Typiskt SH

njelger

Guest
I USA (och andra diktaturer) har man ff dödsstraff.
Har det avskräckt tillräckligt tycker du?

;)

Och, visst: Dubbel självrisk är ju "billigt" om man klarat sig x antal år.
Men jag tycker man ska ha en rimlighetsprincip, som säger ungefär följande:
Dels betala upp till vad det hade kostat, för hela försäkringsperioden, sen lika mycket till som "straff". Detta är var förs.bolaget får. D.v.s exakt det dubbla det SKULLE ha kostat att försäkra hojen i det skickden har eller den rätte ägarens status. Det räker gott åt dem, med de vinster de gör.
SEN därefter en fastslagen tariff i % av din årslön som samhälleligt straff.
Ett bötesbelopp alltså, som inte går till försäkringsbolagens vinster, utan kan vara vikt för t.ex trafikskadeoffer eller institutioner för sådana människor, typ Alfta Rehabcenter.

Blir ju väldigt rörigt. FB kan väl inte utmäta några straff?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alltså, grunden varpå samhället vilar är lagen.

Det ÄR inte fri vilja att välja att göra exakt hur man vill.

Exakt. Så antingen kör ingen över 110, har reflex bak, typgodkända plinkers, osv eller så är det upp till var och en att ta sitt eget ansvar då man väljer att träda över gällande regler.

I fallet köra i Jeans så är det till och med inget lagbrått, likväl som att någon annan står skriven på en den hoj man kör även om det senare inte är något jag själv nytjar (tycker försäkringen är helt ok). Lik-förbannat så blir det ett jäkla liv så fort något av det uppdagas.

Att en lädermisil som nyss varit och klämt bulten i 250 med undangömd skyllt och miniblinkers i våldsamt fräsiga men olagligt tonade nyanser tycker sig ha rätt att tillrättavisa mitt klädval när Jag kör hoj är bara befängt!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Det finns, skenförsäkrare, turbbokonverterare, bakhjulsåkare, snåla människor som inte håller sig med fräsha däck, bultenmänniskor, mm. Alla dessa bidrar mer eller mindre till situationen. Varför är det rätt att hacka på vissa men inte andra?

Min hjärtefråga till exempel. varför får alla duktiga helskinnsmänniskor med ryggskydd hacka på mig som kör i jeans när det är dem som står för nästan alla allvarliga olyckor?

Jag tycker lätt man kan hacka på turbokonverterare OM man hackar på andra som gör sitt för att höja premien.

Nu råkar Jag tycka att alla får göra vad de själva vill så Jag hackar inte på nån, inte ens nån som vill ställa hojen på sin farsa. Går det att göra så så är det väl bara att köra på och om denne sen får utebliven ersättning vid olycka så är det väl hans/hennes probbs.

Wheela, turbomata, tuta å kör och bråka inte så mycket med människors fria vilja.

Håller med! Istället för att klaga, informera folk om risken att t ex inte få ersättning vid olycka om det står på nån annan, att man skadar sig mycket mer om man kör utan skydd osv. Sen är det upp till personen i fråga att själv avgöra om dom tycker det är värt det eller inte.

Jag lever nog över mina tillgångar, för jag är fattig som en lus. MEN hojen står på mig, HEL försäkrad och allt! :tummenupp
Jag har helställ, stövlar, hjälm o ryggskydd, men jag kör inte alltid med allt på. Oftast väldigt lat och kör bara med hjälm och ryggskyddet.

Va med om en olycka förra sommaren och tackar min lyckliga stjärna att jag hade allt på mig, för annars hade det nog inte blivit så mycket kvar av min hud. Dagen innan körde jag utan skydd, olycksdagen med skydd.

Det lönar sig inte att klaga för folk ändrar inte sin levnadsstil eller sitt tankesätt för att nån beklagar sig. Information och lärdom är oftast mest effektivt. Sen finns det många puckon (inte pucken) som aldrig kommer ta till sig den informationen men som sagt, det är upp till dom. Och lär dom inte sig av lärdom och information så lär dom inte sig för att nån klagar.

Klagar är för bittra människor som är avundsjuka på andra. Gör något åt din egen situation om du vill ha det bättre. :tummenupp

Obs! Svaret är inte riktat till dig Teo. :p

Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Håller med! Istället för att klaga, informera folk om risken att t ex inte få ersättning vid olycka om det står på nån annan, att man skadar sig mycket mer om man kör utan skydd osv. Sen är det upp till personen i fråga att själv avgöra om dom tycker det är värt det eller inte.

