Tvåtaktsmotorernas återkomst?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
..... och oljeinsputning på lagerna var väl på gång hos rotax också? Istället för att kladda med det i bensinen....

jetson

Guest
Hehe om effekturvan ser likadan ut på 200hk motor som på 50cc i filmen lär man behöva duktigt med antiwheelie

ELLER?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Marsupilami;5614914 Framförallt inte om man blandar tvåtaktsoljan direkt i tanken. [ATTACH=CONFIG skrev:
367655[/ATTACH]

Okej, var skall man blanda den? På macken, i köket eller i ismaskinen?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Okej, var skall man blanda den? På macken, i köket eller i ismaskinen?
Behållaren före oljepumpen?

Till TS.

Sensationsartiklar likt kvällsposten tycks vara din melodi. Men nåja, bra att någon håller igång snacket.

höginsprut till 2t med avgasport är ingen nyhet tex. Fungerar bra men frågan vad man i slutändan tjänar på det jämfört med 4t.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
I år körde jag för 10:e gången Söderarm -> Rödhamn på Åland på 10 liter brännolja...
Jag bor i vad som var hemmahamn för västkustens första motoriserade fiskebåt. Gammelgubbar har berättat att när man kom hem och skulle lägga till slog man av maskin och seglade sista biten, mycket enklare och säkrare tyckte de.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det är inte bara insprutning, utan DIREKTinsprutning som det pratas om. Det är det som är det nya, dvs att bränslet sprutas in direkt i förbränningskammaren ungefär som på en dieselmotor. Spridaren sitter rätt nära tändstiftet. Numer är det väl inte jättenytt iofs, det har funnits rätt länge på utombordare och nu även i några år på snöskoter.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är inte bara insprutning, utan DIREKTinsprutning som det pratas om. Det är det som är det nya, dvs att bränslet sprutas in direkt i förbränningskammaren ungefär som på en dieselmotor. Spridaren sitter rätt nära tändstiftet. Numer är det väl inte jättenytt iofs, det har funnits rätt länge på utombordare och nu även i några år på snöskoter.

Nu är du ute på bärtur. Vad menar du?

Magnuse

Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
När man stått ett par bandagar nära dom
som kör 2-takt och hört deras eviga varmkörande eller vad dom håller på med, längtar man tills de försvinner för gott!

moddlaren

Guest
Nu är du ute på bärtur. Vad menar du?

Tjo jörgen

jag tror att GeFeldz menar att injektorn skall sitta i toppen och inte i spjällhuset,, rotax har ju haft monterat i boost kanalen men har väll vad jag vet flyttat upp injektorn i toppen nu mera.

Peugot har ju haft detta på ditech 50cc moped motorn i några år o dessa insprutningar går ju tuna med ett GAMEBOY.. japp det är sant..

mvh

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjo jörgen

jag tror att GeFeldz menar att injektorn skall sitta i toppen och inte i spjällhuset,, rotax har ju haft monterat i boost kanalen men har väll vad jag vet flyttat upp injektorn i toppen nu mera.

Peugot har ju haft detta på ditech 50cc moped motorn i några år o dessa insprutningar går ju tuna med ett GAMEBOY.. japp det är sant..

mvh

Som en Mesobitchymotor.
Sitter även i en del Volvo.
Bränslet sprutas rakt mot stiftet så att motorn kan köras snålare än vanligt.

Bör tilläggas att det funkar ganska dåligt.

Aha, då är jag med!

Ja förblandningen/förångningen torde ju bli väldigt ringa med ett sånt arrangemang.
Känns som att man missar en del av de goda egenskaperna hos bensin menar jag

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
När man stått ett par bandagar nära dom
som kör 2-takt och hört deras eviga varmkörande eller vad dom håller på med, längtar man tills de försvinner för gott!
Även jag som gillar tvåtakt kan bli trött på ljudet av tvåtaktsvarmkörning. Men gathojar med direktinsprutning skulle ju inte låta så, utan mer som det ljud som inleder det här klippet.

http://youtu.be/RnC_JlmMYXw

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha