tingeling_66680 skrev:
Tonåring till man é 20...hmm..jovisst men inte på likadant sätt!
Asså tonåring i den bemärkelsen tycker jag bara man é till man é 16.
En sak som jag inte tycker att man kan jämföra är hur du levde
när du var i tonåren och hur din dotter komma leva....
Det é juh sååååå stor skillnad på då och nu.
Hade du haft samma åsikter om att inte va ute på stan om du hade haft en pojke? Va ärlig nu
Sen é det juh just den tiden mellan 13-16 som é extra känslig....
med kompisar och så.
Bara för att man "hänger på stan" så behöver inte det vara nått
dåligt....det handlar om gemenskap juh. Alla röker inte o provar
knark....men då kommer man åter tebax till att man måste lita på sin unge.
Tingeling !!
Ja... nu är det ju inte så stor skillnad mentalt på nu o när jag va i den åldern, visst samhället förändras, men det ja menar är att man har lite dåligt konsekvenstänk av sitt handlande..
sen att man kanske gör andra saker i da mot för förr .. de är ju en annan sak.
Men ... till saken , tar man inte hand om sina barn när dom är små, för det är då man lägger grunden. Då får man igen det sen..
Du kan inte säga till ditt barn att man får inte gå mot rött, o sen göra det själv ... för barn fungerar så att dom gör som vi gör.. inte som vi säger att dom ska.
slår man sitt barn så kommer dom att slåss...
Det mesta kan man återspegla till barndomen, sexuella övergrepp , dom som gör rån ... bla bla bla...
Min filosofi är ju att se till att de inte är brist på intressen.. gissa om man får ställa upp på allt möjligt innan dom hittar nåt som verkligen är roligt.. allt från träningar, frimärksamlandet, dans, gymnastik.. musik..
men va gör det.. det är ju bara min fritid som går åt.. för henne kanske det är avgörande på ett helt annat sätt...
Här va det ridning som till slut blev den stora grejjen.. ja men dåså... perfekt !! köra henne dit varenda gång.. hjälpa till att mocka.. köpa hästsaker för tusentals kronor.. är man dessutom som jag rädd för hästar *hua* då är det inte enkelt =) men .. som ja sa tidigare ... om jag så ska sälja hojen , flytta till en etta ... köpa en häst.. o själv äta makaroner. så kommer jag att se till att hon kan utöva sitt intresse. Sen att jag kommer att få dra ned på det ja tycker är kul,.. ja so what !! så är det när man har barn. Om flera fattade det så skulle samhället se anorlunda ut... det är min övertygelse. Jag kommer att tjäna på det sen... i form av ett barn som växt upp under trygga former, o har en barndom som dom VILL minnas... förhoppningsvis så går det ju bra senare.. med utbildning ... jobb..
Skiter man i dom, som allt för många gör.. det är dom jag får hämta på stan.. apfulla, kanske våldtagen eller på nåt annat sätt psykiskt misshandlad.. det kommer inte att hända min dotter, det ska ja göra allt för.
Men ...jaja.. du får barn nån gång du med.. jag tar gärna upp denna diskussion igen när denne är 10 år.. så kan vi byta lite erfarenheter
Larsson !!
tro mig.. ja vet, ni gör ett jättejobb som lärare.. fattar inte hur ni orkar..