Jag lever nog över mina tillgångar, för jag är fattig som en lus. MEN hojen står på mig, HEL försäkrad och allt! :tummenupp
Jag har heltställ o stövlar o hjälp o ryggskydd, men jag kör inte alltid med allt på. Oftast väldigt lat och kör bara med hjälm och ryggskyddet.

Va med om en olycka förra sommaren och tackar min lyckliga stjärna att jag hade allt på mig, för annars hade det nog inte blivit så mycket kvar av min hud. Dagen innan körde jag utan skydd, olycksdagen med skydd.

Det lönar sig inte att klaga för folk ändrar inte sin levnadsstil eller sitt tankesätt för att nån beklagar sig. Information och lärdom är oftast mest effektivt. Sen finns det många puckon (inte pucken) som aldrig kommer ta till sig den informationen men som sagt, det är upp till dom. Och lär dom inte sig av lärdom och information så lär dom inte sig för att nån klagar.

Klagar är för bittra människor som är avundsjuka på andra. Gör något åt din egen situation om du vill ha det bättre. :tummenupp

Obs! Svaret är inte riktat till dig Teo. :p

Wörd.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ni har fått med väldigt många bra punkter! Hoppas FB läser detta :D

Först e man snorris och drömmer om värsta litermaskinen, köper sig detta och skenförsäkrar. Kör som en rövare och vurpar några ggr under åren innan man kommer upp i gubbåldern. Sedan sparkar man på de som redan ligger ner för det är minsann snorisarna som fått deras försäkring premie höga. Fatta att vi sitter i samma båt och så länge ni tycker att det är okej av FB att stoppa alla dessa k*kar i våra ars*en så kommer inget förändras!

För de som är äldre o mer insatta inom ämnet tas seriösare, ex om SMC skulle ta tag i detta och snacka vett i de människor som sitter bakom spakarna och få stöd från alla både unga och gammal så finns det ingen utväg för FB. För det är trotts allt lag på att man ska trafikförsäkra sin hoj, så istället för att göra nåt olagligt och åka oförsäkrat så gör man nåt som känns lite mindre olagligt och skenförsäkrar. För om en vuxen i ens närhet inte tycker det är fel o går med på det så känns det inte så farligt, men säg till nån att du åker oförsäkrat så får man höra det ena o det andra.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag var 18-20 med nytaget hojkort hade jag inte en tanke på ngn ny litervärsting mtp min ekonomi. Jag körde gamla 10-15 år gamla skithojar, det gör jag än idag. :D Köpta och försäkrade i mitt namn, med min egen cash.

Jag tror att det är dagen trendängsliga ungar som inte kan gå till skolan utan de värsta kläderna och senaste mobilen, som tar samma beteendemönster med sig när det ska köpa hoj. Utan att rätta mun efter matsäck. På hösten flåsar sedan avbetalningar och årsförsäkring i nacken och ännu en "höststöld" löser problemet.

Först e man snorris och drömmer om värsta litermaskinen, köper sig detta och skenförsäkrar. Kör som en rövare och vurpar några ggr under åren innan man kommer upp i gubbåldern. Sedan sparkar man på de som redan ligger ner för det är minsann snorisarna som fått deras försäkring premie höga. Fatta att vi sitter i samma båt och så länge ni tycker att det är okej av FB att stoppa alla dessa k*kar i våra ars*en så kommer inget förändras!

För de som är äldre o mer insatta inom ämnet tas seriösare, ex om SMC skulle ta tag i detta och snacka vett i de människor som sitter bakom spakarna och få stöd från alla både unga och gammal så finns det ingen utväg för FB. För det är trotts allt lag på att man ska trafikförsäkra sin hoj, så istället för att göra nåt olagligt och åka oförsäkrat så gör man nåt som känns lite mindre olagligt och skenförsäkrar. För om en vuxen i ens närhet inte tycker det är fel o går med på det så känns det inte så farligt, men säg till nån att du åker oförsäkrat så får man höra det ena o det andra.

