TV-tips: På mc genom Alaska

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sant. Jag kan förstå att man när man blir äldre vill ta det lugnare och njuta mer av omgivningen.
Själv uppskattar jag mest att ligga och köra ensam på en öde grusväg ute i skogen nånstans. I lagom tempo, så att man hinner se något.... och samtidigt ha marginalerna på sin sida om man skulle klanta sig i en kurva eller nåt.

Det händer ju då och då :gnissla

Fattar inte dom som säger sig vara hoj åkare och inte gillar denna typen av körning?? Enligt mig så är all typ av hojåka intressant. Tycker touring, offroad, racing, crusing ja alla varianter av hoj åka har sin plats!

Har dock en fundering på om inte den sorten som bara tycker bakhjulsåka och full fart gäller är just den typen som inte blir så långvarig på hoj planen. De gillar egentligen bara själva "outlaw" stämpeln hojar har. Inte körandet i sig.......... Men det är ju bara min högst personliga åsikt :D

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Jag och Gubben vill oxå gärna glutta på den om det går för sig :)

BTW.. Long way round var riktigt bra! såg dom avsnitten en vinter, vi tog ett avsnitt varje kväll.. var så pass bra att man hela dagen längtade efter att få se den! Rekomenderas verkligen!

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
man kan se "På mc genom Alaska" på följande kanaler och tider:

SVT24 tor 5 jan 2012 kl 22.50
SVT2 lör 7 jan 2012 kl 00.30
SVT2 tis 10 jan 2012 kl 15.00
SVT24 lör 4 feb 2012 kl 22.50

SVT svarade snabbt...

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Trevlig liten dokumentär som var bra avvägd för att passa allmänheten, och hade lite av varje.
Jag satt väl inte med gåshud direkt, men den var OK.
Två saker jag störde mig på:
1, Snubben med den röda bilen som stod och torrgasade sin gamla V8 så den nästan storknade.
2, Att gubbarna stod upp på sina hojar så fort den blev grusväg, även om grusvägen var så välpackad att fästet måste ha varit suveränt. Det såg väldigt krystat ut tycker jag.

Två saker jag gillade:
1, Vackra vyer och storslagen miljö som gjorde att jag börjar se vitsen med att ha en tung klumpig offroad-hoj med packväskor.
2, Intervjuerna med de alltid lika sköna amerikanerna. Som inbiten svensk är det uppfriskande och lite skrattretande (fast inte nödvändigtvis på ett elakt sätt) att höra dem gå på :)

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Sant. Jag kan förstå att man när man blir äldre vill ta det lugnare och njuta mer av omgivningen.
Själv uppskattar jag mest att ligga och köra ensam på en öde grusväg ute i skogen nånstans. I lagom tempo, så att man hinner se något.... och samtidigt ha marginalerna på sin sida om man skulle klanta sig i en kurva eller nåt.

Det händer ju då och då :gnissla

Pm'a mig med, så förgyller du min eftermiddag lite!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det gjordes en film om vår tripp över Asien -06. Inte mycket bättre än denna kanske, men snäppet bättre tycker jag nog. Även om den också är full med gubbar. Mer MC-åka iaf.

Om det är nån som fortfarande har missat den så hojta till så skickar jag en länk.

Hojt, vill gärna se. :)

Edit: Ett till reseprogram som rekommenderas är "by any means", igen med Charley Boorman där han reser runt i världen och ser olika delar av hojkulturen.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Trevlig liten dokumentär som var bra avvägd för att passa allmänheten, och hade lite av varje.
Jag satt väl inte med gåshud direkt, men den var OK.
Två saker jag störde mig på:
1, Snubben med den röda bilen som stod och torrgasade sin gamla V8 så den nästan storknade.
2, Att gubbarna stod upp på sina hojar så fort den blev grusväg, även om grusvägen var så välpackad att fästet måste ha varit suveränt. Det såg väldigt krystat ut tycker jag.

Två saker jag gillade:
1, Vackra vyer och storslagen miljö som gjorde att jag börjar se vitsen med att ha en tung klumpig offroad-hoj med packväskor.
2, Intervjuerna med de alltid lika sköna amerikanerna. Som inbiten svensk är det uppfriskande och lite skrattretande (fast inte nödvändigtvis på ett elakt sätt) att höra dem gå på :)
Intämmer till fullo.
Jag undrar också om man måste stå upp så fort det blir grusväg:)
Ser ganska löjligt ut, men någongrusåkare kanske kan utveckla ämnet.
Har åkt mycket grusväg då småvägarna förr inte var belagda som det är idag.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycker det var en trevlig film. Det är ju sånt där man gör när man är ute på långtur eller semester.

Grymmast var gubben på gamla BMW:n med Hoske tanken. Vilken hjälte! :yoparty

Gubbarna med korvätarhjälmar på nya GS:ar var inte speciellt grymma dock. :näsblod

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Intämmer till fullo.
Jag undrar också om man måste stå upp så fort det blir grusväg:)
Ser ganska löjligt ut, men någongrusåkare kanske kan utveckla ämnet.
Har åkt mycket grusväg då småvägarna förr inte var belagda som det är idag.

Nej, det är nog inte nödvändigt. Men är vägen dålig osv är det ju så klart skönt att stå. I övrigt burkar jag stå upp ibland ifall grusvägen är smal och har många krön. Får en känsla av bättre kontroll då :rolleyes: Men jag är å andra sidan ingen stjärna på grus så jag kanske inte skall säga något :kryckor

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Det gjordes en film om vår tripp över Asien -06. Inte mycket bättre än denna kanske, men snäppet bättre tycker jag nog. Även om den också är full med gubbar. Mer MC-åka iaf.

Om det är nån som fortfarande har missat den så hojta till så skickar jag en länk.

jag hojtar oxå....hojt hojt...

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
När du står upp så blir körningen lite mer avslappnad, hojen kan röra sig utan att du känner varje rörelse.
På hojar över 200kg ger stående körning lite mer inspiration till bus... eller bara ta sig genom ett svårt parti.

Sitter man och truckar 25-50 mil på vägar breda och raka som flygplansfält har man nog svårt att ställa om till grus-mode.
Ställer man sig upp ramlar poletten ner "Jaha nu är det grus då kan vi inte hänga på styret längre."

sportbike

Guest
Tror att TT3D: Closer to the edge passar den här publiken bättre :D Grym rulle, måste ses av alla på detta forum!
Tips, se till att ha text när ni kollar (engelsk text hjälper det med)

Seen it, han är grym Guy Martin, både på att hantera hojen och prata fort, en riktig enstöring med ett enda mål...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hojtar också. Tar gärna länk till den där filmen Starstriker. :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har dock en fundering på om inte den sorten som bara tycker bakhjulsåka och full fart gäller är just den typen som inte blir så långvarig på hoj planen. De gillar egentligen bara själva "outlaw" stämpeln hojar har. Inte körandet i sig.......... Men det är ju bara min högst personliga åsikt :D

Eller så finns det flera varianter av hojåkare..och inte bara 2.
Att säga att de som gillar bakhjulsåka egentligen bara gillar outlaw stämpeln är otroligt trångsynt. Gissar att du har några år på nacken. Alla som har tatueringar är kåkfarare oxå va ;)

Nä..de som gillar fart och bakhjul men kanske inte tar hojen till jobbet när det regnar är snarare typen som kör hoj för adrenalinkicken skull. För att de älskar att köra fort och leka runt. Att pendla till jobbet varje dag är kanske inget för dom då de hellre sitter o har skönt i en varm bil etc. Men när solen kommer fram o polarna ringer o radar upp hojarna inför en aktiv åkning då kommer känslan att fan va kul det kommer bli. Att köra lagligt o bara åka runt o kolla på naturen är inte för alla.
O detta har inget med outlaw stämpeln att göra..den kommer av er andra som inte tycker om vad dessa individer gör.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0