Ungkarlsmat och andra underskattade enkla maträtter

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ett packe Hattings pita,
ett tråg lövbiff
en rödlök
tomater
turk/grek-yogurt
vitlök
gurka

Gurka + vitlök + yogurt = tzatziki

Strimla lövbiff å fräs på med grillkrydda

Stek på pitabröden på svag värme, penslade i olivolja med lite flingsalt tills de blåst upp sig..

Servera lövbiffstrimlor med tzatziki, rödlök å tomat i pitabröden = snabba å goda gyros som sköljs ned med en panna rött. Enklare och godare än så blir det inte och skulle t.o.m kunna lura en tjej att tro att ni inte är helt odugliga i köket..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi måste nog börja specificera vad ungkarlsmat är för något, och det innefattar mindre än tre ingredienser...

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Då jag inte citerade någon var mitt inlägg riktad till tråden i sig som handlar om enkla maträtter.

Och för att svara dig så visst kan man ha rom i lasagne. Du kan ha hyvelspån också. Jag använder inte något av det dock.

Tyckte dock att de va lite kul..:krama

Sen får du äta precis va du vill med va du vill hur du vill. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ok, tacoprylar brukar ju folk ha hemma så det här kan nog funka även för en sunk-unkis trots att det är fler än tre ingredienser.
parsons_packshots_kycklingbrostfile300g-plano.png

14433.jpg

strobrod-400g-eldorado-1.jpg

tacokrydda.jpg

tacosas-medium-230g-old-el-paso.jpg

3769552030.jpg

Taco-kyckling-schnitzel med potatiskroketter och salsayogurt..

- Blanda tacokrydda och en knapp deciliter ströbröd.
- Platta till kycklingfiléer mellan två skärbrädor eller banka platt med en kastrull/stekpanna
- Vispa ett ägg och doppa kycklinfiléerna innan du panerar dem i ströbrödet med tacokryddan
- Stek

Servera med potatiskroketter och yoghurtsalsasås..

Perfekt om man skall bjuda grabbarna på lite "hemlagat" och ett par kalla öl...

Fan, enklare än så kan man ju inte göra det om man nu inte vill äta kall ravioli direkt ur burken innan man gråtrunkar sig själv till sömns..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hittar ingen annan tråd att bumpa med min fråga så jag ställer frågan här.

Har börjar rensa lite abborre för att röka till middagen och frysen men är romen från abborre värd att ta reda på? Hittade lite recept där den skulle stekas men inte mycket mer.

Gillar romsås av annan rom...

Romen såg inte så aptitlig ut och när jag dessutom bara hittade recept på stekt abborrom så åkte romen i komposten och frysen vittjades på sikrom till sås.

Rökt fisk är väl inte direkt ungkarlsmat då den kräver lite tid att röka. Men rökt fisk går att äta kall eller plocka snabbt ur frysen och dessutom är jag inte ungkarl, bara uppskattar bekvämlighet.
Koka lite potatis till eller slänga den på lite bröd.

Söndagkväll kom jag hem sent och hungrig, med näven full av färska tunnbrödspåsar som jag fått till skänks plockade lite av husets rökta lax ur frysen och mikrade medans jag kokade pulvermos.
På med fisken och moset på tunnbrödet och rulla ihop. Sköljde ner med en Newcastle.

Det var tre ingredienser snabbfixat, helt ok men det saknas nåt så kanske lite rödlök nästa gång.

Pulvermos gör jag på häften vatten och hälften mjölk, lite peppar och sen är det helt acceptabel ersättning till riktigt mos.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Mos utan smör är inte mos, du borde ha smör i moset! Gärna lite (Mycke) Västerbotten ost är välkommet.

Några langos tipps? Har gjort de två ggr hittills, med varierande resultat. Satsen vi gör är på 16 st, vi gör åtta st. Eentligen skall de vara 15 cm i diameter (16st) när ja gjord en på 30cm blev den ju för fan transparant, fett dåligt.. Knådade ihop de resterande och bakade ut efter en höftning med näven:tummenupp

Vetemjöl
Jäst
Potatis
Vatten
Salt
Olja

Gräddfil med vitlök (föredrar finhackad till detta)
Röktskinka
Mycke rödlök
Västerbotten ost (funka jävla bra, men ja GILLAR ost)
Skulle kunna tänka mig färska championoner också, kanske.

Tonfisk
Lax
Rom
Räkor
Och andra amfibiedjur är ju vanligt med, men svårt att slå är skinka ost och gräddfil, extra allt med.

Egentligen billigt, festligt och gött. Kräver lite tid bara, men de sköter sig själv. Är langos de "nya" taco? Tidigare festival mat innan ja fick upp ögonen för de i hemmet, där av "nytt" för mig:)

Smagatusk

Guest
Ok, tacoprylar brukar ju folk ha hemma så det här kan nog funka även för en sunk-unkis trots att det är fler än tre ingredienser.
parsons_packshots_kycklingbrostfile300g-plano.png

14433.jpg

strobrod-400g-eldorado-1.jpg

tacokrydda.jpg

tacosas-medium-230g-old-el-paso.jpg

3769552030.jpg

Taco-kyckling-schnitzel med potatiskroketter och salsayogurt..

- Blanda tacokrydda och en knapp deciliter ströbröd.
- Platta till kycklingfiléer mellan två skärbrädor eller banka platt med en kastrull/stekpanna
- Vispa ett ägg och doppa kycklinfiléerna innan du panerar dem i ströbrödet med tacokryddan
- Stek

Servera med potatiskroketter och yoghurtsalsasås..

Perfekt om man skall bjuda grabbarna på lite "hemlagat" och ett par kalla öl...

Fan, enklare än så kan man ju inte göra det om man nu inte vill äta kall ravioli direkt ur burken innan man gråtrunkar sig själv till sömns..

Jag gillar hur du visar bilder på alla ingredienserna! :D Det kan vara en kokboksidé för dyslektiker så att de inte läser fel på vitlök och vitkål.

Tänk dig den pizzasalladen. :zpy

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Ljupfryst renskav är fantastiskt. Man behöver inte ens skära den i bitar eftersom den faller sönder av sig själv när man bryner den. Jag brukar bryna den i en gryta tillsammans med lök, sen i med frysta ärtor och lite paprika och sist grädde. Detta tar inte mer än 5 min och blir sjukt gott. Bör testas.
Jag har bara kört med renskav från Polarica. Vet ej hur dom andra fabrikaten är.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ljupfryst renskav är fantastiskt. Man behöver inte ens skära den i bitar eftersom den faller sönder av sig själv när man bryner den. Jag brukar bryna den i en gryta tillsammans med lök, sen i med frysta ärtor och lite paprika och sist grädde. Detta tar inte mer än 5 min och blir sjukt gott. Bör testas.
Jag har bara kört med renskav från Polarica. Vet ej hur dom andra fabrikaten är.

Märkliga saker du blandar med din renskav, jag har nån märklig konservativ låsning till hur min renskav ska vara tillagad.

Jag gör oftast min naturell men stuvad med kantareller är najs, och så helst rårörda lingon eller lingonsylt med chili i kan vara gott ibland.

Bättre än Polarica får du nog inte i Alingsås, men jag har köpt nån gång av via en kompis från nån leverantör runt Kiruna. Då är den inte skivad utan man får ta ut den frysta klumpen och tina en timme innan middagen och sedan skär man ett lagom gäng tunna skivorna direkt med kniven. Och sätter in resten tillbaka i frysen. Den måste vara halvfrusen när man skär för annars går det inte skära så tunna skivor.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
nudlar är en favorit hemma, jävligt trist att äta bara kokta med den lilla aromatpåsen men går snabbt att pimpa.
för en person:
lägg 1pkt nudlar i blöt (dom ska ligga ca 3-4-5min beroende på sort, detta räcker för att fixa resten.)
kläck 2 ägg i en kopp, vispa ut med soja och sweet chili efter smak.
hacka en gul lök, riv lite vitkål med en osthyvel.
fräs grönsakerna i lite olja i en panna, i med äggsmeten och rör runt tills den är som äggröra i konsistensen ungefär.
nu är nudlarna klara så häll av vattnet och ner med dom i pannan i några sekunder också på hög värme.

klart att avnjutas :):tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Klyfta potatis och lägg i en plåt. Rull in en kycklingfile i bacon och läggen på plåten med. Släng in i ugnen på 200 grader tills potatisen ser schyst ut och ät sen med bbq-sås och coldslaw.

Eller en hel rå kyckling bara med potatis och lök i klyftor på samma sätt.

Annars lös upp lite Gorgonzola i grädde och på med svartpeppar. Stek bacon och ös alltihopa över tortellini.

:mad:

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Findus fiskgratäng citron & dill är väl kanske en av få som jag lika gärna kan välja istället för motsvarande lagat från grunden.

Köttfärs o pasta är säkert redan nämnt i olika utförande, här kommer en till:

På med ugnen, 225°C och se till att plocka ut ev. mc-delar eller annat bra att ha där först.

Slå på en kastrull vatten med mer salt du tror behövs, surfa Sporthoj en stund, när vattnet kokar skickar du i pastan och börjar med köttfärsen.

Slabba ihop en sås; Stekpanna på spisen olja eller smör efter behag, i med grovmalen svartpeppar, en hackad vitlök solo eller två samt en halv till en hel gul lök och även den hackad såklart. Låt detta fräsa runt medan du plockar fram ex. 500g köttfärs som skickas i pannan, jag brukar skicka i en nypa åt gången eftersom jag tror att det är lättare att få det bra fördelat då i motsats att det skulle bli pannbiffar, typ.

Stek köttfärsen m.m. tills allt rosa försvunnit men inte mer, i med en tetra krossade tomater och en kräm freshh. Låt det puttra en stund med lite omrörning så att allt blandat sig ordentligt. Nu går det även att tillsätta ytterligare om man så vill, ex. salt, oliver, cocktailtomater, ost, pirri pirri/sambal o.s.v. men inte nödvändigtvis.

Va nöjd med det hela och se till att pastan är aal dentalL, ta ur en kopp pastavatten med en.. med en kopp, ut med pastan i durkslaget, skölj, i med pastan i kastrullen igen, tillsätt en rejäl klick smör samt koppen med pastavatten.

Häll köttfärssåsen i en ugnsform, häll sedan ut pastan över så att det täcker upp till kanten. Här kan man även hacka upp en röd paprika och/eller morot samt sticka ner de i pastan och/eller cocktailtomater som man delat = blir lite saftigare. Täck sedan pastan med skivad ost och då gärna färdigskivad #ungkarl.

In med formen i ugnen så att ovansidan hamnar ungefär i mitten, kolla av efter 30 min och beroende på hur knaprigt man vill ha det samt dagsformen på ugnen så kan det ta upp till 45 min.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varma mackor. Bröd, margarin, skinka, senap, ost.

5 ingredienser. Då är det inte ens tragiskt. :D

Varma mackor är ju söndagsmiddag! :7peta :nicka

Den tidigarenämnda påsen Twist med Tuborg till vardags, och när man verkligen vill lyxa till det till helgen så blir det varma mackor med Stallhagen. :banana

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin