Undkomma nykterhetskontrollerna

Status
Ej öppen för fler svar.

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
YZF-R125
vilken moralpanik det blev här helt plötsligt :( de flesta här tycker inte att det är fel att köra 200km/h på en 70 väg men så fort det handlar om att köra utan kk så är det hemskt beteende.

men det är också mitt fel för jag inte har förklarat situationen fullt ut. sen april har jag åkt med en körskola och har haft ca 12 dubbel lektioner. har pratat med andra på trafikskolan och de tycker samma som jag att skolan mjölkar oss. på grund av att jag har mc så har jag bestämt mig för att köra själv för det är ekonomiskt omöjligt för mig att fortsätta på trafikskolan. även om jag ser körkortet som en investering så kan man inte kasta hur mycket pengar som helst! säkerheten för mig är väldigt viktig, det är främst därför jag inte har kört den än.(förutom att jag provkörde den runt mitt kvarter när jag köpte den) så alla ni som säger att jag kommer köra över barn osv. ni kan lämna tråden.

jag letar inte någon sort tillåtelse av er, jag vet att det är fel att köra utan kk. jag letar efter tips, hur jag ska köra för att inte fastna i en kontroll.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det är mycket svårt att säga när en nyktehetskontroll är. Jag har aldrig lyckats förutse en så länge jag har kört bil/mc. Lite större sannolikhet är kring storhelger och tidiga mornar, speciellt i helger. Men som sagt, ovissheten är ett sätt att överraska trafikanter.
Vore jag i ditt läge skulle jag nog undvika att köra utan körkort.

Mina 25 ören

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Moral?
Låt mig svara såhär,jag har kört hoj i 30 år numer å e en av alla dem som alltid kört sportinriktade hojar av rena prestanda skäl.
Idag ett så inmutat beteende så även om sporthoj idag INTE handlar om att maxa rullen så mkt det går å håller för min del så e en sporthojs vägbeteende ngt jag helt enkelt inte kan vara utan.
För min egen högst personliga del handlar idag sporthoj om vad som händer mellan 70 å 150 blås ungefär.
Men..
Ta då i beräkningen att japp....jag överskrider hastighetsbestämmelserna från ggn till annan,men då med ngt du definitivt inte har.
30 års rutin.30 år av kultningar å krascher.

Att då i nån form av egen omvänd moralpredikan försöka sätta legalitet till din situation gör dig faktiskt dum i hela skallen.
Dum som i DUMM.

För en gammal gubbe som mig har du ärligt sagt kvitterat en enda grej med ditt RESONEMANG å det e att du eg inget körkort skall ha.
Du sitter på fullt allvar å full av dig själv ursäktar ett beteende som inte e ok i brist på pengar?
Uppriktigt talat,väx fan upp.
Rent egoistisk för min del om jag mot förmodan skulle möta dig ute i trafiken.
Anledningar kan vilken idiot som helst komma upp med samt formulera.
Det med egenansvar e tydligen värre ibland.

Låt mig uttrycka det såhär,av mig får du definitivt inte varken tips om varken det ena eller det andra av den enkla anledningen att vara ung å naiv e en sak.
Att vara ung å direkt korkad e en helt annan.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
om du är inne på att försöka spara så mycket slantar som möjligt så har du valt helt fel hobby. du säger du vill köra stadskörning för du "glömmer" vissa saker o blir stressad osv. Kör du själv har du NOLL aning om vad det du VERKLIGEN gör för fel. Därför man har någon som kan bättre än dig.

blir du stressad i trafik så har du inte tillräckligt med kunskap för att köra själv, punkt.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
vilken moralpanik det blev här helt plötsligt :( de flesta här tycker inte att det är fel att köra 200km/h på en 70 väg men så fort det handlar om att köra utan kk så är det hemskt beteende.
Eh, dom alra flesta här inne tycker att det är fel att köra i 200 på 70 väg, om förutsättningarna är fel, vilket dom i regel är, dock gör rätt många det ändå, men det blir inte mera rätt för det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om du nu är helt luspank, hur ska du då ha råd med däck, soppa, försäkring mm? Att äga en hoj är långt ifrån gratis, eller rättighet, det är ett lyxnöje som tyvärr kostar en hel del pengar.

Det kan väl hänga ihop med att dom flesta som gör det vet vad dom håller på med, dom har tagit körkort och har mångårig erfarenhet av både hoj och trafik i övrigt. Eftersom du har en 125'a så kan man ju anta att du inte är 35 och har kört bil i 17 år. När du har kört nån gång kommer du tycka att du är rena guden på hojen, och vips hamnar du i en situation du inte hanterar. Det kan vara allt från att du bara kör omkull, till att du kör på en bil eller en oskyddad trafikant, dvs allt från skrubbsår på dig till att faktiskt dödar någon, och eftersom du inte har körkort så kan du nog räkna med ett straff som svider, kanske tom bakom galler. Plus ditt eget samvete, får man hoppas...

Last edited:

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
problemet är just att jag är helt pank, ett rör sprack hemma hos mig och fick en fin faktura på 3000kr :huvet

så min tanke är att man kör några timmar för att finslipa körningen. det är inte det mekaniska som brister utan det psykiska att vara ute i trafik, man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv. och jag tror att det skulle vara mycket skönare att öva själv utan någon handläggare
Om du är helt pank kan du väl inte ta körkort? Uppkörningen kostar och bensinen kostar, försäkring m.m.
Vänta tills du har pengar o gör det på rätt sätt istället!

Köra olovligt är lite moppefucko stil faktiskt...:rolleyes:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
jag undrar inte var exakt de ska befinnas sig, jag undrar mer vilken tider och vägar(vägtyper) man ska ta för risken för att bli stoppat är minimal.

jag bor i stockholmsinnerstad och jag tänkte att man kunde köra runt i stockholmsinnersstad samt ta några turer ut till förorterna, hur stor riskt är det?

för det är mellan att betala typ 3000kr till körskolan för körlektioner eller köra själv
Jag funderar lite på om du ens behöver körkort för motorcykel, när du resonerar så där. Köra runt lite i innerstan, utan körkort, för att skaffa sig trafikvana?

Vad är "typ 3000kr" jämfört vad det kan kosta om något händer när du kör olovligt? Skit i pizza, cola och supa ett tag, eller vad det nu är som fördärvar huvet på dig, så har du råd.

EDIT: Otur med rören i huset, men vad fan, har du inte råd så låt bli.
PS. Jag kalkylerar nuförtiden alltid med fortkörningsböter och sånt när jag är ute och åker. Har jag inte råd med det, då kör jag inte för fort. O.s.v. Någon enstaka gång tar man kanske en liten risk, men det är bara att betala om oturen är framme. Skulle jag vara totalt pank är mc nog det sista jag funderar på.

Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag har haft samma funderingar som du. Dock inte av den anledningen att pengarna är slut utan för att det blir långa stunder mellan körningarna med mina (två) privathandledare (känga till er...!).
Dock avråder jag både dig och mig själv från att fulköra. Det står för mycket på spel. Även om det säkert skulle gå alldeles utmärkt rent åkmässigt, jag menar, inte fan är risken mindre att man kör över små barn när man kör med en privat handledare än när man kör själv. Det är ju inte direkt så att de bromsar åt en.... Nej, grejen är den, att händer det något eller man blir stoppad så blir det jävligt dyrt och man kan se sig i månen efter kortet. Antar att man blir av med bilkortet också. Försäkringar blir strul, det blir fan strul med allt om man är en vanlig, hederlig snubbe med vanligt jobb och ett liv där man inte kan skita i allt.
Du skulle känna dig så in i helvete dum om det gick åt skogen. Som nån redan sagt, skit i supa och dyra vanor så har du snart kosing så det räcker.
Jag väntar tålmodigt... Kör så ofta jag kan, men då lagligt. När jag är redo för kortet, då är jag redo.

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
problemet är just att jag är helt pank, ett rör sprack hemma hos mig och fick en fin faktura på 3000kr :huvet

så min tanke är att man kör några timmar för att finslipa körningen. det är inte det mekaniska som brister utan det psykiska att vara ute i trafik, man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv. och jag tror att det skulle vara mycket skönare att öva själv utan någon handläggare

Kul för oss andra som måste möta dig!

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Köp en moppe så kan du vingla i vägen huroch träna hur mkt du vill?

Endera så mjölkar körskolan er, eller så kan ni redan köra, så boka en uppkörningstid eller ta fler lektioner...

Du säger själv att du är osäker?

Du lär dig inte att bli av med osäker´heten genom att köra olagligt.

Fixa en polare som kan övningsköra med dig istället.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sverige fostrar ett märkligt folk, eller är det internet?

"En Amerikan ser en kille i en fet bil, önskar att han vore den killen. En Svensk ser samma och vill släpa ur killen och spöa på honom"

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Klart att du skall ut o köra i trafiken själv. Ta gärna innerstan ca kl 15.00-17.00 fredag eftermiddag för att få mesta möjliga träning i stadstrafik.
Om du undviker att blinka när du skall svänga, byta fil osv så får du ju träning i att hantera en sådan situation oxå där dina medtrafikanter inte har en aning om vad du skall göra.
För att spetsa till det, prova gärna att köra mot rött ljus och skit i högerregeln. De andra trafikanterna bromsar säkert.
Om du inte vet vad högerregeln är för ngt så spelar det ingen roll. Det är inte så viktigt så det kan du lära dig nästa år eller ngt.

Blir du stoppad i en kontroll e de kört och det kan vara poliskontroller på vägar med hastighetsbegränsningen 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120 eller 130 så undviker du bara de vägarna är det ingen fara.

sportbike

Guest

men det är också mitt fel för jag inte har förklarat situationen fullt ut. sen april har jag åkt med en körskola och har haft ca 12 dubbel lektioner. har pratat med andra på trafikskolan och de tycker samma som jag att skolan mjölkar oss. på grund av att jag har mc så har jag bestämt mig för att köra själv för det är ekonomiskt omöjligt för mig att fortsätta på trafikskolan. även om jag ser körkortet som en investering så kan man inte kasta hur mycket pengar som helst! säkerheten för mig är väldigt viktig, det är främst därför jag inte har kört den än.(förutom att jag provkörde den runt mitt kvarter när jag köpte den) så alla ni som säger att jag kommer köra över barn osv. ni kan lämna tråden.

jag letar inte någon sort tillåtelse av er, jag vet att det är fel att köra utan kk. jag letar efter tips, hur jag ska köra för att inte fastna i en kontroll.

Om du tycker att Trafikskolan mjölkar dig på pengar så finns det förmodligen en anledning, förmodligen tycker dom inte att du är färdig för uppkörning.
Prata med dom och fråga var dom tycker att du befinner dig i för fas.
Är du inte fullärd för att köra upp i deras ögon, hur ska du kunna lära dig resten själv om du inte vet vad du behöver öva på?
Att nån kör i 200 blås på 70-väg ger väl inte dig rätten att ge dig ut i trafiken utan körkort?
Kanske du möter 200-blås-åkaren, vad gör du då.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar