Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nått mer intressant om moto3 ?

Onekligen nätta och snygga motorcyklar.
 

Bifogat

  • KTM moto3.jpg
    KTM moto3.jpg
    39.4 KB · Visningar: 184
  • Ioda Moto3.jpg
    Ioda Moto3.jpg
    71.7 KB · Visningar: 162
  • AJR.jpg
    AJR.jpg
    120.7 KB · Visningar: 164

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fotomontaget på en KTM FRR250-ram med en KTM450 RC4-motor va ju snyggt. KTM´s riktiga Moto3 hoj ska inte vara körklar förens hösten 2011.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Honda har visat sin Moto3 och bytt namn på den till NSF250R.

honda_nsf250r_moto3.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
NSF250R kommer ha samma ram som <2002 RS125R och kommer ha "Jha" 2004 RS125R kitsvingen.

Pris ska presenteras 11 juni. Men enligt dom Japanska Hondaåterförsäljarna som var på mötet 18 februari hos HRC när dom presenterade bilderna så siktar dom på 1.800.000 yen för hojen + 200.000 yen för deras basic set-up kit.RS125R kostade 880.000 yen utan och 1.000.000 yen med set-up kitet. NSF250R har 54,5% vikt på framhjulet vilket är 0,5% mer än RS125R har. Väger 84kg. RS125R väger 71,5kg.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
NSF250R kommer ha samma ram som <2002 RS125R och kommer ha "Jha" 2004 RS125R kitsvingen.

Pris ska presenteras 11 juni. Men enligt dom Japanska Hondaåterförsäljarna som var på mötet 18 februari hos HRC när dom presenterade bilderna så siktar dom på 1.800.000 yen för hojen + 200.000 yen för deras basic set-up kit. Den har 54,5% vikt på framhjulet vilket är 0,5% mer än RS125R har. Väger 84kg.
Shit vad progressivt och framåtskridande. ;)
Gammal skåpmat ihopkastat.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Shit vad progressivt och framåtskridande. ;)
Gammal skåpmat ihopkastat.

Blir enkelt att bygga om redan befintliga hojar och finns massor av kitdelar ute som går att använda på dom nya hojarna.

Värst är nog bakbromsoket på den hojen som är från 1988.. :brinnerup
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
NSF250R kommer ha samma ram som <2002 RS125R och kommer ha "Jha" 2004 RS125R kitsvingen.

Pris ska presenteras 11 juni. Men enligt dom Japanska Hondaåterförsäljarna som var på mötet 18 februari hos HRC när dom presenterade bilderna så siktar dom på 1.800.000 yen för hojen + 200.000 yen för deras basic set-up kit.RS125R kostade 880.000 yen utan och 1.000.000 yen med set-up kitet. NSF250R har 54,5% vikt på framhjulet vilket är 0,5% mer än RS125R har. Väger 84kg. RS125R väger 71,5kg.

Finns där någon info vad det blir för motor i den? Plockar de i en hottad crossmotor eller är det en motor byggd för denna applikation från början?

140000+tull+moms så får man hoppas att man inte kan bygga något lika snabbt genom att slakta en RS125 och köpa en trimmad crossmotor....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns där någon info vad det blir för motor i den? Plockar de i en hottad crossmotor eller är det en motor byggd för denna applikation från början?

140000+tull+moms så får man hoppas att man inte kan bygga något lika snabbt genom att slakta en RS125 och köpa en trimmad crossmotor....

Dom släpper lite info i taget på den där. Motorn är nog en crossmotor. Den lutar 15 grader bakåt och avgasröret går ut i bakkant. Har 50mm trottelhus.

Dom har testat NSF250R på Sugo och Motegi mot en std RS125R och då körde dom rätt jämt i varvtider mot varann. NSF var 1,5% snabbare.

Shuhei Nakamoto
"Our machine is competitive with an RS bike but not competitive with an Aprilia works bike.

Fifty horsepower will be a little difficult to achieve. With a single cylinder engine, to use higher revs the power is up but at the same time friction. But there is no need to run 16,000 rpm. I think 14,000rpm is a more reasonable level.

Horsepower will probably be around 45 or something like this. But with a super, super tune-up then fifty horsepower is achievable but at the same time engine life is short and the costs go up. Moto3 is for low cost racing and if the bikes can be competitive this is the best way.”

Lite jobbigt att dom gjort den nya "hojen" hojen dubbelt så dyr än den gamla! :näsblod

Läser om Amerikanska Moriwaki serien och där byter dom vev, kolv och ventiler vart 5 race. Det på hojar med liknande motorer som denna.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
får man använda vilken 4T 1cyl 250cc motor som helst?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
får man använda vilken 4T 1cyl 250cc motor som helst?