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Men SH är nog fel ställe att ta upp detta på. Sh är en piss i sjön jämnfört med hur många som verkligen kör motorcykel, INTE bara sport då. Det behövs nog ett myckt större organ för att det ska nå ut till alla. T ex en regering eller ett parti.

Plus att det spelar ingen roll vilka lagar som finns eller hur många punkter som sätts upp och hur många som skriver upp sig på protestlistan mot höga FBavgifter. Det kommer ALLTID finnas folk som kör utan A-kort, folk som kör utan skydd, folk som kör utan försäkring. Det är samma som på bilsidan, det kommer alltid finnas folk som kör påverkade, folk som kör utan B-kort osv osv osv. Det kommer alltid finnas folk som inte följer lagen. Vissa gör det till ett yrke vissa gör det för adrenalinet och vissa gör det för dom aldrig växer upp.

Så varför sitta och klaga på ett litet forum om vad alla andra gör för fel, gör DITT rätt och försök få folk att följa dig istället. Om du vill börja med att göra rätt börja med dig själv. Sen är din uppgift att påverka folk åt rätt håll.

Ingen tycker det är okej att bli blåsta, men den enskilda människan kan tyvärr inte göra så mycket. Speciellt inte när det gäller pengar. Mckörning är en hobby och har man inte råd med hobbyn så utövar man den inte. Varför skulle FB bry sig om folk har råd med hoj eller inte? FB tycker nog för sin egen räknings skull att det är bättre om folk skenförsäkrar, då slipper dom punga ut alla dom fina stålar man har betalat in. ;) Och är du efter olyckan fortfarande hel så vet dom att är man dum nog att köra hoj en gång så gör man det igen! :tummenupp

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
När jag var 18-20 med nytaget hojkort hade jag inte en tanke på ngn ny litervärsting mtp min ekonomi. Jag körde gamla 10-15 år gamla skithojar, det gör jag än idag. :D Köpta och trimmade för cash.

Jag tror att det är dagen trendängsliga ungar som inte kan gå till skolan utan de värsta kläderna och senaste mobilen, som tar samma beteendemönster med sig när det ska köpa hoj. Utan att rätta mun efter matsäck. På hösten flåsar sedan avbetalningar och årsförsäkring i nacken och ännu en "höststöld" löser problemet.

Utan att vara ironisk är du en väldig speciell person på et mycket positivt sätt, men tyvärr födds och uppfostras inte alla så. Men utan att detta ska bli en barn och uppfostrings tråd så hoppar vi över detta. För det är mycket sant det du säger, men Sverige/världen ändras och så som den ser ut nu kan det inte fortsätta då allt kommer slå tillbaks mot oss själva!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan att vara ironisk är du en väldig speciell person på et mycket positivt sätt, men tyvärr födds och uppfostras inte alla så. Men utan att detta ska bli en barn och uppfostrings tråd så hoppar vi över detta. För det är mycket sant det du säger, men Sverige/världen ändras och så som den ser ut nu kan det inte fortsätta då allt kommer slå tillbaks mot oss själva!

Förlåt. Jag ville bara inte bli ihopbuntad med slödder som lever över sina tillgångar. Jag har sagt vad jag tycker till de flyktiga bekantskaper på tex sveavägen som världsvant svarat "fb" (försäkringsbedrägeri) på min fråga vart gamla hojen tagit vägen när de plötsligt kommer på en ny värsting.
Det är sjukt vanligt. Jag tycker inte de är bikers öht. Hojen är ju navet i intresset, inget föremål man tillskansar sig på lösa grunder. Då är det ju bara showoff. Inget mc-intresse alls.

Så, nu var det tråkiga sagt. Glad igen!

God natt! :D

/J

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Så varför sitta och klaga på ett litet forum om vad alla andra gör för fel, gör DITT rätt och försök få folk att följa dig istället. Om du vill börja med att göra rätt börja med dig själv. Sen är din uppgift att påverka folk åt rätt håll.

Men är det inte just det folk gör, klagar och försöker få andra att ändra dåliga beteende :confused:
Iofs brukar det valiga svaret då bli moralkärring eller bara kärring "-kom inte hit och förstör tråden etc etc etc" :D

Men du har helt rätt, man gör så gott man själv kan och hoppas att någon fattar att det är goda råd :tummenupp

När jag var 18-20 med nytaget hojkort hade jag inte en tanke på ngn ny litervärsting mtp min ekonomi. Jag körde gamla 10-15 år gamla skithojar, det gör jag än idag. :D Köpta och försäkrade i mitt namn, med min egen cash.

Jag håller med du :tummenupp

Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Förlåt. Jag ville bara inte bli ihopbuntad med slödder som lever över sina tillgångar. Jag har sagt vad jag tycker till de flyktiga bekantskaper på tex sveavägen som världsvant svarat "fb" (försäkringsbedrägeri) på min fråga vart gamla hojen tagit vägen när de plötsligt kommer på en ny värsting.
Det är sjukt vanligt. Jag tycker inte de är bikers öht. Hojen är ju navet i intresset, inget föremål man tillskansar sig på lösa grunder. Då är det ju bara showoff. Inget mc-intresse alls.

/J

Du har väldigt bra poänger Jörgen :tummenupp

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men SH är nog fel ställe att ta upp detta på. Sh är en piss i sjön jämnfört med hur många som verkligen kör motorcykel, INTE bara sport då. Det behövs nog ett myckt större organ för att det ska nå ut till alla. T ex en regering eller ett parti.

Plus att det spelar ingen roll vilka lagar som finns eller hur många punkter som sätts upp och hur många som skriver upp sig på protestlistan mot höga FBavgifter. Det kommer ALLTID finnas folk som kör utan A-kort, folk som kör utan skydd, folk som kör utan försäkring. Det är samma som på bilsidan, det kommer alltid finnas folk som kör påverkade, folk som kör utan B-kort osv osv osv. Det kommer alltid finnas folk som inte följer lagen. Vissa gör det till ett yrke vissa gör det för adrenalinet och vissa gör det för dom aldrig växer upp.

Ingen tycker det är okej att bli blåsta, men den enskilda människan kan tyvärr inte göra så mycket. Speciellt inte när det gäller pengar. Mckörning är en hobby och har man inte råd med hobbyn så utövar man den inte. Varför skulle FB bry sig om folk har råd med hoj eller inte? FB tycker nog för sin egen räknings skull att det är bättre om folk skenförsäkrar, då slipper dom punga ut alla dom fina stålar man har betalat in. ;) Och är du efter olyckan fortfarande hel så vet dom att är man dum nog att köra hoj en gång så gör man det igen! :tummenupp

Du kanske missade det men tog upp det lite snabbt:tungan "För de som är äldre o mer insatta inom ämnet tas seriösare, ex om SMC skulle ta tag i detta och snacka vett i de människor som sitter bakom spakarna och få stöd från alla både unga och gammal så finns det ingen utväg för FB"

Det finns folk till allt, men när den som försöker göra rätt för sig ska ta den största smällen så letar tyvärr folk efter andra vägar.:död

Detta är inte så litet forum, du hittar folk från alla sorters kategorier här. Poliser, busar, politiker, personer som jobbar inom FB, vanliga svenssons, unga/gammla, kvinnor/män. Och trotts sitt namn Sporthoj.com så hänger det folk som köra andras orts hojar. Många läser bara och skriver inget. Folk är aktiva dygnet runt så för mig är det inte så litet.:3freak

Och det där med att mc körning är en hobby och har man inte råd bla bla bla köper jag inte. För du som tjej får bättre premie, eller på ett eller annat sätt inte fått lika hög premie som vissa andra så kanske det känns bekvämt för dig eller ganska svårt att sätta dig in i hur jävligt det är när vissa blir drabbade mer än andra. Sedan måste man ju ha ett liv också, om du får barn, köper hus, bil skulle det vara kul för dig att inte få pyssla med hojåkandet? då kommer gnällandet komma att det är så jävla dyrt och man mår kast.

Eller är det hela tjusningen med att äga en literhoj/tubrohoj, stå där och glänsa med sitt sprillans nya utrustning, dyra försäkring och folk ska tycka att shit va shit vilken jävel, han/hon måste vara rik för annars har man inte råd att ens äga en sådan maskin. Se ner på alla andra för man tror de ser upp till en och tycka att man är så mycket bättre för man är värd att åka sporthoj, men i själva verket så har man blivit r*v*nullad av fb för den lilla glansen att bara få stå där o alla ska se en. Nä det är inte hobby eller hojåkning för mig. Utan det är enbart för ens ego!
Och sen när man räcknar på det så inser man att man det har fan kostat en nära 100tusen för att bara glänsa ett par minuter under en säsong.
Det är fan inte intresse/hobby eller vad man vill kalla det.

Så hur dyrt får det vara/bli innan du kastar in handuken?

Och grejen med försäkringar är att man inte helt eneklt har råd att utföra en hobby och nått går åt helvete så står man där o ska betala alla summor själv. Så hur rimligt är det när de vill ha summor som är mer halva hobbykostnaden? Vart tog syftet med försäkringen vägen?

/J

Du är förlåten! Hoppas du kan sova gott nu :krama

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Du kanske missade det men tog upp det lite snabbt:tungan "För de som är äldre o mer insatta inom ämnet tas seriösare, ex om SMC skulle ta tag i detta och snacka vett i de människor som sitter bakom spakarna och få stöd från alla både unga och gammal så finns det ingen utväg för FB"

Det finns folk till allt, men när den som försöker göra rätt för sig ska ta den största smällen så letar tyvärr folk efter andra vägar.:död

Detta är inte så litet forum, du hittar folk från alla sorters kategorier här. Poliser, busar, politiker, personer som jobbar inom FB, vanliga svenssons, unga/gammla, kvinnor/män. Och trotts sitt namn Sporthoj.com så hänger det folk som köra andras orts hojar. Många läser bara och skriver inget. Folk är aktiva dygnet runt så för mig är det inte så litet.:3freak

Och det där med att mc körning är en hobby och har man inte råd bla bla bla köper jag inte. För du som tjej får bättre premie, eller på ett eller annat sätt inte fått lika hög premie som vissa andra så kanske det känns bekvämt för dig eller ganska svårt att sätta dig in i hur jävligt det är när vissa blir drabbade mer än andra. Sedan måste man ju ha ett liv också, om du får barn, köper hus, bil skulle det vara kul för dig att inte få pyssla med hojåkandet? då kommer gnällandet komma att det är så jävla dyrt och man mår kast.

Eller är det hela tjusningen med att äga en literhoj/tubrohoj, stå där och glänsa med sitt sprillans nya utrustning, dyra försäkring och folk ska tycka att shit va shit vilken jävel, han/hon måste vara rik för annars har man inte råd att ens äga en sådan maskin. Se ner på alla andra för man tror de ser upp till en och tycka att man är så mycket bättre för man är värd att åka sporthoj, men i själva verket så har man blivit r*v*nullad av fb för den lilla glansen att bara få stå där o alla ska se en. Nä det är inte hobby eller hojåkning för mig. Utan det är enbart för ens ego!
Och sen när man räcknar på det så inser man att man det har fan kostat en nära 100tusen för att bara glänsa ett par minuter under en säsong.
Det är fan inte intresse/hobby eller vad man vill kalla det.

Så hur dyrt får det vara/bli innan du kastar in handuken?

Och grejen med försäkringar är att man inte helt eneklt har råd att utföra en hobby och nått går åt helvete så står man där o ska betala alla summor själv. Så hur rimligt är det när de vill ha summor som är mer halva hobbykostnaden? Vart tog syftet med försäkringen vägen?

Du är förlåten! Hoppas du kan sova gott nu :krama

Jämnfört med hur många personer som har hojkort och kör hoj är detta ett litet forum! Jag kan tyvärr inga siffror men du skönmålar och förstorar Sh rätt mycket. Som mest har det var 1000 nånting personer aktiva under en och samma dag, det är inte speciellt mycket.

Ja, varför skulle jag inte få bättre premie?? Det är självförvållat att ni killar har en så hög premie. Statistiken talar väl för sig själv. Och min premie är inte så jävla liten, 22tusen om året tycker jag är rätt saftigt pris. Det är väl självklart att man anpassar sin livstil till det man har råd med!!! Du bor väl inte i en lyxvilla med pool om du inte har råd!!! Den dag jag inte har råd med hoj, då får ja helt enkelt sluta med det. Livssituationer ändras kontinuerligen och du kan inte veta om du kör hoj om 5 år eller om 1 år ens. Det är ingen självklarhet att få köra motorcykel, samma som många inte har råd att ha bil.
Precis som Jörgen sa så lever många ungdomar över sina tillgångar nuförtiden och kan inte tänka sig att ha ett "fattigare" klädesmärke eller något som inte är modernt. Det låter som du är grinig för att du inte har råd med den coola leksaken?!

Du tror väl inte jag köpt en hoj för att den ska stå och glänsa? Då måste du tro att jag är dummare än tåget om jag betalar 22lax om året för att min hoj ska se fin ut eller för att jag ska vara cool. Som tur är så är jag tillräckligt snygg och tillräckligt smart OCH cool för att klara mig utan hojen. ;) Plus att jag kämpa för att ta hojkortet och betala faktiskt för det också. :tummenupp Jag vet inte hur andra gör men jag kämpar inte och slösar inte massa tusenlappar på något för att stå och titta på det.

Tyvärr är det inte en rättighet att ha allt man vill ha, det är därför vissa saker kallas för lyxvaror eller lyxtillvaro. Alla har inte råd med det, deal whit it!

Syftet med försäkringen försvann när alla hojåkare slutade tänka med hjärnan och körde med kuken istället.

Som du säkert vet så är det enklare att förstöra något bra än att göra något dåligt bra. Precis som det är i denna situationen. Det är inte nytt att folk kör som dårar, det är inte nytt att försäkringsbolagen höjer sina premier.

Försäkringsbolagen måste skydda sig på något sätt för att inte bli blåsta eller för att folk ska inse allvaret med hojåkandet. Och deras metod är att höja premierna så att folk fattar, oftast är det den effektivaste metoden eftersom folk inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt. Men tyvärr så straffar det dom som verkligen sköter sig, men än en gång SÅNT ÄR LIVET!

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jämnfört med hur många personer som har hojkort och kör hoj är detta ett litet forum! Jag kan tyvärr inga siffror men du skönmålar och förstorar Sh rätt mycket. Som mest har det var 1000 nånting personer aktiva under en och samma dag, det är inte speciellt mycket.

Har ingen anledning att skönmåla eller förstora SH.com
Om du inte tycker sh är bra stort finns det inte så mycket att bolla om. Men det är det största inom mc sverige där man kan nå ut till många människor mycket bättre än nån annanstans som har hojintresse. Och nånstans måste allt börja.

Ja, varför skulle jag inte få bättre premie?? Det är självförvållat att ni killar har en så hög premie. Statistiken talar väl för sig själv. Och min premie är inte så jävla liten, 22tusen om året tycker jag är rätt saftigt pris. Det är väl självklart att man anpassar sin livstil till det man har råd med!!! Du bor väl inte i en lyxvilla med pool om du inte har råd!!! Den dag jag inte har råd med hoj, då får ja helt enkelt sluta med det. Livssituationer ändras kontinuerligen och du kan inte veta om du kör hoj om 5 år eller om 1 år ens. Det är ingen självklarhet att få köra motorcykel, samma som många inte har råd att ha bil. Precis som Jörgen sa så lever många ungdomar över sina tillgångar nuförtiden och kan inte tänka sig att ha ett "fattigare" klädesmärke eller något som inte är modernt. Det låter som du är grinig för att du inte har råd med den coola leksaken?!

Råd har jag, men skulle hellre lägga de överdrivna pengarna FB vill ha av mig på annat. Men du kan ju skricka lite högre att du har råd och visa lite mer av din hybris så kanske det imponerar på nån gosse här så det blir nåt för dig på Sh festen.:tuttar

Du tror väl inte jag köpt en hoj för att den ska stå och glänsa? Då måste du tro att jag är dummare än tåget om jag betalar 22lax om året för att min hoj ska se fin ut eller för att jag ska vara cool. Som tur är så är jag tillräckligt snygg och tillräckligt smart OCH cool för att klara mig utan hojen. ;) Plus att jag kämpa för att ta hojkortet och betala faktiskt för det också. :tummenupp Jag vet inte hur andra gör men jag kämpar inte och slösar inte massa tusenlappar på något för att stå och titta på det.
Det som skrevs var inte riktat mot dig utan många andra där ute, men okej vi har förstått att du har råd, detta handlade inte om du har råd eller inte utan det stora hela hur långt FB får gå innan det blir piss åt alla.
Inget du är ensam om, finns många som du här inkl. jag själv dåra :hihi men det handlade inte om just mig o dig enbart.

Tyvärr är det inte en rättighet att ha allt man vill ha, det är därför vissa saker kallas för lyxvaror eller lyxtillvaro. Alla har inte råd med det, deal whit it!
Så nu plötsligt är MC en lyxvara. Vissa hade önskat det i alla fall!

Syftet med försäkringen försvann när alla hojåkare slutade tänka med hjärnan och körde med kuken istället.
Är det därför de försöker ge oss kuken tillbaks i röven! då förstår jag:3freak

Som du säkert vet så är det enklare att förstöra något bra än att göra något dåligt bra. Precis som det är i denna situationen. Det är inte nytt att folk kör som dårar, det är inte nytt att försäkringsbolagen höjer sina premier.

Försäkringsbolagen måste skydda sig på något sätt för att inte bli blåsta eller för att folk ska inse allvaret med hojåkandet. Och deras metod är att höja premierna så att folk fattar, oftast är det den effektivaste metoden eftersom folk inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt. Men tyvärr så straffar det dom som verkligen sköter sig, men än en gång SÅNT ÄR LIVET!

Sånt är livet! mmmmm visst, hoppas du får höra det den dagen du tycker nåt är riktigt förjävligt och blir så rasande så fäller nån med ett flin i ansiktet på dig att sånt är livet!

Fuck that, vissa här kanske accepterar det....men sådant är inte mitt liv. Inte så länge jag bestämmer hur, när, vad jag ska göra!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag har sagt vad jag tycker till de flyktiga bekantskaper på tex sveavägen som världsvant svarat "fb" (försäkringsbedrägeri) på min fråga vart gamla hojen tagit vägen när de plötsligt kommer på en ny värsting.
Det är sjukt vanligt.

/J
Helt sjukt! Stämmer verkligen detta, att det är vanligt förekommande?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jag har sagt vad jag tycker till de flyktiga bekantskaper på tex sveavägen som världsvant svarat "fb" (försäkringsbedrägeri) på min fråga vart gamla hojen tagit vägen när de plötsligt kommer på en ny värsting.
Det är sjukt vanligt.
WTF,
som roke skrev, stämmer detta?
Fy fan..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Varför verkar många tro att det är en ny situation med höga premier för unga på värstinghojar,det enda som hänt är att värstinghojarna har blivit lättare och fått dubbelt så många kusar som motsvarande hade för 20år sedan.

Premierna var lägre men det var lönerna med,själv fick jag lägga en månadslön efter skatt för min RD350 och det var halvförsäkrat,dock kunde man utan problem ställa av den när hösten kom så det blev ju inte så dyrt utslaget på ett år men den möjligheten har ju FB tagit bort för oss.

Eller,vänta nu....var det kanske missbruk av systemet som fick dom att ändra till årsförsäkringar istället för avställningsbara?

I vilket fall,en 350 var ingen värstig då men det var det värsta jag hade råd med,500an var inte att tänka på trots att jag ville ha.
När jag frågade farsan om han kunde ta den på sig sa han att det fanns en anledning till att premien var så hög för mig och ville jag ha en sådan fick jag lösa det själv,han ville inte hjälpa till att ta livet av mig,såg det inte på riktigt samma sätt då men såhär efteråt så hade han väl inte helt fel.

Idag när det är så höga premier så måste man ju ta hojen på föräldrarna för att ha råd,eller....shit,det var ju inget nytt det heller.

Orkar inte tjata mer nu,dom som vill tänka till i ämnet behöver inte läsa mer dravel från mig och de som bara är förbannade för att de blir besudlade av stora stygga bolaget går nog inte att nå iaf.

När det gäller "fb" så är ju det något som är helt nytt......eller?

Henrik

MC Doktorn

Guest
WTF,
som roke skrev, stämmer detta?
Fy fan..

Det är just sånt som gör att sporthojar kommer sakta men säkert dö ut.

Vart själv erbjuden i somras att köpa en nyare sporthoj till ett mycket förmånligt pris utan nummer på vare sig ram eller motor.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Allt är relativt; SH har drygt 41.000 medlemmar och det finns i Sverige i runda tal 350.000 motorcyklar som ägs av fysiska personer. Somliga av hojarna körs inte alls, och somliga personer äger fler än en hoj. En rimlig gissning är att det finns i storleksordningen 250.000 hyfsat aktiva motorcyklister i Sverige. Då är en internetcommunity med 41.000 medlemmar faktiskt rätt betydande i storlek, speciellt med tanke på att den är nischad mot sporthojar.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha