Ubåten var ingen mink

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
det fick de nog inte, alltså så används inte försvaret, Italien skickade väl flyg på 3 röda.

Vad jag försökte säga var att man tycker väldigt mycket utan att veta särskilt mycket (oftast inte ett smack).

För övrigt reagerade inte ens Sveriges ledning på naturkatastrofen i Thailand .. så lägg ner den skiten med! :näsblod

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, jag blir förbannat förbannad ska du veta. Försvaret kostar ofantliga summor som vi skulle kunna göra mycket bättre saker för. Självklart är det inte så enkelt att bara "lägga ner försvaret", men det verkar faktiskt som om det sakta men säkert håller på att avskaffas.

Att gräva fram hus eller stapla sandsäckar vid översvämning eller gå skallgång efter försvunna barn kan man använda straffångar eller pensionärer för.

Uppenbarligen får försvaret för lite anslag eftersom de inte ens mäktar med en sån trivial sak som att skilja på mink och ubåt eller ubåt och fiskebåt med tändkulemotor. Jag blir tamejfanfan rädd. Klarar de inte av detta klarar de säkert inte av att skilja på MIG och JAS-plan heller, så de kanske börjar skjuta ner sina egna eller rent av vanliga trafikflygplan i händelse av krig.

För övrigt har de ju redan vid upprepade tillfällen visat vad JASen går för. Det är så pinsamt att jag ryser av blotta tanken. Och det där skitet finansierar jag med mina skattepengar?!

Det är åsikter som era, som försvaret garanterar och försvarar, och att ni kan yttra er trots total brist på kunskap. Glöm inte det.
Fö helt infantila åsikter. Er totala brist på respekt och er ignorans är märklig.
Man blir förbannad.

Last edited:

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
Har för mig att jag läste i tidningen i veckan, att försvaret kostade 40miljarder per år... Och hade det inte vart bättre att vi la ner hela världesn försvarsmakter istället för bara sveriges :va :D

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
är ni dumma? skulle vi lägga ner försvaret skulle arbetslösheten gå i taket + att militären är bra att ha. Hjälper till vid naturkatastrofer, fredsbevarande, sjöräddning jag är inget militär freek så jag kan inte så mkt mer men det finns säkert mer områden som de hanterar.

Sverige skulle tjäna hur mycket som helst på att ge alla militärer 30k per månad i pension resten av livet istället för att driva runt militären som det ser ut idag.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har för mig att jag läste i tidningen i veckan, att försvaret kostade 40miljarder per år... Och hade det inte vart bättre att vi la ner hela världesn försvarsmakter istället för bara sveriges :va :D

Vem skulle då jaga talibaner?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det låter intressant, berätta mer. Jag känner till ett fall där vi blåste lanternorna av en polsk ubåt. Allt som hände är inte känt av svenska folket och ska inte vara det heller. Angående ryssen så hade de kört över oss blixtsnabbt. Men som bekant är gerillakrigsföring en effektiv stridsföring och det var för sådant i alla fall jag fick träna under min värnplikt.

Men visst, vill du lägga dej platt när minsta skitmakt kommer och gör anspråk på kronan så får det väl stå för dej.

Spännande.. *gäääsp*

Efterssom sverige är världens mesigaste land så behöver vi FÖRSVAR. Och vi har ju sett, runt om i världen, hur effektiv gerillakrigsföring är i försvarssyfte.

Känns jäkligt tryggt att veta att du springer runt med pilbåge, survivalknife och pannband och spränger grottor och tält om vi skulle hamna i krig.. :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...För övrigt har de ju redan vid upprepade tillfällen visat vad JASen går för. Det är så pinsamt att jag ryser av blotta tanken. Och det där skitet finansierar jag med mina skattepengar?!

Nu vet jag inte vad du menar, men Gripen och de svenska U-båtarna av Gotlands klass är två av de saker jag är mest stolt över som svensk ingenjör. Prestandamässigt är Gripen bland det vassaste som finns på jaktplansmarknaden i dagsläget. USA idkar all lobbying och påtryckningar de kan för att potentiella köpare ska välja amerikanska plan istället.

Om du istället menade att Gripen haft en hög haverifrekvens så är det faktiskt så att Gripen skiljer sig från många andra svenska och utländska jaktplan just såtillvida att den under sin utveckling haft ett väldigt ringa antal haverier.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article336690.ece?service=print

Hilsen
J

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu vet jag inte vad du menar, men Gripen och de svenska U-båtarna av Gotlands klass är två av de saker jag är mest stolt över som svensk ingenjör. Prestandamässigt är Gripen bland det vassaste som finns på jaktplansmarknaden i dagsläget. USA idkar all lobbying och påtryckningar de kan för att potentiella köpare ska välja amerikanska plan istället.

Om du istället menade att Gripen haft en hög haverifrekvens så är det faktiskt så att Gripen skiljer sig från många andra svenska och utländska jaktplan just såtillvida att den under sin utveckling haft ett väldigt ringa antal haverier.
USA ägnar sig åt en hel del fula knep för att få andra länder att köpa deras flygplan eller vad det nu är de säljer för tillfället.

Grejen med Gripen är att några högt upsatta chefer tyckte att planet skulle visas upp i sin fulla glans innan det var helt utprovat ännu. Vilket fick som konsekvens att det först störtade mitt framför Jan Schermans TV-kamera och senare på vattenfestivalen. Hade planet kunnat testas ordentligt och krascherna inträffat på ett militärt flygfält utan TV-kameror och mitt i skogen så hade det inte blivit så mycket mera än en notis om det i dagstidningarna.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Först och främst ska jag nog säga att jag inte är någon expertis inom området eller sitter på några hemligheter, men med lite sunt förnuft och iaf lite kunskap inom området så tycker jag att ni delvis överdriver.

Till att börja med så har det nog aldrig varit tal om att ha ett försvar av Sverige som ni tror. Ingen människa har väl någonsin fantiserat om att lilla Sverige skulle ha ett försvar som skulle stå upp mot vare sig Sovjetunionen (när det begav sig) eller USA (eller nån annan stormakt) i all evighet. Inte heller skulle vi på egen hand ha vunnit en sådan invasion.

Tanken har ju naturligtvis varit att bedriva gerillakrigföring i fördröjande syfte.
Man måste ju ta in i ekvationen hur omvärlden ser ut oxå för att bedöma vad som är/var värt att lägga ut på ett försvar eller inte.
Jag skulle vilja påstå att Sveriges försvar byggdes upp under kalla kriget under de premisserna. Mao antingen Sovjet med pakten som agressor eller Usa med Nato.
Efter kalla krigets slut så fortsatte man att bedriva samma typ av försvar eftersom man inte kunde sia om vad oroligheterna i forna Sovjet skulle föra med sig.
Men idag har ju det mesta lugnat ner sig härikring och de flesta undrar väl varför vi har ett försvar alls när det inte ser ut som att vi har någon hotbild?

Well, problemet är att omvärlden ändrar sig ganska snabbt. Historiskt sett så kan vi se enorma oroshärdar blomstra upp på bara 3-4 år (Nazityskland) eller som i forna Jugoslavien mer eller mindre över en natt.
Man ska ju ha i åtanke att lägger vi ner försvaret helt så kommer vi stå där med brallorna neddragna och kalsongerna som en hoodie över huvudet om det skulle brinna till nånstans i närheten, för tro inte för en sekund att folk lär sig nåt av historien!

Visst det är lätt att skrika "lägg ned försvaret" nu, men det tar lätt mer än 10 år att få igång något som ens skulle kunna liknas vid ett försvar igen om det skulle brinna till.
Jämför gärna med Svenskt försvar 1939-45 när tyskarna blixtkriegade in i Polen. Tyskarna hade tanks och automatvapen medans vi drog fram mynningsladdarna med häst och vagn. Hade vi ens 1000 man i beredskap i hela landet?

Jag tycker personligen att Sverige antingen skapar sig ett eget betalförsvar eller så går vi med i Nato, men att gå med i Nato är ju ett inte så lättvindigt beslut.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
USA ägnar sig åt en hel del fula knep för att få andra länder att köpa deras flygplan eller vad det nu är de säljer för tillfället.

Grejen med Gripen är att några högt upsatta chefer tyckte att planet skulle visas upp i sin fulla glans innan det var helt utprovat ännu. Vilket fick som konsekvens att det först störtade mitt framför Jan Schermans TV-kamera och senare på vattenfestivalen. Hade planet kunnat testas ordentligt och krascherna inträffat på ett militärt flygfält utan TV-kameror och mitt i skogen så hade det inte blivit så mycket mera än en notis om det i dagstidningarna.

Tyvärr så är ju svensk vapenexport ett skämt. Gamla fina Bofors med storsäljare som Carl-Gustaf (granatgeväret), RBS70 (luftvärnsrobot) och Bill (trådstyrd antitank robot), Pansarskottet och en hel uppsjö av olika artilleripjäser och andra robotsystem, fick ju slå igen dörrarna och packa ihop verksamheten för "det är ju fult att sälja krigsmateriell" samtidigt som svenska staten i princip sköter försäljningen av JAS plan åt Saab. Dubbelmoralens lampa lyser som en strålkastare.
~6000 anställda åt fanders och en industristad med 400åriga anor inom försvarsindustrin föll som en fura.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag har alltid haft tanken att försvaret är något bra som vi bara ska ha, på samma sätt som polis, sjukvård och skola.
Men när jag läser hur illa det verkar vara med ekonomin i försvaret så börjar man ju undra om det är någon idé att ha det kvar.
Dom har ett gäng piloter som det inte knappt finns pengar till så dom kan flyga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2493189.ab

Hur många är det som får göra lumpen nu för tiden?

Ja man undrar ju...............

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...