Tycker det är märkligt att det sotar mycket vid stratifierad drift. Om det nu inte är så att den stratifierade laddningen ger en lokalt väldigt fet blandning vid tändstiftet och flamfrontens centrala delar.Nej, det är inte direktinsprutningen i sig som är orsaken till sotbildningen. En direktinsprutad motor kan köras i olika driftlägen. De vanligaste idag är homogent, homogent mager och stratifierad drift. Av dessa är det stratifierad drift som ger upphov till mycket sot. Mitsubishis GDI-motor kördes i stratifierad drift och sotade mycket.
I de mätningar jag gör får jag ibland problem att mäta sotnivåerna från en DI-motor som körs i homogen eller homogen magerdrift eftersom de är för låga. Om jag däremot kör samma motor i stratifierad drift är det inte ovanligt att jag å andra sidan bottnar precis samma mätutrustning. Detta trots att motorn i sig är en s.k spray guidad istället för GDI:ns wall guidade som ger upphov till betydligt mer sot.
Vad gäller EGR så finns det olika anledningar till EGR och det finns olika sätt att använda EGR men i huvudsak försämras förbränningsstabiliteten av EGR i cylinderhuvudet. Dålig stabilitet i förbränningen är en direkt orsak till sotbildning. Detta går att avhjälpa med t.ex skiktad EGR eller att man ökar mängden swirl i luftrörelsen. EGR har dock samma inverkan på alla DI-motorer oavsett driftsförhållande även om sotbildningen sker på lite olika sätt.
Huvudproblemet här är att många anser att DI-motorer är extrema på att utveckla sot när man i själva verket blandar äpplen och päron. Att beskriva alla typer av DI-motorer utifrån en gammal GDI-motor från Mitsubishi är som att säga att alla hojar låter konstigt för att en Ducati rasslar om kopplingen...
Normalt är det ju så att ju högre AFR (snålare blandning) desto mindre sot och därmed borde ju en DI-motor sota minst vid stratifierad drift. Lågt AFR (fet blandning) brukar ge mycket sot, tänk en gammal 50-talsjänkare med fetställd V8 som lämnar stora svarta moln när dom cruisar genom stan.
Vet inte hur sent de sprutar in, men det kan ju hända att etanolen förbränns direkt och därmed kan ingen spikning uppstå.Men... Borde inte de motorerna spika så inihelvete? Enorm kompsänkning eller?
Står lite om tekiken i kapitel 2 här.
Och här kan man läsa mer.