Än så länge är det väl sagt så. Men sen kommer väl Honda med något förslag om enhetsmotorer och att dom kan tänka sig att leverera. :rolleyes:
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Shit vad progressivt och framåtskridande. ;)
Gammal skåpmat ihopkastat.

Frågan bottnar såklart i varför tillverkarna inte hängt med i tiden & redan utvecklat en fräsch ren roadracing 2t & alla vore glada & sluppit allt detta?? Var fanns progressivt tänkande och framåtskridande tänkande i de moderna 2t garagen??

Fast nu kan man ju sitta hemma & göra sig lustig över de som helt i onödan måste skapa en ny flugvikts serie :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Frågan bottnar såklart i varför tillverkarna inte hängt med i tiden & redan utvecklat en fräsch ren roadracing 2t & alla vore glada & sluppit allt detta?? Var fanns progressivt tänkande och framåtskridande tänkande i de moderna 2t garagen??

Fast nu kan man ju sitta hemma & göra sig lustig över de som helt i onödan måste skapa en ny flugvikts serie :tummenupp
:confused:
Var har du varit de senaste åren? Aprilia/Derbi har ju gjort massor med sina tvåtaktare de senaste åren med sin RSA. Betydligt mer progressivt och framåtskridande än detta i varje fall.

Oavsett vad som har gjorts/inte gjorts i 125/250 de senaste åren gör det ju inte de här maskinerna fräschare eller mer nydanande för att de tar gamla ramar från 2002 och kastar i en crossmotor...

Du har helt rätt i att detta är en helt onödig flugviktsserie eftersom det redan finns en som fungerar skitbra.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
:banana
.............

.......jobbigt att dom gjort den nya "hojen" hojen dubbelt så dyr än den gamla! :näsblod

Läser om Amerikanska Moriwaki serien och där byter dom vev, kolv och ventiler vart 5 race. Det på hojar med liknande motorer som denna.

Nämen........fyrtaktare som ska vara så underhållsfria o fina.... :rolleyes:
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Oavsett vad som har gjorts/inte gjorts i 125/250 de senaste åren gör det ju inte de här maskinerna fräschare eller mer nydanande för att de tar gamla ramar från 2002 och kastar i en crossmotor...

Är ju inget som säger att man inte kan bygga nytt väl?
Men att Honda använder sig av 02 prylar är konstigt.
Men kanske den som passade bäst.

:banana

Nämen........fyrtaktare som ska vara så underhållsfria o fina.... :rolleyes:


Allt handlar om trimningsgrad!
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är ju inget som säger att man inte kan bygga nytt väl?
Men att Honda använder sig av 02 prylar är konstigt.
Men kanske den som passade bäst.




Allt handlar om trimningsgrad!
Förhoppningen var väl att det faktiskt skulle komma ut lite nya saker, vilket man får hoppas att det gör också. Ram från 2002 känns lite väl mycket ekonomitänk men vad vet jag.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Allt handlar om trimningsgrad!

Moriwaki MD250H har bara 33 hästar på bakhjulet. Så därför det är skumt att dom gör service så ofta på så std. Roligaste tråden hittils är om han som sköt ventilkåpan upp i ramen så ramen skadades.


Från en säljesannons:
Kept completely stock to be eligible for 125GP, Moto3, and spec Moriwaki class
-Raced at 7 USGPRU rounds.
-Impeccably maintained, never had any reliability issues
-Only one weekend on the bike since a complete new top-end was done (valves, springs, piston, rings, etc), new chain, chassis completely disassembled, cleaned, checked, lubricated and torqued to spec.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Förhoppningen var väl att det faktiskt skulle komma ut lite nya saker, vilket man får hoppas att det gör också. Ram från 2002 känns lite väl mycket ekonomitänk men vad vet jag.

Ramarna är säkert nytillverkade. Men specen är densamma sen 2002 och grundversionen kom 1995 av den. Nu ska den visst vara så pass bra så dom flesta som försökt göra bättre ramar bara misslyckats. Så den är säkert inte ett dåligt val.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ramarna är säkert nytillverkade. Men specen är densamma sen 2002 och grundversionen kom 1995 av den. Nu ska den visst vara så pass bra så dom flesta som försökt göra bättre ramar bara misslyckats. Så den är säkert inte ett dåligt val.
Det kan säkert stämma men det är ju inte et bevis på att klassen främst är till fr att vi ska få något nytt och spännande.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Men alltså, RS125R-ramen från 1995 kan omöjligt vara Skiten<tm> fortfarande? Är den.. 'perfekt'?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top