Ultimata larmet till hojen!?

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Kul att du är tebax igen! :)
Jag är inte så säker att Juha01 läser sina PM...

Och hur går det med det jag efterfrågade? Kan du fixa det tro?
:kiss

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kul att du är tebax igen! :)
Jag är inte så säker att Juha01 läser sina PM...

Och hur går det med det jag efterfrågade? Kan du fixa det tro?
:kiss

tjena foxen! jag har ett orignal liggandes, skickar iväg det till ok!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Någon som vet vad sms:en kostar som NavEye TrackIT skickar ut? Och hur många och hur ofta skickar den ut sms:en?
Lätt att instalera eller man ska behöva låta en fordonselektriker göra det?

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Någon som vet vad sms:en kostar som NavEye TrackIT skickar ut? Och hur många och hur ofta skickar den ut sms:en?
Lätt att instalera eller man ska behöva låta en fordonselektriker göra det?

Jag skulle tro att det är vanlig SMS-taxa, några öre alltså per SMS.
Anar att den skickar ut när den "larmar", alltså när någon flyttar på hojen eller försöker mosa sönder tändlåset eller likanande.
Jag var i kontakt med dom via mail tidigare i veckan, och de skrev att det bara är spänningsmatningen som kopplas in direkt till batteriet.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Jag skulle tro att det är vanlig SMS-taxa, några öre alltså per SMS.
Anar att den skickar ut när den "larmar", alltså när någon flyttar på hojen eller försöker mosa sönder tändlåset eller likanande.
Jag var i kontakt med dom via mail tidigare i veckan, och de skrev att det bara är spänningsmatningen som kopplas in direkt till batteriet.

Låter enkelt att installera iaf.

Vill minnas att jag läst någonstans att den skickar ut info via sms om hur fort hojen rör sig och vart den befinner sig. Då måste den väl skicka mer än ett sms? :va

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Låter enkelt att installera iaf.

Vill minnas att jag läst någonstans att den skickar ut info via sms om hur fort hojen rör sig och vart den befinner sig. Då måste den väl skicka mer än ett sms? :va

Ok, det kan inte jag svara på.. Testa att ringa eller maila dom?

Telefon: 031 91 91 28
Email: info@mobwatcher.se
Hemsida : www.mobwatcher.se

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Mjo, men den slår ju bara ut den enheten som den kopplas ihop med genom laddaruttaget och sist jag kollade så hade jag inget cigarettuttag på min hoj (kanske på en GW? :D ). För en global sändare är inte tillåtet då det nästan skulle klassas som militär störutrustning eftersom det skulle störa ut allt i dess område. Inte direkt populärt, så ser inte den utrustningen som ett direkt hot

Visst, vet man vad man gör, så kan man ju koppla in den på elen och ta det därifrån, men å andra sidan, vill de verkligen själa en hoj så mycket så kommer de lyckas oavsett och då kan man aldrig skydda sig.

Gillar verkligen den här typen av larm, ska nog lura på att investera i det.

Hur tänker du nu? Det är exakt så den gör, klart det inte är lagligt att ha en sån, den stör ut ALLT inom ett visst område. :arsele

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Street Triple R -10
Hur är det nu någon här som har köpt det där Naveye trackit kitet ? skulle villa höra hur det fungerar ?

ridder

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Yamaha R1 07 svart
Hur är det nu någon här som har köpt det där Naveye trackit kitet ? skulle villa höra hur det fungerar ?

Köpte det förra veckan, funkar perfekt. tog 1 minut att installera i hojen.

Snor någon min hoj igen så vet jag vart jag ska leta, å när jag hittar dom så :kulspruta

Quickie

Jag är fertil
Gick med
12 May 2008
Hoj
Busa 08
Fungerar verkligen GPS-funktionen när hojen står i ett garage? Sedan är det väll ganska vanligt att hojen knuffas in i en buss/lastbil och inte heller där fungerar GPSen. Väl där inne kan jag tänka mig att den seriöse tjyven faktiskt kollar efter eventuella larm...

Det är väll egentligen bara vid de tillfällen någon sågar upp diverse lås och sedan kör hojen därifrån, detta fungerar, men isåfall fungerar det säkert bra.

Är spyball bra? Tror lite på själva skrämsel & uppmärksamheten ett tjutande larmt ger.

Åkte till en återförsäljare och frågade angånde NavEye larm till motorcykel, TrackIt är kanon sa han. Jag frågade om det fanns någon siren till för jag ville även ha skrämselfaktorn. Om du köper med + paketet så ingår bla. siren också. Jag frågade även hur många db sirenen lät. Han visste inte så han ringde upp Aqualiv som tagit fram larmet och de sa ca. 110 db. Frågade även (aqualiv) om man kunde koppla in en annan siren med högre ton för skrämselfaktorn, gick bra men då gällde inte garantin. Kopplade sirenen till 12V på plats för att höra, lät hyfsat bra, slog till:D

Ville ha lite högre ton så jag letade upp en bra Piezo siren (123db) på nätet för 150 kr.
Åkte iväg till firman som sålde denna siren, letade i en halvtimme och han inte i tid innan dom stängde.

Tänkte, kan ju koppla in larmet och vid senare tillfälle byta ut sirenen. Plockade ner kåpor, tank, sadel och tailkåpor. I instruktionboken stod det att GPS inte fungerade under plåttak mm. och försvagade singnaler under trä och tjock plast. Efter mycket letande och funderande placerade jag enheten bakom tailkåpan, drog och band upp kablar vädigt noga för att inte upptäckas/åtkomst.

Innan jag monterarde tillbaka kåpor mm. så konfigurerade jag larmet på nätet för att prova. Ringde upp larmet med mobilen och fick tillbaka SMS med bla position (lat o long), kanon. Slog på larmet med fjärren och sirenen pep till 1 gång. Försökte få larmet att larma, inte ett ljud men så fick jag ett SMS där det stod "larm" och position, underlikt:va Aktiverade vibrationssensorn, försökte nu få den att larma genom att dunka på ramen kraftigt snabbt och länge, inget larm. Startade hojen, varvade lite fortfarande inget. Lyckades att få den att larma vid ett tillfälle. Kopplade loss en kabel och fick ett SMS, larm men inget ljud från sirenen.

Blev jävligt besviken och förbanad, ingen akustiskt ljud och en okänslig vibrationssensor:mad: GPSen larmar inte förrän hojen kommer utanför ett område på 180 gånger 300 m. från där larmet aktiverades. Plockade ner larmet, packade ihop det och åkte tillbaka till återförsäljaren och sa som det var, inget akustikt ljud när det larmar. Jag kan säga att han såg väldigt förvånad ut:rolleyes: , fick pengarna tillbaka.
Ringde även Aqualiv för att höra, stämde.

Bestälde ett Scorpio SR-i900 i förra veckan från USA.

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Såg Bandidos snurra runt här i kvarteret igår, Kanske dags att skaffa larm...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
perfekta larmet till allt,

kanin_9_stor.jpg

Mördar Kanin.

Quickie

Jag är fertil
Gick med
12 May 2008
Hoj
Busa 08
Så denna NavEye TrackIT suger altså pung om man vill veta direkt när någon petar på hojen?

Hur funkar ditt Scorpio larm för dig?

Istallerade larmat igår. Va enkelt hade beställt med factory harness kit. La larmenehet på ECUn och permittersensor på batteriet, kardborreband följde med. Lätt att förstå instruktionsboken också om man inte hade en etta i engelska.

Det triksiga var att komma underfund med alla funktioner och inställningar.

Provade mig fram med olika kännsligheter på tilt/shock funktionen, ställde min på 5 som är den känsligaste. Finns 1-5. Räcker att du slår hårt på hojen eller lyfter den från stödet. Permittersensor justerar (steglös)man med en lite skruvmejsel. Provade i båda ytterlägerna, blev väldigt kännslig när man hade den på känsligast. Räckte att du var 2-3 meter från hojen för att den skulle börja pipa.

Det som var jobbigt var varje gång larmet gick nät man provade, var att det tjöt så f-benat högt:D . Fanns en funktion där man kunde ställa av själva sirenen och blinkningarna (blinkers). Så jag la fjärren en bit bort och så utlöste jag larmet och hörde på fjärren, och på detta sätt justerade in allt.

Tänk på att så länge fjärren är i närheten av hojen kan man inte utlösa något larm.

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Jag tror att det måste fungera i bägge riktningarna samtidigt med två st enheter som hela tiden kommunicerar, om kontakten med hojen bryts till följd av whatever så larmar det och ifall att larmet triggas av annan anledning så larmar det. På det sättet räknas allt utom lås tillståndet som ett stöldförsök. Tror att det behöver vara baserat på trådlöst Internet och GPS. Alarm ska alltid trigga polisanmälan och uppföljning. Alarmet baseras alltså indirekt på en fungerande krypterad kontakt mellan objektet (på en viss position) och polisen. För att kunna avaktivera låset måste man ange användarnamn och en skrapkortsbaserad PIN kod. Om rätt data skickas in får ägaren en upplåsningsrequest som han måste acceptera med en ny PIN kod. Om den är korrekt så avaktiveras larmet, om den är felaktig 3 gånger i följd så triggas alarmet. Så i praktiken ska du alltså kunna kommunicera med objektet och bli alarmerad via din Iphone. Sedan får det gärna finnas områdesstöldanalys både enhetsbaserat och baserat på polisanmälningar, så att man har en bra bild över hur många stöldförsök som görs i området. Om någon hoj snos eller försöker stjälas får de övriga hojägarna i området genast reda på det. Även poliserna i området kommer naturligtvis genast att informeras via deras radiokontakt. Alarmet ska installeras av alarmföretaget och ge försäkringsskydd, om hojen av vilken anledning som helst ändå stjäls med alarmet monterat på hojen ska alarmföretaget tillsammans med försäkringsbolaget stå för att sköta om processen med att ersätta objektet. Kunden betalar en gång och eliminerar därigenom stöldbesväret för gott.

Andra system är ju förstås bättre än ingenting...

Det där tycker jag för övrigt ska vara obligatoriskt när man tar en stöldförsäkring. Det ska ligga i försäkringsbolagets största intresse att hojen aldrig stjäls. (dvs. försäkringsbolaget står för den största notan för att garantera rätt stöldskydd av objektet) Det är fel att en kund som tagit stöldförsäkring ska behöva bekymra sig om sånt här. Varför inte baka in stöldtrygghetsskydd och ersättningstrygghetsskydd i stöldskyddet för att totalt eliminera sånt här. Om man har en stöldförsäkring och stölden i sig belastar kunden ska kunden kunna stämma försäkringsbolaget för avtalsbrott... Jag tycker försäkringsbolagen i nuläget kommer alltför lindrigt undan, vilket belastar oss och då startar vi förstås sådana här trådar och försöker lösa problemet själva...

Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Istallerade larmat igår. Va enkelt hade beställt med factory harness kit. La larmenehet på ECUn och permittersensor på batteriet, kardborreband följde med. Lätt att förstå instruktionsboken också om man inte hade en etta i engelska.

Det triksiga var att komma underfund med alla funktioner och inställningar.

Provade mig fram med olika kännsligheter på tilt/shock funktionen, ställde min på 5 som är den känsligaste. Finns 1-5. Räcker att du slår hårt på hojen eller lyfter den från stödet. Permittersensor justerar (steglös)man med en lite skruvmejsel. Provade i båda ytterlägerna, blev väldigt kännslig när man hade den på känsligast. Räckte att du var 2-3 meter från hojen för att den skulle börja pipa.

Det som var jobbigt var varje gång larmet gick nät man provade, var att det tjöt så f-benat högt:D . Fanns en funktion där man kunde ställa av själva sirenen och blinkningarna (blinkers). Så jag la fjärren en bit bort och så utlöste jag larmet och hörde på fjärren, och på detta sätt justerade in allt.

Tänk på att så länge fjärren är i närheten av hojen kan man inte utlösa något larm.

Har den spårfunktion via GPS?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...