas endast vikten och cylindervolymen, resten är fritt.

En grupp brinnande själar samlas för att skapa en maskin som går så snabbt som möjligt. Det är alltså inte bara intensiv tävling mellan förare, utan en intensiv tävling mellan varje människa som arbetar i leden mellan det blanka pappret och mållinjen.

Det måste vara en oerhört kreativ, utvecklande och utmanande sysselsättning, i en miljö där endast de bästa av de bästa lyckas.

Det kallas Grand Prix Racing.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hade någon förväntat sig att de skulle säga något annat? De lär ju knappast såga skolan som tog dem dit de är idag.

Sen vet jag inte om det är din översättning som är felaktig, om du lagt in en egen tolkning eller om Pedrosa har missuppfattat vad Moto2 och 3 är/ska bli? Är det bara ren prototypracing som räknas? Slutar det att vara prototypracing när en del på hojen inte längre är specialgjord? Vart går gränsen?

Tycker det är ett jävla gnällande på folk i allmänhet om att det ska vara prototyp till varje pris. Titta på MotoGP, inte ens i närheten av lika underhållande som Moto2 och i slutänden är det de som avgör en sports framgång.
Grejen med prototypracing är ju att det är nära en ultimat utmaning. Reglerna är lösa. I princip begränsas endast vikten och cylindervolymen, resten är fritt.

En grupp brinnande själar samlas för att skapa en maskin som går så snabbt som möjligt. Det är alltså inte bara intensiv tävling mellan förare, utan en intensiv tävling mellan varje människa som arbetar i leden mellan det blanka pappret och mållinjen.

Det måste vara en oerhört kreativ, utvecklande och utmanande sysselsättning, i en miljö där endast de bästa av de bästa lyckas.

Det kallas Grand Prix Racing.
Det är väl ingen som sagt att Moto3 inte blir prototypracing?
Det blir inga enhetsmotorer och inga enhetschassis!
Det enda man försöker göra är att få klassen att bli lite billigare och mer tillgänglig så att inte fler team väljer att lämna "lilla" klassen och gå till Moto2.

http://www.asphaltandrubber.com/news/moto3-announcement-brno/

"Similar in concept to the Moto2 class, the most notable difference is the rumor that the Moto3 class will not be a spec-motor series, meaning any manufacturer can build a thumper and compete in the series. Considering the large number of manufacturers that already have experience racing 250cc singles, we can expect an array of bikes to be on the grid in 2012."

Moto3 features prototype bikes with 250cc four-stroke single-cylinder motors. However instead of a single-spec motor rule, as found in Moto2, Moto3 appears to be open to multiple engine manufacturers.

Allegedly the new series is designed to bring some teams out of the crowded Moto2 class, where 40 bikes can be found on the starting grid, and put them into the lower racing class where they would be more competitive. This also serves the double purpose of bolstering the entry-level GP racing series ranks, as some teams have jumped ship to Moto2 for the added exposure and relatively lower costs.


http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...0/June/jun0110-moto3-to-replace-125-gp-class/

MCN understands Honda is already working on a 250cc four-stroke single motor that has been fitted into a race RS125 chassis for initial testing at the Twin Ring Motegi circuit in Japan.

It’s understood that with minimal development work, the bike was 1.5s faster than a Grand Prix 125GP machine at the venue for the Japanese Grand Prix.

The Moto3 class will be multi-engine with prototype chassis and is designed to provide a cheap alternative to the current 125cc two-stroke format.


Med detta vid hand så ryktas det nu att även Ducati kanske ger sig in i leken, Moto3 ger en "tantalizing opportunity for Ducati to return to its racing routes with a Desmo single."

http://www.ducatinewstoday.com/2010/06/will-ducati-build-a-desmo-single-for-moto3/

Fattar inte varför alla ska vara så negativa till att överge tvåtakt?
Diskussionerna kring problemen med buller för tvåtaktsklasserna verkar helt glömda nu när SM på Anderstorp passerat med några dagar.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Frågan var som sagt om Moto2/Moto3 skulle fungera lika bra eller bättre som skola för framtida MotoGP-förare. Vad tror du själv? Kommer framtidens förare utvecklas bättre med hjälp av enklare/långsammare motorcyklar? Försökte bara bidra med lite information i tråden då jag misstänker att det finns de som saknar konto på MotoGP.com.

Elias (som kritiserat Moto2-klassen en hel del) körde racets snabbaste varv, 2'04.315. Lorenzo körde 2'02.299 för 3 år sedan på en 250. I fjol körde 12 förare i 250 snabbare än vad Elias gjorde under Moto2-racet i söndags.
OK, 250GP är snabbare än Moto2, men det behöver inte betyda att förare utvecklas bättre på en sådan. I så fall skulle MotoGP-fältet vara fullt med förare ifrån WSBK.
Crutchlow körde 1'58.018 på Brno i år. Lascorz körde 2'02.800 med sin 600 Ninja och en Superstock BMW lyckades köra på 2'03.591 och det med förare som de flesta inte ens hört talas om.
Men jag tror inte att Superstock 1000 skulle vara bättre än Moto2 och inte att Supersport skulle vara likvärdigt med 250GP. Jag köper inte ditt resonemang helt enkelt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
250cc var ju lättare och hade väl mer effekt på hjulet?

Jag tror Moto2 är mer likt MotoGP (än 250cc 2-takt) och därmed bättre instegsklass.

Att de idag är 1-2 sek efter 250cc är ju pga hk/vikt-förhållandet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
250cc var ju lättare och hade väl mer effekt på hjulet?

Jag tror Moto2 är mer likt MotoGP (än 250cc 2-takt) och därmed bättre instegsklass.

Att de idag är 1-2 sek efter 250cc är ju pga hk/vikt-förhållandet.
De som kört båda klasserna hävdar motsatsen, dvs vilken klass du lär dig mest i inför MotoGP.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top