Det stora problemet är att en RR-tävling bara "mäter" vissa egenskaper hos en motor t.ex motoreffekt ur en viss slagvolym. Många nya krav som dagens motorkonstruktörer ställs inför diskuteras här ofta som ett problem t.ex bränsleekonomi, låga avgasemisioner, buller, god körbarhet i variernde trafikmiljöer och långtids livslängd (långa serviceintervaller) är problem som är tämligen ointressanta i racing. Den svåra balansgånggen som dagens konstruktörer ställs inför är att få ut tillräckligt mycket effekt och samtidigt uppfylla alla krav samt ha ett rimligt pris.
2 takt motorn började o fasas ut redan på 60 talet ur bilar och 70 talet ur standard mc. Hade den enkla motortypen haft möjlighet att uppfylla ALLA ovanstående krav, då hade vi sett den i flertalet fordon idag. Men eftersom många kraven som också är lagkrav, visade sig vara svåra att uppfylla med 2 taktsmotorn, så valde man o satsa på 4 taktsmotorn som hade större möjligheter att klara kraven kombinerade med varandra.
Den dag vi kör ett race där alla ovanstående krav vägs ihop och bedöms, då har vi en jätteutmaning för utvecklingsavdelningarna. Det kommer att kosta men samtidigt är det avändbart i massproduktionen.
Föutom motorn har vi flera system som nästan är bannlysta i raceing t.ex ABS bromsar med kombibromsar, tractions control. Detta är system som blir lagkrav inom några år på nya fordon. Att ha med dessa i racing blir en nödvändighet om man skall ligga främsta ledet på utvecklingen.