Undkomma nykterhetskontrollerna

Status
Ej öppen för fler svar.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
problemet är just att jag är helt pank, ett rör sprack hemma hos mig och fick en fin faktura på 3000kr :huvet

så min tanke är att man kör några timmar för att finslipa körningen. det är inte det mekaniska som brister utan det psykiska att vara ute i trafik, man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv. och jag tror att det skulle vara mycket skönare att öva själv utan någon handläggare

Var inte stressad. Då kan det värsta inträffa. Ta en tur runt kvarteret och blinka och kryp kör lite liknande. Men åk fö "#¤ inte ut på huvudledar och sådant, Kör lugnt runt kvarteret eller skaff dig en offroadare och stick ut i skogen å åk.

Men det är ditt egna fel om du åker fast. Och då har du problem om du vill ha hojj... Så det bästa är att släppa in hojjen i damm hörnet.

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
2008 KTM Superduke
Kommer du att bry dig om vad alla andra säger? Du har väl antagligen en egen vilja,som du troligtvis kommer gå efter oavsett vad alla andra här skriver.
Eller?
Kör försiktigt och "sikta på nåt billigt" om det skulle skita sig..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
det är inte det mekaniska som brister utan det psykiska att vara ute i trafik, man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv.

och då tycker du att det är lämpligt att ge dig ut i trafiken själv?

kör du med körskola (eller privat) så har du alltid en handledare bakom dig som syns och kommer att ge tecken där ni ska svänga osv, så det gör inte lika mkt att du missar de grejerna. dessutom kan denne ofta säga till dig hur du ska göra just om det börjar bli lite stressat.

jag vet att många här är otroligt negativa till körskola och jag tog inte överdrivet många lektioner själv heller (1 trafik/landsväg, 2 st manöverbana och 1 "uppkörningsövning").. men faktum är att det är lättare för en instruktör att se vad man gör för fel än för en själv. Och jag känner att jag blev en mkt bättre mc-förare tack vare de tips jag faktiskt fick på lektionerna..

din "stress" kan bero på något felaktigt i körningen som en handledare ser direkt.. blicken, spåret eller liknande.. kan vara värt några kronor för att få det "fixat" istället för att chansa och nöta in ett felaktigt beteende själv.

jag tycker att det är lite dumt att bara se körutbildningen rent ekonomiskt.. det är en investering som du har med dig resten av livet.. och om oturen är framme kanske de där 1000:- eller vad en lektion kostar räddar ditt liv... värt det eller inte? välj själv.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ja....suck, en sak att göra det bara, en annan sak berätta att man skall göra det..:gnissla:huvet

Räkna inte med råd från mig, räkna med att bli idiotförklarad:D För min del kan de gärna plocka in dig, jag vill inte att mina döttrar skall korsa en väg och ett "fucko" utan körkort riskerar att köra på dem för att denna inte hanterar sitt fordon rätt och inte har utbildning, körkort, rätt försäkrat mm mm:koko

Last edited:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
På 2 säsonger har jag blivit stoppad fem gånger:va. Alla gånger har jag mött en polisbil och dem vänt, Alltså inte en planerad kontroll. Men det var tydligen rutin. Så jag hade skitit i det:tummenupp

Just my two cents

http://www.polisen.se/Stockholms_la...ockholms-lan/Trafikkontroller-Stockholms-lan/

Man brukar kunna läsa vad de fokuserar på olika veckor - ibland står de på alla större ut/in-farter vilket kan vara bra att känna till om man "har glömt körkortet" ;-)

Idiot:tummenupp

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Har själv varit 15,8 och väntat på att bli 16 och få köra upp för 125an så jag minns hur det var när det kliade i tonårsfingrarna. Men ha lite is i magen istället.

Det värsta du kan möta är inte polisen det är ett litet barn som springer ut framför dej.

Ingen på jorden kommer se det som en "olycka" eftersom du inte har något körkort och därför inte har något i trafiken att göra och du kommer inte få någon sympati av någon, antagligen inte ens dej själv.

Varför försöker du inte hitta någon att övningsköra med istället?

/Fredde

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Du kör 125a med 130mm bakdäck, poliserna brukar stoppa såna då de kan förväxlas med moped:arsele

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ska du köra runt i Stockholms innerstad kan du lika bra cykla. Då du själv inte kan avgöra vad för fel du kommer att göra förutom när väl polisen stoppar dig eller om du krockar/kör på någon så känns detta lite poänglöst. Två uppkörningar går lös på 3000 kronor så det är mycket pengar som du kan tvingas betala bara för att du glömmer blinkersen lite till och från. Ta några lektioner hos en körskola och ta in vad dom säger att du gör fel så kommer det gå bra. "Men jag har ju inga pengar" men hur ska du betala för uppkörningen/-arna/bensinen/försäkringen/besiktningen/utrustningen om du ej har några pengar?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
"Men jag har ju inga pengar" men hur ska du betala för uppkörningen/-arna/bensinen/försäkringen/besiktningen/utrustningen om du ej har några pengar?

Haha,, huvudet på spiken..

Det är förvånansvärt många som inte har råd att lära sig köra ordentligt.. först har man inte råd med körskola för att ta kortet.. sen har man inte råd med bandagar för att lära sig köra på riktigt..

Däremot har man råd med en i princip helt ny supersporthoj, värsta racestället och en hjälm för 6k+ :tummenupp

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Skulle du kunna vara så vänlig att upplysa oss om var du kommer "öva" ensam på vägarna och när, så man inte är i närheten.

Inte bara du som behöver veta var polisen står serru :tungan
Minst lika viktigt för oss att veta var du är :D

fjune

Guest
Du kan även bli stoppad på ren rutinkontroll.

Den stora "faran" med att köra utan kort är nog dessutom inte risken att bli stoppad utan konsekvenserna om du råkar ut för en olycka. Då kan du råka i riktigt trubbel, speciellt om du är vållande.

Hur fungerar det med försäkringarna i sverige om man kör utan kort, här på åland skulled om fortfarande gälla.

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
som du redan räknade ut innan ditt första inlägg så är du nu offentligt idiotförklarad..

Hur fasen kan du ens tänka så här..
Mitt råd skulle vara att ta dig en ordentlig funderare på om du ska ha A kort eller inte...

Ska du ha ett så e du på rätt väg men lägg någon tusing till körskolan...det är DU värd..

Ska du inte ta det kan man ju undra varför du kör i en trafikskola överhuvudtaget..

Hur gjorde du i den vanliga skolan...KÖPTE du dina betyg eller???

Kör inte utan kort...det är en mycket dyr upplevellse...tro mig jag vet...

Var utan mitt kk för bil ett år ..sedan dög det upp en situation som gällde livet och då hamnade jag bakom ratten...blev stoppad och drogs till domstol..

Eftersom jag hade haft kk som nu var indraget räknades detta till grov olovlig körning....grattis ..dagsbot på 15500:-

PLus indraget ytterliggare ett år...

Så om du ínnehar kk för bil dessutom så riskera inte det..

Vet att det kliar att få köra själv och impa ppå brudarna vid badstranden när du kommer åkande i bar överkropp med solbrillor o ryggsäck...men tro mig dom garvar gott åt dig i poliskontrollen på vägen hem.....

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Hur fungerar det med försäkringarna i sverige om man kör utan kort, här på åland skulled om fortfarande gälla.

Det finns nån tråd om det där, minns inte exakt..

Jag TROR att det var så att trafikförsäkringen alltid täcker den andras skador, men de kan neka all form av utbetalning till dig. (om någon har 100% koll, rätta gärna)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
problemet är just att jag är helt pank, ett rör sprack hemma hos mig och fick en fin faktura på 3000kr :huvet

så min tanke är att man kör några timmar för att finslipa körningen. det är inte det mekaniska som brister utan det psykiska att vara ute i trafik, man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv. och jag tror att det skulle vara mycket skönare att öva själv utan någon handläggare

Det här kan faktiskt vara det mest korkade jag har hört på väldigt väldigt länge...

"man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv"
Då är olagligt körning perfekt! :tummenupp

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag skulle säga att jag blivit stoppad 1-2 gånger per sommar i snitt.. Oftast är det polisen som helt utan anledning svängt runt polisbilen och stoppat mig, oftast brukar de öppna med någon spydig kommentar så jag antar att jag ser kriminell ut eller liknande... :brinnerup

Jag har aldrig blivit stoppad i en kontroll (förutom hastighetskontroll :näsblod).

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det kommer att synas på din körning att du är nybörjare, särskilt om du är nervös och spanar efter polisen hela tiden. Ett tränat polisöga kommer att se det på långt håll. Kommer polisen upp bakom dig och kollar din hoj (för det är väl din hoj?) i datorn så vet de direkt vad de skall göra.

Fixa en privat handledare istället. Då slipper du problemet till att börja med.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar