UNGJÄVLAR!!! (ex-rasist, javisst)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Mang0 skrev:
1. Klart det spelar större roll om en dyr pryl går sönder än en billig.
2. Han har väl inte klankat ner nåt ?
3. Om man äger å kör 125'a så verkar man vara lite touchy börjar jag få en känsla av.

1. du har rätt men jag tro att han blir lika besviken oav sett om det varit enb r1 för det är den hojen han har för tillfället och min hoj va sketa billig men den betyder lika mycket för mig som om ja hade haft en R6.
2. När man skriver så tyket som du gjorde så tycker ja att man kan nog tolka det som att klanka ner på hans val av hoj. bara för att den inte kjostade honom 70 000. :huvet
3. Tycker du man e tuchy om man kör 125cc?? skulle det spela någon roll vilken hoj man har, låter som du e så himla macho, men kom tebax när någon har vällt din hoj i backen å den e paj :fatta!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Diversion skrev:
Nej det hade det inte, troligen hade hon liksom en majoritet av alla dagens föräldrar ryckt in till ungens försvar och därmed bara förstärkt ungens uppfattning att det var o.k. att göra så.

Sen så är det inte min uppgift att fostra ungen, i synnerhet inte när dennes morsa är närvarande. Visst fick vi skäll av andra vuxna när vi var små och gjorde något men endast för att morsan eller farsan inte var närvarande och kunde sköta skällandet.

Det är föräldrarnas ansvar och ingen annans.
Detta håller jag med om, man kan få fan om man säger åt någon annans unge att den gjort fel.

Har en morsa som jobbat i ett litet större varuhus och där kunde det vara ren lekstuga med småungar som använde varorna till allt möjligt, föräldrarna fanns kanske inte i närheten eller så brydde de sig inte.

Givetvis fick då personalen rycka in och göra slut på eländet, detta kunde i vissa fall i skäll från förälder och även pratande med chefen osv.
Så all är inte så förstående som man kanske skulle kunna tro.
"du ska inte säga åt min unge vad han får göra"

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Diversion skrev:
Nej det hade det inte, troligen hade hon liksom en majoritet av alla dagens föräldrar ryckt in till ungens försvar och därmed bara förstärkt ungens uppfattning att det var o.k. att göra så.

Visst finns det fall där föräldrarna beter sig på det sättet, men om inte de lär ungarna att anpassa sig till andra människor, vem ska då göra det? Det är ju då övriga runt omkring måste visa att det inte är okej att göra vad som helst och även markera det för föräldrarna. Tyvärr, finns det en del föräldrar som inte tar sitt vuxenansvar, men vad de behöver är just någon som uppfostrar dem också.

Diversion

Guest
Chrille skrev:
Jag är jävligt glad att när jag som tioåring fick nog av bygdens skitkärring och fyllde hennes brevlåda med maskrosor och hennes gräsmatta med pinnar, gärdsgårds-stenar och annat kreativt inte drabbades av 70-talisternas pedagogik.... Det hade jag knappast överlevt. Nu gick kärringen till morsan som lovade att prata med mig. ....och bröt ihop av skratt så fort kärringen hade gått.

Eller den gången jag monterade dragsmällare på skithusdörrarna i farbrorns båtbyggeri. Huga, det kan ni räkna ut själva att det hade blivit mycket lyftande dunkande och skrämmande.....

Det du beskriver har nog dom flesta gjort (eller något liknande) men även om det är fel så har det lite av Emil i Lönneberga-stuket över sig. Det är inte ens i närheten av en del skit som dagens lusiga odjur hittar på. 10-12 åringar idag är lika uppkäftiga och begår samma ofog eller t.o.m brott som 70-talets 16-åringar. Det har i mitt tycke faktiskt blivit värre rent generellt sett.

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Macho Woman skrev:
Tyvärr, finns det en del föräldrar som inte tar sitt vuxenansvar, men vad de behöver är just någon som uppfostrar dem också.

Ja, det är helt otroligt vad många vuxna som behöver uppfostras. Har du något konkret exempel på vad man ska göra. Eller är det så att vi får stå ut och se till att våra barn inte blir sådana vuxna.

isåfall funderar jag allvarligt på att gå och gömma mig i ett århundrande eller så...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Diversion skrev:
Det du beskriver har nog dom flesta gjort (eller något liknande) men även om det är fel så har det lite av Emil i Lönneberga-stuket över sig. ....

