Ungkarlsmat och andra underskattade enkla maträtter

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bra tråd.

Finns några acceptabla förslag i denna tråd; http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?170487-Ungkarlsmat!

Mycket trams och tjat om palt. Hade för mig att det fanns en mer seriös tråd med mat för enmanshushåll, en sån man inte skulle tappa bort. Bara en massa vettiga förslag där Jörgen och den där läckergommen Korvgubbe var på topp. Länk någon?

Kanske hade något med 'singel' i rubriken? Minns inte riktigt men skulle vilja ha tag i den tråden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...Snart kommer färskpotatisen och då måste ni pröva detta enkla recept som är befriande fritt från brunsås och stekflott. Så enkelt att t.o.m en SH-unkis klarar det.

Matig men lättlagad å fräsh thaiinspirerad sommarsoppa/gryta

Tillagningstiden bör vara nån sekund under 20 minuter om du inte är en klåpare

Ingredienser:
Ca 10 små färskpotatisar (körsbärstomat-små)
400g fiskblock, typ sej eller torsk eller finsmakarens färska favorit.
1 burk kokosmjölk
Röd currypasta
Fiskbuljong
2 Lime (Men köp även en tredje för säkerhets skull)
Körsbärstomater
Färsk koriander

Putsa potatisen och koka.

Koka upp 2-3dl vatten och tillsätt 1-2 buljongtärningar (eller fond)
Tillsätt kokosmjölken, en hel pressad lime samt en matsked currypasta och låt koka upp igen.
Smaka ev av med salt & peppar samt vid behov mer lime och currypasta. Soppbasen skall vara hyffsat stark utan att bränna bort näshåren och med bra syrlighet från limen.

Finhacka en näve färsk koriander.

Skär fiskblocket i stora tärningar.

Häll av vattnet från potatisen när den gått klart.

Lägg i fisken i soppan och låt det koka upp.

Lägg i färskpotatis, koriander och körsbärstomater och servera. :tummenupp

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
En påse Gott o Blandat och några Ballerinakex. Sen lite ljummen Cola på det.:banana

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Systerkaka och en pilsner.

Men en sak har jag lärt mig, det är inte bara morgonpigga människor som stör mig, folk som får matlagning att låta enkelt är oxå irriterande.:4skrika

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Färdig grillad kyckling från närmaste mataffär och en påse chips:tummenupp
Nödmat, picknickmat och orkar -inte-laga-något mat som borde funka som unkismat är det jag åt igår...
Tunnbrödrulle med grillad kyckling, avokado, pommes pinnes och mangorajasås i mjukt tunnbröd....

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Stek kyckling, fixa bea sås, koka pasta, lägg i en ugnsform och på med ost och in i ugnen i 10 min! Kalorier är bra för dig :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tre leverpastejmackor på malaxlimpa. Kolla jämförelser i kokbok och känn dig som mästerkocken i stövlar.

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Hoj
TV4 Fact. -17
En annan klassiker är makaroner, tonfisk o currysås.
Koka tex spiralmakaroner, blanda sen de färdiga makaronerna med tonfisk i vatten (pressa bort vattnet), häll sedan över blåbands eller knorrs currysås som du tillagat, klart

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hittar ingen annan tråd att bumpa med min fråga så jag ställer frågan här.

Har börjar rensa lite abborre för att röka till middagen och frysen men är romen från abborre värd att ta reda på? Hittade lite recept där den skulle stekas men inte mycket mer.

Gillar romsås av annan rom...

Smagatusk

Guest
Jag tycker tråden har urartat lite om man jämför med dina exempel i trådstarten. Inlägg #42, röd currypasta, kokosmjölk och färsk koriander? Vem fan har allt det hemma för att vispa ihop lite spontant? Den ungkarlen skulle jag vilja se.

För att lugna ner tråden lite blir mitt tips hemmagjord lasagne med Barillas lasagneplattor. Det går snabbare med dem och har bättre konsistens. Busenkelt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar finnas ett gäng burkar soldatens i nått skåp ifall det kniper...:fart

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tycker tråden har urartat lite om man jämför med dina exempel i trådstarten. Inlägg #42, röd currypasta, kokosmjölk och färsk koriander? Vem fan har allt det hemma för att vispa ihop lite spontant? Den ungkarlen skulle jag vilja se.

För att lugna ner tråden lite blir mitt tips hemmagjord lasagne med Barillas lasagneplattor. Det går snabbare med dem och har bättre konsistens. Busenkelt.

Briljant svar,:tummenupp kan man ha abborrens Rom i din lasagne? :7peta

Smagatusk

Guest
Briljant svar,:tummenupp kan man ha abborrens Rom i din lasagne? :7peta

Då jag inte citerade någon var mitt inlägg riktad till tråden i sig som handlar om enkla maträtter.

Och för att svara dig så visst kan man ha rom i lasagne. Du kan ha hyvelspån också. Jag använder inte något av det dock.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fiskpinnar å potatismos, kanske inte de godaste men går snabbt om man kör ner några fiskpinnar i brödrosten å vispar pulvermos me varmvatten från kranen....:D

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
71mvruT5elL__SL1500_crockpot.jpg

En crockpot är nog den bästa grej jag köpt på länge...grymt att bara ösa i de man gillar och maten är klar när man kommer hem efter jobbet:tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

.
Man har hackad koriander på burk..
koriander-hackad-110g-blue-dragon.jpg

Lång hålbarhet på alltsammans. Kokosmjölk = konserv. Currypasta å koriander är båda i glasburk i kyl å håller länge. Fisken frusen, potatis är potatis och några körsbärstomater kan man köpa med sig när man köper mjölk å snus.

vem fan behöver tips om tragisk sunkmat som är helt uppenbar. spagetti och ketchup. Snabbversionen av korvstroganof? Mamma scans å Snabbmakaroner ..

Är det något som gör tråden relevant så är det ju recept som tar knappa kvarten å fixa men som känns så oändligt mycket roligare än fiskpinnar i brödrosten..

Edit:
Koriandern använder man senare för att göra löjligt god förrätt till helgens dejt..
Fräs på en massa(2-3 klyftor) pressad vitlök, finhackad chili i riktigt rikligt med olja samt en stadig klick korianderhack, skicka i en stadig näve skalade räkor... Häll över en hel pressad citron och 0.5-1dl vatten och låt bubbla upp..
Serveras i två små skålar med överflödig vätska/olja och äts för hand med rostat bröd och något bubbligt.. Den stark-syrliga koriander, citron-oljesåsen är löjligt god att doppa rostat bröd i till räkorna.

Succé varje gång.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar finnas ett gäng burkar soldatens i nått skåp ifall det kniper...:fart

Fast egentligen är det länge sedan jag spisat något så invecklat som ärtsoppa på koncerv.

Nu för tiden är det oftast Billy's på storpack eller prefab köttpirog i micron som gäller, eller den riktiga höjdpunkten; en påse marabou twist med ett par tuborg. :crash

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin