Fungerar verkligen GPS-funktionen när hojen står i ett garage? Sedan är det väll ganska vanligt att hojen knuffas in i en buss/lastbil och inte heller där fungerar GPSen. Väl där inne kan jag tänka mig att den seriöse tjyven faktiskt kollar efter eventuella larm...
Det är väll egentligen bara vid de tillfällen någon sågar upp diverse lås och sedan kör hojen därifrån, detta fungerar, men isåfall fungerar det säkert bra.
Är spyball bra? Tror lite på själva skrämsel & uppmärksamheten ett tjutande larmt ger.
Åkte till en återförsäljare och frågade angånde NavEye larm till motorcykel, TrackIt är kanon sa han. Jag frågade om det fanns någon siren till för jag ville även ha skrämselfaktorn. Om du köper med + paketet så ingår bla. siren också. Jag frågade även hur många db sirenen lät. Han visste inte så han ringde upp Aqualiv som tagit fram larmet och de sa ca. 110 db. Frågade även (aqualiv) om man kunde koppla in en annan siren med högre ton för skrämselfaktorn, gick bra men då gällde inte garantin. Kopplade sirenen till 12V på plats för att höra, lät hyfsat bra, slog till
Ville ha lite högre ton så jag letade upp en bra Piezo siren (123db) på nätet för 150 kr.
Åkte iväg till firman som sålde denna siren, letade i en halvtimme och han inte i tid innan dom stängde.
Tänkte, kan ju koppla in larmet och vid senare tillfälle byta ut sirenen. Plockade ner kåpor, tank, sadel och tailkåpor. I instruktionboken stod det att GPS inte fungerade under plåttak mm. och försvagade singnaler under trä och tjock plast. Efter mycket letande och funderande placerade jag enheten bakom tailkåpan, drog och band upp kablar vädigt noga för att inte upptäckas/åtkomst.
Innan jag monterarde tillbaka kåpor mm. så konfigurerade jag larmet på nätet för att prova. Ringde upp larmet med mobilen och fick tillbaka SMS med bla position (lat o long), kanon. Slog på larmet med fjärren och sirenen pep till 1 gång. Försökte få larmet att larma, inte ett ljud men så fick jag ett SMS där det stod "larm" och position, underlikt
Aktiverade vibrationssensorn, försökte nu få den att larma genom att dunka på ramen kraftigt snabbt och länge, inget larm. Startade hojen, varvade lite fortfarande inget. Lyckades att få den att larma vid ett tillfälle. Kopplade loss en kabel och fick ett SMS, larm men inget ljud från sirenen.
Blev jävligt besviken och förbanad, ingen akustiskt ljud och en okänslig vibrationssensor
GPSen larmar inte förrän hojen kommer utanför ett område på 180 gånger 300 m. från där larmet aktiverades. Plockade ner larmet, packade ihop det och åkte tillbaka till återförsäljaren och sa som det var, inget akustikt ljud när det larmar. Jag kan säga att han såg väldigt förvånad ut
, fick pengarna tillbaka.
Ringde även Aqualiv för att höra, stämde.
Bestälde ett Scorpio SR-i900 i förra veckan från USA.