Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Men alltså, RS125R-ramen från 1995 kan omöjligt vara Skiten<tm> fortfarande? Är den.. 'perfekt'?

Om du inte vill slanta stora pengar så möjligen.
Har inte en aning om vilka serier de tillverkas i, men om de ska få någon ekonomi i det hela så klarar de förmodligen inte av alltför mycket nyutveckling. De lägger gissningsvis krutet på motorn.
Vänta något år och låt klassen etablera sig så kommer det nog någon uppdatering på ramen med.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men alltså, RS125R-ramen från 1995 kan omöjligt vara Skiten™ fortfarande? Är den.. 'perfekt'?
Ska man tro gnället i tråden kan den omöjligt vara det eftersom det isf skulle bevisa att det inte behövs så mycket utveckling i 125-klassen för att hänga med. Trodde alla delar var nya minst vart annat år, det är ju en superduperprototypklass vi talar om...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ska man tro gnället i tråden kan den omöjligt vara det eftersom det isf skulle bevisa att det inte behövs så mycket utveckling i 125-klassen för att hänga med. Trodde alla delar var nya minst vart annat år, det är ju en superduperprototypklass vi talar om...

I VM körde många team med andra ramar. Burning Blood, TSR, FabTec osv. Men även många VM-team upplevde orginal RS125R ramen som väldigt bra. I nationella serier är det mera vanligt att toppteam byter bara svingen mot Jha, HarcPro, Burning Blood, KRP osv. Några bygger om orginalramarna med luftintag genom stythuvudet som tex SEEL och FabTec andra bygger om för att ha justerbart styrhuvud i ramen mm. Men ramen är bra i grundutförande. Eftersom det är prototypklass är allt sånt helt fritt.

Har sett RS125R som exempel i en bok om ramar/geometri med omnämnande som en bra ram. Dom flesta som bygger ersättningsramar har väldigt sällan bytt geometri på dom mot Hondas.

Honda har med sin produktionsmodell inte brytt sig om uppdateringar på samma sätt. Det för att kunna hålla med en billig instegsmodell och för att dom som väljer att bygga vidare på hojen själv får välja vad den vill ha. På uppgraderingssidan som dom lämnat över till underleverantörer har det kommit nya uppdateringar minst varje år eller oftare beroende på vad det är.
 
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Det ligger en video på Honda NSF250R på You tube nu.
Den låter helt ok:tummenupp
Jag är kass på länka,så om någon vänlig själ vill:krama
 
Last edited:

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Hoppas det kommer lite roliga nya cyklar tack vare denna klass. Att använda sig av befintliga cross motorer tror jag inte på i längden, de har för långt slag. Större ventiler och borr är nödvändigt för att plock ut riktigt med effekt.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Eeeeh, den låter som en kombination mellan en Briggs&Stratton-gräsklipparmotor och en hyrgokart.

Jäävligt fett.

Nej. Blä.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
125 tvåtakt låter ju jävligt fett... :rolleyes:
Den låter ju i varje fall som att den kan skänka någon sorts fart eller kraft till hojen. Motorn i klippet som space la in låter ju som en trött hyrkart. Sjukt orejsigt, ingen spets, inget klipp.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
125 tvåtakt låter ju jävligt fett... :rolleyes:

Nej, den låter inte 'fet' någonstans men den låter åtminstone ARG, på sitt eget lilla vis. Som ett argt flygfä.

Den är 50%-motorn från klippet låter bara sjukt.. astråkig. Det är inte så det spritter i ballen när man hör den och man bara längtar till vår och räserbanan för det känns mest som den säger 'snart är det våååår, då måste du klippa gräääset ditt miffo'.

Typ. BLÄ!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej, det var skillnad i somras när SM-klasserna stor och liten röjsåg intog banorna, fett mycket racing, eller kanske inte...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nej, det var skillnad i somras när SM-klasserna stor och liten röjsåg intog banorna, fett mycket racing, eller kanske inte...
FAst hur mycket man än hatar tvåtakt kan du inte för allt smör i småland anse att den där Hondan låter tuffare/mer rejs än en 125R hoj. Speciellt med tanke på ditt dissande av Ducati och Yamaha i SBK...
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Dom släpper lite info i taget på den där. Motorn är nog en crossmotor. Den lutar 15 grader bakåt och avgasröret går ut i bakkant. Har 50mm trottelhus.

Dom har testat NSF250R på Sugo och Motegi mot en std RS125R och då körde dom rätt jämt i varvtider mot varann. NSF var 1,5% snabbare.

Shuhei Nakamoto
"Our machine is competitive with an RS bike but not competitive with an Aprilia works bike.

Fifty horsepower will be a little difficult to achieve. With a single cylinder engine, to use higher revs the power is up but at the same time friction. But there is no need to run 16,000 rpm. I think 14,000rpm is a more reasonable level.

Horsepower will probably be around 45 or something like this. But with a super, super tune-up then fifty horsepower is achievable but at the same time engine life is short and the costs go up. Moto3 is for low cost racing and if the bikes can be competitive this is the best way.”

Lite jobbigt att dom gjort den nya "hojen" hojen dubbelt så dyr än den gamla! :näsblod

Läser om Amerikanska Moriwaki serien och där byter dom vev, kolv och ventiler vart 5 race. Det på hojar med liknande motorer som denna.

Synd att man har baktrimmat motorerna med en sådär 65hk annars skulle det kunna vara en riktigt ball klass:)
I min värld så borde man i VM gynna teknikutvecklingen för att bygga snabbare hojar. Det verkar man ha slutat med :tummenner
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ändå rätt väg att gå & snart dax är att glömma Aprilia cup!

Ser med stor förtjusning hur möjligheterna öppnar sig för 4t miniklassen! Sanningen är ju den att alla vill vi ju se ett följande startfält med Honda, KTM, Suzuki, Kawasaki & Yamaha etc etc ..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
FAst hur mycket man än hatar tvåtakt kan du inte för allt smör i småland anse att den där Hondan låter tuffare/mer rejs än en 125R hoj. Speciellt med tanke på ditt dissande av Ducati och Yamaha i SBK...
Eftersom en 125R varken låter race eller tufft blir jämförelsen haltande.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top