Vad innebär det då att klättra på någons altan eller leka med brevlådan? (tidigt exempel i tråden)

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Miss_Orchidee skrev:
1. du har rätt men jag tro att han blir lika besviken oav sett om det varit enb r1 för det är den hojen han har för tillfället och min hoj va sketa billig men den betyder lika mycket för mig som om ja hade haft en R6.
2. När man skriver så tyket som du gjorde så tycker ja att man kan nog tolka det som att klanka ner på hans val av hoj. bara för att den inte kjostade honom 70 000. :huvet
3. Tycker du man e tuchy om man kör 125cc?? skulle det spela någon roll vilken hoj man har, låter som du e så himla macho, men kom tebax när någon har vällt din hoj i backen å den e paj :fatta!

Ta inte allt så ordagrant.
Ja det tycker jag, jag skrev av den lika gärna kunde ha blåst omkull (visst, jag överdrev) och det skar tydligen i hjärtat på varenda 15-17 åring på det här stället. Vissa äldre också tydligen.

Alltså:
*Döm inte människor efter hur dom ser ut, det kan precis lika gärna ha varit grannen som va trött på att hojen stod där.
*Fraser som "jävla neger ungar" skär i öronen på folk, håll dom för dig själv.
*Det svider mer (skulle det göra för mig) om min ferrari gick sönder än om min gamla datsun gör det.
*Något som är tungt står stadigare på jorden än något som är lätt (i de flesta fall), och det betyder i sin tur inte att 125'or är kassa.
*Kör vilken hoj du vill, gör vad du vill och strunta i vad andra tycker.
*Slappna av.

Kram å gulligull allihop.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Mang0 skrev:
Ta inte allt så ordagrant.
Ja det tycker jag, jag skrev av den lika gärna kunde ha blåst omkull (visst, jag överdrev) och det skar tydligen i hjärtat på varenda 15-17 åring på det här stället. Vissa äldre också tydligen.

Alltså:
*Döm inte människor efter hur dom ser ut, det kan precis lika gärna ha varit grannen som va trött på att hojen stod där.
*Fraser som "jävla neger ungar" skär i öronen på folk, håll dom för dig själv.
*Det svider mer (skulle det göra för mig) om min ferrari gick sönder än om min gamla datsun gör det.
*Något som är tungt står stadigare på jorden än något som är lätt (i de flesta fall), och det betyder i sin tur inte att 125'or är kassa.
*Kör vilken hoj du vill, gör vad du vill och strunta i vad andra tycker.
*Slappna av.

Kram å gulligull allihop.

Tack! Det var precis det jag ville höra! :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chrille skrev:
Vad innebär det då att klättra på någons altan eller leka med brevlådan? (tidigt exempel i tråden)
Du menar att du aldrig förstod att det du gjorde ändå var fel?

På min tid så gjorde man givetvis liknade dumheter, men man förstod att fick den utsatte tag i en så kunde det sluta åt helsike.

Fast det var lite andra tider på nåt sätt, man vågade liksom inte stödda upp sig mot äldre, idag kan småungar gapa vad som helst åt en, de vet ju tat man egentligen inte får röra dem.

Diversion

Guest
Chrille skrev:

Dona med brevlådan, ligistfasonerna som vi hade för oss när vi var små innebar sällan att något gick sönder till skillnad från idag. Vi stoppade ibland en potatis i frökens avgasrör. Gillrade dragsmällare och plånbokstricket förstås.

Visst ibland gick det fel, men hör och häpna vi stod för det. Vi gick in till bilägaren vars lack vi pajat (kastat tomtebloss) eller till lärarna när vi missbedömt och skickat en snöboll genom ett fönster på skolan. Tycker det verkar som det är betydligt mer sällsynt idag. "Brotten" har fått en vuxnare karaktär och ingen vill stå för vad han/hon gjort.

Vi visste dock att vi var ute i ogjort ärende. Och de gånger någon fick en örfil så dök tanken på polisanmälan aldrig upp i våra eller våra föräldrars medvetanden. Vi gjorde något vi inte fick, åkte fast och fick ett "straff". Mer var det inte med det.

