Etanol?
Funkar faktiskt, många av stadsbussarna här kör "dieselmotorer" på etanol.
Luktar sådär gemytligt fräscht av parkbänksalkolist när de dundrar förbi.Är du helt absolut helt 100% på att det är själva DI som ger sotbildningen?
Av det jag läst mej till på Nätet, så beror inte sotbildningen p.g.a. DI, utan alltför generös EGR.
Dessa motorer "måste" ha hög EGR när de ska snålköras för att få lambda 1 totalt sett.
Eftersom bensinförbränning nästan ofrånkomligt ger sot så blir orsakssambandet ganska klart: Mycket EGR = mycket sot.
Som exempel kan jag ta upp Mitsubishis 4G92-motor. Sitter i min bil och utgör föregångaren/basen för GDI-motorn och delar mycket av tekniken. Den har också EGR, en ganska märkligt konstruerad sådan anser jag själv när jag kollat närmare på den. Men vad vet jag, jag är inte motorkonstruktör...
Iallafall, den motorn sotar en hel del den också, trots att det är en "vanlig" portinsprutad sak.
För övrigt tycker jag motorindustrin gott kan överge EGR som ett sätt att nå stökiometrisk AFR och därmed undvika spikning. Vatteninsprutning är bättre på alla sätt och vis, det visste t.o.m. tyskarna under andra världskriget.