Last edited:

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
På gång
Förstår inte riktigt hur folk kan klanka ner på andras saker.
Sedan skriva att det tydligen skär i hjärtat på 15-17åringar?
Tro fan det när man själv jobbar som ett jävla djur för att få råd med den
där saken du kallar billigt skit för 15 000.
Tänk på en kille som jag, jag får inget gratis, jag har inga föräldrar som är miljonärer.
Jag får jobba hårt för det jag vill ha och för att uppnå det krävs det många timmars slit och arbete efter skolan.
Tro fan då när man jobbat ihop sina pengar och köpt sin sak och någon säger att det är billigt skit att man blir förbannad! speciellt om den går sönder också, då måste man jobba ihop ännu mer pengar för att få den att fungera.
Sedan undrar jag hur personer är funtade som säger saker som "neger jävlar" mm, det tycker jag absolut man skall sluta med direkt!
Varför skall man se ner på människor som har en annan hudfärg/bakgrund än en själv?
Skulle dem vara sämre för det? NEJ!
Tycker folk skall tänka på vad som kommer ur munnen på dem, det kan faktiskt såra folk!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jo hur folk värderar olika saker olika mycket är väl ett faktum, idag skiter jag nog i om en halvdasslig 125a åker i backen, men när jag var 16 kanske jag hade blivit förbannat ledsen.

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Kimze skrev:
Förstår inte riktigt hur folk kan klanka ner på andras saker.
Sedan skriva att det tydligen skär i hjärtat på 15-17åringar?
Tro fan det när man själv jobbar som ett jävla djur för att få råd med den
där saken du kallar billigt skit för 15 000.
Tänk på en kille som jag, jag får inget gratis, jag har inga föräldrar som är miljonärer.
Jag får jobba hårt för det jag vill ha och för att uppnå det krävs det många timmars slit och arbete efter skolan.
Tro fan då när man jobbat ihop sina pengar och köpt sin sak och någon säger att det är billigt skit att man blir förbannad! speciellt om den går sönder också, då måste man jobba ihop ännu mer pengar för att få den att fungera.
Sedan undrar jag hur personer är funtade som säger saker som "neger jävlar" mm, det tycker jag absolut man skall sluta med direkt!
Varför skall man se ner på människor som har en annan hudfärg/bakgrund än en själv?
Skulle dem vara sämre för det? NEJ!
Tycker folk skall tänka på vad som kommer ur munnen på dem, det kan faktiskt såra folk!

Jag har aldrig skrivit nåt om billigt skit. Läs igenom tråden så kommer du att upptäcka det. Bluenote citerade däremot mig och klippte in något som någon annan skrivit i citatet.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Ok Jin Chun skrev:
Ja, det är helt otroligt vad många vuxna som behöver uppfostras. Har du något konkret exempel på vad man ska göra. Eller är det så att vi får stå ut och se till att våra barn inte blir sådana vuxna.

Alla är vi olika och vissa har liksom inte förstått vad som gäller. Men det är aldrig försent. Jag som jobbar som lärare får ofta tala om för föräldrar vad samhället kräver av dem och är man tydlig mot dem, liksom man är mot barnen, brukar de också förstå.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Macho Woman skrev:
Alla är vi olika och vissa har liksom inte förstått vad som gäller. Men det är aldrig försent. Jag som jobbar som lärare får ofta tala om för föräldrar vad samhället kräver av dem och är man tydlig mot dem, liksom man är mot barnen, brukar de också förstå.

Vi får hoppas du förändrra nåt, skolan i allmänhet är ganska lam när det gäller sånt här.
Men ingen orkar väl ta på sig eländet heller antar jag.

Diversion

Guest
Macho Woman skrev:

Känns det inte tragiskt att måsta tala till föräldrarna som till barn, ja känns det inte tragiskt att överhuvudtaget måsta prata med dom om något som borde vara rätt så självklart? :(

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Mang0 skrev:

Ja, eller inte. Stödet är väl anpassat efter hojens vikt och borde väl stå lika stadigt. Sen att det säkert är en yttepytte smula jobbigar att putta omkull en tung hoj om man är dvärg.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln